تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۱۳۰۱۳۹

گفتگوی معاون اول رییس‌جمهور با شبکه تلویزیونی فونیکس چین

اشاره: معاون اول رییس‌جمهور در مصاحبه اختصاصی با شبکه فونیکس چین که در حاشیه سفر به پکن برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگ‌های انجام شد؛ به پرسش‌های آنتونی یان خبرنگار این شبکه در حوزه های مختلف از جمله سرنوشت روابط ایران و آمریکا، مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، مناسبات و همکاری های ایران و چین پاسخ داد.

آمریکا باید رفتار خود را تغییر دهد
محمدرضا رحیمی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه فونیکس چین مبنی بر اینکه آیا اثار و علائمی برای بهبود روابط ایران و آمریکا می‌بینید؟ تصریح کرد: ما منتظر تغییر هستیم این رفتار آمریکا است که باید تغییر کند؛ اوباما بعضی جاها صحبت‌های مثبت و مفیدی داشته و گاهی هم خلاف آن ادعا عمل کرده است.
معاون اول رییس‌جمهور اقدامات غرب علیه ایران را غیرقانونی و خلاف مقررات جهانی دانست و گفت: ایران به علت برخورداری از حق قانونی در زمینه انرژی هسته‌ای بی‌جهت از سوی غربی‌ها متهم شد؛ آنان جمهوری اسلامی ایران را تحریم کردند و تحت فشار قرار دادند.
دولت و ملت ایران به فشارهای غرب اهمیت نمی دهند
رحیمی با تاکید بر اینکه دولت و ملت ایران به فشارهای غرب اهمیت نمی دهند، تصریح کرد: امیدوارم غربی‌ها فهمیده باشند با منطق زور نمی‌توان در دنیا کار کرد.
معاون اول رییس‌جمهور با یادآوری اینکه راهی که پیشینیان غربی ها طی کردند به بمب بست خورده است تأکید کرد: راه خروج از این بن‌بست پیدا کردن راه‌حل‌های منطقی، عادلانه و مبتنی بر انصاف و برخورد مسالمت‌آمیز است.
رحیمی خاطرنشان کرد: ما در انتظار تغییرات عمده در جهان هستیم و معتقدیم که جهان هم به این سمت حرکت می‌کند.
آمریکا باید از عراق و افغانستان خارج شود
معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه اوباما شعارهای خوبی داده است به یک نکته از سخنرانی رییس‌جمهور آمریکا در مصر اشاره کرد و گفت: اوباما در این سخنرانی به آیه‌ای از قرآن کریم کتاب آسمانی مسلمانان به این مفهوم که "کشتن یک انسان به منزله کشتن همه انسان‌ها و احیاء یک انسان به مثابه احیاء همه انسان‌ها است" استناد کرد؛ پس اگر می‌خواهد بگوید در پی تغییر است باید آمریکا از افغانستان و عراق بیرون برود.
رحیمی گفت: آمریکا آن سوی دنیا و اینجا خاورمیانه است آنان به چه دلیلی به افغانستان و عراق آمدند؛ همه می دانند انسان‌های بی‌گناه هر روز در عراق و افغانستان کشته می‌شوند؛ بر مبنای سخن اوباما که هر فردی کشته شود برابر همه انسان‌هاست فرزندان زیادی در عراق و افغانستان یتیم می‌شوند اینها با آن شعارها سازگار نیست.
معاون اول رییس جمهور ابراز امیدواری کرد: رییس‌جمهور آمریکا این وضعیت را با شعارهایی که داده است منطبق کند.
مجری شبکه فونیکس پرسید "هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً به روسیه رفت. سفر وی برای فشار آوردن به روسیه برای هماهنگی یا همراهی با آمریکا در خصوص مسأله هسته‌ای ایران تعبیر شد. لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مقابل اظهار داشت که معتقدیم که مسأله هسته‌ای ایران را باید همچنان از طریق مذاکره حل کنیم. سوال من این است که ایران از این پس چگونه فکر می کند. آیا روسیه با آمریکا در برخی مسائل و یا مسأله هسته‌ای ایران همراهی می کند یا سیاست مستقلانه خود را ادامه می‌دهد؟"
رحیمی در این باره گفت: از مذاکرات واقعی آنان خبر ندارم چون همزمان به چین آمدم اما ایران اصولی دارد و براساس آن اصول پیش می‌رود.
مذاکرات ژنو براساس بسته ایران یک گام به جلو است
معاون اول رییس‌جمهور مذاکرات ژنو را یک گام به جلو ارزیابی و تاکید کرد: برخوردها منطقی‌تر شده است و فکر می‌کنم غربی ها به سمت یک حرکت معقولانه پیش می‌روند. آنان بسته‌ پیشنهادی ایران را مورد گفتگو قرار دادند و یک گام پس از مذاکره به پیش هستیم.
رحیمی افزود: مواضع و ادعاهای ما براساس قانون بوده است و بر اساس قانون و هماهنگی با آژانس بین‌المللی اتمی پیش می رویم.
معاون اول رییس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "در بسیاری از مطبوعات غربی و عربی نگرانی‌هایی از سوی عربستان و یا کشورهای دیگر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌شود؛ شما این نگرانی‌ها را چطور ارزیابی می کنید؟" تصریح کرد: سوال خوبی را مطرح کردید ما هرگز به دنبال بمب اتم نیستیم و آن را بر خلاف مشی اسلامی می‌دانیم و با آن مخالف و علاقه مند هستیم دنیا از این حیث به طور کامل خلع سلاح شود و مردم جهان نفس راحتی بکشند لذا آنچه مطرح می شود با اعتقادات اسلامی ما در مغایرت و تضاد است.
رحیمی با تأکید بر اینکه تمام مردم کشورهای حوزه خلیج فارس برادران ما هستند و حاضر نیستیم یک سوزن بر بدن آنها اصابت کند چه رسد به اینکه علیه آنها بمب بکار گرفته شد، گفت: هرگز چنین فکر و اعتقادی نداریم؛ این موضوع در واقع تبلیغات برخی کشورهای غربی برای ترساندن آنها از جمهوری اسلامی ایران است. غربی‌ها می‌دانند هم این ادعا دروغ است و هم مردم کشورهای عربی می‌دانند ما هرگز در پی چنین کاری نیستیم که علیه آنان سلاح بکار بگیریم.
معاون اول رییس‌جمهور ملت ایران را در پی صلح، عدالت و دوستی در دنیا دانست و گفت: صلح، عدالت و دوستی برای همه شعار رییس‌جمهور اسلامی ایران در همه مجامع داخلی و خارجی است و آقای احمدی‌نژاد یک شخصیت شناخته شده در دنیا است و هرگز از شعار خود عدول نمی کند.
رحیمی از صلح و دوستی بین انسان‌ها به عنوان یک دستور آسمانی نام برد و گفت: اعتقاد دینی ما این است که دنبال برادری و دوستی در دنیا هستیم کسی که چنین اعتقادی دارد هرگز در پی تهدید ملتی آن هم از مسمانان نخواهد بود.
روابط ایران و چین در آینده نزدیک به نقطه اوج می رسد
مجری در ادامه این گفتگو از رحیمی سوال کرد "با توجه به اینکه شما نخستین با در پست معاون اول رییس‌جمهور به چین سفر می‌کنید و در این سفر ضمن ملاقات با رهبران چین در اجلاس نخست‌وزیران شانگهای نیز شرکت کردید چه پیامی برای رهبران چین آوردید؟" که معاون اول رییس جمهور هدف اول از سفر به چین را حضور در اجلاس شانگهای با ظرفیت بالا بیان کرد و با اشاره به دیدار با نخست وزیر چین گفت: در این دیدار در خصوص روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور و جنبه‌های مختلف دیگر بحث و گفتگو کردیم.
رحیمی نشست هیات ایرانی با نخست وزیر چین را خوب ارزیابی کرد و گفت: مسائل فی ما بین را با توجه به کمی وقت طرح و درباره آنها گفتگو کردیم و امیدوارم آن چه مورد گفتگو قرار گرفت به سرعت به مرحله عمل برسد.
معاون اول رییس‌جمهور روابط ایران و چین را دوستانه و دیرینه خواند و خاطرنشان کرد: بیشترین روابط تجاری و اقتصادی را با چین داریم و ظرفیت کار بین دو کشور بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است.
رحیمی اظهار امیدواری کرد که روابط ایران و چین در آینده نزدیک با رفت و آمد مقامات عالی رتبه دو کشور به نقطه اوج خود برسد.
ایران امن ترین منبع تامین انرژی در جهان است
معاون اول رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ایران و چین بویژه در بخش انرژی، ظرفیت ایران در بخش انرژی را بسیار بالا توصیف و خاطر نشان کرد: ایران از جهت تولید نفت در دنیا رده دوم را به خود اختصاص داده و در تولید گاز هم پس از روسیه بیشترین منابع گاز را در اختیار دارد.
رحیمی با بیان این نکته که چین یکی از کشورهای بزرگ مصرف کننده انرژی و همیشه در پی منبع امن برای خود است، تصریح کرد: ایران امن ترین منبع تامین انرژی در جهان است؛ ایران استقلال دارد و تحت تأثیر و نفوذ هیچ کشوری نیست و برای خود تصمیم می گیرد.
معاون اول رییس جمهور، ایران را یکی از منابع منحصر به فرد برای تامین انرژی چین معرفی و تأکید کرد: ایران در بخش انرژی قطعاً نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است و با توجه به اینکه امنیت صدور انرژی به چین از ایران قطعی است فرصت سرمایه‌گذاری چین در حوزه‌های نفت و گاز ایران فراهم است.
رحیمی این انتظار را منطقی و معمولی خواند و گفت: اقتصاد چین دنیا را فرا گرفته و بسیار گسترده شده است، چین در آینده انرژی بیشتری را نیاز دارد و این انرژی باید از یک منبع امن برای اقتصاد چین تامین شود.
معاون اول رییس جمهور تأکید کرد: لازم است دولت چین با تأکید نخست وزیر این کشور سرمایه‌گذاری در بخش نفت و انرژی ایران را توسعه دهد و این موضوع بسیار مشخص و منطق آن هم روشن است.
مجری شبکه فونیکس پرسید "ما همواره فکر می‌کنیم ایران به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز کشوری بسیار ثروتمند است دلیل اینکه شما تأکید دارید سرمایه‌گذاری از سوی دولت چین در بخش انرژی انجام شود چیست؟ و چه پروژه ها و زمینه‌های دیگری برای شرکت ها و موسسات چینی وجود دارد تا با طرف ایرانی همکاری داشته باشند؟"
رحیمی در پاسخ به این پرسش تاکید کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری محدودیتی برای چینی‌ها نیست و می‌توانند در همه بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: بودجه‌های ایران سالانه بسته می‌شود و عمر بودجه دولت یک سال است اما سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی، نفت و گاز و تولید برق و احداث نیروگاه‌ها دراز مدت است لذا باید سرمایه‌گذاری را به منبع مطمئن در دراز مدت متصل کنیم.
رحیمی به جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران طی هشت سال اشاره کرد و گفت: قدرت‌های بزرگ صدام را وادار کردند که جنگی را بر ما تحمیل کند و این جنگ یک هزار میلیارد تومان خسارت به ایران وارد کرد در سال های پس از جنگ می بایست بطور مستمر این خسارت را جبران می کردیم که این کار صورت گرفت.
معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: اگر آن جنگ تحمیلی نبود نه تنها به سرمایه گذاری خارجی نیاز نداشتیم بلکه در کشورهای دیگر هم سرمایه گذاری می کردیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات