صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۶۳۰۴۵
امام خامنه‌ای در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت تبیین کردند

هفت شاخص مهم دولت مطلوب اسلامی

اشاره: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار هیئت دولت یازدهم، با قدردانی از هماهنگی دولت و مجلس برای آغاز به‌کار سریع دولت جدید، آقای روحانی را رئیس‌جمهوری مطلوب، مورد اعتماد و دارای سوابق روشن انقلابی خواندند و با تبیین شاخص‌های مهم دولت مطلوب از جمله سلامت اعتقادی و اخلاقی، خدمت به مردم، عدالت، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، قانونگرایی، حکمت و خردگرایی و تکیه بر ظرفیت درون‌زای کشور تأکید کردند: اقتصاد و علم را در اولویت قرار دهید و با مهار تورم، تأمین نیازهای اساسی مردم، رونق تولید و ایجاد تحرک و آرامش در عرصه اقتصادی، امید مردم به آینده را استمرار و افزایش دهید.

تهدید آمریکا به دخالت در سوریه، فاجعه‌ای قطعی برای منطقه

ایشان همچنین تهدید آمریکا به دخالت در سوریه را فاجعه‌ای قطعی برای منطقه خواندند و تأکید کردند: هرگونه دخالت و جنگ‌طلبی یقیناً به ضرر آتش‌افروزان خواهد بود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تبریک هفته دولت به همه مسئولان، مدیران و کارکنان خدوم قوه مجریه، خاطرنشان کردند: هفته دولت با نام دو شهید فرزانه، رجایی و باهنر، زینت یافته است و اقدام همه دولت‌ها در سرلوحه قرار دادن نام و اهداف این دو شهید، حرکتی پرمعنا است.
ایشان با تحسین سرعت عمل و پیگیری رئیس‌جمهور برای معرفی فوری وزیران به مجلس شورای اسلامی افزودند: رأی خوب مجلس به وزیران پیشنهادی نیز زمینه‌ساز آغاز به‌کار سریع دولت جدید بود که این مسئله نشان‌دهنده هماهنگی ارزشمند دو قوه و حساسیت قابل تقدیر رئیس‌جمهور و مجلس برای شروع سریع فعالیت‌های دولت بود.
رهبر معظم انقلاب با ابراز امیدواری برای بروز عینی نقاط‌ قوت دولت یازدهم و استمرار و افزایش امیدهای مردم افزودند: وجود آقای روحانی با «سوابق روشن مبارزاتی و انقلابی و مواضع خوب و درست در سه دهه اخیر»، بدون تردید از نقاط قوت دولت جدید است.
ایشان با اشاره به عزم راسخ رئیس‌جمهور برای حل مشکلات افزودند: ان‌شاءالله هیئت دولت با تکیه بر عزم مستحکم بتواند با حرکت در مسیر درست، وظایف سنگین خود را به انجام برساند.
سخنان رهبر انقلاب در اولین دیدار هیئت دولت یازدهم با تبیین شاخص‌های مهم دولت مطلوب اسلامی ادامه یافت.
شاخص اول؛ سلامت اعتقادی و اخلاقی
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سلامت اعتقادی و اخلاقی را از شاخص‌های برجسته دولت مطلوب اسلامی برشمردند و افزودند: این اعتقادات و نگاه صحیح به حقایق جامعه، منجر به سلامت عملکرد دولت خواهد شد.
ایشان در همین زمینه، مجموعه بیانات، رهنمودها و مواضع امام خمینی(ره) را شاخصی اساسی خواندند و تأکید کردند: اصول و ارزش‌های انقلاب در سخنان و مواضع امام، متجلی است و اگر عملاً پایبند و دلبسته آنها باشیم و در مواقع ابهام نیز به آنها رجوع کنیم، به فضل الهی، کارها «خوش‌آینده» خواهد بود و به پیش خواهیم رفت.
شاخص دوم؛ خدمت به مردم
ایشان خدمت به مردم را گفتمان اصلی دولت اسلامی و فلسفه وجودی مسئولان خواندند و تأکید کردند: هیچ مسئله‌ای نباید مسئولان را از خدمت به مردم غافل کند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خاطرنشان کردند: دیدگاه‌ها و سلایق متفاوت سیاسی اقتصادی و اجتماعی حاشیه است و خدمت به مردم، متن؛ اجازه ندهید حاشیه‌ها بر متن اثر بگذارد.
معظم‌له عبور سریع فرصت خدمت به مردم را به دولت جدید گوشزد کردند و افزودند: به همه دولت‌های قبلی نیز گفتم که فرصت چهار یا هشت سال مسئولیت، به سرعت می‌گذرد، اما همین مدت محدود، شامل فرصت‌های بی‌پایان برای خدمت به ملت است که نباید هیچ‌کدام را از دست داد.
شاخص سوم؛ عدالت
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای عدالت را از دیگر شاخص‌های مهم دولت مطلوب اسلامی برشمردند و افزودند: همچنان‌که قبلاً نیز تأکید شده، ما در پی پیشرفت و یا به تعبیر رایج، توسعه هستیم اما قطعاً این پیشرفت باید با عدالت همراه باشد و گرنه جامعه مانند کشورهای غربی دچار شکاف و تبعیض و نارضایتی خواهد شد.
شاخص چهارم؛ سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد
سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد، چهارمین شاخص دولت مطلوب از نگاه رهبر انقلاب اسلامی بود.
ایشان به اعضای دولت جدید یادآور شدند منصب حکومتی، جایگاه وسوسه‌انگیز قدرت و منابع مادی است، مانند یک چشم بصیر و یک نورافکن قوی و دائم، مراقب باشید دستگاه تحت مدیریت شما از وسوسه فساد، دور و در امان بماند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به وجود دستگاه‌های نظارتی از هر سه قوه، خطاب به هیئت دولت افزودند: فساد همچون موریانه است، با قاطعیت و تدبیر جلوی رخنه «فساد، پارتی بازی، رشوه و اسراف» را بگیرید تا اصولاً نیازی به ورود دستگاهای نظارتی به حیطه مدیریتی شما پیش نیاید.
شاخص پنجم؛ قانونگرایی
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، قانونگرایی را از دیگر شاخص‌های بسیار مهم دولت مطلوب دانستند و افزودند: قانون، ریل حرکت دولت است و اگر به هر دلیلی از آن خارج شوید، کشور و مردم، صدمه می‌بینند.
ایشان افزودند: ممکن است برخی قوانین، ناقص و معیوب باشد اما ضرر عمل نکردن به همین 
قوانین، بیشتر از اجرای آنهاست بنابراین تلاش کنید قانون‌گرایی در همه دستگاه‌ها نهادینه شود.
شاخص ششم؛ حکمت و خردگرایی
حکمت و خردگرایی ششمین شاخص مورد تأکید رهبر انقلاب در دیدار با آقای روحانی و کابینه وی بود.
ایشان با توصیه مؤکد به دولت برای استفاده از ظرفیت خوب کارشناسان داخلی در همه زمینه‌ها و عرصه‌ها افزودند: باید قبل از هر اقدام و حتی هر اظهار نظر و موضع‌گیری، مطالعات کارشناسی لازم انجام شود چرا که هزینه برطرف کردن تبعات منفی کارهای ناپخته و سخنان ناسنجیده بسیار زیاد است.
شاخص هفتم؛ تکیه بر ظرفیت درون‌زای داخل کشور
تکیه بر ظرفیت درون‌زای داخل کشور، نکته مهم دیگری بود که رهبر انقلاب توجه هیئت وزیران را به آن جلب و تأکید کردند: کلید حل مشکلات، در ظرفیت‌ها و امکانات داخل کشور است که باید با خردمندی از آنها بهره گرفت.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تشریح بیشتر ضرورت تکیه بر ظرفیت‌های درونی کشور افزودند: این حرف به معنای استفاده نکردن از ظرفیت‌های بیرونی نیست بلکه نکته اساسی این است که نباید به خارج امید بست و به آن اعتماد کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات