صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 1 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کشور شما به جوانان مؤمن نیازمند است و امروز به لطف و تفضل الهی، علی‌رغم تلاش پی‌درپی دشمنان‌ ـ که بیشتر هم بر روی جوانان این تلاش‌ها متمرکز است‌ ـ جوانان ما رو به سمت خدا و هدایت الهی دارند. به کوری چشم دشمن، جوان ما، جوان مؤمن است.(1388/1/26)

▼ حرف روز
الگوی مصطفی!
امسال چهلمین سال درگذشت مرموز و بهت‌آور فرزند ارشد امام راحل است. به همین مناسبت در ابتکاری لازم و جالب برنامه‌ریزی شد که آیین بزرگداشت آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی در قالب دو کنگره در تهران و نجف اشرف برگزار شود. نشست نجف اشرف جمعه شب برگزار شد و همایش تهران امروز اول آبان مصادف با روز شهادت مرحوم آقا سیدمصطفی خمینی در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.
دست‌اندرکاران همایش دیروز صبح خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند تا از خوان رهنمودها و شناخت جامع رهبری درباره شخصیت آقا مصطفی خوشه‌چینی کنند و بهره‌مند شوند. در این دیدار امام خامنه‌ای ضمن تقدیر از برگزاری چنین کنگره‌ای، مرحوم حاج‌آقا مصطفی را از ابعاد مختلف دارای شخصیتی برجسته‌ دانستند و فرمودند: «ایشان از لحاظ استعداد و جرئت علمی، تهذیب نفس، شجاعت و منش مبارزاتی، انسانی ممتاز بود و معرفی جایگاه علمی و افکار ایشان به جامعه و نسل امروز، کار بسیار خوب و لازمی است.»
آقا مصطفی از جمله آدم‌هایی است که می‌توان گفت، مشمول عنایت ویژه خداوند هستند؛ به گونه‌ای که حیات و ممات‌شان برای خداست و با وجود قلت حیات دنیوی آثار عملی، اخلاقی، علمی و مبارزاتی زیادی از آنها به جا می‌ماند که گاهی انسان‌های موفق آن عرصه‌ها نیز با وفور تلاش‌ها و کثرت عمر نمی‌توانند چنین آثاری را از خود به یادگار بگذارند. شخصیت آقا مصطفی که امامش وی را امید آینده اسلام می‌دانست، همانند اسمش برگزیده الهی بود.
وی در 30 سالگی به درجه اجتهاد رسید و در عمر 47 ساله‌اش بیش از 50 کتاب به رشته تحریر درآورد که مشحون از دقایق علمی و ظرایف فلسفی، فقهی و اخلاقی است. سلوک سیاسی‌اش نیز به عنوان آقازاده‌ای با کمترین «نشانه آقازادگی» مورد اعتماد مرجع اول جهان تشیع و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درس‌آموز است و پایان الهی زندگی‌اش بهترین پایان‌هاست؛ یعنی شهادت که خود موتور حرکت انقلاب اسلامی می‌شود و تحولی عظیم در روند نهضت حضرت امام خمینی(ره) ایجاد می‌کند و یک سال بعد از آن انقلاب شکوهمند اسلامی به پیروزی می‌رسد. آری به فرموده رهبر معظم انقلاب، باید آقا مصطفی را شناخت و جایگاه علمی و افکار ایشان را به منزله الگویی مصطفی و برگزیده به جامعه و نسل امروز معرفی کرد. ما به این الگوها نیاز داریم!      

▼ گزارش روز
سناریویی برای مهار ایران!
نزدیکی تهران و بغداد در مسائل سیاسی و تلاش برای افزایش مراودات نظامی، اقتصادی و...، همچنین همکاری جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق در مقابله با تروریسم، آمریکا و رژیم سعودی را به شدت نگران کرده و موجب شده است این دو تلاش خود را برای نزدیک شدن به دولت مرکزی عراق افزایش دهند؛ تلاشی که می‌توان نشانه‌های متعددی از آن را در ماه‌های گذشته در اخبار منطقه مشاهده کرد که مهم‌ترین نمونه آن همراهی نکردن آمریکایی‌ها و سعودی‌ها  با سناریوی استقلال کردستان بود. در حالی که رژیم صهیونیستی حامی جریان تجزیه بود و تحلیلگران نیز تجزیه عراق را هدف بلندمدت و برنامه اصلی آمریکا برای منطقه می‌دانستند! آمریکا در چرخش تاکتیکی علیه جدایی کردستان موضع گرفت تا زمینه  نزدیکی خود با بغداد و دوری عراق از ایران را فراهم کند؛ تاکتیکی که «هربرت مک‌مستر» مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نشستی در اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به طور رسمی از آن پرده برداشت و اعلام کرد: «واشنگتن به دنبال «عراقی یکپارچه» است که با ایران همسو نباشد؛ اما جدیدترین نشانه در مسیر تحقق هدف آمریکایی، سعودی در دور کردن عراق از تهران، دعوت ریاض از حیدر العبادی همزمان با حضور تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در پایتخت عربستان است؛ سفرهای همزمانی که با امید جلب نظر عراق و کاهش روابط این کشور با ایران تدارک دیده شده است و می‌توان آن را در ادامه دعوت‌های ریاض از سران گروه‌های مختلف عراقی، از جمله جریان صدر و جریان حکیم به عربستان دانست. آمدوشدهایی که هدف اصلی آن در تحلیل «آسوشیتدپرس» قابل رصد و مشاهده است که درباره این دیدارها و سفر همزمان العبادی و تیلرسون به مرکز وهابیت در منطقه می‌نویسد: مقامات آمریکا به دنبال ایجاد محوری جدید هستند که ریاض و بغداد را به منزله نقطه مرکزی مقابله با نفوذ فزاینده ایران از خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه متحد کند.

▼ خبر ویژه
پشت پرده سفر وزیر انرژی عربستان به عراق
خبرگزای «رویترز» از سفر وزیر انرژی عربستان به عراق برای افزایش همکاری‌های اقتصادی خبر داد و اعلام کرد: در این رابطه عراق منافع خود را دنبال می‌کند؛ اما هدف اصلی عربستان کاهش نفوذ ایران در منطقه است. دو کشور پس از 25 سال تیرگی روابط که از زمان اشغال کویت به دست عراق در سال 1990 آغاز شد، اکنون به دنبال توسعه و بهبود رابطه هستند. خالدالفالح، وزیر انرژی عربستان نخستین مقام سعودی است که از پس از مدت‌ها توانسته است سخنرانی عمومی در دانشگاه بغداد انجام دهد. وزیر انرژی عربستان اعلام کرد: کمیته مشترکی بر روی اقداماتی که برای همکاری‌های دوجانبه و فعال‌سازی همکاری‌ها و متمم‌های اقتصادی کمک می‌کند، کار خواهند کرد. بر اساس این گزارش، عراق با نزدیکی به ریاض به دنبال منافع اقتصادی است و عربستان امیدوار است که با ایجاد روابط قوی با بغداد بتواند نفوذ ایران را در منطقه بگیرد. حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هم که دومین دیدار در سال جاری را با مقامات عربستان داشته است، در بیانیه‌ای محور گفت‌وگو با مقامات سعودی را تلاش‌ برای بازسازی عراق پس از جنگ با داعش و افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری بیان کرده است. گفتنی است، یک هواپیمای تجاری عربستان به تازگی در بغداد برای نخستین بار طی 27 سال گذشته فرود آمد. دو کشور اعلام کردند که در نظر دارند مرز مشترکی را برای تجارت باز کنند که این نخستین اقدام پس از سال 1990 محسوب می‌شود.

▼ اخبار
1ـ تخریب عارف در روزنامه اصلاح‌طلب

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «عارفی که سیاست‌مدار نیست!» نوشت: «وارد کردن محمدرضا عارف به عنوان یکی از بازیگران اصلی و یکی از متغیرهای مستقل جبهه اصلاحات به میانه میدان نبردی تخصصی و اعطای قدرت تعیین‌کنندگی بالا به او، از خرداد ۹۲ به بعد، آن هم در حالی ‌که بزرگ‌ترین حضور و کنش او در سراسر حیات سیاسی‌اش، عدم حضور در انتخابات ۹۲ بود (آن ‌نیز به شکلی قهری و اجتناب‌ناپذیر)، از آن دست تصمیم‌گیری‌های اشتباهی بود که می‌تواند مانند کاتالیزوری برای فرو غلتیدن به دره‌ای عمیق‌تر از آنچه در تیر ۸۴ به آن سقوط کردیم، عمل کند. کنش‌های غلط و ناموزون و مستمر عارف، چه در قامت ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و چه در مقام ریاست منفعلانه فراکسیون امید مجلس دهم و چه در پایه یک فعال سیاسی، جبهه اصلاحات را با بحران کارایی و در ادامه بحران مشارکت روبه‌رو خواهد کرد.»

2ـ شناسایی ۳۵۰ هزار ملک دولتی
رحمت‌الله اکرمی، معاون نظارت مالی و خزانه‌داری کل کشور در اولین همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت با اشاره به چالش‌های پیش روی این کار اظهار داشت: عدم اقبال مناسب دستگاه‌ها، نبود ابزار و ضمانت اجرایی لازم، ضعف نظام پاسخ‌گویی، مشکلات حسابداری و سایر موارد جزء چالش‌های این بخش است. معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: در حال حاضر، ۲۵ درصد کار مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت انجام شده و تا سال ۱۳۹۹ به صد درصد می‌رسد. در همین راستا، تاکنون ۳۵۰ هزار ملک دولت شناسایی شده است که این رقم به حدود یک میلیون ملک خواهد رسید و باید شناسایی شود که ارزش آنها چندین هزار هزار میلیارد تومان است. وی گفت: اکنون ارزش املاک شناسایی شده دولت بر اساس ارزیابی رقم ۵۶۸۳ هزار میلیارد تومان است؛ در حالی که کل بودجه عمومی دولت 346 هزار میلیارد تومان است.

3ـ آژانس مجاز نیست از مراکز نظامی ایران بازرسی کند
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پس از نشستی که به منظور بررسی تحولات در زمینه برجام با حضور افرادی چون «عباس عراقچی» و «وندی شرمن» در مسکو برگزار شده بود، گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مجاز نیست از مراکز نظامی ایران بازرسی کند و نباید غرب از بند «T» متن برجام برای انجام چنین بازرسی‌هایی سوءاستفاده کند. وی افزود: مسکو به طور خاص تأکید دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند چنین مسئولیتی را عهده‌دار شود؛ چرا که بند T به مسائل خارج از محدوده صلاحیت آژانس می‌پردازد. این دیپلمات ارشد روسیه ادامه داد: با وجود این، در زمینه برنامه موشکی ایران، برخی از همتایان ما ترجیح می‌دهند که مسائل خلاف واقعیت را عنوان کنند. ما نمی‌توانیم آنها را به درک این منطق روشن و حقایق مشخص وادار کنیم.

4ـ تغییر در ستاد نماز جمعه
خبرهاي غير رسمي حاکی از این است که به زودی در شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه تغییراتی صورت خواهد گرفت. براساس اخبار منتشر شده، قرار است در آینده نزدیک حجت‌الاسلام «سيدرضا تقوي» از جایگاه ریاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خداحافظی کند و جای خود را پس از سال‌ها به حجت‌الاسلام «محمدجواد حاج علي‌اكبري» رئيس فعلي مرکز رسیدگی به امور مساجد ‌دهد. هرچند اين خبر هنوز به طور رسمی اعلام نشده است؛ اما رفتن حجت‌الاسلام «سیدرضا تقوي» از اين شورا قطعي به نظر می‌رسد؛ زیرا او چند روز پيش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاري‌ها در اين باره گفته بود: «بنده 17 سال است که در شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه خدمت می‌کنم و دیگر کافی است.»

▼ اخبار کوتاه
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ با شبکه «فاکس‌نیوز» در پاسخ به این پرسش که آیا تصور می‌کند می‌تواند متحدان اروپایی واشنگتن را در فشار به ایران با خود همراه کند، گفت: «خب، واقعیتش این است که همه آنها واقعاً، دوستان من هستند و من با آنها کنار می‌آیم، چه امانوئل [ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه] باشد و چه آنگلا [مرکل، صدراعظم آلمان]. من به آنها گفتم که نگران نباشید. به پول درآوردن ادامه دهید. ما در این قضیه نیازی به شما نداریم.»
حزب گوران، از احزاب مخالف مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق از وی خواست حکومت این منطقه به ریاست خود را منحل کرده و دولت نجات ملی تشکیل دهد. شورای ملی این حزب اعلام کرده این درخواست را به دنبال تسلط دولت مرکزی عراق بر کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه مطرح کرده است. حزب گوران اعلام کرده است حضور وی در این سمت‌ غیر قانونی است.
وزارت اطلاعات از کشف و ضبط محموله سلاح از باندهای اشرار در کرمان خبر داد که شامل دو قبضه کلت کمری، پنج قبضه کلاش، یک قبضه نارنجک‌انداز، یک قبضه آرپی‌جی به همراه شش موشک آرپی‌جی، یک قبضه توپ اس‌پی‌جی ۹، پنج عدد موشک ۱۰۷ میلی‌متری، ۶۸ عدد فشنگ دوشکا و ۴۰ عدد نارنجک بوده است.
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا که در ریاض به سر می‌برد، در نشست خبری مشترک با «عادل الجبیر» بار دیگر با خطرناک دانستن جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های حامی کشورمان و تأکید بر وضع تحریم‌های جدید علیه تهران گفت: امیدوارم که شرکت‌های اروپایی به تحریم علیه ایران بپیوندند.
شکرالله حاجی‌وند، مدیر کل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با آنکه از نظر سطح زیر کشت پسته در جهان مقام اول را داریم، اما متوسط میزان برداشت محصول در واحد سطح در آمریکا 6/2 تن است؛ در حالی که این رقم در ایران ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم است.
«ترکی‌بن‌فیصل» شاهزاده عربستانی طی سخنرانی در همایش صهیونیستی در نیویورک تأکید کرد: ریاض با رویکرد جدید آمریکا علیه ایران موافق است. وی با بیان اینکه باید ایران را به چالش کشید، افزود: باید با حضور نظامی ایران در سوریه مقابله شود.
بنیاد برکت تعداد ۲۰۰ مسجد و مرکز فرهنگی را سه‌شنبه جاری در مناطق کمتر توسعه‌‌یافته‌ کشور افتتاح می‌کند و به مردم این مناطق از سوی رهبر معظم انقلاب هدیه می‌دهد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات