صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۱۱۰
حمیدرضا ترقی در گفت و گوی مشروح با جماران:

تعامل مؤتلفه با پایداری هیچ مخالفی ندارد

احمدی نژاد اسلام منهای روحانیت را می خواهد/ آقا رئیس جمهور بود می آمد پیش رهبری درس دین می داد!/ در حوزه هم نفوذ وجود دارد/ دلیل تاخیر در انتخاب دبیر کل موتلفه/ تعامل مؤتلفه با پایداری هیچ مخالفی ندارد/ مدل انتخاباتی آیات موحدی، یزدی و مصباح را می پذیریم/ برای همه رؤسای جمهور گذشته آینده سیاسی قائلیم/ اظهار نظر درباره کاندیداتوری یادگار امام راحت نیست/ رئیس جمهور برای کاندیداتوری در خبرگان دقت کند/ برجام نه فتح الفتوح است و نه ترکمچای/ فردو تا 10 سال دیگر تعطیل و دانشمندان مشغول در آن بیکار شده اند/ رئیس جمهور می شدم از تیم پیر استفاده نمی کردم/ اقتصاد را وزیر اقتصاد نمی چرخاند/ دولت دهم در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خیانت کرد؛ مهمترین بخش های گفت گو با حمیدرضا ترقی است.
پایگاه بصیرت: معاون امور بین الملل حزب مؤتلفه اسلامی داشتن آینده سیاسی را حق همه افراد می داند. البته مرزهایی برای این امر قائل است که انحراف یکی از آنها است. وی همچنین در مورد ائتلاف حزب مؤتلفه اسلامی و جبهه پایداری با اعلام اینکه این ائتلاف هیچ مخالفی در شورای مرکزی حزب مؤتلفه ندارد، اعلام کرد: اصولگرایانی که در مبانی یکی هستند باید در کنار هم باشند. ترقی با انتقاد از دولت دهم مدعی است، به دلیل انحرافی که در این دولت به وقوع پیوست، اصولگرایان از جمله حزب مؤتلفه اسلامی حمایت خود از این دولت را قطع کردند و بنابر این رئیس این دولت اگر می خواهد به سیاست برگردد باید از انحراف تبری بجوید.
حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت و گوی مشروحی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، با تأکید بر اینکه برای همه رؤسای جمهور گذشته کشور آینده سیاسی متصور است، در مورد رئیس دولت دهم با تأکید بر اینکه او باید از جریان انحراف فاصله بگیرد نیز معتقد است که آینده سیاسی او به خودش بستگی دارد.
آنچه ذر ادامه می آید، گفت و گوی حمیدرضا ترقی عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی و معاون امور بین الملل این حزب، با خبرنگاران جماران است.
* سؤال: باید چه کار کنیم که در مجموعه نیروهای نسل اول و دوم انقلاب با حفظ اصول مقام معظم رهبری و اندیشه امام خمینی(س) یک همدلی و وفاق ایجاد شود؟
- ترقی: در جامعه ما این امر خیلی نامشخص و مبهم نیست. ما اگر سرنوشت اسلام را از صدر اسلام نگاه کنیم می بینیم که تا وقتی که در مقابل اسلام مورد نظر پیامبر اکرم(ص)، دشمن مشخصی مثل کفار قریش وجود دارند، وحدت در جامعه خیلی خوب به وجود می آید و پیامبر (ص) راحت می تواند مجموعه جامعه را جمع کند. اما وقتی در درون جامعه اسلامی کسانی وارد می شوند که ظاهرشان مسلمان، اما باطنشان کافر است؛ نفاق وارد می شود و به طور طبیعی اختلاف در جامعه آرام آرام افزایش پیدا می کند.
منافقان اولین عامل اختلاف در بین نیروهای پیامبر هستند. پست و مسئولیت می گیرند و در رکاب پیامبر (ص) شمشیر می زنند، اما وقتی که می خواهد یک برداشت واحد از امت پیامبر (ص) صورت بگیرد، برداشت های خودشان را مطرح می کنند. چند نگاهی، چند دیدگاهی و تکثر در برداشت از دین و فکر و اندیشه پیامبر (ص) را باب می کنند. خود این گستره اختلاف ایجاد می کند.
بعد از آن وقتی که پیامبر (ص) شروع به پیاده کردن این دین در جامعه می کند طرفداران قدرت و علاقمندان به قدرت و ثروت عامل اختلاف می شوند. ممکن است تا دیروز در رکاب پیامبر اسلام (ص) هم شمشیر می زدند، اما امروز برای یک پست حاضر هستند در مقابل پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین(ع) بایستند. دستور پیامبر(ص) را کنار می گذارند و تنگه را برای به دست آوردن غنیمت رها می کنند. اینها در تاریخ رخ داده که ریشه آن نفس، قدرت طلبی، رفاه طلبی، نداشتن ایمان واقعی و نفاق است.
اما در برداشت از حکومت بحث ها زیاد است. در زمان حیات پیامبر (ص) ولایت ایشان واجب است، اما همین که می خواهد حکومت به دست جانشین پیامبر(ص) بیاید، اختلاف شروع می شود. این اختلاف بین کسانی است که پیامبر (ص) را قبول داشتند ،اما در پیامبر وقوف کردند و ولایت امیرالمؤمنین(ع) را مثل پیامبر(ص) قبول نداشتند.
برخی به دنبال اسلام حداقلی هستند
در اداره کشور ایران و حکومت جمهوری اسلامی، همه کسانی که با امام خمینی (س) همراه بودند می دانستند که امام، ولایت فقیه را ولایت رسول الله می داند. در واقع فقه سیاسی امام بر پایه اسلام حداکثری است. وقتی که می گوید ولایت فقیه، ولایت رسول الله(ص) است، یعنی رسول الله بعضی از جاهای قرآن را پیاده کرده و بعضی از جاهای آن را پیاده نکرده؟ آمده ظاهر جامعه را درست کند و یا آمده دین را پیاده کند؟ کجا رسول الله(ص) به اسلام حداقلی اکتفا کرده که امام به اسلام حداقلی اکتفا کند؟ چرا بعضی ها علی رغم اینکه خود را مقلد و طرفدار امام می دانند به دنبال اسلامی حداقلی هستند؟
* سؤال: منظور شما از اسلام حداقلی چیست؟
- به طور مثال، مرحوم نائینی در نجف با امام اختلاف داشت. شما درسی از امام پیدا نمی کنید که اشکالی به وی وارد نکرده باشد. به دلیل اینکه مرحوم نائینی می گفت، فقیه فقط باید قضا را در دست داشته باشد و بقیه را به مردم بسپارد. یعنی قاضی القضات را ولی فقیه تعیین کند و قضاوت ها بر مبنای اسلام باشد. اگر جایی هم نیاز به حکم حکومتی بود، ولی فقیه وارد شود و در دیگر موارد اجازه دهد که مردم هر کاری می خواهند انجام دهند. این به معنای اسلام حداقلی است.
* سؤال: مگر الآن ملاک عمل قانون اساسی نیست؟ می شود حداقلی و حداکثری کرد؟
قانونی که اجرا نشود بین بود و نبود آن فرقی نیست
- در اجرا می شود. مگر کسی در طول این 38 سال اصل هشتم قانون اساسی را اجرا کرده است؟
قانون هست، اما وقتی کسی اجرا نکرد چه فرقی دارد که باشد یا نباشد؟ قانون عفاف و حجاب هست، ولی وقتی اجرا نکردیم انگار که نیست. قانون امر به معروف و نهی از منکر هست، ولی وقتی اجرا نکردیم انگار نیست.
* سؤال: همان امر به معروف و نهی از منکر هم شرایط دارد.
- بله، با همان شرایطش وقتی اصلا اجرا نکردیم، یعنی نیست؛ بنابراین این اسلام حداقلی است. یعنی شما می گویید احکام و قوانین اسلامی در جامعه هست و قوانینش را نیز وضع می کنید؛ اما وقتی به آن عمل نکنید، در عمل یعنی اسلام حداقلی.
مثل اینکه شما در وظایف دینی تان مثلا نماز را به همان حداقلش اکتفا و مستحباتش را رها کنید. در این صورت نمی گویند نماز شما باطل است، اما به حداقلش اکتفا کردید.
حداقل کردن اسلام برای گنجاندن دین در اداره کشور است
در واقع حداقل کردن اسلام برای گنجاندن دین در حوزه سیاست و اداره کشور است. شما دیگر در جامعه نمی توانید بگویید که چرا مردم مثلا پوشش اسلامی ندارند؟ حتی در کسبشان ربا می خورند. به طور طبیعی دین از همه این عرصه ها بیرون می آید.
* سؤال: در دولت قبل هم همین نگاه بود؟
- بله.
* سؤال: چرا شما این حرف را نمی گفتید؟
احمدی نژاد اسلام منهای روحانیت را می خواهد
- دولت نهم این طور نبود، ولی دولت دهم چون منحرف شد همین طور بود. اصولا کسانی که از نظر فکری تفکرشان، تفکر فقه امامی نیست و فقه سیاسی امام را قبول ندارند، این طرز فکر را دارند. احمدی نژاد فقه سیاسی امام را قبول نداشت. او یک اسلام منهای روحانیت را می خواهد.
* سؤال: یعنی در 4 سال دوم این طور شد؟
- بله، کسی که دنبال تفکرات شریعتی است، ریشه تفکرش اسلام منهای روحانیت است! و کاری به روحانیت ندارد. به محض اینکه قدرت هم پیدا کرد خودش اجتهاد می کند.
آقا رئیس جمهور بود می آمد پیش رهبری درس دین می داد!
آقا رئیس جمهور بود می آمد پیش مقام معظم رهبری درس دین می داد. به تو چه ربطی دارد که پیش رهبری درس دین می دهی؟ تو حرف حکومتی و حرف دولتت را بزن؛ چرا درس علمی و درس چی و چی آنجا می دهی؟ این به خاطر خود باختگی است، یعنی فرد احساس می کند که مرجع تقلید است. فکر می کند که فهمش از رهبری در مسائل دینی بالاتر است و باید آنجا این حرف ها را بزند. اتفاقا آن جایگاه، جای این حرف ها نیست. هرکسی باید جایگاه خودش را بداند.
* سؤال: به هر حال غیر از ایشان همه رؤسای جمهور روحانی بودند.
در حوزه هم نفوذ وجود دارد
- مگر فکر می کنید که در حوزه نفوذ نمی کنند؟ همه روحانی ها یک جور فکر می کنند؟
* سؤال: اما همه تأیید صلاحیت شدند.
- مثل صدر اسلام است، مگر همه آنها تأیید صلاحیت نشده بودند؟
* سؤال: خصلت صندلی قدرت است که آدم ها را این طور می کند؟
دم کدخدا را دیدن اشتباه محاسباتی است
- یکی صندلی قدرت و دیگری تأثیرپذیری از فضای بین المللی حاکم بر جامعه است. به همین دلیل است که مقام معظم رهبری اصرار دارد دشمن دارد برخی مسئولان را دچار اشتباه محاسباتی می کند. به طور مثال در محاسبه فکر می کند که الآن باید دم کدخدا را ببینند. اگر دمش را نبینند مشکلات حل نمی شود. باید دید که این محاسبه، محاسبه درستی است؟
اگر عتاب رهبری نبود عربستان جنازه ها را تحویل نمی داد
اگر شما با همین محاسبه می خواستید با عربستان برخورد کنید می توانستید جنازه ها را از آنجا بیاورید؟ اگر عتاب رهبری نبود نمی توانستید جنازه ها را از آنجا بیاورید. همه را همان جا بدون اسم، حساب و کتاب و همه چیز خاک می کردند. عتاب رهبری در قالب این نوع سیاست و قالب بین المللی نیست و یک موضع انقلابی است که نتیجه می دهد. در غیر این صورت می شویم مثل کشورهای دیگر که «صم بکم عمی فهم لایعقلون» هیچ صدایی از آنها بیرون نیامد. این محاسبه رهبری است که همه اینها را تغییر می دهد.
خاطره ای از دوران سربازی حسن روحانی
اینجا در واقع روحانی و غیر روحانی نمی شناسد. روحانی ای که انقلابی نباشد (من که با آقای روحانی حداقل 42 سال است که آشنایی دارم. دوران خدمت سربازی در نیشابور خدمت می کرد. شب لباس روحانی و روز لباس نظامی تنش می کرد. ما زمینه آشنایی او را در مشهد با مقام معظم رهبری فراهم کردیم.)
* سؤال: همخدمت بودید؟
- بله، حدود سال 1350
* سؤال: بر اساس شنیده ها مدتی است یک سری اختلافات در رابطه با نزدیک شدن به پایداری در حزب مؤتلفه به وجود آمده است. یک سری افراد در مؤتلفه نمی خواهند که این اتفاق بیافتد. شایعاتی هم مبنی بر این بود که همین عامل باعث شده که انتخاب دبیر کل کمی به تأخیر بیافتد. خود شما و یا آقای بادامچیان به عنوان گزینه های دبیر کلی مطرح شده بودید. من می خواهم بدانم این شایعات چقدر صحت دارد؟
دلیل تاخیر در انتخاب دبیر کل موتلفه
- چون جلسه به عاشورا خورد یک هفته تعطیل بود و دلیل دیگری نداشت.
* سؤال: در مورد نزدیک شدن به پایداری ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد؟
تعامل مؤتلفه با پایداری هیچ مخالفی ندارد
- هیچ مشکلی وجود ندارد. اولا این مذاکرات، تعاملات و جلسات بر اساس مصوبه شورای مرکزی انجام می شود. هرکس هر کاری که دلش خواست نمی تواند انجام دهد. مصوبه شورای مرکزی است و بر اساس آن در حال انجام است؛ بنابر این تا مصوبه شورای مرکزی و تصویب جمع نباشد اصلا این ملاقات ها، مذاکرات و تفاهم ها صورت نمی گیرد. هیچ کس مخالف این موضوع نیست.
* سؤال: عده ای معتقدند که مؤتلفه به عنوان سنتی ترین و قدیمی ترین حزب حال حاضر ایران همیشه مشی سنتی و معتدل داشته و اتفاقاتی که در مجلس افتاد و اتفاقات دیگر باعث می شود که بعضی از طیف های معتدل اصولگرا فاصله خود را با پایداری حفظ کنند. من می خواهم بدانم آیا این دلیل باعث نمی شود که مؤتلفه بخواهد کمی فاصله بگیرد و از طرف دیگر به معتدلین نزدیک شود تا پایداری که عده ای معتقدند که دارند تندروی می کنند؟
در حفظ حرمت مسئولان با پایداری اختلاف نظر داریم
- مسئولیت رفتار کسانی که در مجلس تندروی می کنند بر عهده خودشان است. ما آن را نباید به حساب همه اعضای پایداری بگذاریم. چندتایی که اسمشان به نام پایداری مطرح شده، از شورای مرکزی پایداری حذف شده اند؛ بنابر این نمی شود همه را به حساب آنها گذاشت. ضمن اینکه بالأخره نقاط اشتراک ما بیشتر از نقاط اختلافمان است. ما در روش، برخورد، داشتن اخلاق سیاسی و یا حفظ حرمت مسئولان ممکن است اختلاف نظر داشته باشیم، اما در مبانی اختلاف نداریم.
اصولگرایانی که در مبانی یکی هستند باید در کنار هم باشند
بنابر این اصولگراهایی که در مبانی و سیاست های کلان با هم یکی هستند باید کنار هم باشند. ما در 3 دوره گذشته مجلس با هم اتحاد داشتیم. موفق هم شدیم. به چه دلیل در این دوره نمی توانیم موفق شویم؟
* سؤال: الآن چندین متد از جمله شورای فقاهت تا شورای هماهنگی برای ائتلاف اصولگرایان مطرح است. می خواهم بدانم آخرین مدلی که مؤتلفه به آن رسیده چیست و از کدام یک از این روش ها می خواهد پیروی کند؟
مدل انتخاباتی آیات موحدی، یزدی و مصباح را می پذیریم
- چیزی که همه به آن رسیدند این است که دبیران کل جامعه روحانیت، جامعه مدرسین و آیت الله مصباح به هر فرمولی رسیدند همه می پذیرند.
* سؤال: یعنی آقای باهنر که متد شورای هماهنگی را مطرح کرده هم قبول کردند؟
- این 3 نفر به هر فرمول و یا روشی رسیدند همه – حتی پایداری - قبول دارند.
* سؤال: فکر می کنید که به لیست مشترک برسید؟ چون چند دوره است که نتوانستید لیست مشترک بدهید.
- چند دوره نیست. انتخابات ریاست جمهوری بود و آن هم یک نفر بود.
* سؤال: ام در انتخابات نهم هم عملا همین اتفاق افتاد.
رقیب اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم حاضر نبود
- آن که رقابت درون گروهی بود. ما رقیب اصلی که نداشتیم.
* سؤال: احمدی نژاد در کدام گروه می گنجد؟ چون ایشان هم برای انتخابات فعالیت می کند.
احمدی نژاد برای انتخابات مجلس دهم نمی آید
- نه، نمی آید.
* سؤال: خودشان که قطعا نمی آیند، ولی جلسات آنها در ولنجنک و احتمال حضور نزدیکان وی جدی است...
مرز مؤتلفه انحراف و فتنه است
- مرز ما در انتخاب شوندگان انحراف و فتنه است. این 2 خط قرمز ما است و ربطی به احمدی نژاد ندارد.
* سؤال: شاخص های آن چیست؟
- شاخص های آن مشخص است. کسی که در جریان انحراف و یا وابسته و مؤید آن باشد از ما نیست.
* سؤال: اوضاع یکتا چطور است؟
یکتا تشکیلات نیست، یک گفتمان است
- یکتا تشکیلات نیست. یکتا یک گفتمان و مجموعه گفتمانی است.
* سؤال: برای مجلس خیلی از آنها از جمله حاجی بابایی، میرتاج الدینی، نیکزاد و ... می خواهند وارد شوند.
- حاجی بابایی که جزو انحراف نیست.
* سؤال: یعنی شما وزرای احمدی نژاد که از او جدا شدند را استثناء می دانید؟
- بله. مثلا صفارهرندی که جدا شده است، بگوییم جزو انحراف است؟
* سؤال: پس یعنی منهای مشایی داریم؟
- منهای مشایی و خیلی از کسانی که در این طیف بودند.
* سؤال: مثل اینکه بعضی ها مثل کوچک زاده با احمدی نژاد صحبت و از او دعوت کرده اند. افرادی مثل حسینیان در این رابطه اظهار نظر رسمی کردند. شما برای احمدی نژاد آینده سیاسی متصور هستید یا خیر؟
برای همه رؤسای جمهور گذشته آینده سیاسی قائلیم
- آینده سیاسی برای همه قائل هستیم. چطور برای هاشمی آینده سیاسی قائل هستیم، برای احمدی نژاد نباشیم؟
* سؤال: این وسط آقای خاتمی هم که ...
مقصر خود آقای خاتمی است که در فتنه شرکت کرده است و الا اگر نباشد که مشکلی ندارد. قانونا اگر کسی تخلفی نکند که منعی برای حضورش نیست.
* سؤال: هیچ برخوردی با خاتمی نشده و ایشان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیز نقش داشت و آقای روحانی هم از ایشان تشکر کرد.
- پس حضور داشته...
* سؤال: پس احمدی نژاد چطور؟ شما می گویید احمدی نژاد حقش نیست.
- شما می گویید حقش نیست و چرا باید بیاید؟
* سؤال: من نمی گویم حقش نیست. می گویم آینده سیاسی که برای او متصور هستید، چیست؟
- بستگی به خودش دارد. رئیس جمهوری فعال به صحنه می آید و رئیس جمهوری نمی آید. بستگی به نظر خودش دارد.
* سؤال: بنابر این حق اصلاح را باید برای همه قائل باشیم؟
احمدی نژاد باید از انحراف تبری بجوید
- بله. باید برای همه قائل باشیم. احمدی نژاد نیز اگر خودش را اصلاح کرده و به جامعه بیاید و از انحراف تبری بجوید و بگوید ما با مشایی کار نداریم، منعی برای حضور او وجود ندارد.
* سؤال: بحث فرد که نیست، بحث تفکر است.
- بله تفکر است دیگر و این تفکر اشکال دارد.
* سؤال: شما اصولگرایان شرط بازگشت کسی به سیاست را توبه و برگشت می دانید. فکر نمی کنید که اگر بنابر چنین موضوعی باشد 2 طرف باید چنین موضعی را اتخاذ کنند؟
- 2 طرف کیست؟
* سؤال: اصولگرایان سنتی و اصلاح طلبان
- در فتنه 2 طرف کیست؟
* سؤال: بالأخره جریان شما از احمدی نژاد حمایت کرد و تا سال 90 شما حامی او بودید.
- چه ربطی به فتنه دارد؟
* سؤال: فتنه که یک سر نداشته...
- یک طرفش یک جریان سیاسی شکست خورده در انتخابات و طرف دیگرش نظام است؛ احمدی نژاد نیست. احمدی نژاد کجای این معرکه بوده؟
* سؤال: احمدی مقدم مخالف نظر شما است.
- اصولگرایان کجای معرکه بودند؟
* سؤال: احمدی نژاد در صحبت هایی که در میدان ونک و ولی عصر کرد و مهم تر از آن در مناظره ...
احمدی نژاد هم در فتنه مقصر است
- او هم مقصر است، اما طرف نیست. طرف فتنه گران که احمدی نژاد نبود. طرفشان نظام بوده است.
* سؤال: اما آقای احمدی مقدم در صحبت های خود به تقصیراتی که شما منکر آن هستید، اشاره می کند.
- صحبت کند. به این قضیه ربطی ندارد.
* سؤال: اما شما حمایت و بعد از آن مرزبندی کردید.
- شما می گویید طرف فتنه احمدی نژاد است، چرا به ولی فقیه فحش دادند؟
* سؤال: اصلاح طلبان بارها گفتند که ما در چارچوب نظام و رهبری کار می کنیم.
- چارچوب نظام یعنی لشگرکشی خیابانی؟ وقتی که رهبری جلسه می گذارند و همه را دعوت می کنند که حرف هایشان را بزنند و فصل الخطاب نیز در قانون رهبری است، کسی که حرف رهبری را قبول نکند یعنی در چارچوب نظام حرکت کرده است؟ اگر در چارچوب قانون عمل می کردند که مشکلی نبود. گفتند شکایت کنید. شکایت کردند. 10 درصد از همه صندوق ها را دوباره شمارش کردند هیچ کدام از حرف های آنها درست در نیامد. وقتی که همه اینها را انجام دادند باز می گویند باید انتخابات را باطل کنید.
پس دیگر چارچوب قانون نیست. می گوید هرچیزی که من خواستم. خواسته شما چیست؟ خواسته شما همان چیزی است که آمریکا می گوید، تا انتخابات باطل و نظام دگرگون شود. اگر چارچوب قانون باشد که بحثی در آن وجود ندارد. مقام معظم رهبری هم که این همه گفت در چارچوب قانون پیگیری کنید. در جلسه ای که با آنها داشتند گفتند من مدافع شما هستم. شورای نگهبان را موظف کردند که علی رغم اینکه تأیید کرده بود باز صندوق ها را شمارش کند. وقتی که حرف فصل الخطابی که قانون اساسی مشخص کرده را قبول نمی کنیم  و می گوییم باید مردم به خیابان ها بیایند، این مسائل پیش می آید؛ بنابر این چارچوب قانون مشخص است و حرفی در آن نیست.
* سؤال: برای انتخابات آتی مجلس خبرگان هم شما لیست می دهید؟
حمایت مؤتلفه از لیست جامعتین در انتخابات خبرگان
- ما از لیست جامعتین حمایت می کنیم.
* سؤال: شما می فرمایید مرز ما انحراف و فتنه است. این مرز لیستی از افراد است؟ چطور آدم جدیدی که می آید مشخص می شود در این بلوک هست یا نیست؟
- همه کسانی که در فتنه بودند، پرونده داشتند، حکمی برای آنها صادر شده، زندان رفتند و به صورت علنی از فتنه حمایت کردند، مشخص هستند. خط قرمز ما اینها است. کسی که بارها در مصاحبه ها و رفتار از فتنه و انحراف و جریان انحراف حمایت و تأیید کرده است و هنوز هم ول کن آن نیست، این متن انحراف است، اما کسی که هیچ نظری نداشته و تأیید و یا حمایت نکرده و گفته هرچیزی که قانون می گوید عمل کنید، از این قاعده مستثنا است.
سؤال: بعد از انتخابات احمدی نژاد و فاصله ای که برخی افراد مثل آقای ناطق نوری با اصولگرایان گرفتند و به خصوص بعد از در گذشت مرحوم حبیب الله عسگراولادی، خلأ رهبری کاریزماتیک در اصولگرایان دیده می شود. نظر شما در این مورد چیست؟
اصولگرایان در دوران گذار محور قراردادن جمع به جای شخص هستند
- به هر حال هر جریان وقتی که از وابستگی به اشخاصی که لنگر و سنگر و محور بودند خارج می شود و این اشخاص از دست می روند، باید دوران گذاری را طی کند. به طور طبیعی این جریان برای انسجام وحدتش باید یک مرکز ثقل جدید پیدا کند. مرکز ثقل جدید چون از اشخاص عبور کرده، به جمع می رسد. جمعی که مرکز ثقل قرار می گیرد باید شکل بگیرد. این دوران گذار از شخص به جمع به طور طبیعی مقداری طول می کشد.
* سؤال: در اصولگرایان الآن محوریت با جامعتین است یا خیر؟
روحانیت آمادگی محور قرار گرفتن در جریان اصولگرایی را ندارد
- ما می خواهیم جامعتین باشد و سایر اصولگرایان هم می خواهند جامعتین باشد؛ چون همیشه حول محور روحانیت حرکتشان را نتظیم کرده اند، اما روحانیت آمادگی ندارد که در همه مسائل محور باشد. در مصداق ها نمی خواهد محور باشد؛ که کاسه و کوزه را بر سر او بشکنند که این را شما تأیید و یا رد کردید. نمی خواهند وارد این طور مسائل شوند. باید حق هم به آنها داد. ما نباید در همه مسائل از روحانیت خرج کنیم. شأن روحانیت در کشور شأن پدرانه است. باید حرمت آن حفظ شود. بنابر این در حدی که می شود از روحانیت به عنوان محور استفاده کرد باید استفاده کرد. ولی مسئولیت اصلی را باید خود سران جمع اصولگرا بپذیرند. که همه قبولشان داشته باشند و حول آن محور فصل الخطاب باشد.
* سؤال: الآن در جامعه روحانیت آقای ناطق جایی ندارد؟ چون در مورد ایشان بحث خیلی زیاد است.
جایگاه ناطق در جامعه روحانیت محفوظ است
- ناطق جایگاه دارد ولی صندلی او خالی است و خودش نمی آید بنشیند.
* سؤال: سعی کردید که بنشیند؟
- نه از سیاست زده شده است.
* سؤال: ایشان در انتخابات سال 92 حضور جدی داشت و الآن نیز جلسات انتخاباتی دارد.
- گعده ای است. جلسات آقای ناطق عمدتا گعده ای است. با همان استانداران زمان خودش هنوز ماهی یک بار گعده دارد. این دلیلی نمی شود که دارد کار سیاسی می کند.
* سؤال: یعنی معتقدید که ایشان کار سیاسی و کنش سیاسی ندارد، ولی هم ایشان و هم روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز هستند.
- بودند.
* سؤال: یعنی الآن نیستند.
نیستد. به جلسات نمی روند.
* سؤال: یعنی الآن بحث شما در جامعتین، جامعه روحانیت منهای ناطق و روحانی است. اگر آنها برگردند و در جلسات شرکت کنند چه اتفاقی می افتد؟ باز هم شما قبول دارید؟
بازگشت ناطق و روحانی خللی در پذیرش نظر روحانیت بین اصولگرایان ایجاد نمی کند
- بله. از نظر ما مشکل ندارد. چون تصمیم جمعی روحانیت برای ما ملاک است. ما بخواهیم روی افراد نظر بدهیم، یک نفر موافق و دیگری مخالف است، ولی فرآیند روحانیت چیزی است که ما باید بپذیریم. بالآخره مسئولیت شرعی است و آنها دارند قبول می کنند.
* سؤال: خود شما کاندیدا هستید؟
کاندیدا نمی شوم
- خیر، تصمیمی برای کاندیداتوری ندارم.
* سؤال: دلیل خاصی دارد؟ یعنی به نوعی نوگرایی در نیروهایتان معتقد هستید؟
- بله. معتقدیم باید نیروهای جدید و تازه نفس بیایند و ما دیگر باید نماینده بفرستیم. خیلی نباید جای عناصر جدید را بگیریم.
سؤال: نظرتان در مورد حضور حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان چیست؟
اظهار نظر درباره کاندیداتوری یادگار امام راحت نیست
- شخصیت حاج حسن آقا یک شخصیت خاص است. راجع به دیگران خیلی راحت می شود اظهار نظر کرد، اما ایشان چون منتسب به امام (س) و بیت امام است باید خیلی به ابعاد کار دقت کرد. رأی آوردن و یا رأی نیاوردن و کم رأی آوردن، اینها همه در معادلات سیاسی، در نگاه مردم به امام و در قضاوت عمومی مردم تأثیر می گذارد.
رئیس جمهور برای کاندیداتوری در خبرگان دقت کند
وضعیت رئیس جمهور نیز همین است. یعنی الآن باید در تهران کاندیدا شود و یا در سمنان؟ اینجا نامزد شود نفر چندم می شود؟ اینها همه تبعات دارد. این تبعات باید سبک و سنگین شود. همین طور نمی شود راجع به آن تصمیم گرفت.
* سؤال: بالأخره در فضاهایی باید تبعاتش را هم بپذیرند.
- اگر تبعاتش را بپذیرند مشکلی ندارد.
* سؤال: اگر بخواهید مشورت دهید، چه مشورتی می دهید؟
- من می گویم نه.
* سؤال: و روحانی به خاطر جایگاهش ...
- روحانی عضو مجلس خبرگان است و الآن هم اگر کاندیدا شود، رأی می آورد. اما اگر در تهران نامزد شود ممکن است رأی او خیلی پایین باشد. اگر در سمنان نامزد شود حداقل رأی قبلی را دارد.
* سؤال: در مورد حاج حسن آقا چه نظری دارید؟
- در مورد حاج حسن آقا بالأخره نظرات موافق و مخالف وجود دارد، اما آن حدی که واقعا شأن امام حفظ شود، آدم نگران است که این شأن حفظ نشود. اگر حاج حسن آقا در تهران 5 میلیونی نامزد شود و کمتر از 3 میلیون رأی بیاورد...
* سؤال: یعنی به نظر شما باید حداقل 70 درصد واجدین شرایط به ایشان رأی بدهند؟
یادگار امام کاندیدا شود باید 70 درصد آراء مردم را کسب کند
- باید رأی بدهند. در غیر این صورت به جایگاه امام لطمه می خورد. در خارج از کشور خیلی روی آن تحلیل می کنند. کافی است رأی 50 درصد و یا کمتر بیاورد بعد بگویند فلان و فلان.
* سؤال: اگر عکس این قضیه اتفاق بیافتد و ایشان رأی مناسبی بیاورد، چه اتفاقی می افتد؟
- این خوب است. اما باید برای پذیرش این ریسک تمام محاسبات را انجام دهیم. برای همین می گویم این تصمیم باید با مطالعه گرفته شود. برای اینکه سرنوشت امام و اندیشه و تفکر ایشان در گرو این تصمیم است.
* سؤال: آرایش سیاسی مجلس آینده را چطور می بینید؟
اکثریت مجلس دهم با اصولگرایان است
- فرقی ندارد. مشابه همین مجلس است و کمی تعداد آن فرق می کند. یعنی اکثریت با اصولگرایان است.
* سؤال: اصولگرای میانه یا نه؟
اصولگرا میانه و آخر ندارد
- اصولگرا اصولگرا است، میانه و آخر ندارد.
* سؤال: در مجلس فعلی که اصولگرایان خیلی متفاوت ظاهر شدند.
- این فقط در موضوع برجام است. عده ای فقط قسمت پر لیوان را نگاه می کنند و عده ای قسمت خالی لیوان را نگاه می کنند. ولی هر 2 مکمل همدیگر هستند.
برجام نه فتح الفتوح است و نه ترکمچای
ما نه می گوییم برجام، فتح الفتوح است و نه می گوییم ترکمچای است، ولی زحمت کشیدند و تلاش کردند، در این حد توانستند توافق را انجام دهند. مقام معظم رهبری هم با شروطی که تعیین کرده اند، آن را پذیرفته است. بیش از این نباید انتظار داشته باشیم. نه حرف آنهایی که می گویند فاجعه شده را قبول داریم و نه آنهایی که می گویند پیروزی است و باید جشن بگیریم. چنین چیزی نیست. می خواهیم 10 تن اورانیوم غنی شده بدهیم و 300 کیلو از آن را نگه داریم. کجای این کار افتخار است؟ 19 هزار سانتریفیوژ داشتیم؛ 6 هزار عدد از آن را نگه داشتیم و بقیه را داریم خراب می کنیم. می شود به این افتخار گفت؟
* سؤال: صحبت های صالحی که خودش به هر حال پیش از این از نظر فکری به اصولگرایان نزدیک بوده، مبنی بر این بود که هیچ کدام از این موارد پیش نخواهد آمد. نه کسی بیکار می شود و نه برای پیشرفت های علمی و آموزشی ما اتفاقی می افتد. شما چه جوابی می دهید؟
- تا الآن 500 نفر از دانشمندان را بیرون کردند. شما فکر می کنید که کارگاهی که به طور مثال حداقل 2 هزار نفر در آن کار می کردند و برای مثال روزی 100 یخچال تولید می کرده است، وقتی که به آنها بگویند شما باید روزی 2 عدد یخچال تولید کنید، آیا صرفه اقتصادی دارد که 2 هزار نفر نیرو را برای این کار نگه دارند؟
* سؤال: حتما در این صورت در بخش های دیگر کار می کنند.
- درس خوانده، بورسیه و در آنجا مشغول به کار شده است. آنها آدم های ساده ای نبودند.
* سؤال: شما اطلاعی در این زمینه دارید؟ چون آن را تکذیب کردند.
- الان کسی در فردو نیست.
* سؤال: اینکه کسی نیست یک چیز و بیکار شدن آنها چیز دیگری است. ممکن است به آنها مرخصی داده و یا جا به جا کرده باشند.
فردو تا 10 سال دیگر تعطیل و دانشمندان مشغول در آن بیکار شده اند
- گفتند باید تا 10 سال آن را تعطیل نگه دارید. می خواهند تا 10 سال حقوق بدهند که فرد در خانه بماند؟
* سؤال: ممکن است در کارهای تحقیقاتی و یا تدریس مشغول به کار شوند.
- کجا تدریس کنند؟ مگر جای تدریس برای آنها هست؟
سؤال: شما فرمودید دولت کاری نکرده است؟
- نمی گویم کاری نکرده می گویم کار بزرگی نکرده است.
* سؤال: ما هم نمی گوییم کار بزرگی کرده، اما اگر فارغ از سیاست به عنوان یک شهروند نگاه کنیم، خروجی های سال 92 در حوزه اقتصاد و حتی معیشت مردم مثل تورم افسار گسیخته و بی ثباتی اقتصادی بود. اما الآن حداقل به یک ثبات نسبی رسیدیم. اینها را که قبول دارید؟
140 هزار بنگاه اقتصادی در 2 سال اخیر تعطیل شد
- به چه قیمتی؟ طبق آمار خود دولت در طول این 2 سال 140 هزار بنگاه اقتصادی در کشور تعطیل شده است. آنها کارگر و در اقتصاد فعال بودند؛ درآمد داشتند و نیاز خانواده های خود را تأمین می کردند که همه آنها متلاشی شدند. کسی این اشکالات را نمی گوید و فقط می گویند ما تورم را مهار کردیم.
200 عنوان شغلی مربوط به مسکن در کشور تعطیل شده است. شما بروید خوزستان ببینید چقدر میلگرد در کارخانه فولاد خوابیده است؟ ببینید چقدر سیمان در کارخانه ها خوابیده است؟ تمام این مصالح در کشور خوابیده و هیچ جایی مصرف نمی شود.
* سؤال: اینها به علت عقبه قبلی است و یا به دلیل تصمیمات همین 2 سال؟
- در طول همین 2 سال رکود ایجاد کردند که تورم را از بین ببرند.
* سؤال: یعنی شما همه این مشکلات را به همین اتفاقات و تصمیمات 2 سال اخیر مربوط می دانید؟
- نه، اما معتقدم کسی که می خواهد روی کار بیاید اول باید برای حل مشکلات برنامه داشته و حتی قانون را در نظر بگیرد.
سؤال: اما قانون دست مجلس و مجلس هم که در 3 دوره اخیر دست اصولگرایان بوده است.
- مجلس نمی تواند قانون وضع کند. دولت باید لایحه بدهد.
* سؤال: اما می تواند طرح بدهد که.
- طرح بار مالی دارد. نمی تواند این کار را انجام دهد. دولت باید لایحه بدهد.
* سؤال: احمدی نژاد گفت قیمت مسکن را صفر می کند، ولی صفر که نشد چند برابر هم شد.
- البته 2 میلیون خانه در کشور ساخت.
* سؤال: ساخت و ساز به چه قیمتی؟
- به قیمت ارزان
* سؤال: ولی الآن در بحث کیفیت تبدیل به چالش دولت شده است.
- بالأخره شما در 2 میلیون خانه که می سازید، ممکن است پیمانکاران 200 و یا 300 خانه بد عمل کنند. پیمانکار است دیگر، همه که آدم سالم و دیندار نیستند؛ برخی از آنها دزد هستند. در جنس، اندازه و یا کیفیت کالا دزدی می کنند. او باید با همین مردم کشور را اداره کند.
* سؤال: اگر شما رئیس جمهور می شدید چه کار می کردید؟
رئیس جمهور می شدم از تیم پیر استفاده نمی کردم
- حداقل از یک تیم اقتصادی که برای آینده کشور برنامه داشته باشد استفاده می کردم؛ نه از یک تیم پیر.
* سؤال: اما افرادی مثل طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی هم جوان هستند و هم تخصص لازم را دارند.
اقتصاد را وزیر اقتصاد نمی چرخاند
- طیب نیا یک نفر است. مگر او اقتصاد را می چرخاند؟
* سؤال: اما من شاهد بودم که روزی نعمت زاده از 4 صبح تا 8 شب کار می کرد.
- خوب کار کردن با کار خوب کردن فرق دارد.
سؤال: شما می فرمایید یک نفر، ولی طیب نیا را هم داشتند استیضاح می کردند.
- فقط وزیر را می توانند استیضاح کنند. بقیه تیم دولت را که نمی توانند استیضاح کنند.
* سؤال: به نظر شما همین داشتن تیم اقتصادی منسجم کفایت می کرد؟
- تنها این نیست و مسائل زیاد دیگری است. علاوه بر آن تمام انرژی خودم را متمرکز بر مذاکره نمی کردم. قسمتی از این انرژی را به مسائل داخلی، مشکلات مردم و اجرای دستورات مقام معظم رهبری اختصاص می دادم. مگر مقام معظم رهبری دستور اجرای اقتصاد مقاومتی را از چه زمانی صادر کرده است؟ قبل از شروع کار دولت اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند. اگر آن وقت این کار را می کردیم حالا این مشکلات را نداشتیم.
* سؤال: یعنی از دولت قبل باید شروع می شد؟
اقتصاد مقاومتی باید از دولت قبل شروع می شد
- بله، از دولت قبل که مقام معظم رهبری این سیاست ها را ابلاغ کردند، باید این کار شروع می شد. در این صورت تحریم بنزین و تحریم های دیگر اثر نداشت. ولی به آن عمل نشد؛ چون تیم اقتصادی اصلا به اقتصاد مقاومتی اعتقاد نداشت.
* سؤال: بنابر این بحث از دولت قبل شروع می شود و تیم اقتصادی دولت قبل نیز فاقد انسجام لازم بود.
تیم اقتصادی دولت دهم انسجام نداشت
- بله.
* سؤال: شما بالاخره دولت قبل را پشتیبانی کردید یا نه؟
دولت دهم در حوزه فرهنگ، اقتصاد و سیاست خیانت کرد
- ما دولت دهم را پشتیبانی نکردیم و کارش را هم قبول نداریم. دولت دهم هم در حوزه فرهنگ خیانت کرد، هم در حوزه اقتصاد و حوزه سیاسی.
سؤال: یعنی اگر جمع کنیم فرهنگش می شود آقایان حسینی، حاجی بابایی، دانشجو و اقتصادش می شود آقای حسینی. این خیانت همه اینها را شامل می شود؟
- همه اینها را شامل نمی شود.
* پس چه کسی بر این حوزه ها حاکم بوده است از نظر شما؟
- مشایی حاکم بوده است.
منبع: جماران
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات