تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۲۰۹۶۴

مصاحبه با خبرنگاران داخلی و خارجی


بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
اللهم‌ عجل‌ لولیک‌ الفرج‌ والعافیة والنصر واجعلنا من‌ خیراعوانه‌ وانصاره‌ و المستشهدین‌ بین‌ یدیه‌
خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیق داد جلسه دوم را با رسانه‌ها در سال جاری برگزار کنیم. حلول ماه رجب را که ماه خداست، به همه ملت ایران و بشریت تبریک عرض می‌کنم.
این ماه، ماه تجلی همۀ خوبی‌ها و زیبایی‌هاست. ماهی است که در آن دو اتفاق عظیم رخ داده است. میلاد مولی الموحدین، تجسم عدالت، حضرت علی بن ابی طالب(ع) و مبعث پیامبر خاتم، که هر دو در اوج کمال و راهنمای بشر تا آخر هستند.
بشریت امروز بیش از هر زمان به تعلیمات پیامبر گرامی اسلام و هدایت‌ها و مدیریت علی(ع) نیازمند است.
من دو مطلب را خدمتتان عرض می‌کنم. مطلب اول دربارۀ شرایط کشور و کارهایی که در دست انجام است. مطلب دوم هم دربارۀ تحولات جهانی است.
دربارۀ کشور، خوشبختانه حرکت عمومی کشور در جهت پیشرفت، عدالت، سرافرازی و عزت، شتابان است. برنامه‌های گوناگون دولت و ملت در عرصه‌های سازندگی و علم، بسیار گسترده و موفق است که آثار آن، یکی پس از دیگری پیدا می‌شود.
چند برنامۀ عمده در دستور کار دولت است. از مهم‌ترین آنها پیشرفت علمی کشور و سرمایه‌گذاری در زمینۀ تولید علم، پژوهش‌های کاربردی و حرکت در مرز دانش جهانی است، که خوشبختانه نتایج آن هر روز در اختیار ملت ایران و جامعۀ بشری قرار می‌گیرد.
برنامۀ دیگر دولت توسعه و تکمیل حلقه‌های زیرساختی کشور، شبکه‌های آب، گاز، برق، حمل و نقل، مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و عمران شهری و روستایی است؛ یعنی پایه‌ای که باید بنای آیندۀ ایران روی آن ساخته شود.
در سال گذشته حجم کار عمرانی یک رکورد تاریخی بود. امید داریم امسال به دو برابر سال گذشته برسیم. اعتبارات لازم در بودجه پیش بینی شده، امیدواریم با همت مدیران، مشاوران، پیمانکاران و متخصصین ان شاءالله رکورد سال 1389 شکسته شود، که در سال 1389 نیز 2/2 برابر سال 1383 کار شد.
برنامۀ دیگر دولت، توسعه تولید و ایجاد دو و نیم میلیون شغل است. در سال گذشته رکورد حدود یک میلیون و 700 هزار شغل جدید، کار بزرگی بود که با همراهی کارآفرینان، صنعتگران، کشاورزان، دستگاه‌های گوناگون و ملت عزیز اتفاق افتاد.
امیدواریم با دو و نیم میلیون شغلی که امسال و تکرار آن در سال بعد ایجاد خواهد شد، به لحاظ نرخ بیکاری به حداقل لازم برسیم.
برنامۀ دیگر دولت، ادامۀ اجرای قانون سیاست‌های اصل 44 است. می‌دانید که حجم عملکرد دولت‌های نهم و دهم در مقایسه با شانزده سال قبل بیش از 27 برابر است، و ما با همین سرعت کار را ادامه خواهیم داد.
البته بخش قابل توجهی از آن سهام عدالت است که از برنامه‌های قطعی دولت در جهت عدالت وکاهش فاصله‌هاست.
برنامۀ دیگر دولت در مورد مسکن است. طرح مسکن مهر در واقع یک ُمسکن است. سال‌های طولانی انباشت تقاضای بدون پاسخ، بازار مسکن را به یک بازار نامتعادل و فرصتی برای سوداگری و اجحاف به مردم تبدیل کرده بود.
دولت در گام اول این بازار را آرامش داد و این را ادامه خواهد داد. اما گام اصلی و مهم دولت، که امیدوارم به فضل الهی تا قبل از پایان سال جاری اجرای آن آغاز شود، طرح عظیم تحول در مدل شهرسازی کشور است.
ما دارای سرزمین وسیعی هستیم و می‌توانیم شرایطی فراهم کنیم که آحاد ملت ایران در خانه‌های وسیع و به صورت باغستان زندگی کنند.
طرح دیگر دولت، طرح آتیۀ مهر است که آغاز شد. البته نواقص و مشکلاتی داشت که در حال برطرف شدن است و ان شاءالله امسال به طور گسترده اجرا می‌شود. ما به سمتی می‌رویم که هر کسی که در ایران متولد می‌شود، باید دارای آیندۀ مطمئنی باشد. این هم تکلیف دولت است و هم تکلیف خانواده‌ها که ان شاءالله در یک برنامۀ مشترک، این آینده تأمین خواهد شد.
از برنامه‌های دیگر دولت، کوچک سازی دولت است. در حالی که طی پنج سال و نیم اخیر در بخش‌های گوناگون چند برابر دورۀ مشابه کار شده است، اما برای اولین بار در 40 سال اخیر برای کاهش حجم دولت کوشش شد و 4/10 درصد از تعداد کارکنان دولت کاهش یافت.
این روند ادامه خواهد یافت و با ادغام وزارتخانه‌ها و سازماندهی مجدد ساختار دولت، ان شاءالله به سمتی خواهیم رفت که دولتی کوچک، عالم، چابک و با بهره‌وری بالا داشته باشیم.
عملیات اجرایی تحول بانکی و مالیاتی هم ان شاءالله تا قبل از پایان سال آغاز خواهد شد.
اما دربارۀ تحولات جهانی؛ ما شاهد اتفاقات بسیاری در منطقه، شمال آفریقا و به تدریج امریکای لاتین، اروپا و بخش‌هایی از آسیا خواهیم بود.
خیلی روشن است که جریان سلطه که 10-12 سال قبل با شعار مبارزه با تروریسم و به بهانۀ 11 سپتامبر، گسترده‌ترین هجوم نظامی را به منطقۀ ما انجام داد تا اقتصاد نابسامان خود را نجات دهد و رژیم صهیونیستی را به عنوان پایگاه اصلی استعمار فرانو، از اضمحلال نجات دهد، پس از شکست در برابر مقاومت ملت‌ها، امروز رنگ عوض کرده است، درست مثل همان برده‌داران و استعمارگرانی که رنگ عوض کردند و مدعی اومانیسم و لیبرالیسم شدند، آنها نیز رنگ عوض کرده‌اند و با شعار طرفداری از ملت‌ها و دموکراسی به دنبال بسط سلطه، نجات اقتصاد سرمایه‌داری و البته رژیم صهیونیستی هستند.
البته ماسک‌ها عوض شده است. ماسک دولت قبلی امریکا، مبارزه با تروریسم بوده و ماسک دولت فعلی، حمایت از دولت‌هاست. دولت قبلی در منطقۀ ما یک جریان اسلام خشن و آدم‌کش راه انداخت که صددرصد اسلام امریکایی بود، برای اینکه زمینه را برای تسلط و استقرار خود فراهم کند.
دولت جدید امریکا نیز به دنبال اسلام امریکایی از نوع دیگری است؛ یک اسلام لیبرال که سلطۀ امریکا و وجود رژیم ضد بشری و توسعه طلب صهیونیستی را به رسمیت می‌شناسد و آمادگی دارد در چارچوبی که امریکا طراحی می‌کند، نقش آفرینی کند.
آنها به دنبال حاکم کردن چنین اندیشه‌ای بر منطقۀ ما هستند. ملت‌های ما فراموش نکرده‌اند که همۀ مشکلات، برخی عقب ماندگی‌ها، جنگ‌ها، کشتارها و دیکتاتوری‌هایی که طی دهه‌های متوالی بر ملت‌ها حاکم بوده است، همه حاصل عمل نظام سلطه و در رأس آنها امریکا و متحدین آن بوده است.
تغییری در سیاست‌های نظام سلطه رخ نداده است. در گذشته به نوعی امریکای لاتین را چپاول می‌کردند، امروز به روش دیگری این کار را می‌کنند و می‌خواهند با شعار، ماسک و روش جدید همان کار را تکرار کنند.
ماهیت دولت‌های متوالی امریکا یکی است؛ چرا که طراح و کارگردان اصلی کسان دیگری در پشت صحنه هستند و کسانی که در جلوی صحنه عمل می‌کنند، صرفاً نقش آفرین هستندکه مأموریت‌هایی را اجرا می‌کنند.
ماهیت یکی است؛ در همین حوادث اخیر کسی را به خیال خود دستگیر کردند، کشتند و جنازۀ او را به دریا انداختند. ما به تاریخ برگردیم. اولاً آن فرد با خانواده رئیس جمهور قبلی امریکا برای مدت طولانی شریک نفتی بودند. از طرف دیگر این فرد از مدت‌ها قبل در اختیار امریکایی‌ها بود و آنها بر او تسلط داشتند. طبق اطلاعات مؤثقی که ما داریم، خود امریکایی‌ها او را مریض کردند و کشتند و بعد هم ادعا کردند که جنازه را به دریا انداخته‌اند.
البته هدف آنها از این کار روشن است. انتخابات در پیش است و بهانۀ جلب توجه و جمع‌آوری آرای مردم این بود که سرکردۀ تروریست‌ها را کشتیم و پیروزی عظیمی علیه تروریسم به دست آوردیم.
این یک سؤال جدی است که چرا او را به دریا انداختند؟ خیلی روشن است، اگر می‌ماند و آزمایش‌هایی انجام می‌شد، معلوم می‌شد که در حال مریضی کشته شده یا با چه وسایلی مریض شده و دست کسانی که می‌خواستند فریبکاری کنند، رو می‌شد.
اما بعد از آن مارش پیروزی که زدند، ترور در منطقۀ ما متوقف نشد. در پاکستان هر روز بمباران‌ها، دخالت‌های امریکا و کشتار مردم ادامه دارد.
همچنین ما خبر دقیق داریم که امریکایی‌ها می‌خواهند برای تسلط بر پاکستان و تضعیف ملت و دولت پاکستان، در تأسیسات هسته‌ای پاکستان خرابکاری کنند، بعد با استفاده از اهرم شورای امنیت و بعضی سازمان‌های بین‌المللی زمینۀ حضور گسترده‌تر خود و تضعیف حاکمیت ملی مردم پاکستان را فراهم کنند.
همچنین خبر داریم که می‌خواهند در بحرین، که خودشان دست‌ها را برای برخورد با مردم و ایجاد صحنه‌های ناصحیح بازگذاشتند، به عنوان مدعی و طرفدار مردم وارد شوند و به حاکم آنجا فشار بیاورند که باید شرایطی را بپذیری و بخشی از حقوق مردم را اعاده کنی و بدین ترتیب با فیصله دادن قضیه، به عنوان مدافع حقوق مردم برای خود محبوبیت کسب کنند.
در حالی که ما می‌دانیم مشکل بحرین، مشکل دولت و مردم نیست، مشکل پایگاه نظامی امریکاست و اگر امروز مردم بحرین تحت فشارند یا دولت بحرین مجبور است که برای دفاع از پایگاه امریکایی رو در روی مردم بایستد، موضوع امریکا و منافع نامشروع امریکاست.
من می‌خواهم چند نکته را به ملت‌های منطقه یادآوری کنم. آزادی، عدالت، عزت و حق حاکمیت ملی از حقوق پایۀ هر ملتی است و ما در این زمینه از حقوق کامل همۀ ملت‌ها در تمام دنیا دفاع می کنیم، اما همه باید مراقب باشیم.
مبادا کسی از چاله در بیاید و به چاه بیفتد. باید مراقب طراحی‌های دشمنان اصلی باشیم. مثلاً در بحرین؛ باید حاکم این کشور با مردم گفتگو کند. نمی‌شود که حاکم اختیارات گستردۀ نامحدود داشته باشد، این اختیارات باید محدود و قانونمند باشد، مردم حق رأی آزاد و عادلانه داشته باشند و حقوق مردم در انتخابات مساوی باشد.
این مسائل را خود حاکم و مردم می‌توانند با هم حل کنند و اجازه ندهند که مستکبران در امور آنها دخالت کنند و از یک طرف برای خود وجهه درست کنند و از طرف دیگر تمام منابع و ثروت شما را برای دهه‌های طولانی غارت کنند.
بعضی دولت‌های منطقه مواظب باشند که در نقشۀ امریکا بازی نکنند. امریکایی‌ها دوستان خوبی نیستند. تنها چیزی که آنها می‌شناسند، منافع نامشروع است. از جنگ کره تا امروز، همۀ جنگ‌های امریکا با دوستان خودش بوده و بدترین ناجوانمردی را در حق دوستان خود، به خاطر منافعش، اعمال کرده است.
مواظب باشند، امریکا می‌خواهد به دست این دولت‌ها ، برخی دیگر و حرکت‌های مردمی را سرکوب کند و در منطقه اختلاف ایجاد کند و زمینۀ حضور خود را فراهم کند، اما به محض اینکه مستقر شد، اولین کسانی را که قربانی می‌کند همان هستند که با او همکاری می‌کردند.
ما باید مسائل را بر اساس منطق، عدالت و قانون حل و فصل کنیم.
در موضوع فلسطین که مهم‌ترین مسئله صد سال اخیر منطقۀ ماست، نقطۀ کلیدی رهایی منطقۀ ما بلکه کل جهان از نظام سلطه است. آنها برای اینکه بتوانند بر دنیا مسلط شوند، باید بر خاورمیانه مسلط شوند و تأسیس رژیم صهیونیستی با این هدف بود.
تمایل عمومی ملت‌های منطقه به اضمحلال این رژیم است. تمام نظرسنجی‌ها می‌گوید که قریب به اتفاق ملت‌های منطقه با حضور این رژیم در منطقه مخالف‌اند و این رژیم جایی در منطقه ندارد و باید به سرزمین‌های خود برگردند.
امروز می‌خواهند با فریبکاری موجودیت نامشروع این رژیم را رسمیت بدهند، با فشار سنگین به فلسطینی‌ها برای تن دادن به حداقل‌ها و گرفتن حداکثر امتیاز از آنها.
این نقشه‌ای است که طراحی شده است و همه هم با یکی هستند. این آدم‌هایی که امروز به اصطلاح در سرزمین‌های اشغالی فلسطین دولت تشکیل داده‌اند، از خود اختیاری ندارند و در حد عروسک‌های کوکی هستند. اصل تصمیم‌گیران پشت صحنۀ امریکا هستند. اخم و خندۀ اینها هیچ اعتباری ندارد.
من به ملت‌های منطقه و فلسطینی‌ها عرض می‌کنم که هوشیار باشید. همۀ ملت فلسطین باید متحد شود و همۀ ملت‌های منطقه باید برای نجات کامل سرزمین فلسطین کمک کنند. این رژیم صهیونیستی یک غدۀ سرطانی است، حتی اگر در یک وجب از سرزمین فلسطین باقی بماند، از همان جا تکثیر خواهد شد.
دولت فلسطین یعنی در تمام سرزمین فلسطین. اینکه از درون و برخی کشورهای همسایه تکه‌ای را جدا کنند و به آوارگان فلسطینی بدهند، مثل این می‌ماند که کسی از خانه‌ای دزدی کرده، اما وقتی می‌خواهد جبران کند، از جیب همسایۀ آن خانه جبران می‌کند.
همه باید هشیار باشیم. اگر کسانی در منطقۀ ما به منافع کوتاه مدت خود اصالت دهند، بدانند که در تاریخ خوشنام نخواهند ماند. همه باید بسیج شویم که دولت فلسطینی در تمام سرزمین فلسطین با بازگشت آوارگان به سرزمین اصلی تشکیل گردد.
در افریقا و امریکای لاتین هم همین‌طور است. ملت‌های این مناطق نیز باید بایستند. هیمنۀ نظام سلطه، آن را خیلی بزرگ و شکست ناپذیر نشان می‌دهد، اما خدای متعال در یک کلام کوتاه شکست پذیری و سرنوشت محتوم اضمحلال آنها را به ما یادآوری می‌کند؛ فرموده است: ان کید الشیطان کان ضعیفا؛ اساس آنها ضعیف است؛ چون برفریب و دروغ استوارند.
کافی است ملت‌ها متحد باشند و بایستند. امروز سراغ دولت ونزوئلا و دولت‌های مستقل امریکای جنوبی رفته‌اند. اگر همه با هم بایستیم، مرگ امپریالیسم، سلطه‌گری، زورگویی و چپاولگری نزدیک خواهد بود.
من با افتخار اعلام می‌کنم که ملت عزیز ایران، دولت و رهبری گرانقدر در کنار همۀ ملت‌های عدالت‌خواه، آزادی خواه و عزت‌طلب و دولت‌های مستقل خواهد ایستاد و ما مطمئن هستیم که آینده از آنِ ماست و دشمنان در آینده جایی نخواهند داشت.
خبرگزاری مهر:
آیا تحولات اخیر منطقه را سناریوی غرب؛ در رأس آن امریکا، برای تسلط بر کشورهای منطقه می‌دانید یا اینکه ناشی از بیداری اسلامی مردم مسلمان برای رهایی از کلام فاسد و وابسته به غرب؟
رئیس‌جمهور:
فکر می‌کنم مشروحاً پاسخ این سؤال را دادم. ملت‌های منطقه و همۀ ملت‌ها به دنبال آزادی، عدالت، پاکی و عزت‌اند و صد البته اینها در راه و آموزه‌های انبیای الهی به ویژه پیامبرگرامی اسلام، موج می‌زند و حقیقت آنها در سایۀ این راه محقق خواهد شد.
روشن است که ملت‌ها جز این را نمی‌خواهند، اما باید توجه کنیم که با دشمنان بسیار پیچیده و فریبکاری مواجه هستیم.
شبکه تلویزیونی المنار:
شما می‌گویید که دولت فلسطین باید در کل سرزمین فلسطین تشکیل شود. در سازمان ملل برنامه‌ای برای تأسیس یک دولت فلسطینی در جریان است. آیا شما از این دولت حمایت می‌کنید و آیا ایران تاکنون اقداماتی در این جهت انجام داده است؟
رئیس‌جمهور:
راه حل ما برای مسئلۀ فلسطین بسیار روشن است، یک راه حل دموکراتیک است؛ یعنی یک رفراندوم آزاد با حضور تمامی ملت فلسطین که نوع حکومت آینده را مشخص کند.
اما دربارۀ تشکیل دولت فلسطین، روشن است که تشکیل دولت فلسطینی به معنای تأیید اشغالگری صهیونیست‌ها نیست. تشکیل دولت فلسطین، نفی حقوق ملت فلسطین برای آزادسازی تمام سرزمین آن نخواهد بود.
من مطمئن هستم رهبران فلسطینی با هوشمندی کار را دنبال می‌کنند، ما هم همواره درکنار ملت فلسطین برای استیفای حقوق کامل آنها خواهیم بود.
واحد مرکزی خبر:
حدود 6 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد. با نگاه آسیب شناسانه فکر می‌کنید در اجرای این قانون چه مشکلاتی وجود دارد و راه حل دولت چیست؟
رئیس‌جمهور:
طرح عظیم هدفمندی یارانه‌ها، کار بسیار بزرگی است؛ یعنی تغییر نگاه و رفتار اقتصادی همۀ مردم؛ یعنی تمام عادت‌ها، سنت‌ها و روال‌ها باید عوض شود. یعنی باید از موانع گوناگون عبور کنیم.
در یک ارزیابی کلی، من معتقدم که این طرح بسیار عالی اجرا شد. علت آن هم به ملت بزرگ ایران برمی‌گردد که بسیار هوشمندانه، متعهدانه و متحد با این طرح برخورد کردند.
اولین جایی که ممکن بود مشکل ایجاد شود، بخش حمل و نقل بود که مستقیماً متأثر از تغییرات قیمت سوخت هستند. اما دیدید که رانندگان عزیز ما خود این طرح را اجرا کردند.
بعد از آن تولید کنندگان ما هستند که آنها نیز خیلی خوب عمل کردند. در بخش تولید 18 درصد به مصرف گاز اضافه شد. بعضی می‌گفتند وقتی قیمت انرژی بالا برود، تولید آسیب می‌بیند. اما آیا افزایش مصرف انرژی جز به معنای افزایش تولید است؟ معلوم است که کارخانه‌داران، دامداران، کشاورزان و مرغداران بیشتر کار کرده‌اند که این یعنی افزایش تولید.
این نشانۀ هوشمندی تولیدکنندگان کشور است که هدفمند کردن یارانه‌ها را به مثابۀ یک فرصت بزرگ دیدند و دارند ساختارهای تولید را اصلاح می‌کنند و تولید را اضافه می‌کنند.
در بخش خانگی و تجاری هم مردم خیلی خوب همراهی کردند. در فروردین هر سال مصرف برق نسبت به سال قبل حدود 8 درصد افزایش می‌یافت، اما امسال نه تنها آن افزایش صورت نگرفته، بلکه 4 درصد کاهش یافته است. در عوض مصرف برق در صنعت حدود 10 درصد افزایش یافته است.
این یعنی این که مردم در بخش تجاری، مصرف خانوار و عمومی همراهی کرده و صنعت هم به خوبی از این انرژی آزاد شده استفاده کرده است.
درست است که وزارت بازرگانی و سازمان نظارت، نظارت می‌کنند، اما اصل تهیه و توزیع و نظارت بر بازار، بر عهدۀ خود بازاریان بود.
معنای این حرف این نیست که درگوشۀ و کنار مشکلاتی نیست، اما ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها مرتب در طول هفته چند جلسه تشکیل می‌دهد و حتی بعضی مواقع در سطح یک واحد تصمیم‌گیری می‌شود و مشکلات رفع می‌شود.
طرح هدفمندی طرحی است که ادامه دارد. شروع کرده‌ایم و گام اصلی را برداشته‌ایم، اما گام‌های بعدی را باید برداریم. بسته‌های حمایتی از تولید، حمل و نقل و خدمات به مرور دارد اجرا می‌شود و ادامه دارد.
این طرح از کارهای بزرگی بود که در ایران انجام شد. دیدیم که برخی از کسانی که در مراکز مدیریت اقتصادی جهان هستند و معمولاً علاقه‌ای به بیان موفقیت‌های ایران ندارند، به موفقیت آن اذعان کرده‌اند و از ما خواسته‌اند که این تجربه را در اختیار سایر ملت‌ها قرار دهیم.
البته این طرح دشمنان زیادی در داخل و خارج دارد، اما زیاد نه به لحاظ تعداد، بلکه به لحاظ شدت دشمنی. چون این طرح در جهت عدالت و اصلاح ساختاری اقتصاد ایران است.
به همین دو سه عدد توجه کنید که مصرف خانگی کم و مصرف تولید اضافه شد. این بدین معناست که در صورت تداوم این روند در 5 سال، رشد تولید ما خیلی زیاد و اسراف انرژی خیلی کم خواهد شد که این ثروت برای ملت ایران می‌ماند.
به همین دلیل دشمنان ملت ایران و برخی افراد کوته‌بین خوشحال نیستند. من این افراد را می‌شناسم، البته معدود هستند، نمی‌دانم اینها چگونه جزء ملت ایران هستند، چون ملت ایران این گونه نیست؛ از این که جایی ضعفی پیدا شود، خوشحال می‌شوند، حتی ضعفی که نیست را آن قدر می‌گویند که اتفاق بیفتد.
چطور می‌شود یک فرد در یک خانواده زندگی کند و اگر ضعفی در آن خانواده ایجاد شود، خوشحال ‌شود؟ آیا ما اگر در خانواده‌مان ضعفی پیدا شود، خوشحال می‌شویم یا ناراحت؟
این طرح به دلیل ترس از تبعات، 20 سال اجرا نشد، آن کسانی که همه چیز را به عنوان رأی می‌بینند. بعد که ما خواستیم اجرا کنیم، گفتند 100، 120 درصد تورم ایجاد می‌شود، دیگری می‌گفت بحران ایجاد می‌شود، آن یکی می‌گفت اقتصاد متلاشی می‌شود.
همین الان هم آن قدر خبرهای کذب منتشر می‌کنند، از جمله این که ده‌ها هزار کارخانه خوابیده است! این کارخانه‌ها کجا هستند؟ البته در یک اقتصاد آزاد، ممکن است کسی هم نتواند بکشد. چند روز پیش خبری منتشر کردند که تمام مرغداری‌های استان تهران تعطیل شد! اگر چنین می‌شد که قیمت مرغ در تهران بسیار افزایش می‌یافت.
اینها مهم نیست. مهم حرکت عمومی ملت است که خوب مطلب را گرفته‌اند و واقعاً خود دارند مدیریت می‌کنند. من قبلاً گفته‌ام که مرغداری‌هایی داشته‌ایم که دارای یک سالن و یک مقدار سوخت و تولید بودند، اما با ایجاد سطوح بیشتر در همان سالن با همان سوخت تولید را چند برابر کردند.
این یعنی شکوفایی قدرت خلاقیت ملی ایرانی‌ها و این از اهداف طرح هدفمندسازی یارانه‌ها بوده است. این موارد در آینده ایران را با سرعت چند برابر ارتقاء خواهد داد.
طرح موفق است و ادامه دارد و ان شاءالله گام‌های بعدی هم با هماهنگی ملت برداشت خواهد شد.
شبکه تلویزیون ملی چین:
تاریخ مشخص راه‌اندازی نیروگاه بوشهر مشخص شده است و آیا به موقع به بهره‌برداری می‌رسد؟
رئیس‌جمهور:
ساخت نیروگاه بوشهر تمام شده است، در مرحلۀ راه‌اندازی است. باید آزمایش‌هایی انجام شود که به طور کامل در مدار قرار گیرد. امیدواریم که این اتفاق در آیندۀ نزدیک رخ دهد.
شبکه تلویزیون ملی چین:
آیا مشخص نیست که در ماه آینده به بهره‌برداری برسد؟
رئیس‌جمهور:
نیروگاه هسته‌ای با نیروگاه برقی فرق می‌کند. نیروگاه برقی به محض این که تمام شد، با زدن یک کلید، برق استحصال می‌شود. اما راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای و اتمی خود دارای چندین مرحله است که به تدریج انجام می‌شود.
روزی هم که برق می‌خواهد وارد شبکه شود، با حداقلی وارد می‌شود. مثلاً در اولین مرحله‌ای که برق نیروگاه بوشهر وارد شبکه می‌شود، با 40 مگاوات است، در حالی که ظرفیت نیروگاه 1000 مگاوات است که باید فعل و انفعالات آن کامل شود تا به ظرفیت 1000 مگاوات برسیم.
شبکه تلویزیون ملی چین:
با توجه به این که رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که در آیندۀ نزدیک ملاقاتی با شما خواهد داشت، ممکن است ربطی با مراسم افتتاح نیروگاه بوشهر داشته باشد؟
رئیس‌جمهور:
ممکن است؛ همه چیز ممکن است.
روزنامۀ دنیای اقتصاد:
اززمان تنظیم بسته پولی بانک مرکزی، انتقادهایی به این طرح مطرح بود، از جمله این که این بسته موجب خروج سپرده‌ها از بانک و ورود آنها به بازار ارز و طلا می‌شود. بانک مرکزی این انتقادها را پذیرفت و پیشنهادی را به شورای پول و اعتبار برد که البته در شورا به تصویب نرسید.
ارزیابی شما از کارنامۀ بستۀ سیاست‌های پولی چیست و آیا انتقادها را می‌پذیرید؟
رئیس‌جمهور:
مرجع بررسی سیاست‌های پولی، شورای پول و اعتبار است که هر چه را تصویب کند، همه باید آن را اجرا کنند.
اول این که تلاطم بازار ارز ناشی از سیاست‌های اقتصادی است، این را قبول ندارم. نه این که مطلقاً تأثیر ندارد. بالاخره سیاست‌ها بر همة بخش‌ها اثر دارد و دو ظرف مرتبط است و از هم مجزا نیست اما اینکه پول از بانک‌ها بیرون می‌رود، نه. هیچ وقت پول از بانک‌ها بیرون نمی‌رود. پول‌ها همیشه در بانک‌هاست، اما نوع سپرده متفاوت می‌شود. از نظر ما پول به صورت سپرده‌گذاری دراز مدت در بانک باشد، یا در بازارهای بورس و مالی برود، تفاوتی ندارد. هر دو کمک به تولید و اقتصاد کشور است، اما مشکل بسته‌های پولی ما به ساختارها و نظام بانکی می‌گردد.
نظام بانکی فعلی ما تابع قانون بانکداری اسلامی است، اما همه می‌دانیم که قانون در بسیاری از مواقع مورد توجه قرار نگرفته و بیشتر قالب‌ها رعایت شده است. اگر طرح تحول نظام بانکی که دولت دارد آن را نهایی می‌کند، ان‌شاءالله حاکم بشود، این مشکلات به طور ریشه‌ای برطرف خواهد شد.
پول خودش نباید پول بیاورد، مگر اینکه کاری ایجاد کند یا خدماتی ارائه بدهد و تولیدی ایجاد کند.
ما باید بخش سرمایه‌گذاری را از بخش خدمات بانکی تفکیک کنیم. امروز بانک‌های ما پول‌ها را کلی جمع می‌کنند و می‌خواهند صدها، ده‌ها و هزاران پروژه را مدیریت کنند و این نشدنی است. لذا مجبور می‌شوند از ضوابط عقود اسلامی عبور کنند و به قالب‌های قبلی برمی‌گردند و این مشکلات ایجاد می‌شود.
اگر ما به جایی برسیم که مشارکت‌ها واقعی بشود و کسی که پول می‌دهد، به اندازة پولش شریک باشد-در سود یا زیان - آن وقت دیگر ما به بسته‌های سیاستی مثل بستة فعلی نیازی نداریم.
این دارد طراحی می‌شود و امیدوارم تا قبل از پایان سال وارد اجرا بشویم.
خبرگزاری آریا:
احساس می‌شود که مدتی است موج تخریب سازمان یافته‌ای علیه جناب‌عالی دنبال می‌شود و عده‌ای خودشان خبر می‌سازند و خودشان هم تکذیب می‌کنند و سندی هم ارائه نمی‌شود. جناب‌عالی هم سکوت می‌کنید. این سکوت تاکی ادامه خواهد داشت و چه خواهید کرد؟
رئیس‌جمهور:
موضع ما همچنان سکوت است؛ سکوتِ الهام بخشِ وحدت.
آسوشیتدپرس:
آقای رئیس جمهور! علمای قم یک بار- اگر اشتباه نکنم- در زمان دولت اصلاحات به صورت جدّی وارد میدان شدند و به طرق مختلف البته با ادلة خودشان، انحراف آن دولت را در بخش‌های مختلف گوشزد کردند. الان هم احساس می‌کنیم که نسبت به دولت حضرت‌عالی و حواشی آن بسیار منتقد هستند. برخی معتقدند که محبوبیت حضرت‌عالی تا حد زیادی به دلیل آنچه پیرامون دولت می‌گذرد، خدشه‌دار شده است. واقعیت و اصل داستان چیست؟ زیرا دوسال بیشتر تا پایان دولت جناب‌عالی نمانده و فکر می‌کنم کارهای زیادی هم مانده است و مشکلاتی چون تورم، تحریم‌ها، به سرانجام رساندن موضوع هسته‌ای، اختلافات دولت و مجلس را چگونه می‌خواهید به پایان برسانید؟
رئیس‌جمهور:
من فکر می‌کنم اگر نوع نگاهمان را به صحنة ایران عوض کنیم، آن وقت برداشت و تحلیل‌مان متفاوت می‌شود. باید بپذیریم که ایران یک کشور آزاد است و همه حق اظهار نظر و انتخاب دارند. تا زمانی که اظهارنظرها از حدود قانون و اخلاق خارج نشده است، حتی نباید به آنها خرده هم گرفت. افتخار این دولت این است که اجازه داده است حداکثر انتقاد به او بشود. اگر قانون اجازه ندهد، نمی‌تواند. بالاخره علما ودیگران نظر دارند، باید نظرشان را بگویند.
من فکر نمی‌کنم کسی در این کشور پیدا بشود که بگوید عده‌ای حق ندارند نظر بدهند. مقایسة این دولت با دولت‌های قبلی هم یک قیاس مع‌الفارق است. صحنه کاملاً روشن و آشکار است.
ما از قبل اعلام کرده‌ایم که روش ادارة کشور ما با قبلی‌ها متفاوت است. الان هم این را اعلام می‌کنیم و در آینده هم این را دنبال خواهیم کرد.
کارهای کشور (موضوع هسته‌ای و موضوعات اقتصادی) هم روی روال است.
موضوعات اقتصادی هیچ وقت نقطة پایان ندارند. در کجای دنیا موضوعات اقتصادی پایان پیدا کرده، که در ایران پایان بیابد. اقتصاد جریانی مستمر است. مسئلة سیاست خارجی هم یک امر مستمر است.
حالا غربی‌ها در موضوع هسته‌ای مقابل ما صف کشیده‌اند. اگر از این عبور کنیم، موضوع دیگری پیدا می‌کنند. علت در جای دیگری است. دولت دارد با استحکام و قدرت کارش را انجام می‌دهد. ما در همة بخش‌ها کارمان را داریم جلو می‌بریم و مشکلی نداریم.
پرستی‌وی:
سؤال من دربارة منطقه و تحولات آن است. آیا ایران در کنار حمایت‌‌های معنوی، حمایت‌های علمی و قانونی از انقلاب‌های منطقه در مجامع بین‌المللی داشته یا خواهد داشت؟
رئیس‌جمهور:
در مجامع بین‌المللی غیر از آن قطعنامه‌ای که دربارة لیبی صادر شد، بحثی دربارة تحولات منطقه تا الان نبوده است.
هر کشوری هم شرایط خودش را دارد. لیبی، یمن و بقیة کشورها شرایط خودشان را دارند.
من اعلام کرده‌ام ملت ایران همواره مدافع مطالبات حق و مشروع همة ملت‌ها- نه فقط منطقة ما- در افریقا امریکای جنوبی و آسیا و حتی مدافع مطالبات مشروع ملت‌های اروپا و خود امریکا هم هست. واقعاً ملت ایران مدافع حقوق پایة ملت‌های امریکا و اروپاست و ما این مسیر را با همة روش‌های قانونی و مشروع ادامه می‌دهیم.
خبرگزاری آنا(دانشگاه آزاد اسلامی):
اخیراً مقام معظم رهبری در آرامگاه امام راحل فرمودند افرادی که به نام انقلابی‌گری امنیت برخی افراد یا جامعه را به خطر می‌اندازند، به حکم قانون باید تعقیب بشوند. ضمناً فرمودند مجرمین اقتصادی و منحرفین هم باید از طریق مقامات قانونی تعقیب بشوند. برای اینکه این داستان فیصله یابد و هم مجلسی‌ها و هم رسانه‌ها و هم مردم این حکایت‌ها را مرتب در افواه شایع کرده‌اند، جناب‌عالی امروز از این مسئله دفاع کنید و خاتمه بدهید.
برخی می‌گویند عده‌ای منحرف و جن‌گیر پیرامون رئیس‌جمهور گرفته‌اند. بنده می‌خواهم ببینم این منحرفین و جن‌گیرها چه کسانی هستند و جناب‌عالی رسماً به اینها جواب بدهید که این حکایت اصلاً دنبال نشود.
الان گرد و غبار استان‌های غربی و همة ایران را فرا گرفته است. این از برکات دولت عراق و سایر کشورهای عربی است، زیرا توجه نمی‌کنند و نفت سیاه و گازوئیل نمی‌ریزند. چرا تا چند ماه پیش این مسائل نبود؟
رئیس‌جمهور:
خیلی متشکرم. پدیدة گرد و غبار دو علت دارد؛ یک علت زمینه‌دارد که صحاری عراق، اردن، سوریه، عربستان و صحاری افریقاست و یک علت هم دارد که در ظرف زمان ما موجب گرد و غبار می‌شود و آن هم تحولات آب و هوایی است.
ما در این زمینه با دولت عراق توافقات خوبی کرده‌ایم. ما امسال بودجة خوبی پیش‌بینی کرده‌ایم و مجلس محترم هم تأیید کرد که در مهار گرد و غبار و کور کردن چشمه‌های گرد و غبار (آن نقطه‌ای که بر اثر گردش هوا می‌جوشد و گرد و غبار تولید می‌کند) به دولت و ملت عراق کمک کنیم که ان‌شاءالله این را مهار کنند.
ما باید اوضاع دولت و ملت عراق را همه درک کنیم. آنها هنوز استقرار کامل ندارند و هنوز مستکبران نیروهای نظامی در آنجا دارند و تحریکات می‌کنند. امیدوارم عملیات اجرایی از امسال شروع بشود و به سرعت این پدیده مهار بشود. در موضوع قبلی هم گفتید، حالا این چیز‌هایی که شما مثال زدید، آنها را که ظاهراً دستگیر کرده‌اند و دیگر رها کنند و بگذارند ما کارمان را بکنیم. خیالشان راحت شد و دستگیر کردند و بگذارند ما کارمان را بکنیم. دولت می‌خواهد کار کند و به هیچ چیز جز خدمت به ملت و کشور و دفاع از حقوق ملت و پیشبرد آرمان‌های انقلابی ملت ایران نمی‌اندیشد. ما که اصلاً شروع نکرده‌ایم. ما می‌خواهیم آن را قطع کنیم.
ایسنا:
موضوع جریان انحرافی این روز‌ها از تریبون‌های مختلف مطرح و به آن دامن زده می‌شود. اولین بار هم این موضوع از سوی یکی از رقبای انتخاباتی و منتقدین شما مطرح شد. نظرتان در این مورد چیست؟
رئیس‌جمهور:
والله چه عرض کنم. اگر منظورشان این است که ما روش آنها را قبول نداریم و می‌خواهیم کشور را با شیوه‌ای دیگر اداره کنیم، ما که از روز اول گفتیم. از سال 1384 وقتی بنده آمدم، گفتم من روش موجود ادارة کشور را قبول ندارم و حتماً حلقه‌ها و دایره‌های مدیریتی کشور را در هم خواهم شکست و دولت را وسط مردم می‌برم و به ملت بر می‌گردانم و حتماً بر حقوق ملت و دفاع از بیت‌المال پافشاری می‌کنم.
ما اینها را قبلاً بارها اعلام کرده‌ایم و الان نیز همین را اعلام می‌کنیم. روشن است که ما با آنها زاویه داریم و این زاویه 180 درجه و در نقطة مقابل است.
رهبری انقلاب فرمودند جز ده سال اول انقلاب و دورة این دولت، حرکت انقلاب در مسیر واقعی خودش نبوده است. معنایش این است که این دولت تحت حمایت‌های رهبری، حرکت را به مسیر درست برگرداند. ما داریم این مسیر را ادامه و کارمان را انجام می‌دهیم. و جز به خدمت، پاکی، پاک دستی، مردمی بودن، ساده زیستی و دفاع هوشمندانه و قاطع از عزت و امنیت و منافع ملت نمی‌اندیشیم.
این مسیر دولت در این پنج سال و نیم بوده است و همین مسیر را هم با قاطعیت ادامه می‌دهیم.
حالا اگر رقیبی از سال 1384 فکر کرده که ما باید ایده‌های او را در کشور اجرا و پیاده کنیم، او اشتباه می‌کند. ما هرگز ایده‌های آنها را قبول نداریم و اصلاً ما آمدیم که ایده‌های آنها را در مدیریت کشور کنار بگذاریم و من این را با صراحت اعلام کرده‌ام و ملت به همین هم رأی داده‌اند و ما تا روزی که در مسئولیت‌هایی که ملت تعیین کرده‌اند هستیم، همین مسیر روشن را ادامه خواهیم داد و لازم است مجدداً تأکید کنم. راه دولت از سال 1384 تا امروز یکی بیشتر نیست. همان راه و اصول و اهداف است و ما با قدرت همان را ادامه می‌دهیم و این حرف‌ها هم تأثیری در ادارة دولت ندارد.
شبکة خبر:
آقای رئیس‌جمهور! شما در مصاحبة قبلی‌تان به بحث ایجاد دو میلیون و 500 هزار شغل در کشور تا پایان سال 1390 اشاره کردید. این موضوع برای بسیاری از مردم مهم است و اهمیت دارد. با توجه به اینکه دو ماه و نیم از سال گذشته است، چقدر از این رقمی که شما اعلام کردید، محقق شده و چقدر زیر ساخت‌هایش انجام شده و آیا این دو میلیون و 500 هزار شغل تا پایان سال 1390 ایجاد خواهد شد یا نه؟
رئیس‌جمهور:
خیلی متشکرم از سؤال خوبی که مطرح کردید. همان طور که به درستی اشاره کردید، اشتغال دغدغة بخش وسیعی از خانواده‌هاست. بسیاری از جوانان تحصیل کرده و توانمند ما که کار و فن می‌دانند و استعداد دارند، نمی‌توانند فرصت‌های مناسب در اختیار داشته باشند. دولت موظف است زمینه‌های آن را فراهم و پشتیبانی کند. ما هم به لحاظ منابع مالی وتجهیزات و امکانات و هم به لحاظ مقررات و آیین‌نامه‌ها همة شرایط را آماده کرده‌ایم. جلسات شورای اشتغال به طور پیوسته تشکیل می‌شود و ستادهای اشتغال در استان‌ها کارشان را انجام می‌دهند و تمام کارآفرینان کشور بسیج شده‌اند و دولت هم با تمام توان آمده است.
ما فکر می‌کنیم به لطف خدا هم ملت ایران این ظرفیت و توان را دارد و هم منابع کشور این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد که بتوانیم امسال رکورد دو و نیم میلیون شغل را بشکنیم و من مطمئنم که این شکسته خواهد شد.
اما توجه داشته باشید کارهای سالانة دولت یکنواخت انجام نمی‌شود و یک منحنی است. در ماه‌های اول آیین‌نامه‌ها و ضوابط درست می‌شود و قانون بودجه می‌آید و هر قانون بودجه بالاخره شکل و محتوای جدیدی دارد. ما باید براساس آن برنامه‌ها را تطبیق بدهیم. این منحنی اوج می‌گیرد و به نقطة نهایی می‌رسد و در پایان سال پایین می‌آید. برنامه ریزی ما برنامه‌ریزی بسیار دقیقی است. من امیدوارم به حول و قوة الهی و با حرکت عمومی ملت این دو و نیم میلیون شغل امسال محقق خواهد شد.
روزنامة جوان:
شما چندسال پیش گفتید که ما ترمز قطار هسته‌ای را کنده و دور انداخته‌ایم و این قطار دارد با سرعت پیش می‌رود. اما چند وقتی هست که ما هیچ خبر جدیدی در خصوص این قطار نداریم و شما خبر خوشی را در خصوص برنامة هسته‌ای اعلام نکرده‌اید.
آیا سنگ‌اندازی‌های غربی‌ها باعث کندشدن سرعت قطار شده یا خبر جدیدی در راه است و شما می‌خواهید مردم را غافلگیر کنید؟
رئیس‌جمهور:
من آنجا دو نکته گفتم. گفتم قطار نه ترمز و نه دنده عقب دارد. الان نیز همین را تکرار می‌کنم. الان دیگر به لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد. چون باید توجه داشته باشیم. موضوع هسته‌ای سه بخش کاملاً مجزا دارد. یک بخش فنی و تکنولوژیک است که ما داریم به سرعت جلو می‌رویم.
سانتریفیوژها کار می‌کنند، نسل‌های جدید در راه است، تحقیقات ما ادامه دارد. حتی تولید 20 درصد داریم که قبلاً نداشتیم. همة اینها به دست دانشمندان و فناوران ایرانی است.
یک بخش حقوقی دارد. به لحاظ حقوقی ما در مرز قانون حرکت می‌کنیم. بیشترین همکاری را با آژانس داشته‌ایم و همة فعالیت‌هایمان براساس قانون است.اما یک بخش سیاسی هم دارد.
آنچه در این روزها بحث می‌شود، بحث سیاسی آن است. بحث و بخش سیاسی هم تقریباً ربطی به موضع هسته‌ای ندارد. موضوع هسته‌ای بهانة آنهاست. موضوع اصلی دشمنی غرب با استقلال و پیشرفت ملت‌هاست. غرب که می‌گویم، نه همة غرب، بلکه به طور مشخص دولت امریکا و متحدان آن است. آنها نمی‌خواهند هیچ ملتی مستقل باشد و پیشرفت کند و خارج از دایرة سیطر آنها خودش را به مراتب بالای جهان برساند. به همین دلیل با ما دشمن‌اند.
امروز موضوع سیاسی‌شان با ما بهانة هسته‌ای است و خیال می‌کنند اعلام کنند که ایران به دنبال چه هست و چه هست، می‌توانند افکار عمومی دنیا را فریب بدهند و پشت خودشان بکشانند.
ما باید از این موضوع عبور کنیم که فکر می‌کنیم عبور کرده‌ایم. دیگر ته‌مانده‌ای آن است، حالا مذاکره می‌کنند یا نه و بحث می‌کنند و بحث نمی‌کنند، باز بهانة دیگری خواهند تراشید.
روشن است فردا می‌گویند چرا در وسط ایران یک کویر وجود دارد که در آنجا آب‌ها تلخ است.
بالاخره داستان آن را دارید. یک بچه گریه می‌کرد. یک ماشین به او دادند. باز گریه کرد. عروسک به او دادند، باز گریه کرد. دو چرخه و … دادند دیدند آن بچه گریه می‌کند.
هرچه به او دادند، آرام نشد. سرانجام یکی گفت او می‌خواهد گریه کند و ونگ بزند. حالا من نظام سلطه را می‌گویم. می‌خواهند ونگ بزنند.
البته مکاتباتی شده که دوباره می‌خواهند گفتگو کنند. ما همیشه برای همکاری و تفاهم آمادة گفتگو بوده‌ایم، اما به نظرم می‌رسد تا موقعی که آنها رویکردشان را از رویکرد سلطه طلبانه به رویکرد تغییر ندهند، این جر و بحث‌های رسانه‌ای ادامه دارد و حالا او می‌گوید از این طرف هم جواب می‌دهند و چیز خیلی مهمی نیست.
هر سال چند دستاورد را اعلام می‌کنیم. شما در داروها دیدید که پیشرفت‌های خوبی داشتیم. در 20 درصد و برخی بخش‌های صنعت و کشاورزی دیدید. الان از صنعت هسته‌ای به خوبی داریم در کشور استفاده می‌کنیم.
رادیو ایران:
بیشتر نگرانی مردم خوب ما دربارة دو چیز است؛ برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌بودند که عوارض قانون هدفمند کردن یارانه در اوایل سال 1390 خودش را نشان می‌دهد.
مورد دوم هم بحث مسکن و اجاره بها و قیمت خرید آن است. پاسخ حضرت‌عالی دربارة این نگرانی چیست؟
رئیس‌جمهور:
خیلی متشکرم. تا آنجا که من اطلاع دارم که فکر می‌کنم همة اظهارنظرهای کارشناسی در موضوع هدفمندکردن را مطلع هستم، عده‌ای بودند نظر کارشناسی‌شان این بود که به محض اجرای هدفمند‌کردن جامعه ملتهب می‌شود که نشد. بعداً بخشی از آنها- نه همه‌شان- گفتند نه بعداً می‌شود. هیچ یک از اینها مبنای کارشناسی ندارد.
بالاخره حالا اشتباه کردید، عیبی ندارد. شما براساس یک معادلات و مدل‌هایی که واقعاً مفسر اقتصاد ما نبود، و برای اقتصاد ما تنظیم نشده‌، پیش‌بینی‌هایی کردید و اشتباه از کار درآمد. خب مدل‌هایتان را عوض کنید.
ما فکر می‌کنیم تغییرات جزئی در قیمت‌ها در چارچوب پیش‌بینی است و از آن فراتر نرفته است.
بحث مسکن بحث مهمی است. موضوع مسکن مهر به عنوان مسکن ادامه دارد و حتماً به لطف خدا قیمت مسکن را مهار می‌کند.
بحث اجاره بها متفاوت از قیمت مسکن است. به دنبال آن هستیم که بتوانیم ان‌شاءالله یک تثبیت پایداری در قیمت مسکن ایجاد کنیم، همان‌طور که در قیمت مسکن شاهد کاهش بودیم، ان‌شاءالله در اجاره بها هم شاهد کاهش خواهیم بود.
امسال در شهر تهران ده‌ها هزار مسکن مهر تحویل خواهد شد و به سرعت دارد تمام می‌شود. بخش اول آن در شهریور است و تا پایان سال ادامه دارد. عدد خیلی بالاست. من الان نمی‌گویم. بالاخره وزیر مسکن رقم دقیق آن را هر وقت افتتاح شد به شما اعلام خواهد کرد.
امسال عدة زیادی از کسانی که در خانه‌ای استیجاری هستند، به خانه‌های خودشان نقل مکان خواهند کرد.
اما بحث مسکن بحث مهمی است. طرح اصلی و بزرگ دولت در راه است. آن طرح را که شروع کنیم، دیگر اصلاً این روابطی که در موضوع مسکن و بازار مسکن و اقتصاد عمومی ما برقرار است، این روابط ان‌شاءالله به نفع ملت دگرگون خواهد شد.
روزنامه ایران:
رهبر معظم انقلاب همواره بر وحدت تأکید داشتند. در دیدار اخیر هم بر وحدت و هم بر شاکلة مطلوب قوة مجریه تأکید کردند و حمایت‌هایی داشتند. اعضای کابینة شما هم در مورد پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب همواره تأکید دارند و در این مورد پیشتاز بوده‌اند و بهترین نمره را دولت شما از مقام معظم رهبری گرفته است.
اما متأسفانه برخی از جریان‌های نشان‌دار سیاسی پروژة تخریب دولت را پیگیری می‌کنند و برخی آمارها، رشد اقتصادی و مسائلی از این دست را زیر سؤال می‌برند. می‌خواستم ببینم حضرت‌عالی در این مورد چه ارزیابی دارید و برای مقابله با این افراد چه مطالبی را مد نظر دارید؟
رئیس‌جمهور:
گفتند جادة قم به گرمسار با 153 کیلومتر افتتاح شد. گفتند این آمار غلط است، شصت کیلومتر بیشتر نیست. این که دیگر قابل اندازه‌گیری است. همة کارهای دولت روی زمین و قابل اندازه‌گیری است.
گفته شد که ما از حدود 8-37 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق تحویل گرفتیم و الان از 62 هزار مگاوات عبور کرده‌ایم.
بالاخره گفتیم در فلان شهر نیروگاه ساخته شده است. این که دیگر موجود و قابل دیدن است. حالا بعضی‌ها انکار می‌کنند و مشکلی نیست. اینها از نظر ما مهم نیست. اما در ارائه آمار مشکلاتی در کشور بود و مراجع متعددی آمار می‌دادند. در قانون برنامة پنجم دولت هم در لایحه آورد و مجلس هم تأکید کرد. از این به بعد یک مرجع ملی برای اعلام رسمی آمارها داریم. بقیة نظرهای غیر رسمی است. افرادی هم اظهار نظر می‌کنند. اشکال ندارد. اظهار نظر کنند. اینها تغییری در واقعیت جامعه ایجاد نمی‌کند. بالاخره وضع کشور معلوم است.
بالاخره سانتریفیوژها کار می‌کنند یا نه. بالاخره ایران هسته‌ای شد یا نه. بالاخره هدفمند کردن اجرا شد یا نه؟ بالاخره یک میلیون و 400-300 هزار مسکن روستایی ساخته شد یا نه؟ شد. بالاخره 85 هزار میلیارد تومان واگذاری اصل 44 انجام شد یا نه. اینها انجام شده است. بالاخره 39 میلیون نفر سهام عدالت گرفتند. حالا بگویند نگرفتند. اینکه تغییر در واقعیت ایجاد نمی‌کند.
فاصلة طبقاتی کم شد. همة آمارها و تحلیل‌ها و مدل‌ها و تحقیقات نشان می‌دهند که فاصله کم شد. تولید سیمان از 32 میلیون تن به 75 میلیون تن رسید و کارخانه‌ها هشت میلیون تن سیمان در سال گذشته صادر کرد. اینها اسناد گمرک است و پول گرفته است.
ظرفیت تولید فولاد کشور از کمتر از 10 میلیون به بالای 19 میلیون تن رسید. موج شکن‌ها ساخته شد. سد کمال صالح و گتوند و کارون 4 و … ساخته شد و آبگیری شد و نیروگاه آنها هم راه افتاد. اینها اصلاً نیاز به آمار ندارد.
کسانی اگر هستند که تردید دارند، ما از همکاران بخواهیم توری بگذارند و اینها را در همه جای ایران بگردانند. می‌گویند در خراسان شمالی این کارخانه ساخته شد. می‌گویند نه ساخته نشد. مردم خراسان شمالی می‌دانند که ساخته شده است.
البته از نظر ما این نوع اظهارات ارزش حقوقی و سیاسی ندارند. حالا آزاد است و بگویند، مهم نیست. هرکس در حد دریافت خودش از جامعه صحبت می‌کند و اشکالی ندارد.
تلویزیون ترکیه:
با توجه به انتصاب آقای علی‌آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت و اینکه قرار است ایشان در اجلاس اوپک شرکت کنند، مجلس انتقاداتی داشته که ایشان شخص مناسبی برای این پست نیست. نظر جناب‌عالی در خصوص این انتقادات چیست؟
رئیس‌جمهور:
مجلس یک هویت حقوقی دارد. وقتی می‌گوییم مجلس نظر داد معنایش این است که در مجلس رأی‌گیری به عمل آمد و اکثریت مجلس نظر داد. اما اگر منظورتان این است که برخی نمایندگان مجلس اظهار نظر کرده‌اند. هم مثبت و هم منفی نظر داده‌اند. این هم آزاد و حق نمایندگان است که اظهار نظر کنند و این چیز غریبی در ایران نیست. تا زمان معرفی وزیر به مجلس هم که فاصله داریم.
تلویزیون ترکیه:
نظر شما دربارة اظهارات آقای کاتوزیان در مجلس چیست؟
رئیس‌جمهور:
بالاخره، آقای کاتوزیان نمایندة مجلس هستند و حق اظهار نظر دارند. اشکال ندارد که اظهار نظر کنند.
روزنامة قدس:
شما دقیقاً دو سال پیش در چنین روزی در ارومیه اعلام کردید که مفسدان اقتصادی را معرفی خواهید کرد. شما لیستی 212 نفره هم به قوة قضاییه دادید. مراجع مختلفی هم اظهار نظر کرده‌اند که برخی از اینها ممکن است مفسد اقتصادی باشند، اما بخشی نیستند.
در حال حاضر در قوة قضاییه پرونده‌های مشابهی هم مطرح است که به برخی از نزدیکان شما در دولت منتسب می‌شود. آیا شما همین حمایت را نسبت به این پرونده‌ها هم داشته‌اید؟
رئیس‌جمهور:
ما 312 اسم با موضوع را داده‌ایم، اما این‌که چه کسی تخلف کرده یا نه، بر عهدة قاضی است. ما مرجع قضاوت نیستیم. مثلاً ما کسانی را که زمینی از دولت تصرف کرده‌اند یا منابع‌های بانکی را نداده‌اند، به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم.
بنده برای چندمین بار می‌گویم، تنها رئیس‌جمهوری هستم که اعلام کرده‌ام که بنده، خانواده یا بستگان بنده، هرکس تخلفی کرد، طبق قانون رسیدگی و برخورد شود.
الان هم این را تکرار می‌کنم و این موضوع اصولی ما از روز اول بوده است. من امیدوارم که هر جا کوچک‌ترین تعدی به حقوق ملت می‌شود، با دقت رسیدگی کنند و حقوق ملت را برگردانند. این از آرزوها و پیگیری‌های دائمی من است.
بخشی از کارهای ما در شبانه روز تنظیم امور به گونه‌ای است که هیچ فرصتی برای کسانی که می‌خواهند دست‌اندازی کنند، پیش نیاید. شاید بخش مهمی از فشارها به ما هم از ناحیة همین اصرار ماست.
تلویزیون الیوم:
دربارة بحران بحرین، در مقدمه فرمودید. آیا ایران طرحی برای حل مشکل بحرین در دستور کار دارد؟ همچنین برای بهبود روابط دو کشور طرحی وجود دارد؟
رئیس‌جمهور:
ما واقعاً با کشورهای منطقه هیچ وقت مشکلی نداشته‌ایم. امروز هم می‌گوییم با هم مشکلات خود را حل کنید و عدالت و حقوق اساسی را در میان بگذارید و اجازه ندهید دیگران دخالت کنند.
بعضی گفتند که ایران در امور بحرین دخالت می‌کند. من گفتم ایران اگر بخواهد دخالت کند که همة منطقه عوض می‌شود. همین‌جا هم اشاره کردم کسانی که راجع‌به ایران اظهار نظر می‌کنند، اول نگاهی به نقشه بیندازند، بعد حرف بزنند. ما همة اینها را دوست داریم. بالاخره شیوه‌های قدیمی حکمرانی به پایان رسیده است. این که کسی بگوید من نسل اندرنسل حاکم هستم، باید رویه را تغییر بدهند. بهتر است که خود پیش‌قدم شوند. خیلی بد است که مردم را دستگیر می‌کنند و قابل جبران نیست.
باید مسئله را فیصله دهند. اینها مگر نمی‌خواهند با هم زندگی کنند؟
دشمن می‌گوید که آن از فلان مذهب است ودیگری دارای مذهب دیگری است. این مسائل نیست. حقوق اساسی ملت‌ها در تمام مذاهب به رسمیت شناخته شده است.
من فکر می‌کنم می‌توانند خودشان مسئله را حل کنند تا اجازه بدهند دولت امریکا منطقه وارد شود، بعد دیگر نمی‌توانند امریکا را بیرون کنند.
باشگاه خبرنگاران جوان:
تیرماه امسال جمهوری اسلامی ایران میزبان اجلاس بین‌المللی مبارزه با تروریسم است. برنامه‌های ایران در این راستا چیست؟
با توجه به اینکه المپیک لندن را در پیش داریم، بحث وزارت ورزش و جوانان به کجا رسید و وزیر مربوطه را چه زمانی معرفی خواهید کرد؟
رئیس‌جمهور:
مجلس محترم طرحی را برای تشکیل وزارت ورزش تصویب کرد. ما ابهاماتی داشتیم و اعتقاد دولت این بود که اگر به این ترتیب بخواهیم عمل کنیم، هم با نهادهای نظارتی دچار مشکل می‌شویم و هم وزارتی که تشکیل می‌شود، با استحکام و اقتدار تشکیل نخواهد شد و بیم آن هست که ورزش ما که الان در یک قوس صعودی به سمت قله‌های افتخار دارد جلو می‌رود و هر روز یک افتخار و پیروزی جدید نصیب ملت می‌کند، دچار آسیب بشود.
بحث کردیم و با بعضی مراجع مکاتباتی انجام دادیم و با بخش‌هایی از مجلس و نمایندگانی از مجلس گفتگو کریم که بتوانیم گیرها و ابهامات را برطرف کنیم تا وزارتی که تشکیل می‌شود یک وزارت شفاف و کاملاً مقتدر باشد.
اما به هر ترتیب آن چیزی که ما می‌خواستیم تا الان اتفاق نیفتاده است و ظاهراً ما راهی جز این نداریم که وزیر معرفی کنیم. بنابراین به محض اینکه تعطیلات مجلس تمام بشود،من وزیر را معرفی خواهم کرد.
داستان مبارزه با تروریسم داستان غم‌انگیزی است. کسانی که خودشان پایه‌گذار ترورسیم دولتی و غیر دولتی در دنیا هستند، متأسفانه مدعی مبارزه‌اند. دیدیم به بهانة مبارزه با تروریسم به منطقة ما لشکر کشی کردند . هم تروریسم ریشه عمیق‌تری پیدا کرد و هم یک میلیون آدم کشته شدند. ما فکر می‌کنیم امروز وقت آن رسیده که انسان‌های اندیشمند و مستقل و دولت‌های مستقل دست به دست هم بدهیم و یک جریان پاک با چارچوبی معین برای مبارزه با تروریسم تدوین و پیگیری کنیم.
مبارزه با تروریسم یک ابزار پیشبرد اهداف سیاسی نیست، بلکه یک کار انسانی است. ما باید به تعریف روشن و مشترکی از تروریسم و شیوه‌های مقابله با آن دسترسی پیدا کنیم.
نشست تهران برای حرکت در مسیر یک تلاش مقدس و انشاءالله موفق خواهد بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی:
در چند روز گذشته رئیس مجلس با انتشار نامه‌‌هایی دولت را به اتخاذ تصمیمات غیر قانونی در قالب مصوبات دولتی متهم کرده است. به نظر می‌رسد که جریانی می‌خواهد دولت را به عنوان ناقض قانون معرفی کند. ارزیابی‌تان در این مورد چیست؟
رئیس‌جمهور:
فکر می‌کنم سؤال شما کامل بود و پاسخ آن هم در داخل سؤالتان بود. ما معتقدیم این دولت قانونی‌ترین دولت نه پس از انقلاب، بلکه در تاریخ کشور است. ما مصریم قانون را درست عمل کنیم. قانون برای رفاه و سعادت ملت است. اولاً طبق قانون و مبانی حقوقی مجری برداشت خودش را از قانون اجرا می‌کند نه برداشت دیگران را اگر دیگران برداشت دیگری دارند، باید این را به قانون تبدیل و ابلاغ کنند.
مطالبی را گفتند و متأسفانه انتصاب جرم کردند به دولت که خود این خلاف و تخلف است. من از همکارانم خواسته‌ام که پاسخ آن را تهیه کنند و ان‌شاءالله این پاسخ را خواهیم داد.
نامه‌ای به کلی سری برای ما فرستاده بودند، اما متن آن را در تریبون عمومی خواندند. اشکال ندارد.
بعضی‌ها وقتی به دولت می‌رسند فکر می‌کنند هیچ حریمی را نباید رعایت کنند. این هم اشکالی ندارد. ما پاسخش را خواهیم داد.
ملت ایران مطمئن باشند ما بر اجرای دقیق قانون تأکید می‌کنیم، اما قوانینی هستند که خیلی پیچیدگی دارند. اگر برداشتی را که دیگران از قانون دارند بخواهیم اجرا کنیم، حتماً ملت و کشور دچار آسیب می‌شود. ما باید همان قانون و برداشت درست از قانون را اجرا کنیم که در کشور مشکلی پیش نیاید و هیچ کس آسیب نبیند و اجرای قانون به نفع ملت باشد و این مسیر روشن را ادامه می‌دهیم و نگرانی هم ندراد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی:
روزهای اخیر با آغاز بیست و سومین رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقارن بوده است. من می‌خواهم از رابطة خودتان با رهبر معظم انقلاب بفرمایید و اینکه نقش و تأثیرگذاری ایشان و هدایت و راهبری دولت به سمت پیشرفت‌هایی که طی یک سال گذشته کسب کرده را بفرمایید.
رئیس‌جمهور:
دربارة این موضوع من بارها صحبت کرده‌ام. دیگر الان ضرورتی نمی‌بینم که صحبت کنم. رابطه معلوم و تعریف شده است. در آن گفتگوی تلویزیونی هم اشاره کردم و واژه‌هایی را به کار بردم. البته بعضی‌ها ایراد گرفتند، اما من دوباره بر همان واژه‌ها تأکید می‌کنم.
ما یک ملت و نظام با چارچوب‌های معین و مشخص هستیم و پیشرفتمان را داریم ادامه می‌دهیم و روابط هم مستحکم‌تر از آن چیزی است که بعضی‌ها تصور کنند بشود آن را سست کرد.
روزنامة سیاست روز:
نهادهای انقلابی مانند سپاه که وظیفة حفظ حراست از اصول و دستاوردهای انقلاب را دارند و ائمه جماعت سراسر کشور که تریبون رسمی نظام هستند، به صراحت بعضی از نزدیکان و اطرافیان حضرت‌عالی را متهم به انحراف از اصول انقلاب می‌کنند.
نمی‌توانیم بگوییم اینها جزء رقبای انتخاباتی شما هستند، با توجه به آن صحبت اسفند سال گذشته که فرمودید اگر سینه‌ام باز شود خیلی‌ها جای پنهان شدن هم پیدا نمی‌کنند. لذا نمی‌توان افزایش اتهاماتی که به دولت و اطرافیان شما می‌زنند را با آن مسائل مرتبط بکنیم.
سکوت دولت هم در میان مردم شائبه برانگیز شده است. می‌خواهم خواهش کنم در رابطه با این اتهاماتی که به ویژه از فرماندهان سپاه و ائمه جمعه به بعضی از نزدیکان شما به طور صریح وارد می‌کنند، اگر نظری دارید صریح بفرمایید.
موضوع دیگر بحث هدفمند کردن یارانه‌هاست. شما همیشه دربارة اطلاع رسانی جامع آن تأکید کردید، اما پس از اجرای آن ظلمی در واحدهای آپارتمانی ایجاد می‌شود به این صورت که افرادی که تعداد خانوادة آنها یک نفر دو نفر بوده، به قبل از اجرای هدفمند کردن استناد می‌کنند و هزینه‌های حامل‌های انرژی را به صورت مساوی تقسیم می‌کنند.
من اطلاع دارم که در بسیاری از جاها کار به شکایت رسیده است، در صورتی که دولت شما به صورت نفری هزینة یارانه را پرداخت می‌کند، اما آنجایی که باید بازپرداخت آن بیاید واحدی حساب می‌کنند. این را هم خواهش می‌کنم اطلاع‌رسانی بفرمایید.
رئیس‌جمهور:
من خواهش می‌کنم این سؤال دوم خودتان را از سخنگوی طرح تحول اقتصادی و ستاد هدفمند کردن بپرسید. هر چیزی راه قانونی و درست دارد. افراد می‌توانند کنتورهای خودشان را جدا کنند. چندین راه حل هست که اعلام شده. فکر می‌کنم صدا و سیما هم اطلاع‌رسانی کرده است. بالاخره ما باید به سمتی برویم که هر کس هزینه‌های مصرف خود را بدهد. اگر یک مجموعه‌ای هستند باید از روش درست به گونه‌ای عمل کنند که معلوم شود هر کس چقدر مصرف کرده است. می‌توانند این کار را انجام بدهند.
در موضوع اول هم همة آن عناوینی که شما اسم بردید، ما همه آنها را دوست داریم. پاسخ را قبلاً داده‌ام. موضع ما همچنان سکوت الهام‌بخش وحدت است.
تلویزیون التجاء:
همان طوری که اطلاع دارید زمان خروج نیروهای امریکایی از عراق نزدیک شده است، ولی خبرهایی نیز حاکی است که ده هزار سرباز امریکایی در پایگاه‌های ثابتی برای مدت طولانی در عراق باقی خواهند ماند.
تهران در خصوص این مسئله و ماندن این مقدار نیروی نظامی امریکا در عراق چه اقدامی خواهد کرد؟
رئیس‌جمهور:
تا آنجا که ما اطلاع داریم، پایان سال جاری میلادی پایان حضور امریکایی‌هاست و باید عراق را ترک بکنند. البته شنیده‌ایم که فشار زیادی به دولت عراق می‌آورند برای اینکه به نوعی موافقت دولت را برای استمرار حضور بخشی از نیروهایشان جلب کنند.
دولت عراق هم به صراحت اعلام کرده مخالف حضور هر تعداد نیروی امریکایی در عراق هست. ما از این موضع دولت عراق به طور قاطع حمایت می‌کنیم. چون این حق ملت عراق است و دولت عراق هم برآمده از رأی ملت عراق و ما درکنار آنها خواهیم بود.
خبرگزاری رویترز:
شما بارها آمادگی ایران را برای مذاکرات 1+5 اعلام و استقبال کرده‌اید. 1+5 هم همواره خواستار تعلیق غنی‌سازی از طرف ایران بوده است. فکر می‌کنید پیشنهادی باشد که اگر از طرف 1+5 مطرح شود، ایران در مقابل آن حاضر باشد غنی‌سازی را متوقف کند؟
رئیس‌جمهور:
خیر.
خبرگزاری دانشجویان:
من امروز از طرف دانشجویان سؤال خودم و آنها را مطرح می‌کنم.
آقای دکتر افرادی هستند از منسوبان شما که با طرح مسائلی موجب تشنج در جامعه و بین هواداران شما می‌شوند. از جمله ارائه نظریات شاذ در مباحث تخصصی و دینی و از جمله اینکه می‌گویند روحانیت از شریعت می‌گویند و ما از حقیقت می‌گوییم.
وقتی که با مخالفت ما روبه‌رو می‌شوند به ما می‌گویند شما چهار میلیون نفر بیشتر نیستید. برای رئیس جمهور جلسات گزینشی در نهاد ریاست جمهوری با دانشجویان خاص ترتیب می‌دهند، به طوری که به صورت تلفنی افراد مورد نظر را برای مراسم دعوت بکنند و در مراسم سؤالات از پیش هماهنگ شده می‌پرسند وا اجازة ایجاد ارتباط بین ما و شما را سلب می‌کنند.
کوچک‌ترین انتقاد از دولت را نفی کامل خدمات دولت مطرح می‌کنند و این داستان سر دراز دارد.
آقای دکتر ما رأی ندادیم که بعد از آن چهار سال کنج خانه بنشینیم، چرا که به فرمودة مولای متقیان بالاترین امر به معروف نسبت به حاکمان است. آقای رئیس جمهور از شما تقاضا داریم با این افراد ساده لوح یا مغرض که سخنانشان هر روز بهانة تخریب دولت را به مخالفان شما می‌دهد و موجب سرخوردگی در بین هواداران شما می‌شود برخورد کنید یا آنها را از این کار نفی کنید.
از شما تقاضا می‌کنم توسط دستگاه مسئول به صورت شفاف از پروندة معاون اول شبهه زدایی کنید. ما طرفدار شما بوده و هستیم ولی مخالف عده‌ای ساده لوح یا مغرض در نهاد ریاست جمهوری هستیم.
در پایان به خاطر صبری که به خاطر شنیدن سخنان من به خرج دادید سپاسگزارم وامیدوارم طرح این مطالبات دانشجویی موجب این نشود که ما از حضور در کنفرانس‌های بعدی محروم شویم.
رئیس‌جمهور:
خیلی متشکرم. حال این سؤالی که شما کردید جزء گزینشی‌ها بود یا غیر گزینشی‌ها؟
گزارشگر:
ما جزء غیرگزینشی‌ها هستیم که این سؤال را مطرح کردیم.
رئیس‌جمهور:
بسیار خوب، پس پاسخ خودتان رادادید. بالاخره این حرف‌هایی که زدید قرار است جدیداً به صحنه بیاید؟ یعنی از حرف‌هایی است که قرار است از فردا پخش شود.
من فکر می‌کنم خواستة شما مخالف اصول اولیة انسانی است؛ یعنی شما از من می‌خواهید به کسانی بگویم که حرف نزنند و اظهار نظر نکنند. این خیلی بد است.
من تعجب می‌کنم، دانشجو باید خودش پرچمدار فضا و گفتگوی آزاد و اظهار نظر باشد. هنوز سه چهار روز از صحبت‌های رهبری نگذشته که گفتند به خاطر اظهار نظر کسی را منکوب نکنید. به صراحت گفتند چرا به خاطر اظهار نظر به افراد توهین می‌کنید.
من انتظار ندارم که یک نفر به عنوان نمایندة دانشجویان بگوید نگذارید یک عده حرف بزنند. چرا نگذاریم؟ بعد هم می‌گویید وقتی از دولت انتقاد می‌کنند، بد برخورد می‌کند. واقعاً ما با منتقدین بد برخورد کردیم؟ یعنی ما حتی یک پاسخ داده‌ایم. من گفتم سکوت است. اگر فکر می‌کنید بالاتر از سکوت کاری می‌توانیم انجام دهیم بفرمایید، چشم حتماً انجام می‌دهیم. ولی خواهش می‌کنم به دنبال این نباشید که جلوی اندیشه و اظهارنظر بسته شود.
باید هر کس مطلبی دارد، اظهار نظر کند و حق را با حق بسنجد نه با اشخاص. چون فلان آقا مخالفت کرده پس حتماً چیز بدی است. چرا این طوری است؟
اتفاقاً شما در فضای دانشجویی باید محیطی فراهم کنید، کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی که افراد ایده‌های خودشان را مطرح کنند. دیگران هم جواب دهند و هم فکری و تعاطی افکار شود تا در جامعه رشد اتفاق بیفتد.
یکی از دلایلی که ما سنگین‌ترین حملات را داریم و بی انصافی‌ها را تحمل می‌کنیم، این است که می‌‌خواهیم حرف بزنند، شاید از صد مورد یک حرف خوب درآمد. نباید در جامعه را بست.
من احتمال می‌دهم اشتباهی شده؛ یعنی اطلاعات نادرستی رسیده است. کسی با من گزینشی ملاقات نکرده است. من که در خیابان‌ها چهار ساعت راه می‌روم؛ یعنی مردم شهرهای گوناگون گزینش شده‌اند؟ یا ما اخیراً به استان مرکزی رفتیم چند هزار نفر دانشجو آمده بودند. عده‌ای هم بیرون بودند که من با آنها هم احوالپرسی کردم، گفتم حرفی دارید بزنید.
این دولت مردمی‌ترین دولت است. سطح تماس ما با توده‌های مردم بسیار گسترده است و معمولاً من حرف‌هایی را که در جامعه هست می‌شنوم. نمی‌خواهم بگویم همه تصمیمات من درست است. هرگز دولت چنین ادعایی را نکرده است. اما سعی می‌کنیم که درست باشد. همه دانشجوها و نمایندة آنها را هم دوست داریم و از شما هم تشکر می‌کنم.
خبرگزاری برنا:
آقای رئیس جمهور! می‌گویند اسناد جریان موسوم به جریان انحرافی به شما تحویل داده شده است. آیا این مسئله صحت دارد؟
رئیس‌جمهور:
اگر اسنادی وجود داشت که این قدر سر و صدا لازم نبود.
خبرگزاری برنا:
در روزهای اخیر به خاطر پوشش اسلامی شاهد ممانعت از انجام بازی تیم فوتبال بانوان ایران در مقابل کشور اردن بودیم. چنین مخالفت‌هایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رئیس‌جمهور:
ارزیابی ندارد. اینها دیکتاتورها و استعمارگرانی هستند که لباس دموکراسی و آزادی پوشیده‌اند و می‌خواهند شیوة زندگی خودشان را به دیگران تحمیل کنند.
البته من آقای سعیدلو را مأمور کرده‌ام به طور جدی این را پیگیری می‌کند و با کسانی که این عمل زشت را انجام داده‌اند، برخورد می‌کنیم.
همین جا من به دخترهای عزیزمان تبریک می‌گویم. ما به وجود دخترهای عزیزمان که می‌روند در سنگین‌ترین صحنه‌های علمی و ورزشی حضور پیدا می‌کنند، افتخار می‌کنیم و حقوق قطعی دختران عزیزمان را پیگیری خواهیم کرد.
خبرگزاری الجزیرة انگلیسی:
اخیراً مدیرکل آژانس انرژی اتمی به فعالیت‌های ایران اشاره کرده که احتمال ابعاد نظامی داشته و این احتمال تا اواخر ادامه پیدا کرده است. پاسخ جناب‌عالی به این گزارش چیست، با توجه به اینکه نمایندة جمهوری اسلامی ایران این مطلب را تکذیب کرده است.
رئیس‌جمهور:
ما فکر می‌کنیم دبیر کل آژانس در مسیری حرکت می‌کند که اعتبار آژانس را مخدوش خواهد کرد. موضع‌گیری‌های سیاسی برازندة دبیرکل آژانس نیست.
ما دراستانبول با دبیرکل سازمان ملل ملاقاتی داشتیم. من به ایشان گفتم به آقای آمانو بگویید که با ما هم مثل ژاپن برخورد کند. دراین انفجاراتی که در فوکوشیما شد چه خبر بود؟ واقعاً این انفجارات از ناحیه مواد 5/3 درصد بود؟ این همه آلودگی و تخریب مربوط به مواد 5/3 درصد بود؟
آژانس گزارش روشنی دهد. چرا آنجا را سرپوش می‌گذارد؟ چیزی که وجود دارد و اتفاق افتاده. خود دولت ژاپن امروز اعلام کرده که میزان تشعشات واقعی دو برابر اعلام قبلی بوده است. این پنهان کاری برای چیست؟ مگر تشعشات با جان آدم‌ها سر و کار ندارد؟ چطور آقای آمانا چشمش را می‌بندد؟ اما به دستور امریکا در گزارش بر خلاف قانون و مقررات آژانس چیزی را می‌نویسد.
اینها ارزش حقوقی ندارد و جز اینکه حیثیث آژانس را مخدوش کند، اثر دیگری هم نخواهد داشت.
ما مسیرمان را ادامه می‌دهیم و تا زمانی که بر عدل و حق حرکت کنند با آنها همکاری می‌کنیم و اگر از زاویة حق و عدل هم خارج شوند دیگر آنجا دایره‌ای است که ما نمی‌توانیم وارد آن بشویم.
خبرگزاری فونیکس چین:
دربارة سخنرانی آقای اوباما در اروپا بعضی‌ها تحلیل کردند که ایشان می‌‌خواهد با اروپا متحد شود تا اقدامی جدید علیه ایران انجام دهند. جناب‌عالی چه نظری دارید؟
همچنین در مورد روابط چین و ایران نظرتان چیست؟
رئیس‌جمهور:
روابط چین و ایران رو به گسترش است. ما هفته آینده با رئیس جمهور محترم چین ملاقاتی هم خواهیم داشت و دربارة توسعه همکاری‌ها گفتگو می‌کنیم.
اینکه دولت امریکا و برخی از کشورهای اروپایی به دنبال تضییع حقوق ملت ایران هستند، حرف جدیدی نیست. آنها آرزوهای زیادی دارند اما این آرزوها خیالاتی بیش نیست. ملت ایران راه پیشرفت خودش را با قدرت ادامه می‌دهد. نگرانی ندارد.
البته ما تا امروز در برابر بداخلاقی‌های آنها مقابله به مثل نکرده‌ایم. گفته‌ایم که اگر بخواهند ادامه بدهند، ممکن است تصمیم ما عوض شود.
خبرگزاری پانا:
موضوعاتی مطرح می‌شود که شما اطلاعات خودتان را از طریق غیرواقعی مثلاً رمالی و جن‌گیری و .... دریافت می‌کنید. می‌شود توضیحاتی بفرمایید؟
رئیس‌جمهور:
من چه توضیحی بدهم. آنها که می‌گویند باید دلیل بیاورند. حالا هم که آنها را گرفته‌اند، بگذارند دولت کارش را انجام دهد. یعنی آن سفینه‌ای که به هوا فرستادیم کار آنها بود!
روزنامة شرق‌الاوسط:

در مورد تحولات سوریه نظرتان را بفرمایید؟
رئیس‌جمهور:
سوریه خط مقدم مقاومت است. من معتقدم ملت و دولت سوریه به خوبی قادرند مسائلشان را حل کنند و نیازی به دخالت دیگران نیست. من دخالت امریکا و متحدینش در امور سوریه را محکوم می‌کنم.
متأسفانه بعضی دولت‌های منطقه هم به تبعیت از امریکا این کار را می‌کنند. به آنها توصیه می‌کنم این کار را نکنید. امریکا به محض اینکه اهدافش محقق شد، سراغ خود اینها خواهد آمد و با اینها برخورد خواهد کرد.
ما در کنار همة ملت‌ها و دولت‌های انقلابی هستیم و معتقدیم سوری‌ها خودشان می‌توانند راه خودش را جلو ببرند.
گزارشگر:
راه خروج از بحران چگونه است؟
رئیس‌جمهور:
ما فکر می‌کنیم خودشان می‌توانند مشکل را حل کنند. از همة شما تشکر می‌کنم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات