تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۹۹۸۷

ناآرامی‌های شبه جزیره سینای مصر و اهداف رژیم صهیونیستی

پایگاه بصیرت / شاکر کسرایی

(روزنامه جمهوري‌ اسلامي - 1396/04/28 - شماره 10923 - صفحه 6)

افزایش اقدامات تروریستی گروه حاضر در شبه جزیره سینا در مصر که همپیمان داعش است اهداف پشت پرده‌ای از جمله تلاش رژیم صهیونیستی برای ناامن و بی‌ثبات کردن این منطقه به منظور تجزیه و الحاق آن به نوارغزه برای ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی دارد.

گروه‌های تروریستی در مصر اخیرا عملیات خود را گسترش داده و جهانگردان خارجی را هدف قرار داده‌اند. در حمله گروه‌های تروریستی به غردقه در ساحل دریای سرخ دو جهانگرد آلمانی با سلاح سرد کشته و چهار جهانگرد تبعه چک و ارمنستان زخمی شدند که قاتل توسط مردم دستگیر و تحویل پلیس شد.

همزمان با این حمله تروریستی که روز جمعه گذشته صورت گرفت یک گروه مسلح سه نفره به یک واحد گشتی پلیس مصر حمله کرده و پنج تن از نیروهای امنیتی را در نزدیکی قاهره از پا در اوردند و متواری شدند. وزارت کشور مصر هفته گذشته اعلام کرد پلیس مصر 22 فرد مسلح را درشمال صحرای سینا و در چند استان مصر از جمله اسماعیلیه، جیزه واسیوط به هلاکت رسانده است.

برخی از ناظران معتقدند که عملیات اخیر گروهای مسلح تروریستی در مصر که به داعش وابسته‌اند عکس العمل شکست داعش در موصل و در سوریه است. زیرا داعش با انجام این عملیات می‌خواهد به دیگران ثابت کند که شکست در موصل عراق و در رقه سوریه نمی‌تواند قدرت این گروه تروریستی دردیگر مناطق جهان را تضعیف نماید.

به دنبال حرکت مردمی در تیرماه 92 در مصر که به سقوط حکومت محمد مرسی منجر شد موجی از خشونت وعملیات مسلحانه مصر را فرا گرفت. گروه‌های مسلح قصد انتقام از حکومت عبد الفتاح سیسی را داشتند از این رو راه و روش مسلحانه را در برابر دولت در پیش گرفتند.

جماعت سلفی «انصار بیت المقدس» در صحرای سیناء مصر، مهم‌ترین گروه تروریستی درمصر است فعالیت خودرا در دهه 1370 آغاز و اسلحه حمل کرد و پایه گذار این گروه «هشام السعدنی» بود. وی رهبر گروه «التوحید و الجهاد» بود. این گروه مسئولیت ' انفجارهای سال 1383 «شرم الشیخ» و«دهب» و«نویبع» را برعهده گرفت. گروه مذکور همچنین فعالیت خودرا در نوار مرزی بین مصر و غزه متمرکز نمود. گروه مزبور خط لوله گاز مصر به فلسطین اشغالی و اردن را منفجر کرد 20 فقره عملیات انفجار در خط لوله مزبور انجام داد. و به نصب کمین برای نیروهای پلیس و نظامی مصر مبادرت کرد. عملیات این گروه به 50 فقره رسید. زمانی که اخوان المسلمین به حکومت رسیدند این گروه عملیات خود را متوقف کرد.

جماعت انصار بیت المقدس در ابان 1393به سازمان داعش پیوست و با ابوبکر البغدادی به عنوان خلیفه بیعت کرد.

پس از سرنگونی حکومت محمد مرسی و روی کار آمدن عبد الفتاح سیسی جماعت ' انصار بیت المقدس' علیه ارتش و پلیس مصر وارد عمل شد و آنها را مرتد توصیف کرد.

علت اینکه جماعت انصار بیت المقدس فعالیت خود را در شبه جزیره سینا متمرکز کرد این بود که اوضاع در شبه جزیره سینا نا امن ومبهم بود، زیرا قرارداد کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل 1978 موانعی در راه حضور نظامی مصر در شبه جزیره سینا قرارداد و بدین ترتیب خلء امنیتی بچشم می‌خورد و این امر به گروه‌های تروریستی کمک کرد تا فعالیت‌های تروریستی خود تشدید نمایند.

برای مردم مصر مبارزه با گروه‌های مسلح در شبه جزیره سینا یک امر حیاتی است زیرا مصر در سال‌های 1327 و1335 و1346 و1352 در برابر نیروهای رژیم صهیونیستی ایستاد و مقاومت کرد و پیروز شد ولی اینک نمی‌تواند نسبت به عملیات تروریستی گروه‌های مسلح سلفی بی‌تفاوت باشد زیرا رژیم صهیونیستی نسبت به سرزمین سینا چشم طمع دوخته و نقشه‌ای برای این منطقه حیاتی مصر در سر می‌پروراند.

به گزارش ایرنا برخی از سیاستمداران مصری با تشدید عملیات تروریستی در سینا پیشنهاد کرده‌اند که جزیره سینا را از مردم تخلیه تا ارتش بتواند به مقابله با تروریست‌ها اقدام کند، ولی برخی دیگر معتقدند که تخلیه سینا از مردم می‌تواند بهانه‌ای بدست صهیونیست‌ها بدهد تا بخشی از آنرا به دولت صهیونیستی ملحق کنند. انها معتقدند که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نظر دارد با امضای قراردادی با اعراب، بخشی از شمال سینا را به نوارغزه ملحق و انرا وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها قرار دهد.

توطئه‌های پشت پرده ازسوی صهیونیست‌ها، آمریکا و رژیم‌های مرتجع عرب علیه مردم فلسطین با دیدار دونالد ترامپ ازعربستان سعودی با تحولات درمنطقه کلید خورد و آنها با توافقات پشت پرده قصد دارند کشورهای منطقه را یکی پس از دیگری با استفاده ازعوامل خود یعنی داعش و القاعده به جنگ و درگیری و سرانجام سقوط مواجه سازند. از اینرو این نگرانی وجود دارد که ادامه عملیات تروریستی در مصر و عدم سرکوب به موقع تروریست‌ها و واگذاری جزایر تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان به صهیونیست‌ها این فرصت را بدهد که شبه جزیره سینا را برای همیشه ناامن و نقشه خود را جهت جدا کردن بخشی از این شبه جزیره عملی سازند.

http://jomhourieslami.net/?newsid=141347

ش.د9602830

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات