تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۳۳۸۱۲

کارنامه مجلس هشتم


دکتر اسداله بادامچیان ـ رییس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس شورای اسلامی
در سالروز شهادت آیت‌الله مدرس که به نام روز مجلس نامگذاری شده است؛ مناسب است به ارزیابی کارنامه مجلس هشتم در آخرین سال فعالیت آن بپردازیم. در این مسیر مجلس شورای اسلامی را با محورهای موثر زیر می‌توان ارزیابی کرد.
مجلس مردمی؛ مجلس هشتم در یک انتخابات پرشور با حضور همه گروهها شکل گرفته و نمایندگان با رأی بالای مردمی انتخاب شدند از همه سلیقه‌ها هم در مجلس حضور دارند اما اکثریت مجلس مربوط به اصولگرایان است و اصولگرایانی که اکثریت دارای ساده‌زیستی و پرکاری و کارآمدی بودند از این رو خدمات مجلس هشتم نسبت به مجالس گذشته خدمات گسترده‌تری است.
از نظر اسلامی بودن مجلس وجه اسلامیتش در سطح بالایی است نگاهی به مواضع نمایندگان و به رفتار آنها و به توجه آنها در آرا و قانون‌نویسی و نظارتها و انتخابها (انتخاب وزرا) و ناظرین مجلس که باید در جایگاههای دیگر باشند بسیار نگاه اسلامی و دقیقی است و این مجلس در طول مدت سه سال و نیم کمترین برخورد را با شورای نگهبان در امر قانون‌نویسی داشته و این همان فرمایش امام بود که فرمود شما قوانینی را تدوین کنید که شورای نگهبان آن را رد نکند تا از نظر مردم دیانت شما زیر سئوال برود از نظر ولایت‌پذیری هم مجلس هشتم یک مجلس نمونه هست به خاطر اینکه در موارد متعدد نمایندگان مجلس هر گاه احساس کردند که نظر مقام معظم رهبری چه بنا به نظر فقهی و یا نظر مصلحتی و یا ضرورتها موضوعی است همان را بر حسب انتخاب آزاد خود انتخاب کرده و بر اساس آن رفتار کردند. از نظر مواضع ضداستکباری و استقلال‌طلبی که خواست ملت است مجلس هشتم مواضع بسیار درخشانی دارد آخرین آن کاهش روابط با انگلیس هست که منجر به اخراج سفیر انگلیس از ایران شده است در رابطه با حمایت از ملتهای اسلامی و ملتهای آزاد جهانی مجلس هشتم کارنامه درخشانی دارد که این مواضع مجلس مورد تحسین و تقدیر ولی فقیه قرار گرفته و ایشان فرموده‌اند «اینکه مجلس در قضایای مختلف سیاسی دنیا در هجمه‌های دشمنان به جمهوری اسلامی قرص و محکم، واضح و آشکار ایستاد و موضع گرفت واقعاً جای افتخار دارد، جای تشکر دارد.
در ارتباط با خدمات مجلس ارزیابی من این است که مجلس خدمات بسیار ارزشمندی داشته در بخش تقنینی تدوین برخی از قوانین مانده‌ای که در این 32 سال انجام نشده در این مجلس تحقق یافت مانند موضوع نفت و قانون وزارت نفت، بازنگری قانون احزاب؛ مسئله و قانون پولی و بانکی، مسئله امر به معروف و نهی از منکر که مورد بررسی این مجلس قرار گرفت که فوریت آن تصویب شد که در حال اتمام است مسئله شناسنامه دار کردن آثار هنری و فرهنگی و عتیقه کشور و قوانین دیگری که در این کوتاه نمی‌توان همه آن را بازگو کرد. از نظر تسهیلات برای نمایندگان ملت در ارتباطات آنها با مردم و مردم با آنها خدمات قابل توجهی شکل گرفته از نظر مسایل اقتصادی مراقبت مجلس از بودجه و بعد برای اولین بار تدوین بودجه به گونه‌ای که درآمدهای نفتی کلاً به حساب بودجه بیاید و از بودجه هزینه شود خدمت بزرگ این مجلس است.
در امر توجه ویژه به بانوان بشود در قوانین مجلس توجه ویژه و جدی شده و اولین وزیر زن که دارای حجاب و چادر اسلامی است و یک متخصص و پزشک دارای توانمندی‌هایی است انتخاب شد و از نظر مسایل ورزشی و رسیدگی به مسایل کشور در بخش فرهنگ، مسایل آموزش و پژوهش و مراکز آموزش عالی و دانشگاهها خدمات مجلس خدمات ارزنده‌ای است.
در جبهه مقابله با فتنه‌گران و معاندان مجلس به تدبیرعمل کرده و نمایندگان برای اولین بار در مجلس هشتم علیه فتنه‌گران بیگانه‌پرست راهپیمایی به راه انداختند و مواضع نمایندگان در این زمینه مواضع محکم و استواری بوده است. مجلس در رابطه با مسایل مربوط به تقویت بسیج و تقویت نیروهای ارزشگرا خدمات بالایی را انجام داده گرچه در این دوره مشکلاتی با دولت داشته و همیشه مورد بی مهری اکثر مسئولان اجرایی قرار گرفته ولی مجلس وظیفه خودش را با نهایت آرامش و صلابت و تحمل به خوبی انجام داده است. در رابطه با مسأله نظارت مجلس توانسته برای اولین بار معاونت نظارت پدید بیاورد. معاونت قوانین و تنقیح قوانین را پدید بیاورد و در رابطه با این موضوع سازمان و نظمی که در رابطه با نظارت انجام شده یکی از خدمات بسیار ارزشمند مجلس بوده است.
با همکاری دیوان محاسبات در این دوره گزارش تفریغ بودجه روز رسیده و لذا ماهانه و با تفکیک استانی بر هر نماینده‌ای بودجه مربوط به استان خودش و حوزه انتخابیه‌اش تحویل داده است . بنابر این مجلس هشتم مجلسی خدوم، ولایت‌پذیر، مردمی و استکبارستیز و استحکام‌بخش استقلال و در یک کلمه نماینده واقعی ملت بزرگ و قهرمان ایران بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات