صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۶۲۴۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3758 دوشنبه 20 آبان ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) فکر نمی‌کنم از این مذاکرات آن نتیجه‌اى را که ملّت ایران انتظار دارد، به‌دست بیاید، لکن تجربه‌اى است و پشتوانه‌ تجربى ملّت ایران را افزایش خواهد داد. (12/8/92)

سرمقاله

راه بر هم زدن بازی کنگره و رژیم صهیونیستی

پس از پایان گفت‌وگوهای سه‌روزه هسته‌ای ایران و گروه 1+5، بیشتر شرکت‌کنندگان در نشست، از روند مذاکرات احساس رضایت داشتند. یک روز پس از پایان گفت‌وگوها، کنگره آمریکا از تصمیم خود برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران خبر داد. به نوشته رویترز، این تصمیم، نشان‌دهنده بدبینی کنگره به دور تازه مذاکرات هسته‌ای و همچنین از سرگیری فعالیت لابی‌های رژیم صهیونیستی در کنگره علیه ایران است.

«باب منندز» رئیس‌کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، گفت این کمیته این هفته با هدف استمرار فشار بر ایران، تصویب دور تازه‌ای از تحریم‌ها را بررسی می‌کند. وی گفت: «نگرانی‌ ما این است که ما حتی بیش از ایرانی‌ها به رسیدن به توافق مشتاق باشیم.» وی همچنین با رد حق غنی‌سازی ایران گفت: هیچ حق‌ بین‌المللی برای غنی‌سازی داخلی وجود ندارد و آمریکا نیز نباید چنین حقی را برای ایران به رسمیت بشناسد. به موازات اقدام کنگره و در حالی که هیچ چشم‌انداز روشنی درباره گفت‌وگوها وجود ندارد، رژیم صهیونیستی نیز فعال شده و وزیر اقتصاد آن، از تلاش رژیم غاصب برای تأثیرگذاری بر کنگره آمریکا و جلوگیری از توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران خبر داد. «نوتالی بنت» تأکید کرد که تلاش‌ها برای تأثیرگذاری بر کنگره برای جلوگیری از امضای توافق‌نامه درباره برنامه هسته‌ای ایران پیش از مذاکرات 20 نوامبر در جریان است. وی سه‌شنبه آینده به همین منظور به واشنگتن سفر می‌کند.

رژیم صهیونیستی از توافق ایران و آمریکا ناراضی نیست، آنچه این رژیم غاصب را نگران کرده و به تکاپو واداشته، توافقی است که در آن به حق غنی‌سازی ایران اذعان شده باشد و به فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مشروعیت و رسمیت بین‌المللی بدهد. دولت آمریکا نیز در حالی که وانمود می‌کند با کمترین اثرپذیری از صهیونیست‌ها برنامه خودش را در مذاکره با ایران دنبال می‌کند، از بازی که کنگره و رژیم صهیونیستی راه انداخته‌اند، برای امتیاز ندادن به ایران بیشترین استفاده را می‌برد. راه مصون ماندن از عوارض بازی مثلثی دولت آمریکا و صهیونیست‌ها و کنگره، بی‌اعتنایی ایران به آن و اصرار بر حقوق هسته‌ای و شتاب دادن به روند غنی‌سازی‌ها است. در حالی که دولت آمریکا تلاش زیادی برای کاهش سرعت غنی‌سازی ایران دارد، سرعت دادن به آن، بازی کنگره و رژیم صهیونیستی را خراب می‌کند.

ترجمه

          مخالفت ایران با لحن و محتوای پیش‌نویس توافق هسته‌ای

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 11 نوامبر 2013 (20 آبان) در مقاله‌ای به روند پیشرفت گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: روز یکشنبه دیپلمات‌ها گفتند که جان کری و وزرای خارجه سایر قدر‌ت‌های جهانی به‌دنبال تدوین توافقی موقت به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران هستند و در عین حال، دولت ایران بر شناسایی رسمی حقوق غنی‌سازی خود پافشاری می‌کند که این مسئله، مانعی جدی به شمار می‌رود. گفت‌وگوکنندگان ایرانی و غربی در بحث‌های خود در پشت درهای بسته در مورد لحن توافق احتمالی چانه‌زنی کردند.

در ادامه مقاله آمده است: بسیاری از گزارش‌ها شکست گفت‌وگوها را به دلیل پافشاری‌ فرانسه بر اعمال محدودیت‌های شدید در مورد تأسیسات آب سنگین (تولیدکننده پولوتونیم) می‌دانند، اما یک مقام ارشد آمریکایی گفت اگرچه فرانسه موضعی جدی‌تر از شرکای خود در برخی مسائل اتخاذ کرده؛ اما گروه گفت‌وگوکننده هسته‌ای ایران بود که از تکمیل و تدوین توافقی موقت امتناع کرد و گفت پیش از ادامه کار باید مشورت‌های بیشتری با تهران صورت دهد. یک مقام ارشد آمریکایی روز یکشنبه در اورشلیم به خبرنگاران و کارشناسان رژیم صهیونیستی گفت که شش قدرت جهانی در گفت‌وگوها سندی عملی را تأیید کرده و آن را به ایرانی‌ها ارائه کرده‌اند. آقای کیتون به نقل از یک مقام آمریکایی گفت که «محتوای این سند برای آن‌ها بسیار دشوار و سنگین بود. آن‌ها باید به خانه بازگردند و با دولت خود گفت‌وگو کنند و بازگردند.»

در پایان مقاله آمده است: با وجود این، ناکامی در رسیدن به یک توافق، انتقادات در کنگره را به همراه داشته و از تشدید تحریم‌ها علیه ایران سخن گفته شده است. در اسرائیل و پادشاهی‌های محافظه‌کار خلیج‌فارس نیز به منظور بسیج مخالفت با توافق، انتقادات شروع شده است. سناتور باب کروکر، عضو ارشد کمیته روابط خارجی، نیز در برنامه شبکه ان‌بی‌سی از دولت اوباما انتقاد جدی کرد. آقای کری روز یکشنبه با دفاع از راهبرد گفت‌وگوی خود گفت که توافق برای توقف برنامه هسته‌ای ایران که وی به‌دنبال آن است، مطابق منافع اسرائیل است. وی تأکید کرد که «ما کور نیستیم و تصور نمی‌کنم احمق باشیم.» در قلب بحث، راهبرد دولایه دولت اوباما قرار دارد که به دنبال توافق موقت با ایران به منظور توقف موقتی تلاش‌های هسته‌ای ایران طی شش ماه است؛ به طوری که دیپلمات‌ها زمان کافی برای گفت‌وگو در مورد توافقی جامع‌تر خواهند داشت. دولت اوباما آماده است به عنوان بخشی از توافق موقت مادامی که ایران با سایر محدودیت‌ها در مورد فعالیت هسته‌ای خود موافقت کند، به ایران اجازه غنی‌سازی در حد 5/3 درصد بدهد. یک مقام ارشد دولت آمریکا پیش از آخرین دور گفت‌وگوها در ژنو گفت که «آمریکا معتقد نیست حق غنی‌سازی به عنوان حقی اساسی و طبیعی وجود دارد و ما این موضوع را بارها به ایران گفته‌ایم.» ماری هرف، سخنگوی معاونت وزارت خارجه آمریکا، از اظهارنظر در مورد تحولات مربوط به گفت‌وگوها امتناع کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: محرمانه بودن مذاکرات، دلیل بی‌اعتباری برخی از گمانه‌ها و حتی تعدادی از اخبار نیست و به سبب اهمیت اصل موضوع باید بسیار هوشیار بود چرا که برخی از گمانه‌ها و اخبار، به خلق و خو و رفتار سیاسی آمریکا‌یی‌ها نزدیک است و درک اینکه آمریکایی‌ها مخالف هر نوع غنی‌سازی ایران هستند، به استدلال و تکاپو نیاز ندارد، بلکه تأکید بر حقوق هسته‌ای ایران موضوعی است که باید دائم به آن پرداخت و به آن اصرار داشت تا آن را از مشت بسته آمریکا و متحدانش درآورد.

اخبار

بازی جدید نمایندگان آمریکا

 نمایندگان آمریکایی اعلام کردند درپی تشدید تحریم‌های ایران قبل از شکل‌گیری هر توافقی هستند. به نوشته رویترز، آن‌ها می‌خواهند تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران تصویب کنند تا از امتیاز دادن زیاد واشنگتن به تهران درخلال تعامل هسته‌ای جلوگیری شود. «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت: کمیته روابط خارجی، به سوی تحریم‌های بیشتر حرکت خواهد کرد تا در ادامه مذاکرات، فشار بر ایران را حفظ کند. آقای منندز حق غنی‌سازی داخلی ایران را نیز رد کرده و مدعی است هیچ حق بین‌المللی برای غنی‌سازی داخلی وجود ندارد و آمریکا نباید چنین حقی را برای ایران به رسمیت بشناسد.

«لیندزی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه و حامی افزایش تحریم‌ها نیز گفته است: به‌زودی طرحی جدید با چهار بخش از سوی هر دو حزب به کنگره معرفی می‌شود. وی افزود: نتیجه معقول در مذاکرات این است که ایران غنی‌سازی را متوقف، سانتریفیوژها را اسقاط و فعالیت رآکتور اراک را متوقف کند.

 رویترز با اشاره به کارشکنی قانون‌‌گذاران آمریکایی در برابر امیدهای به وجود آمده برای رسیدن به توافق هسته‌ای افزود: دیپلمات‌ها می‌گویند با وجود شکست دور اخیر مذاکرات که در سطح بالا با ایران برگزار شد، هنوز امکان دستیابی به توافق وجود دارد. این خبرگزاری نوشت: موضع قانون‌گذاران، تردید و بدبینی گسترده کنگره آمریکا نسبت به بهبود روابط ایران و قدرت‌های جهانی را منعکس می‌کند. این اظهارنظرها، همزمان با لابی جدید اسرائیل علیه پیشنهاد هسته‌ای تهران مطرح شده است.

اخبار کوتاه      

* «محمدرضا عارف» به‌تازگی در دیدار با جبهه اصلاح‌طلبان، در پاسخ به سؤال یکی از حاضران، درباره اقدامات دولت برای رفع حصر موسوی و کروبی گفت: آن گونه که شنیدم، دولت در حال انجام دادن اقداماتی از مجاری قانونی برای رفع این مشکل است که امیدوارم با همراهی مسئولان مربوط در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی در این باره بشنویم!

گفتنی است این روزها جریان فتنه و حامیان آن تلاش زیادی می‌کنند که خیانت‌ها و جنایات سران فتنه را به اشتباهاتی سهوی و ناخواسته از سوی آنان تنزل دهند و جالب‌تر اینکه، فتنه این روزها طلبکار نظام و انقلاب هم شده است!

* درحالی که تا زمان برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری نزدیک به دو سال زمان باقی است، برخی جریانات افراطی، احیای طرح شکست‌خورده «شورای رهبری» را کلید زده‌اند و قرار است در آینده نزدیک، شماری از روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب این بحث را به فضای عمومی کشور بکشانند.

* یکی از مراجع نزدیک به جریان اصلاح‌طلب که در سالیان اخیر، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم او را به دلیل رفتارش در فتنه ۸۸ فاقد ملاک‌های لازم برای مرجعیت اعلام کرد، به‌تازگی به‌دنبال توسعه دفاتر خود در استان‌های بزرگ از جمله تهران افتاده است. بر اساس این راهبرد، دفتر وی همزمان در روز عید غدیر در شهرک غرب تهران با حضور شماری از اصلاح‌طلبان و فعالان فتنه ۸۸ راه‌اندازی شد.

* یکی از افراد نزدیک به دولت تدبیر و امید که بنا به دلایل مهمی، از جلوس بر صندلی یکی از وزارت‌خانه‌های مهم کشور بازمانده، در اظهاراتی تفرقه‌انگیزانه مدعی شده که یکی از دلایل ترور دادستان زابل، مشارکت نداشتن برخی اقلیت‌ها در ساختار نظام بوده است! بر همین اساس، شنیده شده، فرد مذکور پس از نرسیدن به پست وزارت‌خانه مربوط، فشارهایی را برای انتصاب افراد نزدیک به خود در این وزارت‌خانه  آغاز کرده است.

* به‌تازگی جلسات انتخاباتی احزاب منحله مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب برای انتخابات مجلس دهم آغاز شده است. بر این اساس، محمد سلامتی، دبیرکل سازمان منحله مجاهدین، با تأیید این خبر در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای گفت که این حزب در حال آماده‌سازی برای انتخابات مجلس است. روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند با تشکیک در حکم قانونی انحلال این دو حزب ساختارشکن، به احیای این دو حزب منحله که نقش مهمی در فتنه ۸۸ بر عهده داشتند، کمک کنند.

* بر اساس گزارش‌های رسیده، خودروی حامل دانش‌آموزان بسیجی شهرستان جلفا، هدف گلوله قرار گرفت؛ اما خوشبختانه در این حادثه تیراندازی، به هیچ‌یک از سرنشینان آن آسیبی نرسید. گفتنی است مدتی است که اقدامات تروریستی در کشور رو به افزایش است به طوری که شب گذشته نیز معاون پارلمانی وزارت صنعت در یکی از خیابان‌های تهران با سلاح گرم مورد هدف قرار گرفت و به قتل رسید.

* مدتی است که فردی به نام «غ» به‌عنوان مشاور عالی در وزارت علوم منصوب شده و مأموریت پیدا کرده است تا اوضاع را برای بازگشت دانشجویان مسئله‌دار به فضای علمی کشور فراهم کند. براساس گزارش‌ها، تاکنون دویست‌وچهل نفر از این دانشجویان به دانشگاه‌ها بازگردانده شده‌اند. گفتنی است برخی از این  افراد در فتنه ۸۸ اقدامات عملی  انجام دادند و پرونده آن‌ها هم اکنون نیز مفتوح است. یک متهم ردیف اول در غائله سال ۸۲ دانشگاه امیرکبیر و همچنین رهبر دانشجویان دانشگاه تهران در اغتشاشات نیز جزو این افراد بازگشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات