صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۸  ، 
کد خبر : ۲۴۳۳

۱۰۰گروه ، دوشنبه شب برای رویت ماه آماده استحلال هستند


معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری گفت : در حال حاضر یکصد گروه رصدگر شامل روحانیان و دانشگاهیان و دیگر اقشار مردم در سراسر کشور با در اختیار داشتن امکانات ، آماده رویت هلال هستند.

حجت‌الاسلام "احمد مروی" روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این مطلب افزود : عده‌ای از کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که ماه دوشنبه شب در آسمان ایران رویت خواهد شد.

وی ادامه داد: در این رابطه تمامی گروه‌های رصد در سراسر کشور مستقر شده‌اند تا در جریان کار قرار گرفته و مراتب را به دفتر مقام معظم رهبری اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به فتوای رهبری و برخی مراجع که رویت با دستگاه و دوربین را حجت می‌دانند ، مناطقی که احتمال رویت در آنهابیشتر است ، شناسایی شده و شرایط کاملا برای استهلال آماده است.

وی افزود: از ائمه جمعه سراسر کشور نیز خواسته شده تا مردم را در این خصوص راهنمایی کنند.

مروی بیان کرد: معاونت ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری نیز آماده دریافت هرگونه گزارشهای مردمی ، گروه‌های رصد و علما هستند.

وی افزود: تمامی گزارشهای ارسالی به این دفتر به طور کامل تهیه شده و در اختیار مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد تا ایشان نظر نهایی را اعلام کنند.

مروی تصریح کرد: این معاونت هیچ گونه دخل و تصرفی در گزارشهای گروه‌های رصدگر و گزارشهای مردمی نخواهد داشت و تماما به اطلاع رهبری خواهد رسید.

وی اظهار داشت: این کار با جدیت هر چه بیشتر انجام خواهد شد و مردم نباید هیچ گونه شک و شبهه‌ای داشته باشند.

وی، در خصوص اختلاف نظر در ماه مبارک رمضان و شوال گفت: اگر اختلافی در بین مراجع وجود دارد اختلاف در مبانی فقهی است که این امر نیز امری کاملا طبیعی است.

وی افزود: ما هر ماه‌استهلال می‌کنیم، البته در ماههای رجب، شعبان، رمضان و شوال این استهلال قوی تر و جامع تر خواهد بود زیرا مسایلی چون شب قدر و عید فطر از اهمیت بالایی برخوردار است که باید دقیقا برای مردم اعلام شود.

وی، در خصوص اینکه چرا ما با برخی کشورهای عربی دو روز اختلاف داریم، نیز اظهار داشت: هیچ دلیل علمی و فقهی ندارد که ما خود را مطابق با آنها قرار دهیم، که اگر در کشوری ادعای رویت شد، در ایران نیز حتما از این مساله تبعیت شود.

وی خاطرنشان‌کرد: از اوایل دوره رهبری مقام معظم رهبری با عنایت و دستور ایشان مساله استهلال پی‌گیری شده است در طول این چند سال این کار روند رو به رشد داشته است.

وی افزود: در خصوص آشنایی با چگونگی رویت هلال ماه پیش از این نشستهای مختلفی با حضور ائمه جمعه در سراسر کشور برگزار شده و آموزشهای لازم به آنان درباره استهلال داده شده است.

معاون ارتباطات حوزه‌ای دفتر مقام معظم رهبری در ادامه گفت: در هیچ کشوری به اندازه ایران در خصوص مساله استهلال اینگونه سرمایه‌گذاری نشده و کشورهای عربی نیز چنین ساز و کاری را ندارند.

وی اظهار داشت: در سال جاری یکصد گروه برای تعیین اولین روز ماه مبارک رمضان به سراسر کشور اعزام شدند که بنا بر نظر مقام معظم رهبری این رویت در روز یکشنبه محقق نشد و بر این اساس این روز را ایشان یوم الشک اعلام کردند.

حجت‌الاسلام مروی در خصوص استفاده از هواپیما برای رویت هلال اظهار داشت:
بر اساس نظر مقام معظم رهبری و دیگر مراجع، رویت ماه از طریق هواپیما هیچ گونه حجت شرعی ندارد.

وی یادآور شد: دوشنبه شب دو هواپیما توسط گروه‌های رصدگر در دو نقطه از کشور که احتمال رویت است به رصد می‌پردازند.

وی اظهار داشت: رویت هلال تنها از طریق هواپیما از نظر مقام معظم رهبری و سایر مراجع حجت نیست اما اگر در نقطه‌ای در روی زمین که به موازی آن هواپیما در حال حرکت است، عده‌ای مدعی شدند که ماه رویت شده است، رویت با هواپیما فقط می‌تواند موید گفته آنان باشد و گرنه نفس رویت با هواپیما حجت نیست.

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات