صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۰۰۴۶۴

رقابت کرزای- عبدا... /فرهاد قنبری*


 

بصیرت: دو تن از نامزدها در انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان از بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات برخوردار هستند؛ حامد کرزای که هم اکنون تصدی مسؤولیت ریاست جمهوری را بر عهده دارد و دیگری دکتر عبدا... که نماینده جبهه متحد ملی را بر عهده دارد.
کرزای ممکن است منعکس کننده چهره افغانستان در غرب باشد، اما از نظر داخلی، میزان رضایتمندی او که زمانی 83 درصد برآورد شده بود، به علت بهبود نیافتن امنیت و کنترل نشدن فساد، تنزل یافته است.
در حالی که کرزای ممکن است از دیگر نامزدهای صاحب نام در انتخابات شناخته شده تر باشد، اما در سال 2008 در یک نظرسنجی 47 درصد از پاسخ دهندگان عملکرد وی را تأیید کردند و 48 درصد دیگر از عملکرد وی ناراضی بودند.
در نظرسنجی دیگری در سال 2006 ، 53 درصد از مردم افغانستان گفته بودند که میزان امنیت بالاست. اما این رقم در سال 2008 به 31 درصد کاهش پیدا کرده است. با این وجود، کرزای می تواند ادعا کند که به برخی از موقعیت ها دست یافته و برای نمونه، با وجود برخی موانع و مشکلات، رسانه های مستقل و آزاد را رونق بخشیده است.
میزان دانش آموختگی دانش آموزان دبیرستانی در سال 2008 بیشتر از سالهای پیش بوده است که 40 درصد آنها را دختران تشکیل می دهند. زنان همچنین 68 صندلی از 249 کرسی در پارلمان افغانستان را تصاحب کرده اند.
از سوی دیگر اما با وجود اینکه میلیاردها دلار صرف توسعه و بازسازی افغانستان در هفت سال اخیر شده است تعداد 20 میلیون از 25 میلیون افغان که در کشور زندگی می کنند زیر خط فقر باقی مانده اند. به طوری که در نظرسنجی سال 2008 مهمترین مسأله برای خانواده های افغانی را اقتصاد تشکیل می داد که 41 درصد آنها بر وضعیت اقتصاد نامناسب کشور تأکید داشتند.
افغانستان در شفاف سازی شاخص فساد هم مقام 179 را از بین 180 کشور جهان پس از هائیتی، عراق، میانمار و سودان به خود اختصاص داده است.
روزنامه نیویورک تایمز برادر کرزای، احمدولی کرزای را به تجارت هروئین در افغانستان پیوند زده است با این اوصاف آیا کرزای می تواند برنده دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشد؟ او هم اکنون به عنوان برجسته ترین کاندیدا باقی مانده است، بخصوص به علت ماهیت جناح مخالف وی و حضور نداشتن یک رقیب برجسته از قوم پشتون.
در آخرین نظرسنجی منتشر شده برای وی میزان رضایتمندی 60 درصد برآورد شده است، رقمی که به طور حتم فراتر از جامعه قومی وی- پشتون- است.
با این وجود وی هنوز مخالفان جدی دارد. به گفته برخی کارشناسان، مهمترین رقیب جدی کرزای در انتخابات آتی ریاست جمهوری دکتر عبدا... عبدا... است.
وی پیشتر نماینده مجلس، مشاور نزدیک رهبر مجاهدین، احمدشاه مسعود و وزیر امور خارجه افغانستان در سالهای 2006 - 2001 بوده است که هم اکنون از طرف جبهه متحد ملی (اتحادی متشکل از رهبران مجاهدین سابق و دیگر گروه های سیاسی مخالف کرزای) نامزد انتخابات ریاست جمهوری است.
نزدیکی دکتر عبدا... با احمدشاه مسعود، از وی ارزش نمادینی به عنوان برادر احمدشاه مسعود بر جای گذاشته است که می تواند کاندیدای مناسبی برای اتحاد شمال باشد و رأی اکثریت را در ایالات پنجشیر از آن خود کند.
به باور برخی از کارشناسان وی کاندیدای کارآمد با رفتار معتدل و ملایمی است که می تواند ثبات را به کشور جنگ زده افغانستان بازگرداند.
حمایت وی از حضور نیروهای بین المللی برای بهبود وضعیت امنیتی کشور اگر چه می تواند با اولویت اصلی دولت اوباما مبنی بر برقراری امنیت تا اندازه ای همسو باشد، اما نمی تواند با اولویت اصلی مردم افغانستان که بر اقتصاد متمرکز است سازگار باشد.
از سوی دیگر، تصمیم محمد قاسم فهیم، عضو دیگر جبهه متحد ملی به همکاری با کرزای که در عوض آن انتخاب کرزای برای پست معاون اول ریاست جمهوری خواهد بود می تواند شکاف عمده ای را در آراء دکتر عبدا... در درون جبهه متحد ملی که امیدوار به جلب آن از سوی مجاهدین و تاجیک هاست، ایجاد کند که هر گونه خطر از جانب دکتر عبدا... برای تصدی کرسی ریاست جمهوری را خنثی می کند. چرا که برخی از تاجیک ها در ایالت پنجشیر از محمدقاسم فهیم به عنوان جانشین احمدشاه مسعود نام می برند.کرزای می تواند رأی تاجیک ها را به علت نزدیکی با محمدقاسم فهیم به دست آورد، دکتر عبدا... اگر چه همایون شاه آصفی را به عنوان معاون اول رئیس جمهوری و چراغ علی چراغ را به عنوان معاون دوم رئیس جمهور انتخاب کرده است اما این دو افرادی شناخته شده در نزد مردم به نظر نمی رسند و نمی توانند آرایی را که دکتر عبدا... برای شکست کرزای در انتخابات پیش رو لازم دارد، به دست آورند.
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات