صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۵۶۴
شهید ابراهیم عقیل که در عملیات تروریستی جمعه گذشته در ضاحیه بیروت توسط رژیم صهیونیستی ترور شد، عملا دومین فرمانده بزرگ حزب‌الله لبنان پس از  فؤاد شکر موسوم به حاج محسن بود
پایگاه بصیرت / گروه حماسه و جهاد

شهید ابراهیم عقیل که در عملیات تروریستی جمعه گذشته در ضاحیه بیروت توسط رژیم صهیونیستی ترور شد، عملا دومین فرمانده بزرگ حزب‌الله لبنان پس از  فؤاد شکر موسوم به حاج محسن بود که کمتر از ۲ ماه پیش از او به دنبال یک عملیات تروریستی دیگر در همین ناحیه به درجه رفیع شهادت رسیده بود. شهید عقیل مشهور به «حاج عبدالقادر» یا «حاج تحسین» فرمانده ارشد نیروهای رضوان محسوب می‌شد؛ گردانی که در سال‌های اخیر با هدف آزادسازی شمال فلسطین اشغالی تشکیل شده و نام آن لرزه بر اندام اسرائیلی‌ها انداخته است. او از سال ۲۰۱۵ در فهرست افراد تحت تعقیب وزارت خزانه‌داری آمریکا و از سال ۲۰۱۹ در فهرست سیاه وزارت خارجه این کشور قرار داشت که بعد از تشکیل نیروهای رضوان، دولت بایدن برای ترور این فرمانده بزرگ یا ارائه اطلاعاتی که به ترور یا دستگیری وی منجر شود، ۷ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود.

این شهید بزرگوار در بسیاری از عملیات‌های مهم مقاومت نقش کلیدی ایفا کرده بود. عقیل که دارای تجربه‌های گسترده در زمینه‌های نظامی و امنیتی بود، به عنوان یکی از مغزهای متفکر حزب‌الله در زمینه طراحی و اجرای عملیات‌های نظامی شناخته می‌شد. همچنین به عنوان یکی از اعضای بلندپایه حزب‌، در جلسات راهبردی و طبعا بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مهم شرکت داشت. یکی از نقاط عطف در کارنامه نظامی حاج عبدالقادر، در جنگ ۳۳ روزه بود که حزب‌الله توانست با بهره‌گیری از تاکتیک‌های نظامی پیچیده و استفاده از قابلیت‌هایش در جنگ نامتقارن، ارتش صهیونیستی را شکست دهد.  عقیل به عنوان یکی از فرماندهان اصلی حزب‌الله در این جنگ، در طراحی و اجرای تاکتیک‌های موفق حزب‌الله نقش مهمی داشت. پس از این جنگ بود که جامعه لبنان، حزب‌الله را به عنوان نیروی نظامی بومی خود پذیرا شد؛ ارتشی نیمه‌رسمی که به لطف خدمات فرماندهان لایقی چون عقیل توسعه یافت و امروز با انواع سلاح‌های پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک و سیستم‌های دفاع هوایی  به یکی از عوامل مهم در موازنه قدرت در منطقه تبدیل شده است.

فعالیت‌های نظامی و امنیتی ابراهیم عقیل و نقش او در حزب‌الله موجب شد که نام او در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار گیرد. کشورهای غربی بویژه آمریکا، حزب‌الله را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند و بسیاری از اعضای ارشد این سازمان، از جمله ابراهیم عقیل را به دلیل نقش‌شان در فعالیت‌های نظامی و امنیتی تحت تحریم قرار داده‌ بودند.
* چهره منطقه‌ای مقاومت
حزب‌الله لبنان همواره تلاش کرده است تا روابط نزدیکی با دیگر گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه برقرار کند. یکی از مهم‌ترین این گروه‌ها حماس در فلسطین است. حزب‌الله و حماس که هر دو به مبارزه با اسرائیل متعهد هستند، در طول سال‌ها به تبادل تجربه‌ها و تاکتیک‌های نظامی پرداخته‌اند. نقش شهید عقیل در ایجاد و تقویت این روابط نیز بسیار مهم بود. او با ارتباط با فرماندهان نظامی دیگر گروه‌های مقاومت، توانست در ایجاد هماهنگی‌های نظامی میان آنها نقش فعالی ایفا کند.