بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۶۰۴۸۸

زنگ خطر آمریکا در خاورمیانه به صدا در آمد

دهمین اجلاس بزرگ وزیران مجمع همکاری عربی-چینی از روز سه شنبه تا شنبه (۲۸ می‌تا ۱ جون) به میزبانی پکن و با حضور سران کشور‌های بحرین، مصر، تونس و امارات متحده عربی و وزرای خارجه ۱۸ کشور عربی برگزار شد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

ایالات متحده تا به امروز بزرگترین نفوذ را در میان کشور‌های عربی در حوزه اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی داشته است. به طوری که این کشور بدون کمترین دردسری از سوی کشور‌های بزرگ دنیا، همواره بدنبال گسترش نفوذ خود در بین اعراب بوده است. با مطرح شدن چین بعنوان قدرت برتر دیگر شرایط برای نفوذ در خاورمیانه برای آمریکا مهیا نیست. در حال حاضر چینی‌ها به صورت گسترده با تک تک کشور‌های عربی و همچنین با ایجاد اتحادیه‌ای از کشور‌های عربی تلاش میکند رابطه راهبردی خود را در خاورمیانه افزایش دهند. دهمین اجلاس بزرگ وزیران مجمع همکاری عربی-چینی از روز سه شنبه تا شنبه (۲۸ می‌تا ۱ جون) به میزبانی پکن و با حضور سران کشور‌های بحرین، مصر، تونس و امارات متحده عربی و وزرای خارجه ۱۸ کشور عربی برگزار شد.

روابطی متمرکز بر انرژی و تجارت با موقعیت فزاینده چین در میانجیگری که همسو با موضع رهبران ارشد عرب و طنین انداز در پایتخت‌های عربی است. این ماهیت در حال تحول روابط چین با جهان عرب، چه معنایی برای خاورمیانه دارد؟

با قوی‌تر شدن روابط چین و اعراب، بسیاری از زمینه‌های همکاری در زمینه‌های نوظهور مانند هسته‌ای، هوانوردی، انرژی‌های جدید و تجدیدپذیر، هوش مصنوعی و کلان داده‌ها نیز در حال رشد هستند. در سال ۲۰۲۲، کمتر از یک دهه پس از آغاز پروژه کمربند و جاده، مشاوران گروه وایمن گفتند کل تجارت بین چین و منطقه منا به ۵۰۵ میلیارد دلار رسیده است، افزایش ۷۶ درصدی طی ۱۰ سال.

در سه سال گذشته، سرمایه دولت‌های عربی بویژه عربستان و امارات عمدتاً به دو بخش کلیدی در چین سرازیر شده است؛ صنایع پایین دستی مرتبط با انرژی‌های سنتی و فناوری‌های نوظهور. این روابط تاریخی که زمانی بر بازرگانی و تجارت متمرکز بود، در حال گسترش است و موضوعات سیاسی مبرمی مانند جنگ غزه و فلسطین را در بر گرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات