صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۲۰۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: جنگ فعلی بین اسرائیل و حزب‌الله جنگی کلاسیک نیست که دو نیرو در برابر هم صف‌آرایی کنند و در یک جبهه مقابل هم قرار بگیرند، بنابراین حمله زمینی اسرائیل به لبنان بیشتر شبیه به خودکشی و گیر انداختن خود در باتلاق است.
پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل/ گفتگو با بشیر اسماعیلی

به گزارش بصیرت، از شب گذشته اخباری مبنی بر حمله یا صدور حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان مخابره شده است. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفتگو با بصیرت به این پرسش پاسخ داده که وضعیت جنگ در زمین لبنان چه سرانجامی برای اسرائیل دارد؟

بشیر اسماعیلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در پاسخ به این پرسش که به زعم شما آیا رژیم صهیونیستی موفق به ادامه عملیات نظامی در لبنان به صورت زمینی خواهد شد، گفت: قطعا در موضوع ورود زمینی اسرائیل و حمله به لبنان اسرائیل دچار یک پارادوکس شدید می‌شود به این خاطر که اصولا از نظر راهبردی و علوم نظامی کارشناسان نظامی معتقدند تا زمانی که نیروی نظامی یک کشوری به صورت زمینی وارد درگیری و جنگ نشود نمی‌تواند اهداف خود راد محقق کند، اما این موضوع به دلایل مختلفی درباره اسرائیل صدق نمی‌کند.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: اسرائیل موفق به جنگ زمینی در لبنان نمی‌شود چرا که نیرو‌های مقاومت متخصصین جنگ چریکی هستند در حالی که نیروی ارتش و زمینی اسرائیل از این تخصص برخوردار نیست.

بشیر اسماعیلی در این باره تصریح نمود: اگر نیروی زمینی توسط ارتش کلاسیک وارد شود زمین لبنان برای ارتش صهیونیست‌ها تبدیل به باتلاق بزرگی می‌شود پس اسرائیل در حمله زمینی به لبنان کمترین دستاوردی نخواهد داشت.

وی در ادامه بحث تاکید کرد: از سوی دیگر اگر اسرائیل فقط حملات هوایی و بمباران‌های خود را علیه فلسطین و غزه صورت دهد یعنی به صورت زمینی وارد جنگ نشود باز هم بازنده میدان جنگ است، چرا که حملات هوایی و بمباران‌ها تاثیرات مورد نظر نتانیاهو را روی حزب‌الله اعمال نمی‌کند، اما حمله زمینی نیز به نفع اسرائیل نیست و رژیم صهیونیستی به صورت زمینی نمی‌تواند با حزب‌الله بجنگد به این خاطر تاکید می‌کنم اسرائیل در لبنان وارد باتلاق بزرگی می‌شود.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه افزود: کسانی که جنگ‌های گذشته اسرائیل و حزب‌الله را به خاطر دارند مثل جنگ ۳۳ روزه به خوبی می‌دانند آن زمان حزب‌الله لبنان از قدرت نظامی و اشراف اطلاعاتی امروز برخوردار نبود، اما در آن زمان که اسرائیل تجهیزات مدرنی داشت مثل تانک مرکاوا، اما در آن مقطع زمانی حزب‌الله با تجهیزات ابتدایی توانست تانک‌های اسرائیل را زمین‌گیر کند.

وی در این باره تصریح نمود: از آن زمان به بعد خود صهیونیست‌ها مرتبا سخنان شهید سید حسن نصرالله را بیان می‌کنند و به این موضوع اشاره می‌کنند که تانک‌های مرکاوا تبدیل به قاطری شده بود که حزب‌الله از آن سواری می‌گرفت در حالی که اسرائیل مترصد آن بود به وسیله این تانک‌ها و تجهیزات مدرن حزب‌الله را شکست دهد.

بشیر اسماعیلی در این باره افزود: این تانک‌ها به جای اینکه سرنوشت جنگ را به نفع اسرائیل در جنوب لبنان رقم بزنند طعمه و نقطه ضعف اسرائیل شدند. قطع به یقین اسرائیل مثل حزب‌الله لبنان که بومی آن منطقه است با منطقه آشنا نیست و حمله اسرائیل به لبنان تجاوز به شمار می‌رود، بنابراین نیرو‌های حزب‌الله و مردم لبنان بهتر و موثرتر در برابر اسرائیل حاضر می‌شوند و با رژیم اشغالگر مبارزه می‌کنند.

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و امور بین‌الملل معتقد است: جنگ فعلی بین اسرائیل و حزب‌اله جنگی کلاسیک نیست که دو نیرو در برابر هم صف‌آرایی کنند و در یک جبهه مقابل هم قرار بگیرند، بنابراین حمله زمینی اسرائیل به لبنان بیشتر شبیه به خودکشی و گیر انداختن خود در باتلاق است.

بشیر اسماعیلی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: در حال حاضر نتانیاهو بین دو راهی مانده که هیچکدام وی را به مقصد مورد نظر نمی‌رساند چرا که حمله هوایی اثرات و دستاوردی ندارد و در حمله زمینی نیز شکست می‌خورد، بنابراین در هر دو شکل جنگ اسرائیل با محور مقاومت و حزب‌الله ناقص می‌ماند به این خاطر تاکید می‌کنم نتانیاهو در دوراهی سختی قرار گرفته و هیچ راهی جز شکست و مقصدی غیر از مجازات و پس دادن تاوان آدمکشی و نسل‌کشی ندارد.