صبح صادق >>  پرونده >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۶۴۶۴
تحلیل اندیشکده‌های غربی از نتایج ترور دبیر کل حزب الله لبنان
پایگاه بصیرت / زهرا توحیدیان/ کارشناس بین‌الملل
شامگاه ۶ مهرماه، جهان شاهد حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیروت بود. حمله‌ای که علاوه‌بر کشتار غیرنظامیان، به شهادت سیدحسن نصراللّه و چند نفر از فرماندهان جبهه مقاومت منجر شد. اقدام رژیم صهیونیستی پس از یک‌سال نسل‌کشی آشکار مردم فلسطین، از نظر تحلیلگران غربی پیامد‌های متعددی دارد؛ اما همگان بر نقش بی‌بدیل شهید نصرالله در تحولات منطقه و جهان تأکید دارند.
 
 مغز متفکر و قلب تپنده حزب‌اللّه
«بلال صاب» تحلیلگر «اندیشکده چتم‌هاوس»، با اشاره به تاریخی از مبارزه حزب‌اللّه با رژیم صهیونیستی نوشت: «حزب‌اللّه از زمان آغاز به‌کار خود در سال ۱۹۸۲ لحظات پرخطری را پشت سر گذاشته است. این حزب بیش از ۱۸ سال برای آزادسازی جنوب لبنان با اسرائیلی، که یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان را دارد، جنگید و سرانجام در سال ۲۰۰۰ موفقیت را به دست آورد. در تمام مدت رویارویی با رژیم اسرائیل، شخصیت‌های مهمی ازجمله «عباس الموسوی»، «عماد مغنیه»، «مصطفی بدرالدین» و «فؤاد شکر» توسط ارتش اسرائیل حذف شدند. با این حال، تنها چیزی که به حزب‌اللّه اجازه داد تا این طوفان‌ها را پشت سر بگذارد و انسجام داخلی خود را حفظ کند، خود نصراللّه بود. اغراق نیست اگر بگوییم او مغز متفکر، ستون فقرات و قلب تپنده حزب‌اللّه بود. بدون او، بسیار سخت است که ببینیم حزب‌اللّه چگونه فکر و حرکت می‌کند.» وی با بیان اینکه حزب‌اللّه از بین نمی‌رود، زیرا هنوز صد‌ها هزار جنگنده و موشک دارد، افزود: «نفوذ و محبوبیت نصراللّه فراتر از مرز‌های لبنان بود. نام او در میان شیعیان از افغانستان تا یمن بر سر زبان‌ها بود. حتی سرسخت‌ترین دشمنانش در اسرائیل و غرب به خاطر توانایی‌های سخنوری، مهارت‌های سازمانی و شوخ‌طبعی استراتژیکش، به او احترام می‌گذاشتند. نصراللّه چه او را دوست داشته باشید و چه از او متنفر باشید، بدون شک کاریزمایی داشت که در جهان عرب بی‌نظیر بود. نصراللّه سال‌ها بهتر از هر رهبر دیگری در جهان عرب، می‌دانست که چگونه دست رژیم اسرائیل را بخواند. او آسیب‌پذیری‌ها و محدودیت‌های (رژیم) اسرائیل را می‌دانست.»
 
 تحقیر مدعی قوی‌ترین ارتش جهان
«بروس هافمن» یکی از تحلیلگران حوزه ضد تروریسم و امنیت داخلی در اندیشکده شورای روابط خارجی با اشاره به نفوذ نصراللّه در لبنان و منطقه نوشت: «بیش از سه دهه، نصراللّه شخصیت برجسته سیاست لبنان و منطقه بود. در طول سی و دو سالی که به عنوان رهبر حزب‌اللّه خدمت کرد، تحول چشمگیری در این سازمان رقم زد و آن را به نیرومندترین نیروی سیاسی و نظامی لبنان تبدیل کرد. نصراللّه به دلیل کاریزمای بی‌چون و چرای خود، به‌عنوان یک سخنور توانمند، مهارت‌های سازمانی بسیار زیاد، بینش، تواضع و تقوای خود توانست به این تحول دست یابد و برخلاف بسیاری از رهبران، پسر ۱۸ ساله‌اش را در خط مقدم نبرد علیه اسرائیل در سال ۱۹۹۷ فدا کرد.»
این اندیشکده که از پرنفوذترین سازمان‌های نیمه‌علنی در سیاست خارجی آمریکاست، افزود: «نصراللّه، حزب‌اللّه را به یک نهاد اجتماعی بسیار کارآمد تبدیل کرد و بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، مدارس و همچنین مراکز کشاورزی و سایر امکانات آموزشی را به خدمت گرفت و از این طریق مجموعه‌ای از خدمات اجتماعی را (به مردم لبنان) ارائه کرد و از دولت لبنان هم پیشی گرفت؛ بنابراین حزب‌اللّه به یک «دولت در یک دولت» تبدیل شد و پس از سال ۲۰۰۵ به تأثیرگذارترین نهاد سیاسی در لبنان تبدیل شد.»
 
 حزب‌اللّه باقی می‌ماند
«متیو لویت» عضو اندیشکده واشنگتن، ضمن هشدار درباره قمار بزرگ نتانیاهو در خاورمیانه، نوشت: «نزدیک به یک سال تمام، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از تهدید حمله گسترده علیه حزب‌اللّه و آغاز جنگ منطقه‌ای با ایران برای تثبیت سلطه شخصی خود در سیاست داخلی و به دست آوردن اهرم فشار در دولت آمریکا استفاده کرده است. قرار گرفتن در آستانه یک جنگ بزرگ‌تر در راستای اهداف نتانیاهوست، اما قمار بزرگی است که خطراتی را به‌دنبال دارد.» وی ضمن اعتراف به عدم اراده واشنگتن برای مقابله با اقدامات جنگ‌افروزانه رژیم صهیونیستی در منطقه، تصریح کرد: «نتانیاهو می‌تواند از راه‌اندازی آنچه دولت آمریکا و سایر طرف‌های بین‌المللی آن را جنگ تمام عیار می‌دانند، دست بکشد و در عین حال، خشونت زیادی به خرج دهد... سابقه دولت بایدن در عدم رعایت خطوط قرمز خود در قبال اقدامات تهاجمی اسرائیل در غزه نشان می‌دهد تا زمانی که این اقدامات در آستانه مشخصی باقی بماند، اهرم واقعی برای مهار اقدامات اسرائیل در لبنان اعمال را به‌کار نمی‌گیرد.» اندیشکده واشنگتن که یکی از مراکز مهم در ترسیم سیاست‌های کاخ سفید و مرتبط با رژیم صهیونیستی است، در تحلیل دیگری که در دوم اکتبر منتشر شده با تأکید بر اینکه «حزب‌اللّه نمرده و همچنان تهدید نظامی قوی برای اسرائیل است»، مدعی شد: «درحالی که رهبری حزب‌اللّه از بین رفته و توانایی‌های نظامی آن به شدت تنزل یافته است، اما هنوز زرادخانه موشک و کادری متشکل از چندین هزار جنگجو را در اختیار دارد. این گروه همچنان زرادخانه‌ای از پهپاد‌های جاسوسی و تهاجمی و حدود ۶۰ تا ۱۰۰ هزار راکت و موشک دارد که آن را قادر می‌سازد به قلب اسرائیل حمله کند.»
«آلن پینو» تحلیلگر اندیشکده شورای آتلانتیک، یکی از متنفذترین اتاق‌های فکر و مراکز تعیین سیاست خارجی در ایالات متحده تأکید کرد: «علی‌رغم موفقیت اسرائیل در از بین بردن بسیاری از فرماندهان ارشد حزب‌اللّه و هدف قرار دادن ذخایر تسلیحاتی آن، این گروه همچنان یک دشمن خطرناک با ذخایر موشکی و راکتی قابل توجه است.» وی اذعان کرد: «حزب‌اللّه هزاران نیروی مسلح دارد که برای مقابله با عملیات زمینی اسرائیل آموزش دیده‌اند. حمله اسرائیل، شاید ضربات دیگری بر حزب‌اللّه وارد کند، اما خطر شکست اسرائیل را نیز افزایش می‌دهد.»
 
«ژان لو سمان» محقق ارشد مؤسسه خاورمیانه دانشگاه سنگاپور نیز در تأیید آسیب‌پذیری اسرائیل تصریح کرد: «یکی از دلایلی که اسرائیل و یا شاید بیش از آن، آمریکا خواستار جلوگیری از جنگ گسترده منطقه‌ای هستند، این است که اگر حزب‌اللّه وارد درگیری شود، بسیار قدرتمندتر از حماس است و صد‌ها هزار راکت در اختیار دارد. درنتیجه به‌سرعت می‌تواند بر گنبد آهنین غلبه کند.»