صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۱۳۳۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3737 شنبه 20 مهرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دولت آمریکا سخت در پنجه تصرف و اقتدار شبکه صهیونیسم بینالمللى و منافع نامشروع آن است. (13/7/92)

 سرمقاله

دوره‌گردی ذلیلانه

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از  اواخر هفته گذشته،‌ مصاحبه‌های متعددی را با رسانه‌های غربی انجام داده است. محور اصلی این مصاحبه‌ها، فعالیت هسته‌ای ایران و مذاکرات ایران با گروه 1+5 در ژنو است که 23 و 24 مهرماه برگزار می‌شود. بنیامین نتانیاهو برای تخریب فضای مذاکرات و تأثیر منفی بر آن، در تمام مصاحبه‌های انجام‌شده، لحنی تند به همراه تکرار اتهام‌های واهی گذشته را به کار برده است. وی با نگرانی از احتمال شکل‌گیری روند توافقات نسبی در مذاکرات، مدعی شد: رسیدن به توافقی بد و نصف‌ونیمه با ایران، بدتر از نرسیدن به هیچ توافقی است. نتانیاهو به روزنامه «فرانکفورتر آلگمانیه» گفت: غنی‌سازی ایران باید کاملاً برچیده شود و استدلال کرد کسی خواهان ادامه غنی‌سازی اورانیوم است که بخواهد سلاح اتمی بسازد. وی در گفت‌وگو با شبکه «اسکای‌نیوز» از تصمیم انگلیس برای تجدید مناسبات با ایران در سطح کاردار غیرمقیم، ابراز ناخشنودی کرد و برای تأثیرگذاری بیشتر بر طرف‌های مذاکره با ایران، از طریق ایجاد رعب و وحشت در ادعایی مضحک گفت: ایران می‌تواند دویست بمب هسته‌ای و موشک با برد رسیدن به اروپا و آمریکا بسازد که روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» در مقاله‌ای با موضع‌گیری تند در برابر حرف‌های سخیف و کوته‌فکرانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نوشت: او (نتانیاهو) بدون اینکه سرخ شود، از 18 سال پیش (1995) با حرف‌هایی تند، خبر از دستیابی ایران به بمب اتم در «پس‌فردا» می‌دهد. آیا اگر یک نفر در حالی که سلاح‌های اتمی خود را مخفی می‌دارد، پس از چندمین بار که این حرف را اعلام کرده و درست نبوده، باورپذیری خود را از دست نمی‌دهد؟ «یورگن تود نهوفر» نویسنده این مقاله که کارشناس کنترل تسلیحات و از اعضای سابق پارلمان آلمان است، همچنین تأکید کرد: ایران سال‌هاست در زمینه برنامه هسته‌ای آماده توافق است، اما آمریکا سیاست تهاجمی خود را ادامه داد و ویروس‌های کامپیوتری به تأسیسات هسته‌ای غیرنظامی ایران حمله کردند و تحریم‌ها به داروهای ضدسرطان و ام‌اس توسعه یافت. ایران هفته‌ای یک بار به حمله نظامی تهدید شد و پنج دانشمند هسته‌ای این کشور ترور شدند. پس از اینکه نتانیاهو تمام توانش را برای تأثیرگذاری بر روند مذاکرات به کار گرفت و نیز در نظر داشتن اینکه انتخاب آمریکا در نقطه نهایی حمایت از رژیم صهیونیستی است، حال باید پرسید آمریکا در این مرحله چگونه عمل خواهد کرد؟ به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند وضعیت موجود، به نحوی رقم بخورد که آن‌‌ها به نقطه نهایی نرسند تا با دو گزینه مواجه شوند و از روی ناچاری، گزینه حمایت از صهیونیست‌ها را برگزینند. مذاکرات ژنو، معیار مناسبی برای سنجش این نظرات است.

 

ترجمه

ایفای نقش کنگره در مورد ایران به عنوان پلیس بد

گروه ترجمه- روزنامه نیویورک‌تایمز 12 اکتبر 2013 (20مهر) در مقاله‌ای به تأثیرگذاری کنگره آمریکا بر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران پرداخت و نوشت: هنگامی که دیپلمات‌های ایرانی سه‌شنبه با آمریکا و پنج قدرت جهانی به گفت‌وگوی هسته‌ای بنشینند، کنگره در آنجا نمی‌تواند اثرگذاری کند؛ اما این به معنای عدم تأثیرگذاری کلان آن بر روند مسئله هسته‌ای ایران نیست. تحریم‌های جدید ایران با جدیتی بیشتر در سنا و مجلس نمایندگان به تصویب رسید به گونه‌ای که این تحریم‌ها می‌تواند اهرم فشاری جدی برای فشار بر رهبران ایران به منظور گرایش به توافق هسته‌ای باشد. یا اینکه می‌تواند راه را بر مسیر مطلوب دیپلماسی سد کند؛ آن هم در این مقطع بسیار حساس و حیاتی. کمیته بانکداری سنا تحت فشار جان کری، وزیر خارجه آمریکا، موافقت کرد برای مدت کوتاهی اجرای این قانون را تا پیش از نشست ژنو به تعویق بیندازد.

در ادامه مقاله آمده است: اما سناتور جیم جانسو، عضو دموکرات و رئیس این کمیته به دولت اوباما گفته است که در نظر دارد در هفته‌های آتی، این قانون را اجرایی کند. این وضعیت، کنگره را در چشم‌انداز تأیید برای تحریم‌های جدید علیه ایران قرار می‌دهد؛ درست زمانی که غرب میزان جدیت حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران را برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای می‌سنجد. در واقع، رسیدن به توافق و رفع نگرانی‌ها می‌تواند به لغو تحریم‌های موجود کمک کند. سناتور مارک کرک، عضو جمهوری‌خواه و جنگ‌طلب که از تحریم‌ها و قطع دسترسی ایران به بازار بین‌المللی حمایت کرد، می‌گوید: «می‌دانیم که تحریم‌ها به رژیم (ایران) صدمه وارد کرده است... در این مقطع باید فشارها را زیاد کنیم و از عقب‌نشینی بپرهیزیم.» اگرچه آقای روحانی تلاش می‌کند در مسیر دیپلماسی و حل‌وفصل مسئله گام بردارد؛ اما در ایران تندروها با دیپلماسی دشمنی عمیق دارند. برخی ناظران ایران نگرانند که اگر کنگره تحریم‌های جدید را به یکباره تصویب کند، می‌تواند با واکنش محافظه‌کاران در ایران روبه‌رو شود که این مسئله می‌تواند تلاش‌های تازه رهبران دو کشور ایران و آمریکا را به شکست بکشاند.

در پایان مقاله آمده است: کلیف کاپچان، کارشناس ایران در گروه برآورد خطر اوراسیا می‌گوید: «این گفت‌وگوها بسیار پیچیده است... در صورتی که کنگره پیش از آزموده شدن شانس دیپلماسی، این تحریم‌ها را تصویب کند، نتیجه نهایی، شکست خواهد بود.» از نظر حامیان تحریم‌های جدید، کنگره قهرمان کارزار فشار بر ایران است. آقای کرک می‌گوید: کاخ سفید تلاش کرده است از اجرای تحریم‌‌ها جلوگیری کند. این نقشی است که کنگره مشابه آقای نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، ایفا می‌کند و مصرانه از آمریکا می‌خواهد سخنان آشتی‌جویانه روحانی را نادیده بگیرد و فشارها را دوچندان کند. آقای کاپچان می‌گوید: «سخنرانی نتانیاهو به‌طور گسترده‌ای مورد استهزا قرار گرفت... اما این سخنان به‌طور گسترده‌ای دیدگاه‌های بسیاری از اعضای کنگره را منعکس می‌کند.» برخی مقامات دولت آمریکا مزیت ایفای نقش کنگره به عنوان پلیس بد را تأیید می‌کنند.

اخبار و تحلیل‌ها: در بازی جدید آمریکا، دولت، نقش پلیس خوب؛ و کنگره و سنا، نقش پلیس بد را ایفا می‌کنند. قاعده این بازی این است که برای گریز از دست پلیس بد باید به پلیس خوب پناه برد. اگر از نظر کارگردان این بازی جدید، دولت نقش پلیس خوب را دارد، ایران چنین نظری ندارد و دولت آمریکا برای اینکه به ایران اثبات کند پلیس خوب است، باید تفاوتش با پلیس بد (کنگره) را در عمل نشان دهد و راه آن، پذیرش حقوق هسته‌ای ایران است. در غیر این صورت چیزی عوض نشده و با بد شدن پلیس خوب، اساس بازی طراحی شده به هم می‌ریزد و از نظر ایران همه طرف‌های مقابل، پلیس بد هستند؛ اما بازی در اینجا تمام نمی‌شود، زیرا تمام صحنه‌های آن در منظر افکار عمومی است که صداقت رویکرد ایران و بی‌صداقتی آمریکا را مشاهده کرده‌اند.

اخبار 

خلجان‌های ذهنی فتنه‌گرانه!

جریان فتنه همراه با طیف افراطی اصلاح‌طلبان در صددند در سطح دانشگاه‌ها، آموزش‌وپرورش، تشکل‌های کارگری، کارمندی، استان‌ها، شهرستان‌ها و مناطق، پارلمان اصلاحات تشکیل دهند. «سعید حجاریان» که از مبتکران این طرح است، درباره آن گفته است: «پارلمان اصلاحات ایده خوبی است. ایده‌ای است که می‏خواهد از پایین شکل بگیرد؛ از سطح مناطق، شهرستان‏ها، استان‏ها و مرکز. هرمی باشد که افراد، درون آن سازمان می‏یابند. پارلمان اصلاحات چند خوبی دارد: اول اینکه، موانع کنونی بر سر فعالیت احزاب، پیش‏ روی فعالیت پارلمان قرار ندارد. دوم آنکه، پارلمان محیطی شبیه به پلاسما را به‌وجود می‏آورد که احزاب بتوانند داخل آن عضوگیری کنند. ثالثاً، در مواقع انتخابات، این پارلمان، قدرت بسیج‏ کنندگی برای جمع‌‏آوری آرا را دارد. منتهی مشکل پارلمان، موقعی است که قرار باشد جای احزاب را بگیرد در حالی که پارلمان یعنی قوه ‌مقننه. مادامی که نگوییم قوه مجریه پارلمان چیست و کیست، این طرح ابتر خواهد بود. باید نشان داد بازوی اجرایی پارلمان چیست؟ مصوبات پارلمان اصلاحات را قرار است چه کسی اجرایی کند؟ آیا قرار است پارلمان اصلاحات جایگزین دفتر سیاسی احزاب شود؛ که محال است. یا آنکه می‏خواهد مستقلاً بازوی اجرایی بسازد؛ که خلاف قانون احزاب است و قانون خاص می‏خواهد.»

حجاریان در بخش دیگری از سخنان خود، با توجه به مشکلات فراروی پارلمان اصلاحات، پیشنهاد جبهه ملی اصلاح‌طلبان را داده و گفته است: «به نظرم، الگوی جبهه ملی مناسب است. به هر حال، ایده‌‏ای بود که مدتی کار کرد.»

 

مذاکرات جدید هسته‌ای و ادعای جدید منافقین

 در آستانه مذاکرات ایران و 1+5، گروهک تروریستی منافقین سخن‌پراکنی‌های جدیدی را علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است. رویترز گزارش داده که گروهک موسوم به «شورای ملی مقاومت»، که اکثر اعضای آن را تروریست‌های سازمان منافقین تشکیل می‌دهند، ادعا کرده است که اطلاعاتی از یک مرکز هسته‌ای مخفی در ایران در اختیار دارد! منافقین در ادعای جدید خود گفته‌اند که ایران یک برنامه نظامی هسته‌ای را به پایگاهی نظامی در 5/1 کیلومتری تهران منتقل کرده است! منافقین در ادامه ادعای خود ابراز داشته‌اند که در حدود صد کارشناس ایرانی در حال انجام آزمایش‌های کوچک در این پایگاه نظامی هستند.

تروریست‌های منافقین طی سال‌های گذشته همکاری گسترده‌ای را با محافل صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند و بخشی از پروپاگاندای هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. همچنین اعضای این گروهک در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نیز نقش داشته‌اند.

منافقین از هر گونه تعامل احتمالی بین ایران و گروه 1+5 نگرانند و دائماً دوستان غربی خود را به تشدید اقدامات علیه ایران تشویق می‌کنند.

 اخبار کوتاه   

* «محمدجواد ظریف» در دیدار با برخی اهالی رسانه اعلام کرده است: «سخنان من در دیدار وزرای خارجه1+5، انقلابی‌تر از گفتمان احمدی‌نژاد بوده به‌گونه‌ای که وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد اگر قرار بود این سخنان را بشنویم، آقای جلیلی را برای مذاکره می‌فرستادید.»

* چند تشکل اصول‌گرای دانشجویی با ارسال نامه‌هایی خطاب به سیدحسن خمینی، خواستار پاسخگویی دفتر حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) درباره ادعاهایی شده‌اند که این روزها در قالب خاطره به حضرت امام(ره) نسبت داده می‌شود.

* گفته می‌شود یکی از مدیران فرهنگی که به اختلاس 27 میلیارد تومانی متهم است، در صدد عقد قرارداد ساخت یک سریال با صداوسیما است. همچنین شنیده می‌شود به دلیل برخی تخلفات، وی از هیئت اسلامی هنرمندان نیز اخراج شده است.

 *در جلسه هفته گذشته هیئت دولت، تعدادی از وزرا از عملکرد صداوسیما در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک انتقاد کردند و معتقد بودند نباید ادعاهای «سوزان رایس» درباره تماس تلفنی و همچنین سخنان اوباما در دیدار با نتانیاهو در بخش‌های خبری سیما پخش می‌شد. ضرغامی در دفاع از عملکرد صداوسیما گزارش مشروحی از اقدامات این سازمان را ارائه کرد و یادآور شد به منظور حمایت از تحرک دیپلماسی دولت، هنوز یک صدای مخالف را به برنامه‌های سازمان نیاورده‌ایم. اخباری هم که از اوباما و رایس پخش کردیم، واقعیت‌های خبری بوده و نمی‌شود سانسور کرد. گفته می‌شود روحانی در پایان جلسه، از عملکرد صدا‌وسیما ابراز رضایت کرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات