سیاسی >>  دولت >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۰۲۷
وزیر نیرو گفت: طی سه سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ظهر امروز در آئین افتتاح آخرین جز سخت‌افزاری طرح احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: ما برای تعیین خشکسالی یا ترسالی نه از آمار یک روز و یک ماه بلکه به آمار ۳۶ ماهه اشاره می‌کنیم. در ۳۶ ماهه منتهی به امروز، شرایط بارشی به مراتب سخت‌تر از ۳۶ ماه منتهی به شهریور سال ۱۴۰۰ است اما امروز شرایط کشور در حوزه برق و آب زمین تا آسمان تفاوت دارد.

محرابیان با اشاره به شرایط کشور در شهریور ۱۴۰۰ گفت: مردم ما فراموش نکردند که ۱۶ استان کشور با شرایط خطیر تنش آبی دست و پنجه نرم می‌کرد و روزانه شاهد اعتراضات و تجمعات گسترده بودیم، مردم ما خوزستان و شرایط کرخه در تابستان ۱۴۰۰ را فراموش نکردند. در مسئله برق جداول خاموشی مساله مردم نبود، بلکه خاموشی خارج از برنامه به مساله بدل شده بود.

وی افزود: در دوران کرونا و دوران سخت تابستان ۱۴۰۰ بخشی از مردم با خرید دستگاه ونتیلاتور از مریض خود در خانه مراقبت می‌کردند و قطعی برق در آن زمان چه مصائب بزرگی برای مردم کشور ایجاد کرد.

محرابیان با اشاره به جمله شهید رئیسی مبنی بر اینکه پیشرفت کشور را معطل اخم و لبخند بیگانه نمی‌کنیم، گفت: این نگاه شهید رئیسی سبب شد تا طرح‌هایی که سالیان سال در پیشرفت ۲۰ درصد و ۴۰ درصد خاک می‌خورد، دوباره فعال شود، کاروان افتتاح به راه افتاد، استان به استان، شهر به شهر و روستا به روستا مسائل حل شد و این حاصل نگاه به درون و استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی برای کشور است.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با تغییر دست‌فرمان دیپلماسی، از این ظرفیت برای رشد و پیشرفت و ایجاد رفاه ملت ایران حداکثر استفاده انجام شد.

مردم از دیپلماسی رشد، پیشرفت و رفاه می‌خواهند؛ نه توقف

وی ادامه داد: در حوزه انرژی و در پایان دولت دوازدهم ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر انرژی جهان از معادلات انرژی جهان حذف شده بود. محرابیان گفت: همه نزدیک به صفر شدن صادرات نفت را در پایان دولت دوازدهم فراموش نکردند.

این مقام مسؤول گفت: اما امروز ایران به نقش خود در حوزه انرژی دنیا بازگشته است، بنده دو هفته گذشته در اجلاس وزرای انرژی شانگهای شرکت کردم، در آن اجلاس ایران به واسطه توان فنی و تخصصی بی‌نظیر خود، ۲۰ پیشنهاد را روی میز گذاشت که از این ۲۰ پیشنهاد ۱۹ پیشنهاد به طور کامل در سند توسعه انرژی شانگهای به تصویب رسید و ماند یک پیشنهاد که تنها هند با آن مخالفت داشت اما همان پیشنهاد هم با کامنت مخالفت مصر در سند تصویب شد.

وزیر نیرو خاطر نشان کرد: طی سه سال کشوری که در معادلات انرژی جهان به طور کامل حذف شده بود به طراح بسته انرژی سازمان شانگهای تبدیل شد، وقتی از شانگهای حرف میزنیم منظور از کشورهایی است که نصف جمعیت جهان را در خود جای داده و بزرگترین صادر کننده و وارد کننده انرژی دنیا هستند.

وی افزود: ما از دیپلماسی رشد، رفاه و پیشرفت مطالبه داشتیم، ما دیپلماسی را برای توقف استفاده نمی‌خواستیم و آن را به ابزار سلطه چند کشور متخاصم محدود نمی‌کردیم.

محرابیان گفت: مردم ما خواستار قدرت هرچه بیشتر ایران هستند و راهی که شهید جمهور شهید رئیسی آغاز کرد، با قدرت بیشتر ادامه پیدا کند.