صبح صادق >>  پرونده >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۶۶۴۵۸
در گفت‌وگو با سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح شد

برهم زننده معادلات دشمن

پایگاه بصیرت / حسن حبیبی
اینکه ظرفیت حزب‌الله بسیار بالاست و با فقدان دبیرکل این جنبش به راه خود ادامه خواهد داد، بر کسی پوشیده نیست. مسئله اینجاست که این اقتدار و پیشروی نتیجه زحمات شبانه‌روزی «سیدحسن نصرالله» در تربیت نیرو‌هایی است که این‌گونه می‌توانند جای خالی شهدای خود را پر کنند. از این رو با توجه به اهمیت نقش سیدحسن نصرالله در معادلات سیاسی و نظامی منطقه و جایگاه علمی او، بر آن شدیم تا با «سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل غرب آسیا گفتگو کنیم.
 
 نقش سیدحسن نصرالله در مبادلات سیاسی و نظامی منطقه به چه میزان بوده است؟
از جمله ویژگی ممتاز شهیدسیدحسن نصرالله در طول سال‌هایی که مسئولیت حزب‌الله لبنان را پس از «شهید سیدعباس موسوی» بر عهده گرفت، این بود که توانست حزب‌الله را به مجموعه‌ای منسجم و منظم تبدیل کند که نه تنها در زمینه نظامی به قدرت رسیده بود؛ بلکه در مسائل سیاسی هم به یک جریان استقلال‌خواه و حافظ تمامیت ارضی کشور لبنان تبدیل شده بود.
هرچند سیدحسن نصرالله و اعضای حزب‌الله در نقش دیپلمات در عرصه‌های سیاسی حضور نداشتند؛ اما به دلیل نفوذ آنها در بدنه دولت و در قلوب مردم کشور لبنان، جریانی را در لبنان طراحی کردند که در مسائل سیاسی منطقه اثرگذار بودند. 
اینکه سیدحسن نصرالله و به‌طور کلی حزب‌الله توانسته بود در معادلات سیاسی تغییر ایجاد کند، سبب شد علاقه دوستداران حزب‌الله به او صمیمانه‌تر و دشمنی دشمنان دشمنانه‌تر شود. این مسئله‌ای است که در زندگی سیدحسن نصرالله مغفول مانده است که چطور یک حزب توانسته است به این اندازه در عرصه سیاسی یک کشور تأثیرگذار باشد.
 برای نمونه، سیدحسن نصرالله در لبنان کاری کرده بود که جهت‌گیری نمایندگان مجلس لبنان و برنامه‌ریزی وزرای لبنان براساس اندیشه‌ای بود که سیدحسن نصرالله تدارک دیده بود؛ به‌گونه‌ای که اگر انگشت ایشان بر موضع مخالف و موافق می‌چرخید، موضع‌گیری‌های ارکان دولت هم براساس نظر ایشان بود.
 
 جامعه ایرانی غالبا سیدحسن نصرالله را در حوزه مبارزه با رژیم صهیونیستی معرفی می‌کند. از دیگر جنبه‌های فعالیتی سیدحسن نصرالله در زمینه‌های اجتماعی و علمی اطلاعاتی دارید که برای ما بیان کنید.
اینکه سید نصرالله تنها به مسائل نظامی محدود نبود و مسائل اجتماعی و علمی هم در زندگی او جایگاه ویژه‌ای داشت، بر کسی پوشیده نیست. این را می‌توان در سخنرانی‌ها و بیانات او دید. همچنین یکی از فعالیت‌های برجسته سیدنصرالله در لبنان ملاقات و برپایی جلسه با اندیشمندان علمی لبنان بود؛ مسئله جامع‌الاطرافی سیدنصرالله برای موافقان و مخالفان به اندازه‌ای روشن بود که همه آنها به این موضوع اقرار داشتند؛ در ضمن اصلاً امکان ندارد شخصی به این جایگاه برسد؛ ولی هیچ اندیشه سیاسی و اجتماعی نداشته باشد. لازمه اداره و پیشرفت یک حزب تسلط ارکان آن مجموعه به مباحث علمی و سیاسی است. نظر بنده این است که قدرت علمی سیدحسن نصرالله درباره مسائل حوزوی و فقهی هم به زودی برای مردم روشن خواهد شد.
 
 صهیونیست‌ها چطور محل حضور سیدحسن نصرالله را شناسایی کردند؟ آیا وضعیت جنوب لبنان به گونه‌ای است که ترور به راحتی صورت می‌گیرد؟
نیرو‌های صهیونیستی و آمریکا در طول این چند دهه به شدت دنبال سیدحسن نصرالله بودند و از راهی برای پیدا کردن ایشان بهره می‌بردند، سر آخر هم نه به صورت قطعی، بلکه احتمال دادند در یکی از این شش ساختمان در منطقه ضاحیه حضور داشته باشد و برای همین از فرصت پیش‌آمده برای شهادت سیدحسن نصرالله استفاده کردند و با تمام قوا این شش ساختمان را با خاک یکسان کردند.
 اینکه پس از شهادت سیدنصرالله در پی شهادت «سیدهاشم صفی‌الدین» هستند، خود نشان می‌دهد چقدر حذف ارکان حزب‌الله برای صهیونیست‌ها حیاتی است و چقدر حزب‌الله بر بدنه رژیم صهیونیستی ضربه وارد کرده است. شناسایی محل حضور سیدنصرالله یکی از راهبرد‌های ابهام است که مطمئناً تا مدت‌ها در سکوت خبری خواهد ماند.
 نوع نگاه رژیم صهیونیستی به سیدحسن نصرالله چگونه بود؟
سیدحسن نصرالله موضوع نخست مسائل رژیم صهیونیستی، آمریکا و مابقی دشمنان بود. چون برنامه‌ریزی‌ها و راهبرد‌های سیدحسن نصرالله همیشه مایه بهت و حیرت دشمنان بود. برای نمونه، در جنگ ۳۳ روزه، سیدحسن نصرالله به وضوح نشان داد دشمن شماره یک صهیونیست‌ها در منطقه و در همسایگی آنان، همین حزب‌الله لبنان است؛ آن هم به این دلیل که سیدحسن نصرالله اشراف کامل به زوایای سیاسی، اجتماعی، نظامی وامنیتی رژیم صهیونیستی داشت؛ از همین رو خبر‌ها و گزارش‌ها و تحلیل‌های شبکه‌ها و مطبوعات رسانه‌ای صهیونیست‌ها نسبت به سیدنصرالله افزایش یافت. این تحلیلگران نیز همه تلاش‌شان را می‌کردند تا نقطه ضعف و لکه سیاهی در زندگی سیدنصرالله پیدا کنند و از این طریق محبوبیت سید را در منطقه و در بین نیرو‌های حزب‌الله و مردم لبنان تقلیل دهند. در این تحلیل‌ها هم فقط به محتوای سخنرانی بسنده نمی‌کردند و حرکات دست و چهره دبیرکل حزب‌الله لبنان را نیز نقد و بررسی می‌کردند تا شاید ذره‌ای ترس و عقب‌نشینی از لحن و حرکات او پیدا کنند؛ اما هر بار به در بسته می‌خوردند و جز شجاعت چیزی نمی‌یافتند.
 
به نظر شما مهم‌ترین نکته زندگی سیدحسن نصرالله چه بود؟
یکی از نکات بارز شخصیت سیدحسن نصرالله، محبوبیت او در بین همه ادیان بود؛ اوج این محبوبیت در زمان انفجار پیجو‌ها در لبنان خود را نشان داد که همه ادیان حاضر در لبنان به عشق سیدحسن نصرالله از هیچ کمکی دریغ نکردند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات