تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۲۳۸۰
بعد از کویت این بار مردم مناطقی از عربستان سعودی به ویژه در پایتخت از قطعی گسترده برق خبر دادند.

«روز‌های سپری شده و پیش‌رو گرم‌ترین روز‌های ثبت‌شده در تاریخ جهان هستند». این بخشی از گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک است.

عربستان سعودی گرم‌ترین کشور غرب آسیا نیست، اما اهالی ریاض روز گذشته قطعی برق گسترده‌ای را تجربه کردند و از تداوم قطعی‌ها نگرانند.

یک کاربر سعودی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که جرئت رفتن به آسانسور را ندارد، زیرا رفت‌وآمد برق از دست دولت خارج شده است.

پیش از سعودی‌ها، هفته گذشته کویت به دلیل گرما درگیر قطعی برق شد و جداول خاموشی در این کشور روشن شد.

محله‌های حتین، النخیل، العقیق و الغدیر ریاض بیشترین قطعی برق را پشت سر گذاشتند و سازمان تنظیم مقررات برق سعودی‌ها هم از مردم عذرخواهی و از درک آن‌ها تشکر کرده است.

تامین انرژی در شرایط گرم به دلیل افزایش مصرف و افزایش آسیب‌پذیری تجهیزات کار بسیار دشواری است.

کارشناس انرژی مهران محمدپور معتقد است که گرما یک پدیده نادر نیست و طراحی تجهیزات برقی باید متناسب با شرایط باشد، از این رو توجیه قطعی برق به دلیل گرما منطق ندارد.

در مقابل، استاد دانشگاه رحمان سروی می‌گوید که وقتی از گرم‌ترین روز‌های تاریخ جهان حرف می‌زنیم، یعنی یک پدیده نادر رخ‌داده، مضافا اینکه شبکه برق به شدت وسیع و در معرض خطر است و یک پاره‌گی کوچک در سیم‌ها به قطعی منتهی می‌شود.

پژوهشکده بروئگل که یک نهاد اروپایی است، مصرف بهینه مردم در فصل گرم را بهترین راه حفاظت از شبکه برق نام‌برده و معتقد است با راهکار‌هایی نظیر تنظیم دمای خانه روی ۲۶ درجه می‌توان از بحران قطعی برق جلوگیری کرد.