تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۱۲۷۶۶۸
احمدپورنجاتی:

صدا و سیما ابزار عملیات روانی شده است


قائم مفام اسبق صدا وسیما انتقادات شدیدی به عملکرد فعلی این رسانه بخصوص در حوادث بعد از انتخابات دارد به گونه ای که معتقد است «صدا و سیما در جریان انتخابات و حوادث بعد از آن بسیار بد عمل کرد و سهم بسیار زیادی در تشدید فضایی است که عنوان «بحران اجتماعی» یا «فتنه» به آن داده می شود، دارد.»
احمد پورنجاتی در یک گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار ایلنا، در خصوص حوادث پس از انتخابات و دستاوردهای آن سخن گفت و انتقادات شدیدی را نیز به عملکرد رسانه های حامی دوبت وارد دانست.
وی در پاسخ به این سوال که "شما قبلا گفته اید که حوادث پس از انتخابات فواید فراوانی برای اصلاح طلبی در پی داشت. فکر می کنید درصورت پیروزی موسوی یا کروبی، باز هم این دستاوردها را داشتیم؟"اظهار داشت: مقصود من این است که برخلاف برداشتی که القا می شود، روندی که ناظر بر نتیجه انتخابات اتفاق افتاد باعث تضعیف جریان اصلاح طلبی شد و در یک شرایط ناامید کننده ای قرار گرفت، معتقدم چنین نیست و خارج از اراده جریان اصلاح طلب، خواسته های جامعه سمت و سویی پیدا کرد یعنی کاری که سال ها باید تشکل های اصلاح طلب و فعالان سیاسی معتقد به این رویکرد انجام می دادند تا بتوانند با لایحه های عمیق اجتماعی ارتباط ارگانیک برقرار کنند، به برکت اقداماتی که البته خوب نبود، صورت گرفت. وی با تاکید بر اینکه علت این هم که جامعه یا بخشی از آن که اعتراض دارد ، همین است، تصریح کرد: هیچ حکومتی نمی تواند رفتار لجاجت آمیز را به عنوان نسخه قانع کردن مردم در دستور کار قرار دهد و اینگونه نیست که فکر کند با اصرار بر یک موضع و تکرار آن به این نتیجه برسد که مردم کم کم قانع می شوند.
وی تصریح کرد: جامعه الان در حالت تعلیق به سر می برد و فکر می کنم این پوششی که به لحاظ شکلی (جنبش سبز) ایجاد شده است، انباشتی از پرسش ها، چون و چراها، عدم اقناع ها و ابهام ها است. زیرا به آن امکان داده نمی شود که شکل و شمایل قانونی و پذیرفته شده داشته باشد و زیر این چتر خود را قرار می دهد. نماینده مجلس ششم در پاسخ به این پرسش که "آیا به نظرتان جنبش راه سبز امید قید بردار است و اصلا چنین کاری مورد نیاز است؟" خاطرنشان کرد:یکی از مهمترین شاخصه های این جنبش اجتماعی، فراگیر بودن آن است و این ویژگی برخلاف چیزی که گفته می شود ناشی از نداشتن مرزبندی ها و ملاک های موجه نیست و اتفاقا به این دلیل است که فراگیرترین امر موجه را هدف خودش قرار داده است.
وی با بیان اینکه حق پاسخگویی مسئولان به مردم هم یک خواست مشترک است، تصریح کرد: مگر نان این شعار را نمی خورند که ما نوکر مردم هستیم؟ بسیار خوب! جواب مردم را بدهید. مردم سوال دارند، اما امروز حتی اجازه طرح آن را نمی دهید. این که ایرانی مقیم خارج هم این را می خواهد عیب نیست، بلکه حسن است.
قائم مقام اسبق صدا و سیما معتقد است:متاسفانه برخی تبلیغ می کنند، جنبش سبز در داخل دنبادله رو جریان برانداز در خارج از کشورشده است، درحالی که هر فرد "بماهوایرانی" به این جمع بندی رسیده است که حاکمیت قانون حلال مشکلات است.
پورنجاتی در پاسخ به این پرسش که "عملکرد صداوسیما پس از انتخابات، چه تاثیری در تشدید فضای جامعه که اشاره کردید، داشت؟" گفت: به عنوان کسی که جزو خانواده صداوسیما و بازنشسته آن هستم و فکر می کنم رسانه را می شناسم، به نظر می رسد عملکرد صداوسیما نه فقط در بعد از انتخابات، بلکه در جریان انتخابات بخصوص در حوزه مربوط به رقابت های انتخاباتی، غیر مسوولانه،جانبدارانه و برانگیزاننده احساسات و افکار عمومی بود.
وی افزود: متولیان صداوسیما افکار عمومی را به شکل «خمیر در مشت» برای خود فرض می کنند. در حالی که بنده اعتقاد دارم، اگر روزی گفته می شد رسانه ابزار پیام است و سپس گفته شد خود رسانه پیام است، امروز افکار عمومی خودش رسانه است و کنش گر اصلی افکار عمومی است. لذا این رسانه بسیار بد عمل کرد و سهم بسیار زیادی در تشدید فضایی دارد که عنوان «بحران اجتماعی» یا «فتنه» به آن داده می شود.
پورنجاتی تصریح کرد: اگر هیات منصفه بی طرف عملکرد صداوسیما را بعد از انتخابات ارزیابی کند، بدون تردید نمره منفی و مردودی می گیرد; بخصوص با توجه به اینکه رسانه رسمی است و اگر بنگاه انتشار افکار یک جریان سیاسی بود، اگرچه در آن زمینه هم حرف هست و اخلاق حرفه ای را رعایت نکرده، این رفتارها قابل توجیه بود، اما رسانه ای که عنوان «ملی» دارد نباید اینگونه باشد. هرچند که من مخالف این عنوان هستم و صداوسیما حتی رسانه هم نیست و در بعضی بخش ها صرفا ابزار عملیات روانی در خدمت عملیاتی که دیگران مدیریت می کنند، شده است.
نماینده مجلس ششم اظهار داشت: اگر قرار باشد روند برگردد، هم رسانه های مکتوبی که نان خود را در تشدید این شرایط می دانند و هم صداوسیما، باید مورد بررسی قرار گرفته و بسیاری از مسوولان آن تنبیه و عزل شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کانون های قانونی که مسوولیت داشتند هم خوب عمل نکردند، ادامه داد: نمی توان برای حل یک اختلاف خانوادگی، یک طرف کلاه خود و زره و تمام عوامل تهدید را بگیرد و به طرف مقابل بگوید، هم عذرخواهی کن و هم آشتی کن! در دعوت به آرامش و آشتی و مصالحه باید فضای مناسب این شرایط هم وجود داشته باشد. پورنجاتی با انتقاد شدید از تخریب شخصیت های برجسته کشور تصریح کرد:در کجای دنیا اجازه داده شود، به محبوب ترین، موجه ترین و شناخته شده ترین شخصیت ها و چهره هایی که سال ها در کشور مسوولیت های بالا داشته اند، اینگونه بی پروا توهین می شود و پرونده سازی شود؟ با خاتمی چکار می کنند؟ در حالی که کسی حرفی نمی زند و نباید اجازه داده شود که با دشمن هم اینگونه برخورد شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات