صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۱۸۷۶
قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت:ایران در ثبت جهانی آثار میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است.

علی دارابی ظهر دوشنبه در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک تشکیل شورای راهبردی حفاظت، مرمت و احیای بازار تاریخی اراک، اظهار کرد: رتبه ایران در ثبت جهانی آثار ناملموس هفتم بود اما با حمایت و هم افزایی دولت سیزدهم توانست رتبه پنجم جهانی را از حیث ثبت آثار ناملموس کسب کند و در این راستا صعود به رتبه چهارم هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه ایران در ثبت جهانی میراث ملموس جزو ۱۰ کشور اول دنیا است، افزود: ایران به دلایل مختلف طی ۲۰ سال گذشته نتوانست آثاری را در یونسکو ثبت کند و چنانچه این امر محقق می‌شد، ایران به عنوان کشور اول و یا مشترک با ایتالیا معرفی شده بود.

قائم مقام و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بیش از ۳۰ درصد مفاخر ایران به نوعی منصوب به استان مرکزی هستند و در رأس آن بنیانگذار جمهوری اسلامی است.

دارابی افزود: پارسال افطاری به نام جمهوری اسلامی ایران در یونسکو ثبت شد چرا که ایران از این لحاظ پرچمدار است همچنین در میراث ناملموس مانند فرش، آداب و سنن، شب یلدا و فرش نیز ایران جایگاه ارزشمند جهانی دارد.

قائم مقام و معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: بناهایی که نیاکان ما در گذشته برای ما به یادگار گذاشته‌اند قابل افتخار است و باید از آنها حراست و نگهداری کرد.

دارابی افزود: به طور حتم احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی با اعتبارات دولتی محقق نمی‌شود و در این راستا باید از ظرفیت خیرین و مردم بهره گیری کرد و تشکیل انجمن خیریه بناهای تاریخی در استان مرکزی اقدام بزرگی است که باید به عنوان الگو در سایر استان‌ها نیز عملیاتی شود.