بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰  ، 
شناسه خبر : ۳۶۴۸۶۸
وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به اصرارهای رئیس‌جمهور اوکراین گفت که استفاده از تسلیحات غربی برای حملات دوربرد به عمق خاک روسیه، جریان جنگ را به نفع کی‌یف تغییر نخواهد داد.
«هیچ قابلیتی وجود ندارد که بتواند جنگ در اوکراین را به نفع کی‌یف تغییر بدهد» وزیر دفاع آمریکا لوید آستین این اظهارات را در واکنش به درخواست‌ مستقیم ولودیمیر زلنسکی از او و دیگر متحدان غربی‌ اوکراین در نشست جمعه در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برای دادن مجوز استفاده از تسلیحات دوربرد به کی‌یف در حمله به خاک روسیه مطرح کرد. آستین تاکید کرد که حملات به عمق خاک روسیه با تسلیحات دوربرد غربی، «تغییردهنده بازی به نفع اوکراین نخواهد بود». او در توجیه این موضع، به استفاده روسیه از هواپیماهایی که بمب‌های گلاید پرتاب می‌کند و به گفته او، فراتر از برد موشک‌های ATACM آمریکاست، اشاره کرد و همچنین گفت که اوکراین توانایی‌های زیادی از نظر پهپادها و موارد دیگر برای هدف قرار دادن اهداف داخل خاک روسیه دارد.
زلنسکی مدت‌هاست که به متحدان غربی‌اش که تسلیحات دوربرد به اوکراین ارائه کرده‌اند، اما از ترس ایجاد درگیری مستقیم با مسکو به کی‌یف اجازه استفاده از آن‌ها برای حمله به خاک روسیه را نداده‌اند، التماس می‌کند که این محدودیت‌ها برداشته شود.نشست جمعه زلنسکی و متحدان غربی‌اش در حالی برگزار شد که نیروهای روسیه در شرق اوکراین و اطراف شهر پوکروفسک، مرکز تدارکاتی حیاتی برای ارتش اوکراین پیشروی‌های زیادی داشته است.
 
وزیر دفاع آمریکا به این موضوع هم اذعان کرد و گفت که در حالی حمله اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه، مسکو را در حالت تدافعی قرار داده اما «نیروهای روسیه به فشار به ویژه اطراف پوکروفسک ادامه می‌دهند».