صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۶۶۱۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3860 چهارشنبه 3 اردیبهشت سال 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی):گناه بزرگ فتنه‌گران در سال 88 قابل اغماض نیست. (8/3/1390)

سرمقاله
فتنه‌گران در زندان اوین یا هتل اوین...؟!

نفس وجود زندان در همه فرهنگ‌ها و کشورها، ایجاد محدودیت برای فرد خاطی و خلافکار است تا بدین وسیله چنین افرادی متنبه شوند و دست از خلاف و اشتباه بردارند. منطقاً این محدودیت‌ها برای جانیان،  قاتلان، قاچاقچیان، محاربان، مفسدان و... باید با شدت بیشتری اعمال شود. حال اگر این زندانیان، فتنه‌گران فتنه 88 باشند که کشور را دچار بحران کرده و خسارات مادی و معنوی و حیثیتی زیادی بر آن وارد آورده‌اند، نفس وجود زندان با تعریف واقعی آن یعنی «محرومیت برای تنبه»، بیشتر معنی پیدا می‌کند. اما در حادثه زندان اوین و فتنه‌گری فتنه‌گران این زندان که با استقبال گسترده رسانه‌های خارجی و ضدانقلاب مواجه شد، هر چند که با روشنگری مسئولان زندان و پخش پشت‌پرده‌های آن از شبکه‌های سیما، بسیاری از اهداف پشت‌پرده این حرکت فتنه‌گران مشخص شد؛ اما نکته‌ای که متأسفانه مغفول باقی‌مانده و کمتر کسی بدان پرداخته - در حالی که بسیار نیز حائز اهمیت است - بی‌دقتی، سهل‌انگاری و عدم نظارت جدی دست‌اندرکاران این زندان برکارهای زندانیان آن به‌ویژه فتنه‌گران حاضر در آن است. اینکه گفته می‌شود در بازرسی از این زندان، وسایل ارتباط با خارج زندان از جمله ده‌ها گوشی موبایل، سیم‌کارت‌های متعدد، کابل‌های ارتباطی، تبلت، فلش‌مموری و... کشف شده، نشان‌دهنده چه موضوعی می‌تواند باشد؟!
اینکه یکی از زندانیان از داخل این زندان با رابط خود در بی‌بی‌سی فارسی تماس بگیرد و اطلاعات دروغ درباره وقایع این زندان را در اختیار این رسانه‌ قرار دهد و یا فردی از داخل زندان، با عوامل احمد شهید، (نماینده به اصطلاح حقوق‌بشر سازمان ملل) ارتباط بگیرد و... را چگونه می‌توان توجیه و تحلیل کرد؟ آیا فتنه‌گران و ضدانقلاب و دشمنان نظام در داخل زندان‌های ما گماشتگانی دارند که خدمات‌رسانی به این فتنه‌گران زندانی را برایشان تسهیل می‌کنند؟!انتقاد جدی ما امروز به قوه قضائیه است که چرا فتنه‌گرانی که هشت ماه تهران را با فتنه‌گری‌های خود به آشوب کشیده و هزینه‌های فراوان بر نظام و مردم تحمیل کرده‌اند، هنوز هم همان راه را البته این‌بار از داخل زندان ادامه می‌دهند؟! پس نفس وجود زندان برای این جنایتکاران و خیانتکاران به نظام و ملت چه بوده است؟!سؤال قابل‌تأملی که پس از این حادثه و کشف پشت‌پرده آن برای بسیاری از دلسوزان انقلاب به‌وجود آمده نیز این است که: آیا فتنه‌گران در زندان اوین بوده‌اند یا هتل اوین...؟! واقعیت این است که هیچ‌کشوری، طغیان‌گران و آشوب‌گران خائن به خود را اینچنین مورد لطف و محبت قرار نمی‌دهد که ما در زندان اوین قرار دادیم!
      ترجمه
تأثیر بحران اوکراین بر راهبردهای آمریکا و روسیه در سوریه
گروه ترجمه ـ
پایگاه اینترنتی المانیتور 23 آوریل 2014 (۳ اردیبهشت) در مقاله‌ای به بحران روابط روسیه و آمریکا در پی تحولات اخیر اوکراین و احتمال کشیده شدن آن به خاورمیانه(غرب آسیا) پرداخت و نوشت: از نظر روسیه، باوجود همکاری موفق آمریکا و روسیه در نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه، ارسال تسیلحات ضدتانک توسط آمریکا و متحدانش برای گروه‌های میانه مخالف سوریه می‌تواند تنها سوریه را بی‌ثبات‌تر کند. به نظر می‌رسد تمایل به تشدید تنش غیرضروری در روابط آمریکا و روسیه که با بحران اوکراین آغاز شد، حال به خاورمیانه نیز کشیده شده است. این بار حوزه تنش، سوریه است. ماه‌عسل روابط روسیه و آمریکا به‌طور دقیق بر سر نابودی کامل تسلیحات شیمیایی سوریه به پایان رسیده و تمام نشانه‌ها حاکی است این طرح مطابق توافق اجرا شده است. اما گفت‌وگوهای ژنو3 به‌طور مشخص از مسیر خارج شده است.
در ادامه مقاله آمده است: رهبران سازمان‌های مختلف که مخالفان سوریه را تشکیل می‌دهند، مدت‌هاست از غرب خواسته‌اند تسلیحات مدرن ضدتانک و ضدهواپیما در اختیار آن‌ها قرار دهد. در حال حاضر، دولت‌های غربی در برابر لابی‌گری‌های شدید عربستان و قطر به‌منظور مسلح‌سازی شورشیان با چنین تسلیحات خطرناکی مقاومت کرده‌اند؛ در درجه اول به دلیل وحشت از این موضوع که این تسلیحات ممکن است به دست تروریست‌های اسلام‌گرا مانند القاعده بیفتد؛ همانند تجربه افغانستان که مجاهدان پس از مدتی تسلیحات دریافتی را علیه کسانی به کار بردند که این تسلیحات را به آن‌ها داده بودند.
در پایان مقاله آمده است: 18 آوریل وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای، گزارش‌های قبلی فرانس‌پرس را تأیید کرد که آمریکا و عربستان سعودی گروه‌های شورشی سوریه را با اندکی موشک ضدتانک آمریکایی پیشرفته مسلح کرده است. رسانه‌های روسی نیز اعلام کردند بیش از بیست سامانه قابل حمل ضدتانک اوایل ماه مارس از طریق ترکیه و اردن برای گروه «حرکت هزم»، یکی از گروه‌های مخالف سوریه، ارسال و به این گرو‌ه آموزش‌های لازم داده شده است. به احتمال بسیار، گام بعدی ارسال موشک‌های سطح به هوا برای مخالفان خواهد بود. تحلیل‌گران روسیه معتقدند حوادث مربوط به بحران اوکراین در تغییر مسیر و سیاست‌های دولت آمریکا در قبال سوریه و تقویت نقش عناصر نومحافظه‌کار در بروکراسی واشنگتن که مخالف جدی روسیه و ایران هستند، تأثیرگذار بوده است. واشنگتن وحشت دارد که نیروهای مخالف سوریه شکست بخورند و هدف اصلی یعنی سرنگونی اسد تنها به یک رویا بدل شود. کارشناسان روسیه معتقدند ارسال تسلیحات مدرن، پیروزی مخالفان را تضمین نخواهد کرد.
اخبار و تحلیل‌ها: همان‌گونه که این پایگاه اینترنتی غربی نیز به آن اذعان می‌کند، ترس آمریکا از شکست تروریست‌های ضدسوری و پیروزی نهایی بشار اسد، چیز پنهانی نیست و امروز دیگر همگان حتی غربی‌ها به موفقیت بشار اسد در میدان نبرد معترفند. از طرفی، تروریست‌هایی که غرب و برخی کشورهای منطقه آنان را تسلیح کرده‌اند، قطعاً در آینده برای حامیان خود مشکل‌آفرین خواهند شد؛ تحلیلی که در این مقاله نیز آمده است. فقط مسئله این است که غربی‌ها این نکته را دیر فهمیدند. حال آنکه ایران و روسیه و برخی کشورها، از همان ابتدا این نکته را می‌دانستند و بارها نیز درباره آن به غربی‌ها هشدار ‌داده‌ بودند.
اخبار
درخواست روزنامه اصلاح‌طلب از دولت

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد از دولت خواست علت عدم اعتماد و همراهی مردم در امر انصراف از دریافت یارانه را بررسی کند. این روزنامه در این باره نوشت: دولت در نخستین دعوت گسترده از مردم برای یاری رساندن در جهت ساماندهی اقتصاد کشور با واکنش منفی آحاد مختلف جامعه روبه‌رو شد. چرایی این پاسخ منفی، قابل‌تأمل و بررسی است. چرا دولت در نخستین همه‌پرسی مبنی بر انصراف از دریافت یارانه، با بی‌اعتنایی مردم مواجه شد؟ چرا دولت در این مرحله با پاسخ منفی جامعه روبه‌رو گردید؟ بی‌اعتمادی مردم به درخواست دولت در دهمین ماه روی کار آمدن، طبعاً دلایل قابل‌توجهی دارد. این روزنامه خاطرنشان کرد: اعتماد مردم به دولت به‌منزله سرمایه اجتماعی است، اگر دولت در این مقطع، نگران کاهش از دست دادن اعتماد سرمایه‌های اجتماعی نباشد و به آسیب‌شناسی این رفتار معنی‌دار نپردازد، قطعاً در آینده با چالش‌های اجتماعی پیچیده‌تری روبه‌رو خواهد شد. رئیس‌جمهور چاره‌ای ندارد که به عجز دولتش در جلب اعتماد ملت در این مسئله خاص و مقطع کنونی مبادرت ورزد، این نکته پرمعنایی است که هرگز نباید از چشم مشاوران و دولتمردان کابینه روحانی پوشیده بماند.
اخبار کوتاه   
* پایگاه اینترنتی  صهیونیستی بالاترین که مجریان آن، فتنه‌گران فتنه 88 هستند، در تازه‌ترین اهانت خود با جعل یک داستان خیالی،  به پیامبر اعظم اسلام(ص) اهانت کرد. این پایگاه ضدانقلاب، اتهامات غیراخلاقی و ظلم به حق دیگران را به رسول مکرم اسلام(ص) نسبت داده است که به‌دلیل غیراخلاقی بودن دروغ‌پردازی‌های آن، امکان درج محتوای آن نیست. این پایگاه فتنه، پیش از این نیز، بارها به احکام دین مبین اسلام توهین کرده بود. گفتنی است در جریان فتنه 88 و در اوج اغتشاشات خیابانی و تحرکات جریان فتنه، پایگاه بالاترین، اصلی‌ترین رسانه اینترنتی حمایت از سران فتنه به‌شمار می‌آمد تا جایی که برخی پایگاه‌های فتنه، تصویری را از میرحسین موسوی منتشر کردند که وی در حال مطالعه پایگاه بالاترین بود!
* مهاجران سوری و سعودی مقیم عربستان از اخراج ده‌ها نفر از هموطنان خود طی ماه‌های اخیر خبر دادند.خبرگزاری «شام تایمز» به نقل از یکی از این افراد نوشت: طی دو سال گذشته حدود دو هزار لبنانی و سوری از سعودی اخراج شدند و علت این امر هم حمایت آن‌ها از حکومت فعلی سوریه بود. این در حالی است که این اقدامات عربستان در سکوت رسانه‌ای صورت گرفته است.
* روزنامه صهیونیستی«یدیعوت آحارونوت» نوشت: «گلعاد اردان» وزیر دفاع جبهه داخلی رژیم صهیونیستی، استعفایش را به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، تحویل داده است. وی همچنین از نتانیاهو خواسته این وزارت‌خانه را به‌کلی تعطیل کند! «دان رونن» معاون و مدیر اجرایی این وزارت‌خانه نیز تنها نُه ماه پس از انتصاب، رسماً از سمت خود کناره‌گیری کرد. استعفاهای امروز بعد از ماه‌ها تنش و کشمکش با وزارت جنگ در مورد اختیارات این وزارت‌خانه صورت گرفت. هم اردان و هم رونن، پیش از این بارها از مشخص نبودن وظایف دقیق وزارت‌خانه متبوعشان انتقاد کرده و گفته بودند که احتمال دارد از سمت خود کناره‌گیری کنند.
* شهرداری صهیونیست شهر قدس از تصمیم خود برای ساخت شهربازی بزرگی بر روی قبرستان «مأمن‌الله» که یک قبرستان تاریخی در شهر قدس است، خبر داد. وی اعلام کرد که یک شرکت اماراتی پیشنهاد مناقصه برای طرح‌های شهرک‌سازی را داده و برای ساخت این طرح بر روی قبرستان مأمن‌الله موافقت شده است. قبرستان مأمن‌الله، قبرستانی تاریخی و اسلامی با مساحت دویست هکتار است که قدمت آن به چهارده قرن می‌رسد و بسیاری از شخصیت‌های اسلامی صدر اسلام از جمله آن‌ها صحابه پیامبر اکرم(ص) در آن دفن شده‌‌اند.
* همزمان با روز ولادت حضرت زهرا(س) و هفته زن و خانواده، همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ، با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، از سوی معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور برگزار شد. در این مراسم از نرگس محمدی، از محکومان فتنه ۸۸ نیز دعوت شده بود. نرگس محمدی از چهره‌های نزدیک به شیرین عبادی است که پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، از ایران متواری و در انگلستان ساکن شد و دستورات شیرین عبادی را برای انجام جنگ نرم در ایران انجام می‌داد.
* «محمد اسماعیل کوثری» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جوسازی برخی رسانه‌های ضد‌انقلاب درباره اتفاقات بند ۳۵۰ اوین، قطع ارتباط زندانیان این بند با رسانه‌های ضدانقلاب را موجب جنجال‌های سیاسی آنان دانست. وی در این باره گفت: یازده تلفن ماهواره‌ای و یک لپ‌تاپ از این بند کشف شده که برای ارتباط مستقیم زندانیان این بند با شبکه‌های ضدانقلاب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین در ادامه جریان‌سازی‌های ضدانقلاب و طرف‌های غربی با خبرسازی درباره اتفاقات بند350 زندان اوین، «مایکل مان» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در سخنانی تأمل‌برانگیز و مداخله‌جویانه گفت: «کاترین اشتون» گزارش‌های منتشر شده در مورد اتفاقات زندان اوین را بررسی می‌کند تا «ماهیت واقعی» آن مشخص شود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات