صفحه نخست >>  عمومی >> تیتر اول
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸  ، 
شناسه خبر : ۳۶۷۰۸۱
در گفتگو با بصیرت مطرح شد
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: رشد صادرات وابسته به مسائل مختلفی است که باید در دستور کار دولتمردان و مسئولین امر قرار بگیرد مثل بهبود فضای کسب و کار، حمایت از تولیدکننده، توجه به تولید داخلی و بازکردن راه برای حضور جدی بخش خصوصی در اقتصاد و عبور از مدیریت دولت در اقتصاد.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصاد/ گفتگو با مجیدرضا حریری

به گزارش بصیرت، رشد صادرات از موضوعات مهمی است که دولت‌ها همواره بر انجام آن تاکید دارند چرا که رشد صادرات خروجی ارز آوری، درآمدزایی، اشتغالزایی و بهبود زندگی جامعه را به دنبال دارد، اما مسائل عمده‌ای تاکنون در به سرانجام نرسیدن رشد صادرات کشور سهیم بوده‌اند که در گفتگوی پیش رو بدان اشاره شده است.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعال اقتصادی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در روز ملی صادرات با اشاره به اهمیت موضوع توجه به افزایش صادرات به مهمترین چالش‌هایی که مانع توسعه صادرات کشور شده اند اشاره کرد و گفت: رشد صادرات از جمله موضوعات مهمی است که در همه دولت‌ها مطرح شده و اتفاقا مورد تاکید همه دولتمردان بنا به اهمیت خاص و اثرگذاری این موضوع در رشد و توسعه اقتصاد کشور بوده است.

وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که علی رغم تاکید زیادی که بر موضوع توسعه صادرات می‌شود، اما به دلایلی این موضوع براساس ظرفیت‌های کشور اتفاق نیفتاده لذا چالش‌هایی که مانع توسعه صادرات شده‌اند یک به یک باید مورد توجه قرار بگیرند تا رفع شوند.

مجید رضا حریری خاطر نشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که در تمام دولت‌ها شاهد بیان چنین موضوعاتی بوده ایم مثل اینکه رشد صادرات در دوره‌های ما رشد داشته و در این بخش رکورد ثبت کرده ایم، اما واقعیت چیز دیگری است.

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح نمود: واقعیت این است متاسفانه از اواسط دهه هشتاد تا کنون هیچ اتفاق خاصی در حوزه صادرات غیر نفتی در کشور که نشان دهنده رشد صادراتی باشد نداشته ایم یعنی کماکان حدود ۵۵ درصد از صادرات غیر نفتی کشور همچنان براساس و برپایه نفت است یا فرآورده است یا پتروشیمی است.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: صادراتی که به عنوان صادرات غیر نفتی داریم با کمترین فراوری صورت می‌گیرد ضمن اینکه بین ۲۵ تا ۲۷ درصد در برخی زمان‌ها براساس ارزش آن کالا بر پایه محصولات معدنی است.
مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: دولتی می‌تواند به صراحت عنوان کند که برای افزایش صادرات کشور یک گام مثبت برداشته است که موفق به تعریف بازار‌های جدید صادراتی شده باشد یعنی کالای جدیدی غیر ازآنچه برپایه نفت صادرات می‌کردیم تعریف کند.

وی در این باره یادآور شد: متاسفانه هیچ کدام از موارد زیر در حدود دو دهه گذشته اتفاف نیفتاده چرا که ترکیب بازار و محصول یکی است واین ترکیبات همان ترکیبات قدیمی است و تغییر نکرده است.

وی افزود: هر چند بخشی از مشکلات اقتصادی و صادراتی ما وابسته به مسائل و چالش‌های ایجاد شده از سوی تحریم هاست، اما نمی‌توان نقش و اثرگذاری سیاست گذاری دولت‌ها در این مهم را نادیده گرفت؛ پس با صراحت می‌توان اعلام کرد دولت‌ها در دو دهه گذشته نتوانسته اند صادرات را رشد دهند لذا نمی‌توانند به عملکرد خود در این حوزه افتخار کنند. 

وی در ادامه بحث تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری و ارزش گذاری کامودیتی هادرجهان صورت می‌گیرد و ما نقشی در این موضوع نداشته ایم لذا ارزش صادرات ما که ازآن به عنوان صادرات غیر نفتی یاد می‌کنیم در دست ما نیست که بتوانیم آن را افزایش دهیم.

وی در این باره توضیح بیشتری داد و گفت: اگر دولتی ادعا کرد بازارهایش را متنوع کرده و ترکیب محصولات صادراتیش را تغییر داده آن زمان می‌توان گفت این موفقیت یعنی عبور از صادرات نفتی یا بر پایه نفت، حاصل سیاست گذاری درست دولت بوده است، اما هیچکدام از این اتفاقات آنگونه که انتظار می‌رود رخ نداده و بیشتر دولت‌ها با آمار‌ها بازی کرده اند و در حوزه افزایش صادرات شعار گونه رفتار کرده اند.

وی در ادامه بحث تاکید کرد: رشد صادرات وابسته به مسائل مختلفی است که باید در دستور کار دولتمردان و مسوولین امر قرار بگیرد مثل بهبود فضای کسب و کار، حمایت از تولید کننده، توجه به تولید داخلی و بازکردن راه برای حضور جدی بخش خصوصی در اقتصاد وعبور از مدیریت دولت در اقتصاد. در صورتی که این مسائل مهیا شود آن زمان می‌توان امیدوار به آمار‌های واقعی رشد صادرات بود.