تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۲۵۰۸۵
نگاهی گذرا به تاریخچه اشغال سینا

اسرائیل و طمع اشغال مجدد شبه‌جزیره سینا


براساس شواهد و اسناد موجود اسرائیل از زمان امضای توافقنامه صلح با مصر و عقب‌نشینی از سینا همواره به دنبال دستاویزی برای اشغال مجدد شبه جزیره سینا بوده است.
به گزارش فارس به نقل از المنار، شبه جزیره سینا به مساحت 60 هزار کیلومتر مربع قدیمیترین نقطه مصر است که تاریخ آن به 8 هزار سال قبل از میلاد بازمیگردد، این منطقه بر کانال سوئز اشراف داشته و هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی و دارای چنان گنجینه‌هایی است که جهانیان تلاش میکنند، ولو برای سیاحت و گردشگری هم شده از این منطقه دیدن کنند و این موضوعی است که صنعت سیاحت و گردشگری رژیم صهیونیستی را به شدت تهدید میکند و این موجب شده تا چشم دوست و دشمن به دنبال این نقطه از کره خاکی باشد و طی همین تحقیقات بود که پرده از اسناد بسیار سری برداشته شد که از قصد رژیم صهیونیستی جهت جدا کردن سینا از مصر سخن میگفت.
با توجه به بمبگذاری‌های که از زمان انقلاب مصر تاکنون در خطوط لوله انتقال گاز مصر به رژیم صهیونیستی روی داده و مشکلاتی که قطع گاز مصر به این رژیم بوجود آورده (بیش از 40 درصد انرژی مورد نیاز این رژیم از مصر تامین می‌شود)، احتمال اشغال مجدد شبه جزیره سینا توسط رژیم صهیونیستی بار دیگر در محافل صهیونیستی مطرح شده است.
نفود القاعده دستاویز رژیم صهیونیستی برای حمله به سینا
در این‌باره مقامات بلند پایه رژیم صهیونیستی در توجیه این اقدام خود افزایش نفوذ القاعده و حماس در سینا اشاره می‌کنند که موجب می‌شود، بیش از پیش امکان انجام حملات شهادت طلبانه از سینا به درون سرزمین‌های اشغالی را داشته باشند.
و هنگامی‌که از سخنگوی سفارت رژیم صهیونیستی در آمریکا درباره احتمال اشغال نظامی سینا سوال شد، وی از پاسخ دادن به آن سر باز زد، اما اظهار کرد که نگرانی‌های بسیاری درباره سینا در اسرائیل احساس می‌شود و احتمال همه چیز وجود دارد.
گزارش دفتر "مبارزه با تروریسم" رژیم صهیونیستی
در این اواخر دفتر "مبارزه با تروریسم" رژیم صهیونیستی گزارشی منتشر کرد که در آن از وجود اطلاعاتی سخن گفته بود که عنوان می‌کرد "سازمان‌های تروریستی" همچنان به اقدامات خود برای ربودن گردشگران اسرائیلی در شبه جزیره سینای مصر ادامه می‌دهند تا از آنها در برابر مبادله پول استفاده کنند.
وبلاخره این‌که این گزارش تاکید می‌کند که مزدوران تروریست سینا را مامن و پناهگاه خویش قرار داده و با همدستی با صحرانشینان این منطقه نقشه‌هایی برای حمله به اسرائیل می‌ریزند.
ابراز نگرانی مقامات صهیونیستی از امنیت سینا از زمان سقوط حسنی مبارک
از زمان سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در ژانویه 2011 تاکنون مقامات رژیم صهیونیستی همچنان و بی‌وقفه از امنیت سینا ابراز نگرانی کرده‌اند که سه برابر مساحت رژیم صهیونیستی پیش از سال 1967 یا حدود 23 هزار مایل مربع است.
منابع آگاه صهیونیستی می‌گویند که نگرانی اسرائیل از وارد کردن موشک توسط حماس به نوار غزه و استفاده از این موشک‌ها علیه اسرائیل است، این درحالی است که مقامات مصری نیز می‌گویند، توان حفظ امنیت منطقه را ندارند. پلیس مصر مراکز دور را ترک کرده و همین موجب شده تا حملات صحرانشینان در این منطقه افزایش یابد و آنها بسیاری از مراکز تسهیلات دولتی را غارت کرده و تهدید به حمله به تاسیسات نفتی و مراکز تفریحی و سیاحتی موجود در جنوب سینا کنند.
* ترس اسرائیل از روی کارآمدن یک دولت مخالف این رژیم
یک مقام بلندپایه در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید که سینا به سرزمین بدون قانون معروف است و هم اکنون نگرانی‌های بسیاری وجود دارد که درصورت عدم توان دولت مصر در برقراری امنیت در این منطقه، ناامنی در سینا به تهدیدی واقعی و خطرناک علیه اسرائیل تبدیل شود.
مصر هم اکنون تحت حاکمیت شورای عالی نظامی است و این شورا معاهده‌ها و توافقنامه‌های امضا شده میان مصر و اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و همین موضوع تشدید مخالفت‌های مردمی را با اسرائیلی از یک‌سو و شورای عالی نظامی از سوی دیگر به دنبال داشته است و مقامات صهیونیستی اعتقاد دارند، در صورت روی کار آمدن یک دولت مخالف با این معاهدات و توافقنامه‌ها پس از انتخابات سپتامبر اسرائیل در برابر خطر بسیار بزرگی قرار خواهد گرفت که تاکنون با آن مواجه نبوده است.
روی کار آمدن رژیم مخالف در مصر، اسرائیل را به تجدیدنظر در ساختار ارتش وامی‌دارد
همچنین یک مقام صهیونیست در وزارت جنگ این رژیم گفت: درصورتی‌که یک رژیم مخالف در مصر روی کار بیاید، ارتش اسرائیل باید ضمن تجدید نظر در ساختار خود، نیروهای خود را در سراسر مرزهای خود با مصر و حتی در دیگر جبهه‌ها مستقر کند.
رژیم صهیونیستی در ابتدا با استقرار 800 سرباز مصری در جنوب سینا و در نزدیکی شرم الشیخ موافقت کرد و این اولین حضور نظامیان مصری در سینا از زمان امضای توافقنامه صلح اسرائیل – مصر در سال 1979 است، اما تل‌آویو با درخواست استقرار نیروهای بیشتر مصری از ترس لغو کامل موافقتنامه صلح با قاهره مخالفت کرد.
افزون بر این‌که اواخر ماه می مصر دوباره گذرگاه رفح در مرزهای مصر با فلسطین در شمال سینا را به شکل دائم گشود و این سرآغاز نگرانی اسرائیل درباره توان مصر جهت توقف حملات از سینا بود.
ابراز نگرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی
و در نشست کمیته دفاع و امور خارجی کنست در 30 می بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نگرانی خود را با بیان این‌که مصر با مشکلات بسیاری در ادامه حاکمیت خود در سینا مواجه خواهد شد، ابراز و به این نکته اشاره کرد که گروه‌های تروریستی بر سینا حاکم خواهند شد و نسبت به این‌که حماس موقعیت خود را در سینا تقویت خواهد کرد، هشدار داد.
اسرائیل در اندیشه اشغال مجدد سینا
مقامات صهیونیست معتقدند، تمام اینها موجب افزایش میزان تهدیدات القاعده از سینا به اسرائیل است که به گفته آنها حدود 400 عضو آن در کنار دیگر گروه‌های مسلح و نظامی در این منطقه نفوذ کرده‌اند.
همانگونه که نتوانسته‌اند، نگرانی خود را از نیروی کار غیرقانونی از مصر به اسرائیل از طریق سینا پنهان کنند و همین موجب شد تا برخی از تحلیلگران پیشنهاد دهند، اسرائیل در نتیجه افزایش تهدیدهای امنیتی باید در اندیشه اشغال مجدد سینا باشد.
مشکل انفجار در خطوط انتقال گاز مصر به اسرائیل و اردن
افزون بر این‌‌که خطوط لوله گاز موجود در شمال سینا که گاز مصر را به اسرائیل و اردن منتقل می‌کند، از زمان سرنگونی مبارک تاکنون چهار بار در معرض انفجار قرار گرفته و با این‌که این خطوط لوله تعمیر و ترمیم شده‌اند، با این حال مصر صدور مجدد گاز به اسرائیل را رد می‌کند، با توجه به این‌که این خطوط 40 درصد از گاز طبیعی اسرائیل را تامین می‌کند، بر این اساس اسرائیل باید در اندیشه منابع جایگزین گاز طبیعی باشد، این درحالی است که رژیم صهیونیستی هم اکنون با رویارویی‌های فزاینده‌ای با لبنان و فلسطینی‌ها درباره اختلاف نظرات پیش آمده درباره چاه‌های گاز و نفت دریای مدیترانه مواجه است و همین ممکن است، در آینده خبر از جنگی دیگر با لبنان دهد.
اقدام شرکت‌های نفتی اسرائیلی در آب‌های منطقه‌ای لبنان
اقدام شرکت‌های نفتی اسرائیلی در آب‌های منطقه‌ای لبنان در دست زدن به اکتشاف گاز طبیعی می‌تواند وعده دهنده اقدامات خصمانه اسرائیل در آینده نه چندان دور باشد، همان‌گونه که در ماه می اسرائیل نقشه‌ای از مرزهای دریایی را به سازمان ملل متحد ارائه داده که با استقبال سازمان ملل نیز مواجه شده است.
هشدار حزب‌الله
این درحالی است که سید حسن نصرالله چندی پیش به اسرائیل نسبت به تجاوزاتش بر منابع نفتی لبنان در آب‌های منطقه‌ای آن هشدار داده و تاکید کرد که حزب الله بی‌شک از چاه‌های نفتی خود در برابر تجاوزات صهیونیستی دفاع خواهد کرد.
با توجه به اختلاف‌ نظرها و منازعات اسرائیل با لبنان و فلسطینی‌‌ها برسر این موضوع و قطع شدن صدور گاز از سینا، چاه‌های نفتی و همچنین سینا اهمیت بسیار زیادی برای اسرائیل پیدا می کند.
اشغال مجدد سینا همواره مدنظر استراتژیست‌های اسرائیلی بوده است
اشغال مجدد سینا موضوعی نیست که از دید برنامه‌‌ریزان استراتژیست اسرائیلی از سال 1982 تاکنون پنهان مانده باشد و در راستای نگرانی‌های موجود آنها در اندیشه تامل جدی‌تر به نقشه سیاسی سابق خود هستند.
عودید ینون و طراحی استراتژی اسرائیل در دهه هشتاد
و پیش از این دیدیم که در فوریه 1982 "عودید ینون" کارشناس استراتژیست صهیونیست برای وزارت خارجه اسرائیل سندی تحت عنوان "استراتژی اسرائیل در دهه هشتاد" تهیه و تدوین و از اشغال مجدد سینا به شکلی جدی سخن گفت.
منابع آگاه می‌گویند، این سند پایه و اساس سیاست خارجی اسرائیل در خاورمیانه را تشکیل داد و پایه‌گذار اولین سیاست‌های دولت جورج دبلیو بوش در سال‌های اولیه ریاست جمهوری‌اش بود.
سند ینون و تجزیه سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا
سند ینون سیاست خارجی برای اسرائیل وضع کرد که هدف آن تجزیه سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا بود تا مانع اتحاد اعراب در منطقه شود که خطری برای منافع و امنیت اسرائیل و غرب تشکیل می‌دهد.
ینون در گزارش خود می‌گوید: در صورتی که مصر از لحاظ اقتصادی و سیاسی بر اسرائیل فشار نیارورد یا بهانه‌ای برای تصرف چهارمین باره سینا به اسرائیل ندهد، تل‌آویو هیچ‌گاه معاهده خود را نه امروز و نه در سال 1982 نقض نخواهد کرد.
مصر کنونی تفاوتی با مصر 1982 ندارد
ینون می‌افزاید: اوضاع اقتصادی مصر و ساختار رژیم و سیاستش در جهان عرب موجب بروز وضیعتی بسان وضعیت حاکم پس از آوریل 1982 می‌شود و در آن صورت اسرائیل مجبور می‌شود، بطور مستقیم یا غیر مستقیم در اندیشه تصرف مجدد سینا باشد تا ذخایر انرژی و اقتصاد خود را در بلند مدت تامین ‌کند.
این استراتژیست اسرائیلی می‌گوید: مصر به دلیل مشکلات داخلی‌اش چالش نظامی و استراتژیستی برای اسرائیل ایجاد نمی‌کند و براین اساس می‌توان ظرف تنها یک روز اوضاع مصر را به اوضاع پس از جنگ 1967 بازگرداند.. اوضاع کنونی سیاسی داخلی مصر بیش از هر چیز این کشور را به پیکر مرده‌ای شبیه می‌کند که آماده تجریه و تکه‌تکه شدن است و این هدف اصلی سیاسی اسرائیل در دهه هشتاد در جبهه غربی بود.
بی‌شک اوضاع و احوال کنونی مصر تفاوت چندانی با مصر 1982 ندارد و در راستای توجه به این ایده که اسرائیل معتقد است، سینا به مامن تروریسم تبدیل شده و ورود نیروهای نظامی مصر برای تل‌آویو امری خطرناک تلقی می‌شود، بنابراین تصمیم اسرائیل به اشغال مجدد سینا دور امری دور از انتظار نیست.
اسناد سری که به تازگی منتشر شده، ثابت میکند طرح جدایی سینا از مصر و تشکیل دولتی هم‌پیمان با رژیم صهیونیستی به دلیل حماقت سیاسی رژیم سابق مصر از مدت‌ها پیش طرح ریزی شده بود.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "یوم الیوسف"،‌ در این اواخر شاهد تشدید ناآرامیهای امنیتی در استان سینا در مصر هستیم، بگونه‌ای که علاوه بر اتخاذ تدابیر امنیتی ویژه، قاهره نیروهایی از ارتش را جهت تشدید تدابیر امنیتی به این استان اعزام کرده است، همزمان با این تغییر و تحولات اسناد بسیار خطرناکی منتشر شده‌اند که آشکار میکنند، رژیم صهیونیستی با کمک کاخ سفید و گروهی از صحرانشینان بیگانه در سینا که ریشه‌هایی صهیونیستی – مصری دارند، از مدت‌ها پیش و حتی در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر تلاش داشت با کودتای نظامی علیه رژیم مصر و سیاست‌های وزارت داخلی در شمال و مرکز سینا این منطقه را از مصر جدا کرده و دولت کوچکی در این منطقه تشکیل دهند که حامی و پشتیبان رژیم صهیونیستی باشد و رژیم صهیونیستی نیز با حمایت و پشتیبانی نظامی از آن و در واقع با یک تیر تعدادی از مشکلات خود را حل کند و این طرح همچنان با قوت حتی پس از انقلاب مصر دنبال میشود.
اطلاع دولت مرکزی از قضیه جدایی سینا
نکته جالب در این اسناد این است که این طرح با کمک حبیب العادلی، وزیر سابق داخلی مصر به اجرا گذاشته میشد و دولت مرکزی و از جمله شخص حسنی مبارک،‌ دیکتاتور مصر از آن مطلع بوده است و این بیانگر حماقت سیاسی سران سابق این رژیم بوده که تا چه اندازه به ممکلت و ملت خود خیانت کرده‌اند.
آشنایی با شبه‌جزیره سینا
شبه جزیره سینا به مساحت 60 هزار کیلومتر مربع قدیمیترین نقطه مصر است که تاریخ آن به 8 هزار سال قبل از میلاد بازمیگردد، این منطقه بر کانال سوئز اشراف داشته و هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی و دارای چنان گنجینه‌هایی است که جهانیان تلاش میکنند، ولو برای سیاحت و گردشگری هم شده از این منطقه دیدن کنند و این موضوعی است که صنعت سیاحت و گردشگری رژیم صهیونیستی را به شدت تهدید میکند و این موجب شده تا چشم دوست و دشمن به دنبال این نقطه از کره خاکی باشد و طی همین تحقیقات بود که پرده از اسناد بسیار سری برداشته شد که از قصد رژیم صهیونیستی جهت جدا کردن سینا از مصر سخن میگفت.
سند شماره 1: رشد و توسعه شمال سینا
این موضوعی است که در برخی از اسناد ویکیلیکس هم به آن اشاره شده است، به عنوان مثال در سند شماره 09 قاهره 163 مورخ 1 فوریه 2009 که در 16 فوریه 2011 منتشر شد و سفارت آمریکا در قاهره آن را ثبت کرده است، به موضوع رشد و توسعه در شمال سینا میپردازد. در این سند آمده، "ویلیام آر استوارت" وزیر مشاور در امور مذهبی پس از دیدار هیئتی از سفارت آمریکا در قاهره که وی نیز در آن حضور داشت با سیاستمداران و سرمایه‌گذاران و بازرگانان شمال سینا در دو روز 19 و 20 ژانویه 2009 این سند را به ثبت رسانده و در آن ذکر میکند: گفت‌وگویهای ما با طرف مصری بر موضوعاتی چون توسعه بخش آموزش و کشاورزی و ایجاد فرصت‌های شغلی و فراهم کردن آب شرب و بهداشتی منظقه استوار بود، اما تحقق این طرح‌ها بسیار مشکل می نماید به این جهت که سینا در برسر مرزهای مصر و اسرائیل و نوار غزه قرار دارد و برای امنیت ملی مصر بسیار مهم مینماید که در گفت‌وگوهای خود با طرف مصری به این نکته اشاره شد، پس از آن بحث به عملیات‌های تروریستی کشیده شد که در سه شهر و روستای این منطقه طی سال‌های 2004 و 2006 بوقوع پیوست و سخن از بیاعتمادی موجود میان صحرانشینان و پلیس مصر به ریاست حبیب العادلی، وزیر سابق داخلی به میان آمد،‌ چون صحرا نشینان که به تجارت مواد مخدر و قاچاق سلاح به غزه در این منطقه مشغول هستند، اعتقاد دارند، خود نیروهای پلیس و امنیتی بیش از اینها به این امر مشغول هستند و تمام این‌ها موجب از بین رفتن برقراری امنیت در این منطقه ‌شده است.
مشکلات سینا با وجود مبارک و رژیمش حل شدنی نیست
در ادامه استوارت در سند خود میگوید که سفارت آمریکا موفق شد، به یکی از نمونه‌های ناامنی در این منطقه دست یابد از جمله این که اطلاعاتی بدست آورد که تاکید میکرد، 4 صحرا نشین بدست مردان العادلی کشته‌ شده‌ا‌ند و در مقابل صحرانشینان شمال سینا اقدام به ربودن 40 سرباز و پلیس مصری کرده بودند و استوارت در سند خود تاکید میکند که مشکلات سینا هیچ‌گاه حل نمیشود و تنها دلیل آن وجود مبارک و رژیمش بر مسند قدرت در مصر است.
سند شماره 2: امنیت گمشده در شمال و مرکز سینا
پس از آن توجه شما را به دومین سند با شماره 09 قاهره شماره 4589 مورخ 19 دسامبر 2009 جلب میکنیم که در 19 فوریه 2011 منتشر گردید، این سند به نام "امنیت گمشده در شمال و مرکز سینا" منتشر شد و "دونالد ای بلوم" وزیر اقتصاد و سیاست خارجی آمریکا آن را ثبت کرده است و در آن بلوم اظهار میکند که طی روزهای 3 تا 7 دسامبر 2009 به همراه افسران بلندپایه وزارت داخلی مصر و به نمایندگی حبیب العادلی، وزیر سابق داخلی مصر اقدام به بازدید از سینا کرده و در آنجا ملاحظه شد که به دلیل رشوه‌گیری عوامل وزارت داخلی در سینا قاچاق کالا به وفور در این منطقه و برسر مرزها مشاهده میشود و همین موجب شده تا سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا طرحی به حبیب العادلی مبنی بر تخلیه بخشی از مناطق مرزی را داده تا قاچاقچیان با خیالی راحت و به دور از رشوه‌گیری پلیس مصر به فعالیت خود ادامه دهند و سپس وزارت داخلی به تدریج و مرحله‌ای اقدام به از بین بردن آنها کند.
این سند فراموش نمیکند که به این نکته اشاره نماید، اقدامی که العادلی درصدد اجرای آن خواهد شد، در واقع با مخالفت صحرانشینان مواجه خواهد شد که از عملیات قاچاق سودها و بهره‌های فراوان میبرند و سند تاکید میکند،‌ عملیات‌های ترور و قتلی که علیه صحرانشینان این منطقه به اجرا گذاشته میشود، در واقع ساخته و پرداخته مردان العادلی است که میخواهند این سودها را خود به جیب بزنند.
سفرهای امنیتی متعدد آمریکاییها به سینا
نکته مهم اینجاست که وقتی سند را مطالعه میکنیم، میبینیم در برابر نام افراد مصری که اطلاعات مورد نظر از سینا را به آمریکا میدهند، علامت ایکس قرار داده شده و نویسنده سند برملا میسازد که گروه‌های امنیتی آمریکا اقدام به 12 سفر به این منطقه طی ژانویه تا دسامبر 2009 کرده‌اند که تمام آنها دیدارهای امنیتی سری بوده تا روند امور جاری در سینا را دنبال و پیگیری کنند و گزارش العادلی برملا میسازد که وی ارتش مصر را در این‌باره فریب میداده، درحالیکه در واقع اجازه رشد و نمو عملیات‌های قاچاق را بیش از پیش فراهم میکرده و خود به عنوان اصلیترین طرف در این عملیات بوده است.
همکاری العادلی با بازرگانان بزرگ اسرائیلی
اما نکته بسیار مهم‌تر و غافلگیر‌کننده در گزارش این بوده که گزارش قضیه همکاری العادلی با بازرگانان بزرگ اسرائیلی را که طی یک دهه اقدام به نقل و انتقال کالا میان دو طرف را انجام میدادند و تقریبا تمام دوره وزارت العادلی را دربرمیگیرد، برملا میسازد و نویسنده سند سرانجام سخن خود را با این گفته به پایان میرساند که تحرکاتی غیرطبیعی میان صحرانشینان مخالف سیاست‌های العادلی و رژیم مبارک مشاهده میشود و نسبت به بروز انقلاب میان ساکنان شمال سینا هشدار داد.
سند شماره 3: گفت‌وگو بر سر اقدامات و تدابیر عبور و ترانزیت از کانال سوئز
سپس به سند شماره 09 قاهره مورخ 1 نوامبر 2011 میپردازیم که در 16 فوریه 2011 منتشر شد و سفارت آمریکا در قاهره تحت عنوان گفت‌وگو برسر اقدامات و تدابیر عبور و ترانزیت از کانال سوئز میپردازد.
در این سند ملاحظه میکنیم، مارگریت اسکوبی، سفیر آمریکا در قاهره ثبت کننده دیداری است که در 29 سپتامبر با مقامات مصری داشت و در آن ژنرال کروبر، معاون وزیر دفاع آمریکا حضور داشت، و دو طرف به بررسی نحوه عبور نیروی دریایی آمریکا از کانال سوئز پرداخته و ژنرال کروبر تاکید میکند، آمریکا پس از این‌که یکی از کشتیهایش در مارس 2008 در کانال سوئز مورد تهدید قرار گرفت، با خویشتن‌داری با نماینده ارتش مصر و نماینده دولت نظیف برخورد کرد و طی گفت‌وگوهای صورت گرفته نماینده مصر به هیئت آمریکایی هشدار می دهد، درصورت هرگونه اقدام نظامی یگان آمریکایی در کانال سوئز و سینا ارتش مصر به شدت واکنش نشان خواهد داد و درگیری لفظی شدیدی میان هیئت آمریکایی با نماینده مصری روی داد که با پا درمیانی نماینده دولت مصر به پایان رسید.
ژنرال آدمیرال ضمن تشکر از آن مقام مصری جهت دخالت در آن بحث و جدل میگوید، درست است که شبه جزیره سینا برای آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، با این حال کاخ سفید هیچ‌گاه نباید به دخالت مستقیم در سینا تن دهد، بلکه طرح‌های بسیار دیگری وجود دارد که بواسطه آنها میتواند بر امور سینا مسلط شود.
سند شماره 4: تظاهرات در شمال سینا
به سند شماره 37 مورخ 5 ژانویه 2010 و منتشره در 16 فوریه 2011 تحت عنوان تظاهرات در شمال سینا میپردازیم که بیانگر خشم فروخورده‌ای است که هر آن ممکن است، منفجر شود.
سند به تظاهرات 2 و 3 ژانویه 2010 در العریش میپردازد که در آن حدود 7 هزار نفر مقابل ساختمان استانداری العریش و در اعتراض به کشته شدن فرزندان یکی از قبایل بدست یکی از مردان العادلی کشته شد و سند تاکید میکند، این حادثه در کنار سه حادثه دیگر طی همان هفته روی داد و که در تمام آنها سرقت صورت گرفت، اما در حادثه فوق الذکر از فرد مقتول بیش از 12 هزار جینه مصری معادل 2200 دلار آمریکایی سرقت شد و سند نسبت به برخوردها و اقدامات حبیب العادلی در شمال سینا هشدار داده و اشاره میکند، اطلاعات سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا نشان میدهد که انقلابی در میان صحرانشینان سینا علیه نیروهای حبیب العادلی در حال شکل‌گیری است و سند از مقامات امنیتی مصر میخواهد با مسئولیت بیشتر در برابر حوادث جاری در سینا برخورد چه در غیر این‌صورت این منطقه به زودی به مرز انفجار خواهد رسید.
از اسناد فوق چنین برمیآید که اوضاع و احوال در سینا به مرز انفجار رسیده و نفرت از حبیب العادلی به اوج خود رسیده و عامل اصلی ایجاد این نفرت و بدخواهی از پلیس و رژیم مصر خود شخص العادلی است.
سند شماره 5: قبایل و طرح جدایی سری و نقش اسرائیل
پس از آن سند قاهره شماره 145 مورخ 17 ژانویه 2010 و منتشره در 19 فوریه 2011 تحت عنوان "قبایل و طرح جدایی سری و نقش اسرائیل" را میآوریم که "استیون بی اودوود"، کنسول اقتصادی و مشاور سیاست خارجی آمریکا آن را به ثبت رساند.
بی اودوود توضیح میدهد که چگونه نمایندگان صحرانشینان شمال سینا سیاست‌های العادلی علیه صحرانشینان این منطقه و قتل‌ها و ترورهای مرموز صورت گرفته علیه این صحرانشینان توسط مردان العادلی و نادیده گرفتن این اقدامات توسط دولت مرکزی را محکوم کرده و در آن جلسه خواسته‌اند که پیش از گذشت زمان صدای آنها به گوش دولت مرکزی برسد و دولت به مقابله با مفاسد العادلی در سینا بپردازد، بویژه آن که آنها معتقدند، العادلی زندگی آنها را به تباهی کشانده و موجب جدایی سینا از مصر خواهد شد.
توافق بر سر انقلاب مردمی
نویسنده سند یادآوری میکند،‌ این دیدار در 17 ژانویه 2010 صورت گرفت و آنها به توافق رسیدند که در سال 2010 دست به انقلاب مردمی گسترده‌ای زده و سینا را از مصر جدا کنند و به همین منظور هر خانواده که در سینا زندگی میکند، موظف است، برای مقابله با العادلی و مردانش تاجای ممکن سلاح جمع‌آوری و ذخیره کند.
به این ترتیب نویسنده سند نسبت به تشدید پدیده قاچاق در شبه جزیره سینا و در مرزهای غزه و اسرائیل هشدار میدهد و خواستار دخالت آمریکا و تل‌آویو جهت یاری رساندن به ساکنان سینا میکند که طبعا در اینجا منظور کمکهای نظامی و تسلیحاتی است و اعتراف میکند، شواهد نگران‌کننده بسیاری در حوادث جاری در سینا وجود دارد که ثابت میکند، برای به بارنشاندن انقلاب صحرانشینان سینا نیاز به کمک مبرم اسرائیل است.
اسرائیل در اندیشه جدایی سینا از مصر
این سند تاکید میکند، اسرائیل در اندیشه جدایی سینا از مصر است تا در آنجا دولتی هم‌پیمان خود تشکیل دهد و این دولت به عنوان مانع میان مصر و اسرائیل عمل خواهد کرد و در اینجا مارگریت اسکوبی، سفیر وقت آمریکا در قاهره در این سند تاکید میکند که اطلاعات موثقی در دست دارد که نشان میدهد، توافقات رسمی میان برخی از صحرانشینان و دستگاه‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل به عمل آمده که پس از جدایی سینا از مصر برای تامین امنیت مرزهای سینا با مصر نیروهای آموزش دیده و حرفه‌ای و مجهز اسرائیلی وارد سینا شده و برسر مرزهای آن با مصر مستقر شوند.
بیشک این خطرناکترین گزارشی است که تاکنون ارائه و تاکید شده عامل این فاجعه حبیب العادلی، وزیر داخلی سابق و سکوت حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر و حماقت سیاستی آنهاست که سرانجام موجب جدایی سینا از مصر خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات