صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۶  ، 
شناسه خبر : ۳۶۳۹۸۹
رمزگشایی از تازه‌ترین عملیات اوکراینی‌ها در خاک روسیه
جدال میان روسیه و اوکراین در "کورسک" وارد فاز تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازی شده است. ارتش اوکراین با تجمیع تمامی توانایی‌ها، امکانات و ابزارهایی که ناتو در اختیار کی‌یف قرار داده، وارد خاک روسیه شده تا به قول خود، از وضعیت پدافندی به وضعیت آفندی تغییر جهت دهد.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ فخرالدین اسدی

جدال میان روسیه و اوکراین در "کورسک" وارد فاز تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازی شده است. ارتش اوکراین با تجمیع تمامی توانایی‌ها، امکانات و ابزارهایی که ناتو در اختیار کی‌یف قرار داده، وارد خاک روسیه شده تا به قول خود، از وضعیت پدافندی به وضعیت آفندی تغییر جهت دهد. فراتر از آن، اوکراینی ها قصد دارند محدوده جغرافیایی میدان نبرد را از شرق اوکراین ( منطقه دونباس) گسترش داده و روسیه را در چندین میدان به صورت همزمان زمینگیر کنند.

مختصات نبرد در کورسک

نیروهای روسیه با موشک، پهپاد و حملات هوایی به سربازان اوکراینی حاضر در منطقه کورسک یورش بردند و به گفته یکی از فرماندهان ارشد، موفق شدند پیشروی اوکراینی‌ها را متوقف کنند.سربازان اوکراینی حدود دو هفته قبل  در یک حمله غافلگیرانه از مرز روسیه گذشته و در بزرگترین عملیات‌شان از زمان آغاز جنگ، وارد منطقه کورسک شدند و ادعا کردند که هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه به کنترل خود در‌آورده‌اند.ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از آغاز حمله اوکراین به کورسک گفته بود هدف کی‌یف از آن حمله بهبود موقعیت خود پیش از مذاکرات احتمالی و کند کردن پیشروی نیروهای روسی در امتداد جبهه بوده است.خارج کردن کورسک از کنترل روسیه به دست اوکراین، علامت ضعف دفاع مرزی روسیه تعبیر شده است. مسکو وادار شد حدود ۲۰۰ هزار نفر از سکنه را از منطقه خارج کند و نیروهای ذخیره را به آنجا بفرستد تا منطقه حائل امنیتی ایجاد کنند.وبلاگ‌نویسان جنگ روسی از نبردهای شدید در سراسر جبهه کورسک خبر دادند و نوشتند نیروهای اوکراینی سعی دارند ناحیه تحت کنترل خود را گسترش دهند. آنها با این حال می‌گویند که روسیه سربازان و تسلیحات سنگین را وارد منطقه کرده و بسیاری از حملات اوکراین را دفع کرده است.

ادعای سرلشگر چچنی ارتش روسیه

وزارت دفاع روسیه تصاویری از حمله بمب‌افکن‌های سوخو-۳۴ به نیروهای اوکراینی در منطقه مرزی کورسک و نیز از یورش نیروهای پیاده نظام خود به مواضع اوکراین را منتشر کرد.سرلشکر عبدی علاء‌الدینوف، فرمانده یگان نیروهای ویژه چچنی در صف روسیه گفت: «برتری لجام گسیخته دشمن در حال حاضر متوقف شده است. دشمن از قبل می‌دانست حمله رعدآسایی که برنامه‌ریزی کرده بود، نتیجه نمی‌دهد

به گزارش خبرگزاری تاس، این مقام نظامی روس همچنین مدعی شد که اوکراین با بیشترین تلفات از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی روبرو شده است.مشخص نیست کدام یک از طرفین نبرد کنترل شهر سودژا در خاک روسیه را در دست دارند. روسیه از طریق این شهر ۷ هزار نفری گاز خود را از سیبری غربی به اوکراین و از آنجا به اسلواکی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا پمپ می‌کند. گازپروم اعلام کرد که همچنان گاز خود را از طریق سودژا به اوکراین پمپاژ می‌کند.آلکسی اسمیرنوف، سرپرست فرمانداری کورسک، اخیرا تاکید کرد  که اوکراین ۲۸ شهرک را در این منطقه تحت کنترل دارد و عمق منطقه هجوم نیروهای اوکراینی در خاک روسیه حدود ۱۲ کیلومتر و عرض آن ۴۰ کیلومتر بوده است.هزار کیلومتر مربعی که اوکراین ادعای کنترل آن را دارد بیش از دو برابر ارقام ارائه شده توسط اسمیرنوف است.

آخرین قمار اوکراین

عملیات نظامیان اوکراینی در کورسک را می توان آخرین قمار این کشور در میدان نبرد با روسیه قلمداد کرد. خبرگزاری رویترز نوشت قمار اوکراینی‌ها برای تهاجم جسورانه به بزرگترین قدرت هسته‌‌ای جهان، خطراتی را برای کی‌یف و مسکو به همراه دارد.

پس از آغاز جنگ اوکراین  در سال ۲۰۲۲، رهبران غربی گفتند به اوکراین کمک خواهند کرد تا نیروهای روسی را در میدان نبرد شکست داده و آنها را بیرون برانند. اوکراین در سال ۲۰۲۲ بخش‌های وسیعی از خاکش را پس گرفت.اوکراین در سال ۲۰۲۳ با ضدحمله نتوانست در میان خطوط به هم پیوسته ارتش روسیه خللی ایجاد کند و برعکس، نیروهای روسی در سال جاری به عمق خاک اوکراین پیشروی کردند.این نتیجه ملموس قمار استراتژیک اوکراین در ضد حمله به روسیه بود. پس از این ضد حمله، روسها با قدرت بیشتری وارد عمل شده و شهرهایی مهم مانند باخموت و آودیوکا را به تصرف خود در آوردند. در حال حاضر، شاهد آخرین قمار اوکراینی ها برای تغییر موازنه نبرد در جنگ هستیم. اما اگر این اتفاق رخ ندهد، روسیه بار دیگر دامنه تصرفات خود رادر داخل خاک اوکراین گسترش خواهد داد. در این صورت، معادلات جاری در مذاکرات طرفین برای رسیدن به آتش بس دائمی پیچیده تر خواهد شد. پوتین در محل اقامت خود در «نوو اوگاریوو» در خارج از مسکو به مقامات ارشد گفت که روسیه نیروهای اوکراینی را بیرون خواهد کرد و وعده «پاسخی درخور» به اوکراین را داد. او گفت که نیروهای روسی به پیشروی خود در امتداد سایر بخش‌های جبهه شتاب بخشیده‌اند.با این همه، اشغال تکه‌ای از سرزمین روسیه به دست نیروی خارجی برای ارتش روسیه و پوتین موضوع نیست که بتواند به سادگی از آن عبور کند.. روسیه حدود  یک پنجم از قلمروهایی را که در سطح بین‌المللی به عنوان خاک اوکراین به رسمیت شناخته شده است، در کنترل خود دارد.

خطای محاسباتی -میدانی زلنسکی

در این میان برخی منابع غربی از خطای امنیتی-نظامی زلنسکی در میدان نبرد خبر می دهند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، اخیرا  هموطنانش گفت که عملیات در روسیه یک موضوع امنیتی اوکراین است و روسیه تاکنون از کورسک برای انجام حملات بسیاری علیه اوکراین استفاده کرده است.اما همزمان با گسیل نیروهای اوکراینی به کورسک، بخش‌های دیگر جبهه نبرد برای اوکراین درست در زمانی که روسیه در حال پیشروی است، آسیب‌پذیر می‌نماید. روسیه که ارتش بسیار بزرگتری دارد، می‌تواند دست به محاصره نیروهای اوکراینی بزند.حامیان غربی اوکراین که از کشیده شدن دامنه جنگ به رویارویی مستقیم بین روسیه و ائتلاف نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده پرهیز می‌کنند، گفتند که هیچ هشدار قبلی در مورد حمله اوکراین دریافت نکرده‌اند و همین مسئله، می تواند ضریب آسیب پذیری کی‌یف را در نبرد با روسیه افزایش دهد. اعضای پیمان آتلانتیک شمالی متفق القول هستند که عملیات غافلگیرکننده اوکراین در کورسک نتیجه معکوس دهد.سرویس اطلاعات خارجی روسیه، اس‌وی‌آر اعلام کرد که زلنسکی گام‌های «دیوانه‌واری» برمی‌دارد که خطر تشدید تنش بسیار فراتر از مرزهای اوکراین را به دنبال دارد.به عبارت بهتر، مسکو همزمان با جنگ در کورسک، هشدارهای صریحی را به حامیان غربی کی‌یف مخابره کرده است.