تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۴۷۰۲۸

مطهری گفت و ماند


مطهره شفیعی
پرده آخر نمایش استعفای علی مطهری با مخالفت 155 نماینده مجلس به پایان رسید و اکثریت بهارستان‌نشینان خواستار جلوس مطهری بر کرسی نمایندگی تا پایان این دوره از مجلس شدند. علی مطهری استعفا داد تا نسبت به آنچه کم‌توجهی به وظایف قانونی نمایندگان که سوال از رئیس‌جمهور یکی از آنهاست، انتقاد کرده باشد. به دلیل اهمیت استعفایی که مدتهاست به بحث روز بهارستان و محافل سیاسی تبدیل شده است حدود 198 نماینده در ساعت رای‌گیری بر کرسی‌های خود در بهارستان نشستند که از این جمع 155 نماینده رای به ماندن مطهری، 31 نماینده، رای به خداحافظی با مطهری و 12 نماینده هم سکوت کردند.
برخلاف تصوری که پیش‌بینی می‌شد فضای جلسه رای‌گیری کمی ابری باشد اما مطهری و لاریجانی با شوخی‌های خود فضا را به سمت آرامش و صمیمیت بردند تا مخالفان احساس نکنند اختلافات داخلی عامل این استعفا است. فرزند شهید مطهری که به گفته خود سعه‌صدر و صبوری را از پدر آموخته بود، ماه‌ها برای اجابت درخواستش که همان سوال از رئیس‌جمهور بود صبر کرد و حتی مدتی به سفر رفت تا شاید در غیاب او که طراح سوال بود، هیات رئیسه مجلس با خود به توافق برسد و رئیس‌جمهور را به سبب پاسخ به سوال نمایندگان بر کرسی پاسخگویی بنشاند که پس از بازگشت از این سفر متوجه شد اتفاق خاصی رخ نداده است لذا نامه استعفای خود را تقدیم مجلس کرد. استعفایی که به گفته برخی، دارای جایگاه نمایشی و اهرم فشار مطهری است و هیچگاه بررسی نخواهد شد اما در واقعیت این چنین نشد و دیروز استعفا بر روی میز نمایندگان قرار گرفت.
از ابتدای صبح مشخص بود که نمایندگان تصمیمی برای رای به خروج مطهری از بهارستان ندارند چرا که تعدادی از آنها قبل از اینکه مطهری در پشت تریبون قرار بگیرد، به نزد او آمدند و صحبت‌هایی با او کردند که سایت‌های حامی دولت نام آن را مذاکره گذاشتند اما مذاکره در زمان قرائت استعفا بی‌مفهوم‌ترین نسبتی است که می‌توان به اظهارات در گوشی نمایندگان مجلس داد.از جمله نمایندگانی که روز گذشته در مخالفت با استعفای مطهری سخن گفتند،
می‌توان به پزشکیان، خباز و رضا حسینی از فراکسیون خط امام مجلس و مصباحی‌مقدم ، هدایت‌خواه و لاهوتی از فراکسیون اصولگرایان مجلس اشاره کرد و نکته حائز اهمیت این است که علاوه بر اصلاح‌طلبان، این اصولگرایان میانه‌رو بودند که در مخالفت با این استعفا سخن گفتند و تنها طیفی که هیچ نگفت و ترجیح داد سکوت کند، طیف حامیان دولت بود.
وجود مطهری غنیمت است
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، صداقت، شجاعت و صراحت را از جمله ویژگی‌های علی مطهری برشمرد و گفت: وجود چنین نماینده‌ای در مجلس غنیمت است و ای کاش تمام نمایندگان چنین شجاعتی داشتند. غلامرضا مصباحی‌مقدم در مخالفت با استعفای علی مطهری با بیان اینکه سوال از رئیس‌جمهور حق نمایندگان مردم در مجلس است، تصریح کرد: نباید سوال از رئیس‌جمهور خط قرمز برای نمایندگان باشد. وی با بیان اینکه سوال از رئیس‌جمهور از ابتدای انقلاب تاکنون انجام نشده است، افزود: سخت‌تر از این اتفاق هم رخ داد.
مطهری را نگه دارید
یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس هم در مخالفت با طرح استعفای مطهری گفت: هر کس که مدعی اصولگرایی است و بر اساس سنت رسول خدا(ص) و پیام حضرت علی(ع) عمل می‌کند از طرح سوال از رئیس‌جمهور استقبال کند و افرادی نظیر مطهری را نگه دارید و کاری نکنید که فردا در برابر مردم نتوانید پاسخگو باشید. مسعود پزشکیان خاطر نشان کرد: مطهری نباید صحنه را ترک کند و مجلس نباید چنین اجازه‌ای بدهد. وی افزود: در داخل سیستم خطاهایی وجود دارد و نمایندگان حق دارند آه بکشند. نباید اجازه داد خطاها ادامه یابد، تا متوجه شویم کسی آمده و 3 هزار میلیارد تومان را خورده است. پزشکیان در پایان تاکید کرد: این افراد )مطهری) را نگه دارید و کاری نکنید که فردا در برابر مردم نتوانید پاسخ دهید.
نبود مطهری ضایعه است
محمدرضا خباز در مخالفت با استعفای علی مطهری با طرح این سوال که چرا شرایط به گونه‌ای باید شود که مطهری مجبور به استعفا شود؟ گفت: اگر هیات رئیسه تدبیر بهتری ارایه می‌کرد این استعفا مطرح نمی‌شد. عضو فراکسیون خط امام(ره) در مجلس تاکید کرد: دولت معتقد است که تقدم خدمت بر اطاعت ضروری است، در صورتی که نمایندگان مجلس تقدم اطاعت بر خدمت را ضروری می‌دانند، به طوری که اول قانون‌محوری و سپس خدمت را لازم می‌دانند، و برای پیشرفت امور خیلی مقید به انجام وظیفه قانونی خود نیستند؛ در واقع مشکل از همین جا شروع می‌شود. خباز اظهار کرد: نبودن مطهری به دلیل همین ویژگی ارزشمند و شخصیت عالی و والایی که دارند، هم برای ما نمایندگان و هم برای مجلس شورای اسلامی ضایعه بزرگی است.
مردم تهران به مطهری علاقه دارند
نماینده شهر بابک در مخالفت با طرح استعفای علی مطهری از نمایندگی مجلس ضمن بیان دلایل طرح سوال از رئیس‌جمهور گفت: استعفای مطهری از نمایندگی مجلس برای کسب رأی نبود، چون مردم تهران به وی علاقه دارند و احترام زیادی برای ایشان قائل هستند و ما نیز چون نشان دهیم مطهری‌ها زنده‌اند با این استعفا مخالفت می‌کنیم. مصطفی رضاحسینی قطب‌آبادی در مخالفت با استعفای علی مطهری گفت: متاسفانه یکی از همکاران در مخالفت با استعفای نماینده تهران، به عنوان موافق صحبت کرد
در حالی که انتظار می‌رفت وی احترام فرزند شهید بزرگوار مرتضی مطهری را حفظ کند. لاهوتی هم گفت: ما افرادی امثال آقای مطهری را که انسانی شجاع و موثر در تصمیم‌گیری‌های بزرگ است را نباید از دست بدهیم.
استعفای آقای مطهری یک نوع کناره‌گیری قهرمانانه است
یک عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم ضمن مخالفت با استعفای علی مطهری اظهار کرد: این استعفا بی‌معنا و بی‌منطق است چرا که استعفای ایشان هیچ مبنایی ندارد. ستار هدایت‌خواه با بیان این که آقای مطهری دلیل اصلی استعفای خود را اعتراض به عملکرد هیات رئیسه عنوان کرده است" افزود: به مردم ایران عرض می‌کنم که ایشان اتفاقا به خاطر اینکه هیات رئیسه آ یین‌نامه را رعایت کرده است اعتراض می‌کند، آیا باید به دلیل اجرای آیین‌نامه استعفا کرد.
هدایت‌خواه خاطر نشان کرد: ادعای آقای مطهری مبنی بر فشار از طرف هیات رئیسه خلاف واقع و اهانت به نمایندگان است و اصرار ایشان برای گرفتن امضاء از نمایندگان برای سوال از رئیس‌جمهور خود نیز خلاف قانون است. این نماینده مجلس همچنین گفت: دلیل استعفای آقای مطهری یک نوع کناره‌گیری قهرمانانه است، بسیاری از کسانی که به ایشان رای دادند به خاطر شهید مطهری بوده است و آقای مطهری با توجه به مواضعی که داشته‌اند می‌دانند که دیگر رای نمی‌آورند لذا استعفا دادند، اما ایشان باید بمانند تا توسط مردم حذف شوند.
مجلس قادر به استیفای حقوق ملت و نظام نیست
زمانی که مطهری در پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا در دفاع از استیضاح خود سخن بگوید، باب شوخی را با علی لاریجانی گشود تا جو سنگین بهارستان شکسته شود.مطهری خطاب به نمایندگان گفت: «می‌دانید آقای لاریجانی داماد خانواده ما است و البته از باب مزاح عرض می‌کنم که دیگر داماد ناخلفی است چون با طرح سوال همراهی نکرد»؛ علی لاریجانی در پاسخ به این صحبت مطهری گفت: «مراقب خودتان و همشیره‌تان باشید» که مطهری نیز در ادامه گفت: «اگر شما نیز رئیس‌جمهور بودید من باز هم با همین جدیت موضوع را پیگیری می‌کردم»
مطهری در آغاز گفت : از اینکه ماجرای سوال از رئیس‌جمهور به اینجا ختم شد و وقت مجلس و نمایندگان به جای مسائل اساسی کشور به بررسی استعفای اینجانب اختصاص می‌یابد، متاسفم. بارها آ نچه که مخالفان و عاملان عقیم ماندن این طرح مطرح کردند، در ذهن خود مرور کردم، شاید قانع شوم و همان را به مردم بگویم، اما نشد. وی با اشاره به درخواست خود برای سوال از رئیس‌جمهور گفت: حال با سوال از رئیس‌جمهور بنا بود چه اتفاقی بیفتد که برخی از اعضای هیات رئیسه مجلس از یک طرف و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور و برخی معاونین پارلمانی وزرا از طرف دیگر نمایندگان امضاءکننده را تحت فشار قرار داده تا امضای خود را پس بگیرند. وی گفت: اگر همچنان 72 نفر از امضاءکنندگان قانع نشده بودند رئیس‌جمهور ظرف حداکثر یک ماه به مجلس بیاید و توضیح بدهد و بدون آنکه رای‌گیری برای قانع شدن یا قانع نشدن مجلس در کار باشد و مردم نیز بشنوند و قضاوت کنند و ای بسا حق را به رئیس‌جمهور بدهند. چنین چیزی اگر حتی تهران زیر بمباران دشمن باشد، خطری برای کشور ندارد بلکه برای کشور مفید است.
قادر به تحقیر کردن رئیس‌جمهور نیستیم
وی افزود: آیا این روش برای اداره کشور بهتر است یا روش فعلی که دولت و مجلس از طریق رسانه‌ها مواضع یکدیگر را گلوله‌باران می‌کنند، آیا این روش موجب حسن تفاهم میان دولت و مجلس نمی‌شود و سوءتفاهمات را از میان نمی‌برد. مطهری گفت : ما خود را دوست رئیس‌جمهور می‌دانیم و خیر ایشان را می‌خواهیم و در قلب خود هیچ کینه‌ای نسبت به وی احساس نمی‌کنیم؛ لذا با سوال از رئیس‌جمهور قصد تحقیر یا مفتضح کردن ایشان را نداریم و اساسا قادر به چنین کاری نیستیم.
کتاب خدمت و خطاهای احمدی‌نژاد
وی ادامه داد: بجاست که کتابی با عنوان خدمت‌ها و خطاهای احمدی‌نژاد نوشته شود و چه بهتر که این کتاب توسط افرادی نوشته شود که افراط کرده و کتاب احمدی‌نژاد معجزه هزاره سوم را نوشته‌اند .
نحوه پس گرفتن امضاها را قبول نداشتم
مطهری در بخشی از اظهارات خود کنایه‌ای محترمانه به افرادی زد که در ابتدا طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضا کردند اما در میانه راه پس گرفتند. او اینچنین گفت که من از تمام 100 نماینده امضاءکننده سوال که به این وسیله رشد اجتماعی و سیاسی خود را نشان دادند، تشکر می‌کنم و برای 71 نفری که بر امضای خود پایداری کردند سپاس ویژه دارم. وی خاطرنشان کرد: من حتی غیر از چند نفر که به طور طبیعی امضای خود را پس گرفتند تا دیروز آن هم اضطرارا دنبال آگاهی از اسامی کسانی که امضای خود را پس گرفتند، نرفتم. چون اساسا این نوع پس گرفتن امضا یعنی به تشویق برخی از اعضای هیات رئیسه را قبول ندارم، زیرا نماینده با خود می‌گوید لابد یک خطر ملی در راه است و همراهی می‌کند؛ لذا هیات رئیسه در این‌گونه موارد باید بی‌طرف بماند. وقتی نماینده احساس می‌کند، هیات رئیسه مایل نیست و یا مردد است متزلزل می‌شود، بنابراین پس از استعفای اینجانب این سوال حدود 85 امضاء داشت، اما هیات رئیسه ترجیح داد به جای به جریان انداختن نامه سوال، استعفای این بنده را اعلام وصول نماید و آنگاه به همراه دولت به پس گرفتن امضاها بپردازد.
یک جمله، آغاز داستان سوال از رئیس‌جمهور
وی با اشاره به بررسی سیر استعفای خود که شامل اشکالات دولت در برکناری متکی، اظهارات مشایی در باب مکتب ایرانی، هدفمندی یارانه و... بود، پرداخت.
قدرت متمرکز طغیان‌آور است
وی گفت: اکنون دو منطق وجود دارد؛ یکی آ نکه بگوییم تخلفات انجام شده و حرفهایی گفته شده و خیلی جدی نگیریم و بگوییم گذشته‌ها گذشته، منطق دیگر این است که مجلس نباید با این رفتارها با تساهل و تسامح برخورد کند، اینکه رئیس‌جمهور بگوید فلان قانون را اجرا نمی‌کند، سکوت مجلس یعنی رضایت که با فلسفه وجودی مجلس در تضاد است. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اساسا مجلس برای جلوگیری از قانون‌گریزی دولت‌ها به وجود آمده، قدرت در دولت متمرکز شده و قدرت متمرکز طغیان‌آور است، همه دولت‌ها از نظارت گریزانند. این مجلس است که باید به وظیفه خود عمل و از حقوق مردم دفاع نماید.
انتقاد از سوءاستفاده از نام رهبری
وی خاطرنشان کرد: سخن اخیر رهبر معظم انقلاب در دانشگاه رازی کرمانشاه بطلان این سخن را برای چندمین بار آشکار کرد، امام خمینی(ره) نیز می‌فرمایند نمایندگان در محدوده قانون و شرع آزاد و مختارند و هیچ‌کس نمی‌تواند از حقوق قانونی آنان جلوگیری نماید. (صحیفه امام جلد 18 صفحه 468). این منطق که اگر لازم باشد خود رهبری دخالت می‌کند، مرا به یاد ساخت و ساز بی‌رویه در شمال تهران در دوران سازندگی می‌اندازد که به فروش تراکم مثلا در کوچه شش متری ساختمان هفت طبقه ساخته می‌شد، وقتی اعتراض می‌کردیم عده‌ای می‌گفتند اگر اشکال داشت رهبری یا رئیس‌جمهور وقت خودشان می‌گفتند.
مجلس قادر به انجام برخی کارهای بزرگ نیست
مطهری خاطرنشان کرد: به هر حال استعفای من از آن جهت است که احساس می‌کنم مجلس قادر به انجام برخی کارهای بزرگ و اساسی درجهت استیفای حقوق ملت و نظام اسلامی نیست و حقیقت فدای برخی مصلحت‌ها می‌شود که در واقع مصلحت نیستند. وی یادآور شد: همین‌طور است در مورد استیضاح وزیران با تحقیق و تفحص از سازمان‌های مختلف. این یعنی رشد مجلس به عنوان یک شخصیت حقوقی. اما اگر همواره هیات رئیسه‌های مجالس مختلف مانند پدری که دائم به فرزندان خود امر و نهی می‌کند مانع آزمون و خطای نمایندگان شوند، مجلس هیچ‌گاه رشد پیدا نمی‌کند.
اقتدار مجلس موجب اقتدار نظام است
وی با بیان این که «اقتدار مجلس موجب اقتدار نظام است؛ چه در زمان دولت اصولگرا و چه در زمان اصلاح‌طلب» اظهار کرد: من به برخی از برادران اصولگرا که مخالف طرح سوال بودند می‌گفتم اگر در آینده یک رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب روی کار بیاید و بگوید من فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، شما قادر به سوال از رئیس‌جمهور نخواهید بود، چون امروز با آن مخالفت کردید و به شما می‌گویند یک بام و دو هوا نمی‌شود. وی ادامه داد: ما باید به گونه‌ای موضع بگیریم و سخن بگوییم که چه در زمان دولت اصولگرا و چه در زمان دولت اصلاح‌طلب، چه زمانی که در قوه مقننه هستیم و چه زمانی که درقوه مجریه هستیم حرف‌ما‌ن یکی باشد.
سوال از رئیس‌جمهور، تابو نیست
مطهری در بخش دیگری تاکید کرد : اما چرا ما به این جا رسیدیم که سوال از رئیس‌جمهور به صورت یک تابو درآمده و هنوز نتوانسته‌ایم آن را بشکنیم. این موضوع اختصاص به این دوره ندارد، بر دوره سازندگی و دوره اصلاحات نیز صدق می‌کند، آن قدر فردی را به اعتبار رای مردم بالا می‌بریم که جرات پرسیدن یک سوال را از او پیدا نمی‌کنیم و حرف‌هایی می‌زند در قامت یک ایدئولوگ مثلا ما جنگ فرهنگی نداریم. جنگ فرهنگ با فرهنگ معنی ندارد، درست نقطه مقابل تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر تهاجم و بلکه شبیخون فرهنگی و یا در مقابل رسیدگی به پرونده اقتصادی برخی اعضای دولت می‌گوید کابینه خط قرمز است. اینجاست که عده‌ای احساس حاشیه امن پیدا می‌کنند و تخلفاتی مانند اختلاس سه هزار میلیاردی رخ می‌دهد.
استعفا آخرین دستگیره است
مطهری خاطرنشان کرد: به هر حال استعفای اینجانب آخرین دستگیره‌ای است که یک نماینده می‌تواند به آن متمسک شود و پاسخی است به این پرسش مردم که سوال از رئیس‌جمهور به کجا انجامید؟ نمی‌شود صد نماینده، کاری را آغاز کنند و بعد از مدتی ناگهان آن را رها کنند بدون هرگونه توضیحی، پاسخ اینجانب به آنها این است که اکنون که قادر به استیفای بخشی از حقوق شما نیستم، از سمت خود استعفا می‌دهم؛ زیرا ما نمایندگان مجلس در ابتدا به خدای قادر متعال سوگند یاد کرده‌ایم که همواره به حفظ حقوق ملت پایبند باشیم و از قانون اساسی دفاع نماییم.
و در نهایت ....
وی گفت : بدیهی است که نمایندگان هرگونه رای بدهند مورد رضایت اینجانب است، چه رفتن و چه ماندن، در این مدت سه و نیم ساله از همکاران بهره‌های فراوان علمی و معنوی بردم و همواره قدردان آن خواهم بود و اگر ناخواسته حق کسی را ضایع کرده‌ام حلالیت می‌طلبم؛ لذا بدیهی است که مطرح شدن استعفای اینجانب به معنی منتفی شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور نیست، این طرح اکنون 2 یا 3 امضا کم دارد و طبعا امضاکنندگان محترم می‌توانند آن را با جدیت دنبال کنند.
رسایی، استعفا، استعفا
پس از اعلام نتایج آرا، جمعی از نمایندگان با حضور در کنار علی مطهری به وی تبریک گفتند. جمعی از نمایندگان نیز به سمت کرسی رسایی رفته و شعار رسایی رسایی استعفا استعفا سردادند.رسایی نیز از جای خود برخاسته و با صدای بلند اعلام کرد که من استعفا نمی‌دهم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات