صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۴۹۴۰۰

دست‌های پنهان برای ناآرام‌سازی لبنان


على تتماج
لبنان که به واسطه توافق گروه های سیاسی در مسیر ثبات و امنیت قرار گرفته، شاهد تحرکات جدید صهیونیست ها و برخی کشورهای غربی برای منفی سازی فضای این کشور می باشد. تهدیدات نظامی و سیاسی و حتی استفاده از سازمان ملل برای مداخله در امور لبنان (گزارش بان کی مون دبیر کل سازمان ملل) از این اقدامات است. این تحرکات در حالی صورت می گیرد که در باب اهداف و دلایل آن چند نکته قابل توجه می باشد:
1- رژیم صهیونیستی که با بحران های داخلی و جهانی مواجه است پس از یورش کماندوهایش به ناوگان آزادی غزه (10 خرداد) با موجی از اعتراض های جهانی و نیز تلاش های بین المللی برای شکستن محاصره غزه مواجه شد. آنها که با حمایت های غرب برای خروج از این بحران فعالیت می کنند برآنند تا با فضاسازی های منطقه ای و برخی مسائل حاشیه ای، افکار عمومی را از این مسائل منحرف سازند. بحران سازی در منطقه نظیر تحرکات صورت گرفته در قبال لبنان در این چارچوب است. صهیونیست ها همچنین با ادعاهایی در عرصه نظامی از جمله برگزاری چندین رزمایش سعی دارند تا به اصطلاح با ادعای احیای قدرت ارتش، امنیتی مصنوعی را برای خود ایجاد کنند تا به مقابله باچالش هایی مانند کوچ معکوس شهرک نشینان به خارج از سرزمین های اشغالی بپردازند.
2- دستگاه های اطلاعاتی صهیونیست ها (موساد) که در فلسطین و لبنان با شکست مواجه شده اند با فرافکنی سعی در سرپوش نهادن بر این امر دارند. البته صهیونیست ها با تهدیدات امنیتی و اعمال فشارهای غرب سعی در لغو اعدام جاسوسان خود در لبنان را دارند.
3- تخریب روابط لبنان با فلسطینی ها و تبدیل جنگ فلسطینی و لبنانی با صهیونیست ها به جنگ فلسطینی - لبنانی با به چالش کشاندن اردوگاه های آوارگان فلسطینی از اهداف تحرکات صهیونیست ها است که در هفته های اخیر صورت گرفته است.
4- به چالش کشاندن روابط لبنان و نیروهای بین المللی(یونیفل) با هدف، اولاً ایجاد تقابل نظامی میان طرفین برای بحران سازی امنیتی به ویژه در مناطق جنوبی، ثانیاً تکرار سیاست افزایش حوزه اختیارات یونیفل برای خلع سلاح حزب الله و سلطه بر مناطق جنوبی که تماماً اجراکننده اهداف صهیونیست ها است، از جمله خواسته های این بحران سازی ها است. درگیری این نیروها با مردم جنوب لبنان از سناریوهای این طرح است.
5- از نکات مهم در لبنان صنعت گردشگری می باشد. درشرایطی که لبنان شرایط اقتصادی قابل ملاحظه ای ندارد گردشگری از جمله منابع درآمد این کشور می باشد. صهیونیست ها که تقابل اقتصادی با لبنان را در دستور کار دارند با بحران سازی امنیتی برآنند تا به نحوی این مسئله را با چالش مواجه سازند تا در بعد اقتصادی نیز لطماتی را بر این کشور وارد کنند.
6- گزارش های منتشره در مورد کشف میادین نفت و گاز در سواحل لبنان، در حالی که می تواند دستاوردهای بسیاری برای لبنان داشته باشد اما صهیونیست ها برای سلطه بر این منابع فعالیت خود را تشدید و حتی از تحرکات نظامی سخن به میان آورده اند. انحراف افکار عمومی از این منابع و مشغول داشتن لبنان به مسائل حاشیه ای برای غفلت از این منابع از اهداف صهیونیست ها است که در ابعاد گسترده ای در حال شکل گیری است.
7- صهیونیست ها برای فرار از انزوای منطقه ای و جهانی و نیز به نمایش گذاشتن چهره ای صلح طلب، بار دیگر ادعای مذاکره با لبنان را مطرح کرده اند. در این میان صهیونیست ها از یک سو ادعای واهی آمادگی خروج از منطقه روستای اشغالی الغجر را مطرح و از سوی دیگر با بحران سازی در لبنان و منطقه برآنند تا با اعمال فشارهای بین المللی، لبنان را در موضع ضعف پای میز مذاکره آورند. هدف نهایی صهیونیست ها کسب امتیاز به ویژه حفظ اشغال منابع آبی و انرژی لبنان و خلع سلاح حزب الله است.
8- صهیونیست ها که با جنگ و ترور نتوانسته اند توطئه خلع سلاح حزب الله را اجرایی سازند، بار دیگر بالا بردن فضای امنیتی منطقه و تهدید لبنان را در پیش گرفته اند تا شاید بدین وسیله بتوانند اصل خلع سلاح مقاومت را اجرایی سازند. آنها با تحرکات نظامی علیه لبنان و منطقه برآنند تا اولاً به زعم خود مردم لبنان را در برابر مقاومت قرار دهند، ثانیاً با اعمال فشارهای جهانی و به بهانه امنیت منطقه با مداخله سازمان ملل خواستار خلع سلاح حزب الله شوند.
9- اجرای اهداف منطقه ای آمریکا به ویژه در لبنان از دیگر اهداف صهیونیست ها است. صهیونیست ها می دانند که نفوذ آمریکا در منطقه برابر با اجرای اهداف آنان می باشد، لذا برای تحقق این امر در کنار آمریکا قرار دارند. بالابردن فضای امنیتی لبنان و منطقه، ترفندی برای توجیه دخالت های آمریکا در امور لبنان و منطقه است.
در جمع بندی کلی از تحولات لبنان می توان گفت که چالش های جدید ایجاد شده در لبنان ادامه سیاست های صهیونیست ها و غرب برای بحران سازی در این کشور است. آنها برآنند تا با ایجاد ناامنی سیاسی، اقتصادی و نظامی مانع از استمرار ثبات و وحدت در لبنان شده تا شاید بدین وسیله بتوانند توطئه های خود به ویژه ضربه زدن به مقاومت را اجرایی سازند. البته تأکید دولتمردان لبنان برحفظ وحدت به ویژه در مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی این تحرکات را با ناکامی مواجه ساخته است که انهدام شبکه های جاسوسی صهیونیست ها و تأکید گسترده لبنانی ها بر حفظ سلاح مقاومت نشانه بارز این مهم می باشد که می تواند صلح و ثباتی پایدار را برای لبنان به همراه داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات