صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۱۴۷۹۲۸
سردار حسین همدانی در گفت‌وگوی اختصاصی با صبح صادق

بسیج را محدود به محیط خاصی نمی‌دانیم!

رحیم محمدى مقدمه: در جریان حوادث پس از انتخابات، بصیرت و هوشیاری و حضور به موقع پاسداران و بسیجیان در مهار فتنه عمیق دشمنان اسلام و انقلاب تأثیر فراوانی داشت و در این میان شاید بتوان گفت پاسداران و به ویژه بسیجیان تهرانی در خط مقدم مقابله با فتنه گران قرار داشتند که البته این حضور از ابعاد فرهنگی و سیاسی گرفته تا تلاش برای تأمین امنیت و آرامش مردم، نقش آفرین بود. اکنون که فتنه سال 88 فروکش کرده است، مناسب دیدیم برای معرفی فعالیت های سپاه تهران بزرگ در دوره مدیریت جدید و بازخوانی نقش بسیج در مهار فتنه گفت وگویی را با فرماندهی سپاه تهران بزرگ «سردار سرتیپ حسین همدانی» انجام دهیم. در این گفت وگو درباره موضوعات مختلفی صحبت شد که ماحصل گفت وگوی اختصاصی خبرنگار صبح صادق با فرمانده سپاه تهران بزرگ در ذیل آمده است.

* در ابتدا مختصری از سوابق فعالیتی خود را در قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان کنید؟
** قبل از انقلاب با تعدادی از دوستان، گروهی را تشکیل داده بودیم و جلسات قرآنی و بعضاً گفت وگوهای سیاسی انجام می دادیم. مسجدی در همدان بود به نام مسجد «پیغمبر» که محل فعالیت بچه های انقلابی، مذهبی و مبارز بود. زمانی که حاج آقا سیدمصطفی خمینی به شهادت رسیدند، اولین مراسم ختم ایشان در این مسجد برگزار شد و این سرآغاز فعالیت های ما علیه رژیم پهلوی بود. این روند ادامه داشت تا همزمان با اوج گیری اعتراضات مردمی علیه رژیم دوشادوش خیل عظیم مردم در تظاهرات علیه رژیم پهلوی حضوری فعال پیدا کردم و به مجرد پیروزی انقلاب، در مراسم استقبال از حضرت امام به تهران آمدم و همراه جوانان نازی آباد تهران عضو کمیته انتظامات مراسم شدم و به اتفاق آنها به بهشت زهرا (س)، محل سخنرانی امام رفتیم. سپس با شکل گیری نهادهای انقلابی، به عضویت سپاه پاسداران درآمدم. با آغاز غائله کردستان، به غرب کشور رفتم و در عملیات شکستن محاصره سنندج و آزادسازی شهرهای منطقه به عنوان عضوی از سپاه همدان مشارکت یافتم و پس از ختم غائله کردستان و سه ماه قبل از شروع جنگ تحمیلی به واسطه ابلاغ مأموریت مسئولیت حفظ و حراست از پاسگاه های مرزی منطقه «سرپل ذهاب» به سپاه همدان، به این منطقه اعزام شدم و در آنجا جبهه ای به نام جبهه «همدانی ها» تشکیل شد. پس از تهاجم ارتش عراق، در روز سوم مهرماه 59 طی عملیاتی شهر «سرپل ذهاب» که بیش از نصف آن اشغال شده بود را آزاد و تا تنگه «قراویز» پیشروی کردیم. از آن تاریخ به بعد در عملیات های متعددی از جمله «بازی دراز»، «رجایی و باهنر» و «مطلع الفجر» به عنوان عضوی از سپاه همدان شرکت داشتم. بعد از این عملیات ها، دستور تشکیل تیپ 27 حضرت محمد رسول الله (ص) برای «احمد متوسلیان» صادر شد که به همین علت همراه با شهیدان «محمود شهبازی» و «ابراهیم همت» وارد دوکوهه شدیم و در عملیات «فتح المبین» شرکت کردیم. بعد از این عملیات تیپ «32 انصارالحسین» را در همدان تشکیل دادیم. سه سال فرمانده آن تیپ بودم و سپس به تیپ «قدس» گیلان رفتم و آن را به لشکر ارتقا داد م و تا پایان سال 65 در این لشکر فعالیت می کردم. بعد از آن مسئول عملیات سپاه سوم قرارگاه «قدس» که سردار جعفری فرماندهی آن را برعهده داشتند، شدم و تا پایان جنگ در این سمت فعالیت می کردم. با اتمام جنگ تحمیلی به دانشگاه جنگ ارتش رفتم و پس از گذراندن تحصیلات در این دانشگاه، جهت سفری علمی به پاکستان رفتم. با بازگشت از این کشور مجدد به فرماندهی لشکر «32 انصارالحسین» و فرماندهی منطقه مقاومت بسیج همدان انتخاب شدم.
پس از مدتی فرماندهی قرارگاه «نجف»، «لشکر 4 بعثت» و معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه و جانشین نیروی مقاومت بسیج به بنده واگذار شد.
مدتی بعد، فرماندهی لشکر 27 محمدرسول الله(ص) برعهده بنده قرار داده شد. بعد از آن دو سال در مرکز راهبری سپاه، مدتی به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه در امور بسیج و مدتی هم مجدد به عنوان جانشین نیروی مقاومت بسیج انجام وظیفه کردم تا اینکه با حکم فرمانده محترم کل سپاه به منزل اول یعنی فرماندهی سپاه 27 حضرت محمد رسول الله (ص) بازگشتم.
* مأموریت سپاه تهران بعد از تغییر و تحولات صورت گرفته در مجموعه سپاه و بسیج چیست؟
** مأموریت سپاه تهران جدای از مأموریت کل سپاه مقابله با تهدیدات در حوزه های سخت، نیمه سخت و نرم نیست. به همین جهت برای موفقیت در حوزه های مورد اشاره و تحقق بسیج ده ها میلیونی نیازمند توجه و سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی هستیم. از این رو گزینش نیروهای جدید همانند دهه اول انقلاب به صورت عضویابی خواهد بود. به این ترتیب ،در نظام آموزشی اولویت اول قرار می گیرد. پس اولویت اول ما افزایش بصیرت، معنویت و دانایی پاسداران است. از سوی دیگر چون بسیج را نمی توان جدای از سپاه تصور کرد، لذا در حوزه بسیج هم چنین شیوه ای را دنبال می کنیم. در این رابطه اجرای طرح «صالحین» و «آیه های تمدن» بخشی از برنامه های ما در راستای افزایش بصیرت و معنویت بسیجیان است.
* چرا رویکرد جدید بسیج، مقابله با تهدیدات نرم تعیین شده است؟
** در این رابطه باید گفت که دشمنان نظام وقتی در اجرای طرح های نظامی خود برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی در ایران به نتیجه نرسیدند، رویکرد خودشان را تغییر دادند تا در یک جنگ نامحسوس در قالب جنگ نرم به اهداف خود در این کشور دست یابند. به همین دلیل است که مشاورین کاخ سفید در جمع بندی نظراتشان اعلام می کنند باید به باورهایی که این ملت را در این 30 سال اخیر مقابل آنها نگاه داشته است حمله کنیم. به این صورت دیگر نیازی به انجام حمله نظامی نیست. زیرا خود به خود سقوط می کنند. به همین علت در دستور کارشان تهاجم فرهنگی را قرار داده اند، اما وضعیت موجود از تهدید فراتر رفته و تبدیل به جنگ شده است. پس در این جنگ چون دیگر اسلحه و توپ و تانک کاربردی ندارد، باید تمام زنان و مردان ما اعم از کوچک و بزرگ در این نبرد حضوری همه جانبه داشته باشند. از سوی دیگر به علت آنکه در چنین جنگی، پدافند باطل است، باید همیشه عملیات آفندی علیه دشمنان داشته باشیم. لذا برای تحقق این موضوع ساختار و تشکیلات بسیج و به دنبال آن سپاه تهران بزرگ به عنوان مرکزی آفندی علیه جنگ نرم تعیین شده اند.
* در این رابطه، سپاه تهران بزرگ چه اقداماتی را مدنظر قرار داده است؟
** ما معتقدیم واحدهای عملیاتی ما در جنگ نرم، موسسات و تشکل های فرهنگی هستند. لذا از آنجایی که یکی از راه های ورود دشمن در جنگ نرم، استفاده از ابزار رسانه است، با برنامه ریزی های صورت گرفته بسیجیان را با ترفندهای آنها در استفاده از این ابزار آشنا می کنیم. یکی از این اقدامات ترغیب و هدایت بسیجیان جهت ورود به فضای مجازی است. به همین جهت اعلام کرده ایم هر یک از بسیجیان که سایت دارند یا آمادگی برای راه اندازی سایت یا وبلاگ دارند، ما از آنها پشتیبانی می کنیم تا با سازماندهی، تهاجم سازمان یافته ای را علیه جنگ نرم دشمنان انجام دهیم. از سوی دیگر در اقشار بسیج کانون هایی را پیش بینی کرده ایم که مأموریت شان فعالیت های فرهنگی است. به این ترتیب راه اندازی و تشکیل کانون های فرهنگی در بسیج هنرمندان، معلمان ، دانش آموزان، اصناف، وکلا و غیره در دستور کار قرار دارد .
یکی دیگر از اقدامات ما اجرای «طرح صالحین»است که دو سالی است فعالیت خود را برای افزایش بصیرت بسیجیان آغاز کرده است. همچنین نخبه پروری از جمله اقدامات سپاه تهران بزرگ در راستای مقابله با جنگ نرم تعیین شده است. اقدام بعدی ما، اجرای «طرح آیه های تمدن» به منظور افزایش کارآمدی نظام است. در این طرح پس از شناسایی استعدادهای درخشان دانش آموزی، آنها را زیر چتر حمایتی «طرح» «آیه های تمدن» قرار می دهیم تا در آینده انسان های برجسته، نخبه و هوشمندی برای اداره امور کشور تربیت شوند.
* قبلاً اعلام شده بود هر پایگاه مقاومت بسیج باید یک وبلاگ یا سایت داشته باشد آیا اکنون پس از گذشت چند سال، این طرح تحقق یافته است؟
** این طرح تحقق یافته است، نمونه عینی این موضوع را می توان در حوادث سال گذشته دید. سال گذشته شبکه های ماهواره ای وقتی حرکتی را علیه نظام آغاز می کردند، به محض اشاره و اطلاع رسانی ها، وبلاگ های بسیجیان حملاتشان را علیه آنها شروع می کردند. امروز می توانم این ادعا را بکنیم که شورای سایبری سپاه تهران بزرگ، قوی ترین تشکل سایبری تهران بزرگ است. با این وجود گرچه قدم های بزرگی برای حضور قدرتمند در مقابله با جنگ نرم برداشته ایم، اما قبول دارم هنوز فاصله ما تا رسیدن به نتیجه مطلوب زیاد است.
* همان گونه که اشاره کردید در حوادث پس از انتخابات سال گذشته، معاندان نظام از فضای مجازی نهایت استفاده را برای رسیدن به اهدافشان کردند؛ با توجه به این امر، آیا برنامه ای دارید تا ترفندهای آنها در این حوزه را به بسیجیان آموزش دهید؟
شورای سایبری سپاه تهران بزرگ تا پایان سال پنج هزار نفر را آموزش می دهد تا آنها در سال آینده این آموزش ها را به دیگر بسیجیان منتقل کنند. اما در اینجا نکته ای را می خواهم عنوان کنم و آن اینکه، به همه مسئولان و دلسوزان می گویم، علی رغم قابلیت و ظرفیت های بالای بسیج متأسفانه پشتیبانی های لازم از آنها صورت نمی گیرد. به صورتی که بسیجیان برای حضور در این عرصه از هزینه شخصی خود استفاده می کنند. بنابراین اگر بخشی از اعتبارات دولتی در بخش فرهنگی به بسیج اختصاص یابد، بازدهی و سود آن از بسیاری از سازمان های فرهنگی کشور بیشتر خواهد بود.
* راهبرد و سیاست سپاه تهران بزرگ برای تحقق بسیج ده ها میلیونی چیست؟
** ما در سپاه تهران بزرگ اعلام کرده ایم همه هشت میلیون و 500 هزار زن و مرد تهرانی، بسیجی هستند. یعنی هر کس که متولد می شود تا زمان حیاتش، بسیجی است. در واقع بسیج را به یک پایگاه و محیط مشخص محدود نمی دانیم بلکه بسیج را به عنوان نماد و تفکر و اندیشه نگاه می کنیم. به عبارت دیگر از دید ما هر فردی که برای اعتلای نظام و ارزش های اسلامی و انسانی فعالیتی را انجام می دهد یا خدمتی به مردم می کند، بسیجی است.
* چندی پیش خبرهایی اعلام شد، مبنی بر اینکه نواحی شش گانه تهران بزرگ به 22 ناحیه افزایش می یابند، در این خصوص توضیح بیشتری ارائه می‌دهید؟
** در تهران بزرگ با توجه به اینکه هشت میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد و در برخی از نواحی شش گانه سابق سپاه تهران بزرگ حدود دو میلیون نفر اقامت دارند، در مقایسه با برخی استان ها که علی رغم داشتن جمعیت 600 هزار نفری، ساختار و سازمان سپاه برای آنها پیش بینی شده، از ساختار و سازمانی درحد ناحیه برایشان منظور شده بود. به همین جهت ساختار و سازمان آنها (نواحی تهران بزرگ) نمی توانست پاسخگوی مأموریت هایشان باشد، لذا برای اینکه زیرساخت را متناسب با جمعیت جامعه هدف مان کنیم، با موافقت فرمانده کل سپاه شش ناحیه سابق را به 22 ناحیه و یک مرکز تقسیم کردیم. به این ترتیب ناحیه ها که تا پیش از این، اداری - عملیاتی بودند، با این تغییر، کارکرد مدیریتی یافتند. در این رویکرد جدید ستاد سپاه تهران بزرگ، نواحی و حوزه ها نقش پشتیبانی از پایگاه های مقاومت را ایفا می کنند. پس پایگاه محوری در اولویت قرار دارد.
* حضور بسیج در حوادث سال گذشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟
** بسیج هر کجا خلأیی احساس کند، وارد می شود که یکی از موارد، مباحث امنیتی است. پس هر کجا تهدید امنیتی حادث شود و دستگاه متولی آن یعنی دستگاه های اطلاعاتی و انتظامی نتوانند به تنهایی رفع تهدید کنند، بسیج ورود پیدا می کند. بنابراین آنچه در سال گذشته روی داد در این راستا بود که به واسطه استعانت از پروردگار، بسیجیان توانستند به خوبی غائله بوجود آمده را به همراه سایر دستگاه ها خنثی کنند.
* در درگیری های پس از انتخابات سال گذشته تعدادی از بسیجیان شهید و جانباز شدند، اما نه در معرفی مظلومیت آنها و نه به لحاظ رسیدگی به وضعیت شان، اقدام لازم صورت نگرفته است، چرا؟
** در این خصوص بسیجیان خودشان حاضر نیستند به میدان بیایند و مطالبه حق شان را پیگیری کنند. آنها می گویند که چون با خدا معامله کرده اند، پس پاداشش را هم از خدا می گیرند. با این وجود ما از دولتمردان و کارگزاران نظام و دولت اصولگرا انتقاد و گلایه داریم که آن رسیدگی لازم را نسبت به این عزیزان انجام نداده اند، لذا انتظار داریم امسال در این خصوص اقدام موثری را انجام دهند. بنده به عنوان مدافعین بسیجی هایی که سال گذشته آسیب دیدند، از روی آنها شرمنده هستم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات