صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۶۵۳۹۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شمار 3838 دوشنبه 19 اسفند ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز وظیفه ما، مرزبندی صحیح و صریح با دشمن است. (15/12 /92)

سرمقاله

یک اقدام گستاخانه دیگر!

پس از اقدام خلاف عرف دیپلماتیک نمایندگان پارلمان اروپا در دیدار با دو تن از فتنه‌گران 88 در سفر چندی پیش این نمایندگان به تهران، خبرها از دیدار روز گذشته خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با «نرگس محمدی» یکی از فتنه‌گران فتنه 88 به بهانه روز جهانی زن حکایت دارد؛ خبری که «لیزدوست» خبرنگار بی‌بی‌سی، در صفحه توئیتر خود آن را فاش ساخت.

واقعیت این است که چند وقتی است هیئت‌های سیاسی غربی در سفر به ایران، با زیر پا گذاشتن اصل رفتار میهمان در کشور میزبان و برخلاف نزاکت دیپلماتیک، به اقدامات مداخله‌جویانه در امور ایران می‌‌پردازند که بر خلاف منافع ملی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی است؛ از این رو در این باره ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

1-  از آنجایی که این اقدام خانم اشتون و هیئت‌ پارلمانی اروپا در گذشته، خلاف عرف دیپلماتیک و دخالت در امور کشور ایران است، پس توقع می‌رود که دستگاه دیپلماسی کشورمان بدون هیچ‌گونه تعارفی، به این اقدامات گستاخانه میهمانان غربی واکنش قاطع و جدی نشان دهد. چرا که دیدیم واکنش صریح و قاطع نشان ندادن این دستگاه در برابر اقدام غیرقانونی هیئت‌ پارلمانی در سفر گذشته‌شان به تهران و دیدار آن‌ها با دو تن از فتنه‌گران، سبب شد تا امروز خانم اشتون نیز به خود اجازه دهد با یکی دیگر از فتنه‌گران دیدار کند. ضمن اینکه با شناختی که از خانم اشتون داریم و حمایت وی از کودتاگران طرفدار غرب در اوکراین - که با سفر به این کشور و دیدار با مخالفان و حمایت از آنان انجام داد- پشت پرده و اهداف این دیدارها به‌خوبی نمایان شد، از این رو، دیدار وی با یک فتنه‌گر (که به جرم آشوب‌گری و دشمنی با نظام مردمی و قانونی جمهوری اسلامی چند صباحی زندانی بوده است) جز دهن‌کجی و اعلام دشمنی علنی با نظام جمهوری اسلامی نیست.

2 - غرب با این اقدامات، ضمن دادن امید و روحیه به فتنه‌گران مأیوس و اینکه غربی‌ها همچنان حامی فتنه‌گران خواهند بود، در پی آن است که در آینده، از آنان برای فشار بیشتر به نظام استفاده کند؛ یعنی همان کاری که امروز در اوکراین و دیگر کشورها با دخالت در امورشان و حمایت از مخالفان آنان انجام می‌دهد. پس این اقدمات غیر قانونی میهمانان اروپایی، نوعی تهدید امنیت ملی‌ ما نیز هست و از همین رو است که به پاسخ قاطع و جدی مسئولان دستگاه دیپلماسی نیاز دارد. غربی‌ها باید بدانند که ایران، اوکراین نیست و جمهوری اسلامی، گستاخی‌های اینچنینی آنان را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

 منتظر پاسخ قاطع دستگاه امور خارجه در برابر این اقدام غیرقانونی و خلاف عرف دیپلماتیک خانم اشتون هستیم.

ترجمه

  عدم تأثیر تنش با روسیه بر همگرایی علیه ایران

گروه ترجمه - روزنامه جروزالم‌پست 10 مارس 2014 (19 اسفند) در مقاله‌ای به تأثیر تنش کنونی روسیه و غرب (که به‌دلیل بحران اوکراین به‌وجود آمده) بر روند گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران پرداخت و نوشت: روسیه نقش کلیدی در حفظ همگرایی بین‌المللی در برابر برنامه هسته‌ای ایران ایفا می‌کند. وزیر خارجه آمریکا روز جمعه گفت: «تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین بر وحدت و یکپارچگی میان دو قدرت جهانی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران تأثیر نخواهد گذاشت.» جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت که آمریکا نگران نیست که این دو مسئله بر هم تأثیر بگذارند. وی گفت: «ما در تمام مسائل با روسیه اتفاق نظر نداریم... اما روسیه به نفع آمریکا وارد گفت‌وگوهای (هسته‌ای با ایران) نشده است. همچنین آن‌ها علناً در مورد نگرانی‌های خود در مورد دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای سخن گفته‌اند.»

در پایان مقاله آمده است: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تشریح کرد: «ما کاملاً انتظار داریم و شواهد هفته گذشته این موضوع را نشان می‌دهد که آن‌ها شریک فعال در میز مذاکره باقی خواهند ماند.» روسیه در حفظ همگرایی بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای مشکوک ایران و ابعاد نظامی احتمالی برنامه غنی‌سازی این کشور، نقش کلیدی ایفا کرد.» دولت‌های چین و روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات حمایتی در محکومیت برنامه هسته‌ای ایران صورت داده‌ و تداوم آن را مورد تحریم قرار داده‌اند. با وجود این، نشانه‌هایی مربوط به کاهش جدیت در آن سیاست وجود دارد؛ زیرا روسیه طی زمستان امسال، سواپ یا تبادل نفت در برابر کالا را در روابط تجاری با ایران مدنظر قرار داد که در واقع این اقدام، دور زدن (یا حتی نقض مستقیم) تحریم‌های اجرایی آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. آمریکا نیز در موضع‌گیری خود علیه این اقدامات گفت که روسیه طرح‌های تحریم را رها کرده است. این اقدام اخیر روسیه در تبادل نفت در برابر کالا می‌تواند صادرات نفت ایران را تا پانصد هزار بشکه در روز افزایش دهد. ایران و روسیه در حال گفت‌وگو برای امضای قرارداد صادرات روزانه پانصد هزار بشکه نفت خام در برابر کالا هستند که تلاش‌های غرب برای تداوم فشارها بر تهران را تضعیف خواهد کرد.

اخبار و تحلیل‌ها: در روابط بین‌الملل، یک اصل مهم و حقیقی وجود دارد و آن، نگاه کشورها به منافع ملی‌شان در ارتباط با دیگر کشورها است؛ یعنی کشورها منافع ملی‌شان را بر هر چیز دیگری مقدم می‌دارند. این روزها که منافع ملی روسیه با حضور کودتاگران مورد حمایت غرب در اوکراین به خطر افتاده، برخلاف نظر مسئولان آمریکایی، مسئله کودتای امروز غرب در اوکراین، در همراهی بیشتر روس‌ها با غرب درباره ایران، به‌ویژه در بحث مذاکرات هسته‌ای آتی ایران با 1+5 تأثیر قطعی خواهد گذاشت. هر چند در همین مقاله این روزنامه صهیونیستی نیز بدان اشاره شده است.

اخبار

گلایه‌های کارگردان «چ»!

 «ابراهیم حاتمی‌کیا» در سخنانی در مؤسسه همشهری گفته است واقعیت این است که من خوشبختانه هیچ حلقه حفاظتی ندارم و هر کس هر چه بخواهد، در هر لحظه‌ای می‌تواند بگوید و حامی باقدرتی هم ندارم؛ حامی بزرگ من مرتضی آوینی بود. وی افزود: غرق شدن در عالم سینما شامل دوستان مطبوعاتی اینجا هم می‌شود که قبلاً لهجه بچه مسلمانی داشته‌اند و الآن لهجه بسیاری از دوستان در اینجا بچه مسلمانی نیست. امسال فیلم‌های بسیاری در جشنواره ساخته شده، اما چه میزان از آن مربوط به جمهوری اسلامی است؟ چه میزان مربوط به این می‌شود که الآن مقابل آمریکا یک حالت تحقیرآمیز داریم و نگران شده‌ایم؟ چقدر سخت است برای دولت و آقای ظریف با آن مشخصات، چه باید بکنند؟ احوال ما تحقیر شده است و مثل کسانی است که گرفتار شده‌اند و دستشان را بسته‌اند. کارگردان فیلم «چ» در ادامه افزود: همچنان مصرم که جشنواره‌های ما  قرار بود فجر انقلاب را مطرح کنند. کجاست این نوع سینما؟ این سینمای جشنواره‌ای بلای جان ما شده است. کاش راه ما به دنیا قطع می‌شد تا به فکر خودمان باشیم. این کارگردان درباره وضعیت سینمای کشور هم گفت: بین آنچه که مردم می‌خواهند و آنچه سینما می‌گوید، فاصله است. سینما برای من بت نیست. فرش قرمز برای ما مسیر خون است. ما با چیزهایی عجین بودیم که نمی‌توانیم از آن دست بکشیم. کجاست قلم‌هایی که با قدرت پای این بحث‌ها بایستد.»

اخبار کوتاه     

 در یکی از جلسات اصلاح‌طلبان در بنیاد باران مباحثی درباره کادرسازی و تربیت نیرو برای ادامه کار این جریان در کشور مطرح شد. در این جلسه برخی پیشنهاد دادند تا تشکل جدیدی برای جوانان اصلاح‌طلب تشکیل شود؛ اما برخی دیگر، این روش را یک روش شکست‌خورده دانستند. این عده در توجیه این مسئله عنوان کردند: همان‌طور که احمدی‌نژاد به جای تأسیس حزب و تشکل، دانشگاه ایجاد کرد، ما هم باید اقداماتی از این دست را در دستور کارمان قرار دهیم. بر همین اساس، مقرر شد برخی اعضای بنیاد باران بسترهای لازم را برای تأسیس مدارس غیرانتفاعی و حتی دانشگاه برای تربیت نیرو و کادر‌سازی فراهم کنند.

 پس از جنایات داعش در استفاده از کودکان در جنگ سوریه، واداشتن کودکان به جدا کردن سرهای شهروندان سوری از تنشان، استفاده از کودکان برای شلیک خمپاره و بازی فوتبال با سرهای بریده شیعیان در سوریه، هم‌اکنون نوبت به سفرهایی تبلیغاتی این گروه جنایتکار با سرهای بریده رسیده است. در این باره، «ابوالایمان المبروک»، مفتی وهابی، فتوایی صادر کرده و در آن، تزئین خودروهای وهابی‌های تکفیری با سرهای بریده شیعیان و علوی‌ها را مباح دانسته و گشت زدن با آن‌ها در کوچه‌ها و خیابان‌ها را دعوتی صریح و آشکار برای نشر اسلام خوانده است.

 «س.ح» که به نظریه‌پرداز اصلاح‌طلبان معروف است، از وضعیت کنونی این جریان به‌شدت ابراز نگرانی کرده و از همفکران خود خواسته است تا هرکاری کنند تا این جریان از انزوا خارج شود. البته آقای نظریه‌پرداز، خودش هم در همین رابطه پیشنهاد داده تا جبهه‌ ملی ‌اصلاح‌طلبان برای برون‌رفت از بحران، هرچه سریع‌تر تشکیل شود. «س.ح» تأکید کرده که اگر فکری برای جریانمان نکنیم، برای همیشه باید فاتحه اصلاحات را خواند.

 هاشمی‌رفسنجانی، رئیس هیئت‌امنای دانشگاه آزاد، در نشستی با دست‌اندرکاران حوزه علوم‌ پزشکی این دانشگاه گفت: ما ابتدا اساسنامه دانشگاه آزاد را با اقتباس از اساسنامه حسینیه ارشاد در زمان شاه نوشتیم. در زمان شاه، اساسنامه حسینیه ارشاد خیلی محکم نوشته شده بود تا رژیم شاه نتواند آن را تصرف کند. ما هم همان‌گونه عمل کردیم؛ اما نمی‌دانستیم نظام ما قوی‌تر از زمان شاه است و آن را تصرف می‌کند! هاشمی‌رفسنجانی همچنین اظهار داشت: کسی نمی‌تواند سند بیاورد که ما یک بار هم کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از این دانشگاه کرده‌ایم و بنای این کار را نداریم. این در حالی است که صورت‌جلسه‌ای مربوط به دانشگاه آزاد را منتشر کردند که در آن، بر حمایت از میرحسین موسوی در انتخابات تأکید شده است.

 پس از انتشار تصویر نعلین حضرت آیت‌‌‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب، در شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توئیتر، کاربران زیادی با استقبال از زندگی متواضعانه و ساده رهبر ایران، حاکمان عربی آرمیده در قصرهای خود را به استهزا و تمسخر گرفتند. در گزارش «الخبرپرس» لبنان، در میان نظرات منتشر شده در صفحات اجتماعی یکی از کاربران آمده است: «نعلین رهبر ایران از سر حکام خلیج‌فارس باارزش‌تر است»!        

 رسانه‌های بیگانه که تخریب مجلس خبرگان به‌عنوان یکی از ارکان اساسی نظام جمهوری اسلامی، در صدر اقداماتشان قرار دارد، همزمان با پانزدهمین نشست خبرگان رهبری طی گزارش‌هایی کوشش کردند تا مجلس خبرگان را مجلسی تشریفاتی بخوانند. در همین میان، تلویزیون آمریکا با استناد به بیانیه علی‌محمد دستغیب و اهانت‌های رضوی فقیه، در قسمتی از گزارش خود آورد: «نشستی دیگر برای نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، مجلسی متشکل از روحانیون معمولاً مسن که مهم‌ترین وظیفه آن، بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظارت بر عملکرد رهبر و عزل و نصب او است؛ اما این نهاد مدت‌هاست که به این وظیفه خود نمی‌پردازد.(!) در نشست دو روزه خبرگان بیشتر به مسائل هسته‌ای ایران و مذاکرات با جامعه جهانی و عملکرد دولت پرداخته شده است.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات