سیاسی >>  سیاسی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۳۰
ترقی:
قائم مقام حزب موتلفه گفت: استعفای ظریف به دلیل رد صلاحیت او توسط نهادهای امنیتی است و استعفا بهانه است.

حمیدرضا ترقی، قائم مقام حزب موتلفه نسبت به واکنش‌های فعالان سیاسی منتسب به جریان اصلاحات و هجمه‌های وارد شده از سوی اصلاح‌طلبان به لیست پیشنهادی وزرای رئیس جمهور، گفت: از ابتدا ما پیش بینی کردیم که اصلاح طلبان موفقیت آقای پزشکیان را برای خودشان مصادره کنند. تصور غلط آنها این است که همه کسانی که به آقای پزشکیان رأی دادند، طبق نظر اصلاح‌طلبان رئیس جمهور را انتخاب کردند؛ این واقعیت ندارد و حتی از جریان اصولگرایی نیز به آقای پزشکیان رأی دادند.

وی ادامه داد: بر این اساس اصلاح‌طلبان به دنبال این بودند که برای بازگشت خودشان به قدرت از محمل آقای پزشکیان سو استفاده کنند و خواسته‌های خودشان را تحمیل کنند.

قائم مقام حزب موتلفه به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور در جناح سیاسی اصلاح‌طلبان جای داشت، بیان کرد: با اینکه آقای پزشکیان در جناح اصلاح‌طلبان تعریف می‌شود، اما شخصیتی مستقل دارد و به مبانی نظام و انقلاب پایبند است و به دنبال ساختارشکنی و ایستادن در برابر آینده و آرمان انقلاب اسلامی نیست.

ترقی با اشاره به نمایش اختلاف از سوی اردوگاه اصلاح‌طلبی با لیست وزرای رئیس جمهور، بیان کرد: از همان ابتدا پیش بینی می‌شد که این اختلاف اوج پیدا کند و حالا خودش را در ترکیب کابینه نشان داد. اختلاف‌ها حتی در موضع‌گیری‌هایی که به نام آقای پزشکیان توسط آقای ظریف صورت می‌گرفت، نمایان بود. مواضع آقای پزشکیان کاملاً با مواضع آقای ظریف متفاوت بود. آقای ظریف به شاخص‌های آقای پزشکیان برای چیدمان کابینه اعتقاد نداشت.

وی همچنین اظهار کرد: اصلاح‌طلبان فشار زیادی را به آقای پزشکیان وارد کردند که در انتصاب معاونین رئیس جمهور و معاون اول گزینه‌های خود را تحمیل کنند. این جنگ و دعوا بین گروه‌های مختلف درون اصلاح طلبان چه جریان تندرو و چه جریان متعادل کاملاً مشهود بود.

می‌خواستند پزشکیان بدون استعلام از نهادهای امنیتی معاون انتصاب کند

قائم مقام حزب موتلفه همچنین مطرح کرد: اصلاح‌طلبان سعی کردند تا رئیس جمهور انتصاب‌ها را بی‌توجه به قانون و استعلام از مراجع امنیتی و اطلاعاتی انجام دهد. انتظار داشتند آقای پزشکیان بدون رعایت چارچوب و شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری فرموده بودند حکم صادر کند. آقای پزشکیان به این مسائل توجه نکرد و تکلیف برخی از افراد مانند آقای ظریف روشن شد که شرایط لازم را برای این مسئولیت ندارد.

ترقی ادامه داد: وضعیتی پیش آمده که در نهایت همه افراد مد نظر شورای راهبری، افرادی نبودند که مجلس به آنها رأی اعتماد دهد و شاخص‌های اعلامی رهبری را نداشتند و آقای پزشکیان هم به آن شاخص‌ها پایبند بود. لذا بعد از پیشنهادهای شورای راهبری رئیس جمهور افرادی را انتخاب کرد که امکان اخذ رأی اعتماد در مجلس را داشته باشند و به شاخص‌های اعلامی رهبری نزدیک‌تر باشند و این منجر شد که بعد از این جریان آقای ظریف استعفا کرد و این رفتار به خاطر رد صلاحیت او در دستگاه‌های اطلاعاتی است.

وی ادامه داد: آقای ظریف بهانه‌ای مطرح کرد که با این ترکیب و چیدمان دولت موافق نیست و استعفا کرد و آقای پزشکان با این اقدام نشان داد فردی نیست که تابع جریان سیاسی که خود را پیروز انتخابات می‌دانند، باشد و در دولت هم به دنبال یک ترکیبی است که به هر حال نماد وفاق ملی باشد.

تعریف اصلاح‌طلبان از «وفاق ملی» اشتباه است

این فعال سیاسی اصولگرا با طرح این موضوع که در تعریف وفاق ملی اختلاف نظر کاملاً مشهود بود، گفت: هر کسی وفاق ملی را به زعم خود تعریف می‌کرد و اصلاح طلب‌ها مفهوم وفاق ملی را ائتلاف همه جریان‌های سیاسی تلقی نمی‌کردند و معتقد بودند که وفاق ملی مفهومش این است که ما و آقای پزشکیان کسانی را انتخاب کنیم که تابع نظر اصلاح طلبان باشند در حالی که این تعریف وفاق ملی نیست.

ترقی ادامه داد: ترکیب وزرای پیشنهادی به مجلس از سوی آقای پزشکیان نشان می‌دهد که او وزرایی را انتخاب کرده است که از جناح‌های مختلف هستند و همه آنها در وابستگی‌های جناحی افراد شاخصی نیستند و سعی کرده حتی الامکان توصیه‌های رهبری را رعایت کند.

وی پیش‌بینی کرد: ممکن است بعضی از افراد معرفی شده توسط رئیس جمهور به دلیل عدم کارایی از مجلس رأی نیاورند و این اولین آزمونی بود که اصلاح طلبان در آن شرکت کردند و در نتیجه نشان دادند که اگر فرصتی پیدا کنند به دنبال حذف رقیب هستند نه به دنبال انسجام که در جامعه پدید بیاید و این شیوه آقای پزشکیان نبود و موضوعی نیست که جامعه امروز ما آن را بپذیرد.

اصلاح‌طلبان اسپانسرهای اقتصادی خود در انتخابات را حفظ می‌کنند

قائم مقام حزب موتلفه بیان کرد: آقای پزشکیان معتقد است کشور را با یک جناح نمی‌توان اداره کرد و همه باید دست به دست هم دهند و کمک کنند برای آنکه کشور اداره شود و اصلاح طلبانی که اطراف آقای پزشکیان هستند معتقدند ما باید در کشور حاکم باشیم و اگر ما نباشیم به دنبال کارشکنی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و غیره خواهند بود. آنها در دولت آقای رئیسی هم همین کار را کردند و به جای کمک، سعی کردند کارشکنی کنند و کانون‌های قدرت و ثروت خود را بسیج کردند که نگذارند مشکلات اقتصادی مردم حل شود و الان هم همینطور هستند.

ترقی گفت: اصلاح‌طلبان در وزارتخانه‌هایی که حضور خواهند یافت، سعی خواهند داشت کانون‌های قدرت و ثروت خود را حفظ کنند و نگذارند به آنها آسیب برسد؛ چرا که اسپانسر آنها در همه فعالیت‌های سیاسی و انتخابات‌ها هستند. من فکر می‌کنم مجلس با دقت به زوایای این مسئله توجه دارد و با دقت سعی می‌کند که ان‌شاءالله نظر مناسبی را ارائه دهد و به کسانی رأی دهد که شاخص‌های اعلامی رهبری را داشته باشند و این از باب کمک به آقای پزشکیان و حمایت از او است که جلوی فشارهای سیاسی که از جانب اصلاح طلبان وارد می‌شود را بگیرند.