صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۹  ، 
شناسه خبر : ۳۶۵۸۲۳
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
عضو اتاق بازرگانی ایران و فعال اقتصادی گفت: نباید با دست خود رونق اقتصادی را کاهش دهیم و با ارز چند نرخی به بهانه‌های واهی اتفاقا عامل ضربه زدن به رونق اقتصادی باشیم که می‌تواند منجر به ایجاد رفاه و درآمد برای دهک‌های پایین درآمدی شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با حمیدرضا صالحی

به گزارش بصیرت، کارشناسان و فعالان اقتصادی در خصوص تک نرخی بودن یا چند نرخی بودن ارز نظرات خاص خود را دارند، اما در این موضوع در ایران حرف‌های مختلفی گفته می‌شود با تاکید بر اینکه بسیاری از فعالان اقتصادی و تجاری خواهان تک نرخی شدن ارز هستند با توجه دادن دولتمردان که تک نرخی شدن ارز در کشور‌های توسعه یافته ثمرات قابل توجهی در رشد اقتصادی و گسترش تجارت خارجی داشته است. کارشناس و فعال تجاری در گفتگوی پیش رو نظر خود را در این باره بیان کرده است.

حمیدرضا صالحی فعال اقتصادی و تجاری و عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بصیرت راه‌های توسعه تجارت خارجی با توجه داشتن به تک نرخی کردن ارز را بیان کرد و در این باره گفت: در تمام دنیا راه‌های رونق گرفتن اقتصاد و تجارت خارجی کاملا شناخته شده است، یکی از این راه‌ها تک نرخی بودن ارز است به این معنا که در کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته ارز چند نرخی معنا ندارد.
وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: مسئولان دولتی باید به این پرسش کارشناسان اقتصادی و تجار و صادرکنندگان پاسخ دهند چه لزومی بر وجود ارز چند نرخی در اقتصاد ایران وجود دارد وقتی ثابت شده ارز چند نرخی محل فساد و توزیع رانت است؟

حمیدرضا صالحی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و تجاری افزود: دولتمردان باید به این سوال پاسخ دهند که چرا اقتصاد ایران باید همچنان تاوان و جریمه ارز چند نرخی را بدهد وقتی با تک نرخی کردن ارز می‌توانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی، تجاری و مرتبط با نرخ و بازار ارز را برطرف کنیم؟

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و تجاری یادآور شد: باید به این پرسش پاسخ داده شود چرا باید چند نرخ ارز وجود داشته باشد به بهانه اینکه دهک‌های پایین از تک نرخی شدن ارز آسیب می‌بینند وقتی با حمایت‌های یارانه‌ای درست و تعریف شده می‌توان مانع فشار قیمتی و تورمی به دهک‌های پایین جامعه شد.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: متاسفانه به عینه ثابت شده است که چند نرخی بودن ارز منجر به از دست رفتن کارایی اقتصاد می‌شود در حالی که اقتصاد امروز ایران به شدت نیازمند تقویت درونی و بیرونی است.

حمیدرضا صالحی عضو اتاق بازرگانی تصریح نمود: در صورتی که ارز تک نرخی شود و نظام توزیع رانت ارز چند نرخی وجود داشته باشد بیشترین ضربه به دهک‌های پایین درآمدی جامعه وارد می‌شود یعنی به نام دهک‌های پایین برای عده‌ای که می‌توانند تامین شوند رانت ایجاد می‌شود و این عده خواسته یا ناخواسته اقتصاد ایران را نابود می‌کنند.

وی افزود: در شرایطی که توزیع رانت به نفع عده‌ای وجود داشته باشد دارندگان سرمایه و ایده، تجار و بازرگانان واقعی دیگر دل و دماغ کار کردن پیدا ندارند لذا اقتصاد به مشکل برمی خورد و چرخ اقتصاد از کار می‌افتد به همین دلیل باید به سمت تک نرخی کردن ارز برویم و از چند نرخی بودن به سرعت دور شویم.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی و تجاری گفت: دولتمردان باید فضایی در اقتصاد ایجاد کنند که از درست کردن کسب و کار‌های سیاه دور شویم و مانع حرکت عده‌ای سوء استفاده‌گر به این سمت شوند در این صورت است که مثل همه کشور‌های دنیا می‌توان اقتصاد پررونقی داشت.

وی افزود: ما در ایران تجربه سال ۸۴ را داریم که با بهبود فضای ارزی کشور زمینه‌های لازم برای رونق گرفتن اقتصاد ایجاد شد ضمن اینکه توانستیم یارانه‌های انرژی را هم اصلاح کنیم، چون رونق بود، تورم تک نرخی شده بود به تبع آن اشتغالزایی داشتیم و همه اتفاقات خوب یکجا حاصل شد.

حمیدرضا صالحی فعال اقتصادی و تجاری در پایان گفتگو خاطر نشان شد: نباید با دست خود رونق اقتصادی را کاهش دهیم و با ارز چند نرخی به بهانه‌های واهی اتفاقا عامل ضربه زدن به رونق اقتصادی باشیم که می‌تواند منجر به ایجاد رفاه و درآمد برای دهک‌های پایین درآمدی شود.