صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۷۴
در گفت و گو با بصیرت مطرح شد
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: حماس به درستی براین موضوع تاکید دارد ما همچنان روی گزینه های توافق قدیم تاکید داریم، بنابراین روی توافق قدیم هیچ گونه تجدید نظری صورت نخواهیم داد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با رضا ميرابيان

به گزارش بصیرت، طی ماه های گذشته مساله آتش بس و مذاکرات دراین خصوص بارها مطرح شده و حماس مسائل مورد نظرش را عنوان کرده اما اسرائیل با شانه خالی کردن از آنچه دردادگاه های بین المللی برای پایان دادن به نسل کشی درغزه صورت می گیرد تمایلی برای پایان دادن به جنگ ندارد. بصیرت در گفت و گو با کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه در خصوص چرایی عدم شرکت حماس درمذاکرات موسوم به آتش بس نکاتی را جویا شده که در ادامه بحث می خوانید.

رضا میرابیان کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت وگو با بصیرت در خصوص عدم حضور حماس در مذاکرات آتش بس با توجه به زیاده خواهی های اسرائیل و دنیای غرب درچندماه گذشته به چند نکته اساسی اشاره کرد و گفت: در طی ماه های گذشته بارها و بارها ایران وبرخی کشورها مساله آتش بس در غزه را مطرح کردند و بر سر این موضوع و رد وبدل اسرا و ... نیز بحث های مفصلی صورت گرفت اما این مباحث به چند دلیل تا کنون به نتیجه نرسیده است.

وی در این خصوص خاطر نشان کرد: اصولا نتانیاهو جنگ طلب است و باقی ماندن درقدرت از چند جهت به نفع وی است چرا که نتانیاهو به دلایل فساد مالی و جنایت علیه بشریت چندین پرونده دارد.

میرابیان گفت: در صورت پایان جنگ، نتانیاهو دیگر برگ برنده ای در دست ندارد لذا کنار گذاشته می شود و باید دادگاهی شود. امروز اعتراضات بسیار زیادی در اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و جنگ طلبی وی و کابینه اش برپاست.

میرابیان افزود: در سراسر دنیا بخصوص کشورهای غربی نیز شاهد هستیم علیه نتانیاهو و دولتهای حامی وی موضع گیری های جدی و قاطعی صورت گرفته بنابراین اسرائیل و دنیای غرب برگ برنده ای ندارند لذا تلاش می کنند تا خود را ذی حق نشان دهند و توپ را به زمین حماس بیاندازند.

میرابیان معتقد است: حماس به درستی بر این موضوع تاکید دارد که در مذاکرات صلح و آتش بس در غزه شرکت نمی کند چرا که این طرح همان طرح بایدن است که حماس پیش ازاین ملاحظات مورد نظر خود را بیان کرده و موضوع جدیدی ندارد که نسبت به اجرای آن از سوی اسرائیل مطمئن باشد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاست خارجی و منطقه تاکید کرد: حماس بارها بر این موضوع تاکید کرده خواسته های به حق خود در خصوص آتش بس در غزه را بیان کرده و تشریح نموده است دیگر حرفی برای گفتن و اطاله کلام باقی نمانده، پس آنچه این روزها شاهد آن هستیم سنگ اندازی های مکرر رژیم صهیونیستی بر سر راه صلح و آتش بس است تا کابینه جنگ طلب و افراطی نتانیاهو از تداوم این وضعیت احساس رضایت کند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه یادآور شد: حماس بارها بر این موضوع تاکید کرده خواسته های خود را بیان نموده و منتظر پاسخ قطعی و جدی طرف مقابل برای کلید زدن آتش بس است، پس مذاکره جدیدی نداریم که طرف اسرائیلی و غربی مدام این موارد را بیان می کنند تا به انحاء مختلف آتش بس را به تعویق بیاندازند البته به تعویق افتادن آتش بس را با تبلیغات رسانه ای خود به گونه ای ترسیم کنند که گویا حماس خواهان آتش بس نیست یا حماس برای تحقق آتش بس همکاری لازم را از خود نشان نمی دهد.

وی در این باره گفت: حماس معتقد است اگر اسرائیل و حامیان غربی درباره آتش بس حسن نیت دارند نباید فرصت را از دست بدهند. غرب و اسرائیل علاقه ای به آتش بس ندارد، بلکه درصدد است تحت لوای آتش بس و با این عنوان امتیازهایی از حماس بگیرد، روندی که نشان می دهد طرف غربی و رژیم صهیونیستی به هیچ وجه در موضوع آتش بس درغزه حسن نیت ندارد.

سید رضا میرابیان کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه و امور بین الملل تصریح نمود: حماس به درستی براین موضوع تاکید دارد ما همچنان روی گزینه های توافق قدیم تاکید داریم، بنابراین روی توافق قدیم هیچ گونه تجدید نظری صورت نخواهیم داد. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است و رسانه های حق طلب باید روی آن مانور دهند این موضوع است که عدم حضور حماس در مذاکره به معنای عدم قبول مذاکره نیست، بلکه حماس به دنبال تحقق حق مردم غزه و تعدیل موضوعاتی است که اسرائیل و غرب با زرنگی به دنبال به نفع خود آن را می طلبند.