صبح صادق >>  دین >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۲۲:۵۸  ، 
شناسه خبر : ۳۸۳۸۹۵
گفتاری از حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری

تمام تلاش شیطان این است که بین ما و صراط مستقیم که امام است، فاصله بیندازد. فرمود: «هُو الطَّریقُ إلى مَعرِفَةِ اللّه ِعَزَّ و جلَّ و هُما صِراطانِ صِراطٌ فی الدُّنیا و صِراطٌ فی الآخِرَةِ»؛ صراط در دنیا همان امام است و باطنش هم در آخرت ولایت امام است. شیطان راه امام را می‌بندد و جز این کاری ندارد. جریان سقیفه راه امت به امام را بسته و مردم هم اگر با امام نباشند، به جایی نمی‌رسند. با امام آدم به جایی می‌رسد و در صورتی‌که امام نبود، همه امکانات جهنمی است. امام نعیم است، نعمت و آلاء است و بدون ایشان کسی به جایی نمی‌رسد و شیطان هم تمام تمرکزش روی این است که آدم را از امام جدا کند و غیر از این کار دیگری ندارد. آن لیله‌القدری که ما را به امام می‌رساند و اگر به او رسیدیم، دست ما را در دست امام می‌گذارد، وجود مقدس فاطمه زهرا (س) است. همان لیله‌القدری که امت اگر پشت سر او حرکت کنند، آنها را به عصر ظهور و مطلع‌الفجر عالم می‌رساند. مطلع‌الفجر جان ما وقتی است که انسان به امام برسد، اگر امام در قلب انسان طلوع کرد وجود انسان نورانی و مانند صبح روشن می‌شود....
حضرت زهرا آن لیله‌القدری است که امت خود را به مطلع‌الفجر می‌رساند. حضرت فرمودند: لیله‌القدر یعنی فاطمه‌ای که برای ماست، فقط خدا می‌داند او چه کسی است. بعد فرمود: «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْر» اگر کسی توانست موانع را کنار بزند و به حقیقت معرفت حضرت زهرا (س) راه پیدا کند، به شب قدر می‌رسد و خود شهادت حضرت از اسرار عالم است. اگر کسی به اَسرار دست پیدا کرد، اهل سر و اهل لیله‌القدر می‌شود. لیله‌القدر لیل اسرار الهی است. بعد فرمود حواس‌تان جمع باشد و طمع خام نکنید، «وَ اِنَّما سُمِّیَتْ فاطِمَةُ» خدای متعال او را فاطمه نامیده است و فاطمه از ماده فطم و به معنای جداکننده و جدا شده هم هست و در هر دو معنا به کار رفته است؛ لذا در بعضی روایات دارد که به حضرت از آن جهت فاطمه می‌گویند که شیعیانش را از آتش جدا می‌کند. ولایت حضرت حاجب آتش است و نمی‌گذارد محبینش وارد آتش بشوند. یک معنایی که اینجا اشاره کردند، به معنای جدا شده است، «وَ اِنَّما سُمِّیَتْ فاطِمَةُ لاَنَّ الخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِها»؛ خدای متعال ایشان را فاطمه نامید، چون مخلوقات از معرفت او جدا شدند و رسیدن به معرفت او کار مخلوق نیست. مگر اینکه خدا بخواهد دست کسی را بگیرد و این هم به این دلیل است که کسی طمع خام نداشته باشد و خیال کند چیز در دسترسی است. البته توضیح این مسئله مفصل است و راه رسیدن به فاطمه زهرا یک راه خاصی است.
در هر صورت وجود مقدس فاطمه زهرا (س) یک شخصیت بزرگواری است که سیر ما به سوی خدا به وسیله ایشان کامل می‌شود. دستیابی به حقایق قرآنی که به وسیله وجود مقدس نبی اکرم (ص) نازل شده، انوار این کتاب و رسیدن به آن با فاطمه زهراست کما اینکه رسیدن به امام با فاطمه زهراست؛ یعنی این دو یادگاری است که وجود مقدس نبی اکرم (ص) بعد از خودشان به جای گذاشتند و در حقیقت ادامه وجودی حضرت است.