صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۵۱۷۴۲

سرانجام پس از یک هفته انکار پنتاگون اعتراف کرد پهپاد شکار شده آمریکایی است


پایگاه بصیرت: چندین روز پس از انتشار خبر شکار دومین پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، بالاخره مقامات آمریکایی مجبور شدند اعتراف کنند که پهپاد شکار شده آمریکایی است.
سه شنبه هفته گذشته بود که دریادار فدوی-فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- خبر داد یک پهپاد آمریکایی که وارد حریم هوایی کشورمان شده بوده ، در تور یگان های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گرفتار و در اختیار گرفته شد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیز همان روز تصاویری از این پهپاد شکار شده به نام «اسکن ایگل» منتشر کرد. این خبر بلافاصله در صدر اخبار جهان قرار گرفت و مقامات آمریکایی را مجبور به واکنش کرد. اولین واکنش مربوط به ارتش آمریکا بود.
ساعاتی بعد از این گزارش، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین گفت که نیروی دریایی آمریکا تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچیک از این هواپیماها از جمله هواپیماهای نوع اسکن ایگل که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است.
در واکنشی جداگانه، جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم گفت هیچ گونه شواهدی در دست نیست که ادعای ایران در مورد سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را تایید کند. شاید آنچه آمریکایی ها را در تکذیب این خبر مصرتر می کرد، آن بود که سال گذشته در همین روز پهپاد «آر کیو 170» آنها در شرق ایران شکار شده بود. آمریکایی ها در مورد شکار این پهپاد ابتدا سیاست انکار را در پیش گرفتند و پس از آن مجبور به اعتراف شدند اما ادعا کردند «آر کیو 170» - که مجهز به آخرین تکنولوژی هوافضاست و چند فروند بیشتر از آن ساخته نشده- به طور تصادفی به دست ایران افتاده و آنها نمی توانند استفاده ای از آن کنند! ادعاهای آمریکایی ها با اسنادی که به مرور توسط ایران منتشر شد، یکی یکی رنگ باخت و شکار دومین پهپاد در سالگرد آن، تیر خلاص را به آمریکایی ها شلیک کرد.
انکارهای مقامات آمریکایی درباره شکار «اسکن ایگل» باعث شد سپاه رسماً واکنش نشان دهد و به آمریکایی ها توصیه کند پهپادهای خود را دقیق تر بشمارند! سردار رمضان شریف مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران با بیان این که، «آمریکایی هادر قضیه شکار آرکیو 170 هم این گونه صحبت ها یی را مطرح کردند ولی بعدها گفتند که این مساله قابل بررسی است» اظهار کرد: فرماندهان نیروی دریایی آن ها امروز نیز اعلام کرده اند که این موضوع صحت ندارد، ولی بلافاصله یک مقام دیگر آمریکایی گفته که تلویزیون ایران تصاویر این پهپاد را پخش کرده است؛ این مساله برای ما دارای مفهوم است.  او با بیان این که »کسانی که علم این گونه اقدامات را می دانند، با اهمیت این موضوع آشنا هستند«، تصریح کرد: توانمندی ما بیش تر از این حرف هاست و مطمئن هستم که در آینده نزدیک، دیر یا زود خودشان این شکار را تأیید خواهند کرد.  مسوول روابط عمومی کل سپاه خاطرنشان کرد: به فرمانده آمریکایی توصیه می کنم که یک بار دیگر پهپادهایش را به طور دقیق شمارش کند. او خاطرنشان کرد: اگر نیاز باشد اطلاعات جدیدتری از این شکار اعلام خواهیم کرد.  وی با اشاره به این که «این اقدام سپاه عظمت برای انقلاب و خفت و خواری برای آمریکایی ها به همراه دارد»، تأکید کرد: «چشم عقاب» برای آن ها خیلی مهم بود و برای همین دل شان نمی خواهد که در این غائله بازنده باشند.  سردار شریف در پایان خاطرنشان کرد: آن ها ما را خوب می شناسند، این موضوع آن چنان محکم است که اگر نیاز باشد چیزی را رو می کنیم که آن ها آبروی شان برود، لذا دوباره توصیه می کنم که فرمانده آمریکایی پهپادهایش را به دقت شمارش کند.
شبکه آمریکایی سی ان ان نیز در گزارشی مفصل به این ماجرا پرداخت و ظهور پهپادها را نقطه عطفی در جنگ ها عنوان کرد. به گزارش سی ان ان پهپادها به طور عملیاتی در دو جنگ عراق و افغانستان بکار گرفته شدند و اپراتورها، در خاک آمریکا و از فاصله چند هزار کیلومتری آنها را کنترل می کنند.  سی ان ان در گزارش خود افزود با توجه به این موضوع که امروزه ارتش امریکا به طور قابل ملاحظه ای در عملیات های نظامی خود به پهپادها وابسته است، توان ایران در مقابله با پهپادهای آمریکایی، برای واشنگتن بسیار نگران کننده است. به گزارش سی ان ان؛ «آنچه سبب نگرانی بیشتر می شود این است که ایران می تواند پهپاد کشوری دیگر (آمریکا) را به زمین بنشاند.» شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا نیز طی گزارشی از دفتر خاورمیانه خود در بیت المقدس گفت: ایران تصاویر پرنده ای را نشان می دهد که مدعی است پهپاد «ا سکن ایگل» ساخت شرکت بوئینگ آمریکا بوده که اخیراً به دست نیروهای ایرانی افتاده است. خبرنگار این شبکه افزود: ایران تاریخچه و سابقه ی ادعاهای تسخیر پهپادهای آمریکایی دارد که متعاقباً ثابت شده، ادعای ایران، صحیح بوده است. البته وزارت دفاع آمریکا به هیچ وجه، وقت خود را تلف نکرد و بلافاصله اعلام کرد هیچیک از پهپادهای آمریکایی در خاورمیانه مفقود نشده است. همین وزارتخانه در بیانیه خود تصریح کرد: تمامی عملیات ما در خلیج فارس، محدود به آب های آزاد و حریم هوایی بین المللی است. لذا اکنون این سؤال مطرح می شود که چگونه این پهپاد ممکن است به دست ایرانیان افتاده باشد؟
فاکس نیوز در ادامه برای پاسخ به این سوال مدعی شد؛ این امکان وجود دارد که ایرانیان این پهپاد را مدت ها قبل از آب دریا گرفته باشند! شبکه ان بی سی آمریکا نیز در گزارشی مستقیم از تهران به بررسی این موضوع پرداخت. خبرنگار شبکه »ان بی سی« در تهران گفت، آمریکا دفعه قبل نیز شکار پهپاد آمریکایی توسط ایران را انکار کرده بود، اما سرانجام پس از اذعان به این مسئله، از ایران خواست آن را به آمریکا برگرداند. جک جیکوبز، سرهنگ بازنشسته آمریکایی و تحلیلگر سیاسی و نظامی شبکه ان بی سی نیز در این رابطه گفت، این احتمال وجود دارد که آنان (ایرانیان) مانند دفعه قبل، یک فروند پهپاد آمریکایی را واقعاً در اختیار گرفته باشند.
سرهنگ جک جیکوبز در خاتمه افزود، اگر من نیز دولت آمریکا بودم، این مسئله را انکار می کردم. وی تأکید کرد، اولین کاری که شما انجام می دهید، انکار است. البته راه دیگری نیز وجود دارد که معمولاً مقامات اسرائیلی انجام می دهند و آن این است که اینگونه خبرها را نه تأیید و نه تکذیب می کنند ... مگر این که کس دیگری (ایران) بتواند ثابت کند که آن (پهپاد) را در اختیار دارد.
گزارشگر این شبکه نیز از تهران گفت؛ باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا آمریکا اینبار نیز به این مسئله اذعان خواهد کرد یا نه؟ و بالاخره روز گذشته وزارت دفاع آمریکا بار این اعتراف را بر دوش کشید. سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که به نظر می رسد پهپادی که ایران شکار کرده یک پهپاد اسکن ایگل ساخت آمریکا باشد.
جورج لیتل که سعی داشت موضوع را کم اهمیت جلوه دهد مدعی شد این یک پهپاد پیشرفته نیست و اطلاعات چندانی به ایران نمی دهد.  موضوع مهمی که سخنگوی پنتاگون عامدانه نسبت به آن تجاهل کرد آن بود که بزرگی و کوچکی شکار مهم نیست (هر چند سال گذشته ایران بزرگ ترین شکار را در دام انداخته بود) بلکه آنچه اهمیت دارد این است که ایران به توانایی شکار پرنده های بدون سرنشین امریکایی دست یافته است.
موضوعی که کارشناس روس به درستی به آن اشاره کرد. «ورونیکا کراشنینیکووا» مدیرعامل انستیتو ابتکارات وتحقیقات سیاست خارجی روسیه بااشاره به بی سابقه بودن شکار پهپادهای جاسوسی در جهان و اهمیت فراوان اقدام ایران دراین زمینه گفت: شکار پهپاد «اسکن ایگل» آمریکا عصر جدیدی را درجنگ های الکترونیکی و جاسوسی هوایی جهان آغاز کرده است. کراشنینیکووا در گفت و گو با ایرنا در مسکو افزود: ایران با این اقدام، توانمندی دفاعی و پتانسیل بالای صنایع نظامی خود را به جهان نشان داد و این حقیقت نشان می دهد که بخش عمده این صنایع هنوز برای جهان ناشناخته مانده است.
وی افزود: ایران توانست دو پهپاد پیشرفته آمریکا را در یک سال شکار و بدون صدمه در اختیار گیرد و این پیروزی بزرگی می باشد که تا کنون نصیب هیچ ارتشی در جهان نشده است. «کراشنینیکووا« یادآوری کرد: در دوره شوروی سابق واحدهای پدافند هوایی این کشور یک پرنده جاسوسی آمریکا را سرنگون کردند و دولتمردان شوروی تا مدتها از این رویداد بهره برداری سیاسی کردند. وی اضافه کرد: اما ایران دو پرنده جاسوسی را به طور سالم در اختیار گرفت و فناوریهای پیشرفته پهپاد «آر.کیو-170» را رمزگشایی کرد و در حال حاضر هم دانشمندان این کشور به بررسی پرنده «اسکن ایگل» مشغول هستند. یک روزنامه لبنانی نیز در این باره نوشت: به دنبال موفقیت ایران در شکار هواپیماهای پیشرفته پهپاد آمریکایی، مقامات کاخ سفید از نزدیک شدن به آسمان ایران ناامید شدند. روزنامه لبنانی «البناء» با اشاره به شکار پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حین نقض حریم هوایی کشورمان نوشت: این اقدام موفقیتی مهم بوده و ابعاد گوناگونی در سطوح نظامی و علمی دارد.
این روزنامه نوشت: آمریکا عملیات های شناسایی مختلفی با استفاده از این هواپیماها در افغانستان، عراق و بسیاری از دیگر نقاط جهان و منطقه انجام می دهد. پلیتیکا، روزنامه پرتیراژ صربستان نیز در گزارشی تحت عنوان یک پهپاد دیگر آمریکا به دست ایران افتاد، نوشت: پنتاگون قدرت سایبری ایران را دست کم گرفته است.
روزنامه پلیتیکا با ارائه گزارشی از موفقیت های یک سال گذشته ایران در مقابله با پهپادهای متجاوز آمریکایی، به نقل از خبرنگار خود در واشنگتن افزود: ایرانی ها موفقیت خود را در به دام انداختن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که از حریم هوایی این کشور جاسوسی می کرد، ستودند.کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات