صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۶۷۵۸۶

تحلیلی: بیست ویژگی بارز امام خامنه ­ای در تصدی مقام ولایت فقیه و رهبری امت اسلامی


 

1- خدامحوری

مقام معظم رهبری هم در سخن منادی خدامحوری هستند و هم در عمل خدامحوری و تقوا پیشگی را سرلوحه اعمالشان قرار داده اند. ایشان از همگان می خواهند به خدا توجه کرده، از او کمک بخواهند، رابطه خود را با خدای متعال مستحکم سازند و در تمامی امور رضای خدا را مدنظر قرار دهند.

2- تکیه بر اسلام ناب محمدی

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای اهتمام خاصی به اسلامی بودن و حرکت در مسیر آموزه های اسلامی دارند. مهمترین ویژگی های اسلام ناب محمدی که ظلم ستیزی، استکبار ستیزی، دفاع از مظلوم و اشرافیت ستیزی است همگی در بیانات و سیرت ایشان متجلی است.

یکی از مصادیق توجه معظم له به اسلام ناب تلاش ایشان در جهت حاکمیت هرچه بیشتر اسلام بر شئون مملکت است. ایشان همواره مسئولان را به تلاش برای اسلامی کردن تمامی امور کشور دعوت کرده و از آنان خواستندمحتوای عملکردشان را اسلامی کنند. از دیگر توصیه های ایشان به مسئولان دوری از ادبیات دینی بدون رفتار و عمل اسلامی است.

3- شفقت و رأفت اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در تعامل با مردم و مسئولان برخوردی مشفقانه و رئوفانه داشته و همواره از محرومان و مظلومان سراسر جهان حمایت کرده اند. نمونه ای از رفتارهای ایشان در این مورد موافقت با تقاضای عفو یا تخفیف مجازات محکومان دادگاه ها در چارچوب قانون اساسی است. مقام معظم رهبری نه تنها خود در این زمینه پیشتاز هستند بلکه دیگران را نیز به شفقت، رأفت، وحدت و برادری دعوت کرده اند.

یکی از رهنمودهای مهم ایشان در بحبوحه فتنه سال 1388 و فضای تشنج و ناآرامی در کشور است که ایشان در آن زمان از سران فتنه خواستار خویشتن داری شده و آنان را به بردباری راهنمایی کردند.

4- عدالت محوری و نفی تبعیض

عدالت محوری و مبارزه با تبعیض را می توان در بیانات مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان کشور مشاهده کرد. توصیه به مسئولان در مورد فراهم آوردن فرصت های برابر برای همه مردم در زمینه بهره مندی از مواهب مادی، تأکید بر مبارزه با مفاسد اقتصادی، سفارش مکرر به نمایندگان مجلس در خصوص لحاظ نمودن حق محرومان در قوانین، توصیه مکرر به قوه قضائیه برای اجرای عدالت و نامگذاری دهه چهارم انقلاب به نام عدالت و توسعه نمونه هایی از عنایت ویژه معظم له به مقوله عدالت است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی عدالت را مهمترین ارزش جامعه، اساس آفرینش، پایه مشروعیت مسئولان و هدف اصلی نظام می دانند. ایشان حتی به رعایت انصاف و عدالت در مورد دشمنان نیز پایبندند.

5- مردمی بودن

مقام معظم رهبری چه در زمان ریاست جمهوری و در زمان رهبری در اوج محبوبیت و مقبولیت مردمی بوده وحمایت مردم را از مؤلفه هایی دانستند که با اتکا به آن از عهده مسئولیت های رهبری برآمدند. شاهد مثال این پایگاه محکم مردمی دفع دو فتنه عظیم در سال هال 1378 و 1388 بوده که طی آن مردم همیشه در صحنه با مدیریت و رهبری آیت الله خامنه ای از نظام و رهبرشان قهرمانانه دفاع کرده و بار دیگر قدرت ولایت فقیه در ایران را به رخ جهانیان کشیدند. از سوی دیگر روایت ها و خاطرات متعدد در مورد مردمداری، مردم سالاری و ملاقات های مردمی، محروم نوازی و همنشینی با محرومان از جانب مسئولان و اطرافیان معظم له نمود بارز مردمی بودن ایشان است.

6- روز افزون بودن صفات و شرایط رهبری

در قانون اساسی شرایطی چون عدالت، تقوا، تدبیر و شجاعت از شروط اصلی رهبری عنوان شده است. وظیفه کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان بررسی تداوم شرایط و اوصاف رهبر معظم انقلاب اسلامی است تا مشخص شود آیا مقام معظم رهبری کماکان از شرایط لازم برای تصدی این مقام برخوردار هستند یا نه. نتایج تحقیقات این کمیسیون علنی و رسانه ای نمی شود اما در اسفندماه 1388 خلاصه ای از نتایج جلسات ویژه کمیسیون در رابطه با تدبیر و مدیریت مقام معظم رهبری به صورت گزارش به رسانه ها ارائه گردید. گزارش حکایت از آن داشت که هیچ کدام از شرایط مذکور در اصل پنجم و صد و دهم قانون اساسی در وجود رهبری نه تنها کاسته نشده است بلکه درجات بالاتر صفات مذکور در وجود ایشان ملاحظه می گردد.

همچنین در بیانیه ششمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری دوره چهارم آمده است: «همچنان معظم له را تنها گزینه ای می دانیم که لباس رهبری امت بر قامتش زیبنده است.»

7- طرفدار نظارت خبرگان

برخلاف نظام های دیکتاتوری که در آن هیچ گونه نظارتی بر شخص اول مملکت صورت نمی گیرد در کشور ما مجلس خبرگان بر خارج نشدن رهبر از مسیر صحیح نظارت می کند و خود رهبر انقلاب نیز از طرفداران این نظارت هستند. ایشان در یک جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در سال 1379 از نظارت خبرگان استقبال کرده و فرمودند: «نظارت [مجلس خبرگان] هم باید جدی و بدون رودربایستی باشد. این نظر خود من است و بارها هم به اعضای خبرگان و غیرخبرگان و دیگران این را گفته ام. من نظارت را دوست می دارم و از گریز از نظارت - اگر در کسی و در جایی باشد - به شدت گله مندم.»

 

8- گستردگی ارتباطات و اطلاعات

حضرت آیت الله خامنه ای از مجراهای متعدد و مختلف از اوضاع کشور مطلع می شوند و این امر را خود تصریح می نمایند. برای مثال در یک جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه تهران در اردیبهشت 1377 منعکس کردن هر مطلب یا خبر را به خود نسبت به هر مسئول دیگری آسان تر عنوان کردند. ایشان فرمودند هر روز صدها نامه به دستشان می رسد که خلاصه آنها را تاجایی که فرصت کنند مشاهده می نمایند.

ایشان به فرموده خود غیر از ملاقات با مردم از طرق رسمی و غیررسمی و از منابع مخلتف از جمله وزارت اطلاعات نیروهای مسلح دستگاه های خبررسانی دولت و هم دفاتر مربوط به خودشان مرتب با مردم ارتباط دارند.

9- قانونمندی و تکیه بر قانون

مقام معظم رهبری برای قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ویژه و اساسی قائل بوده و از آن به منشور اصلی جمهوری اسلامی و منشور انقلاب و کشور تعبیر نموده اند. ایشان همواره همگان، به ویژه مسئولان و خواص سیاسی، را به قانونمندی و قانون مداری دعوت نموده و پیوسته از قانون ستیزی، قانون گریزی و دور زدن قانون منع و نهی فرموده اند. همچنین معظم له اعضای مجلس شورای اسلامی را نیز به دقت در قانون گذاری و تصویب قوانین جامع، کامل، ماندگار، گره گشا، مفید، صریح و شفاف دعوت کرده اند.

رهبر انقلاب همه را در برابر قانون برابر دانسته و هیچ کس را فوق نظارت و مصون از نظارت قانون نمی دانند. ایشان حتی در پاسخ به این شبهه که نهادها و دستگاه های مربوط به رهبری نظارت ناپذیرند اذعان می دارند هیچ کس حتی رهبری نیز فوق نظارت نیست. ایشان حتی یکی از مصادیق تقوای مسئولان نظام را رعایت حدود قانونی در همه بخش ها و عدم تخطی از آن عنوان می‌کنند. ایشان در جایی دیگر خطاب به مسئولان و سیاسیون دوران اصلاحات، که به بهانه نقص در قانون قانون شکنی می کردند، فرمودند اگر نقصی در قانون می بینند از راه قانونی آن را اصلاح نمایند اما مادامی که قانون عوض نشده به آن عمل نمایند.

حضرت آیت الله خامنه ای در عمل نیز هرجا ناقضان قانون برای رسیدن به خواسته های نامشروع خود متوسل به روش هایی چون تحصن و اردوکشی خیابانی شدند، مستقیم وارد عمل شده و از قانون صیانت کردند. نمونه ای از این مورد عملکرد ایشان در ماجرای لوایح دوقلو است که در آن قضیه رهبر معظم انقلاب بر طی ممشای قانون و روال قانونی تأکید ورزیدند. همچنین قضیه هتاکی برخی از نمایندگان مجلس ششم و بازداشت حسین لقمانیان که موجب تشنج در نظام و اختلاف بین قوا شده بود با تدبیر قانونی رهبری حل و فصل گردید. در ماجرای انتخابات مجلس هفتم نیز رهبری با تأکید بر قانون محوری و دعوت شورای نگهبان به مقابله با قانون گریزان ضمن بازکردن دایره احراز صلاحیت‌ها، تمامی اختلافات و مناقشات موجود میان مجلس و شورای نگاهبان را برطرف نمودند.

فتنه 88 نیز از دیگر عرصه هایی است که تدبیر و مدیریت مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به قانون گرایی را بازتاب می دهد. بیت الغزل سخنان معظم له در خطبه های نماز جمعه آن سال قانون مندی، قانون محوری، احترام به قانون و فصل الخطاب دانستن قانون بود. رهبر انقلاب در سخنرانی هایی که ماه ها بعد انجام دادند مکرر به افشاگری اهداف و هنجارشکنی سران فتنه و پیروانشان پرداخته و یکی از مهمترین مواردی که به آن اشاره نمودند قانون شکنی و تخطی فتنه گران از قانون بود.

10- طرفداری و دفاع از آزادی

مقام معظم رهبری همواره مدافع آزادی بوده و آن را هدیه الهی، هدیه انقلاب، متعلق به مردم و از اهداف اصلی انقلاب اسلامی معرفی می کنند. آزادی مدنظر ایشان آزادی اسلامی است که در آن حدود الهی رعایت شده، شهوت رواج ندارد و به اعتقادات مردم خدشه وارد نمی شود. ایشان بستر مناسب برای تحقق آزادی اسلامی را در نظام فراهم آورده اند که نمونه بارز و بی نظیر آن آزادی انتخابات است.

از آغاز انقلاب تا کنون به طور متوسط سالی یک بار انتخابات در کشور برگزار شده و تمامی مسئولان کشور به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مردم انتخاب شده اند. علاوه بر این در آستانه هر انتخابات مردم و کاندیداها آزادانه نظراتشان را ارائه داده و انتقاداتی عظیم و گاهی غیرمنصفانه را وارد نمودند. وجود مناظرات سیاسی در دوران تبلیغات انتخابات که تاکنون نیز در صدا و سیما ادامه یافته بیانگر وجود آزادی بیان در دوران رهبری معظم انقلاب است.

نمونه دیگر این آزادی دیدار و گفتگوی رودررو با مقامات و مسئولان و جلسات پرسش و پاسخ در دانشگاه ها است. مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ در اسفندماه 1377 با متانت به سؤال یکی از دانشجویان که وقیحانه اصل نظام و دستگاه های ذیربط را به چالش کشیده بود پاسخ گفتند.

آزادی سیاسی: یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی استقلال سیاسی و آزادی از سلطه اجانب بود که در دوران رهبری امام خمینی محقق گردید و تاکنون نیز تداوم یافته است. حضرت آیت الله العظمی خامنه ای معنا و مفهوم شعار آزادی را آزادی از سلطه زورگویان و دخالت و نفوذ بیگانگان عنوان داشتند که این امر خود گویای اهمیت این دستاورد بزرگ است.

آزادی زنان: از دیگر مباحث آزادی در اجتماع آزادی زنان است که معظم له بارها بر آن تأکید کرده و حضور زنان در حوزه های مختلف اجتماعی را با رعایت حجاب، عفاف و حدود روابط زن و مردم امری کاملاً مباح، روا و مطلوب می شمارند. ایشان حتی جلوگیری از فعالیت زنان در عرصه های اجتماعی را برخلاف حکم خدا می دانند.

آزادی اندیشه: یکی از مقوله های بسیار مهم مرتبط با آزادی که رهبر انقلاب همواره همگان به خصوص نخبگان علمی را به آن دعوت کرده اند آزاد اندیشی است. در این راستا رهبر انقلاب نخبگان علمی، دانشگاهیان و حوزویان را به برگزاری کرسی های آزاداندیشی دعوت نموده و سال ها بعد نیز از عدم تحقق این امر انتقاد کردند.

آزادی بیان: رهبر معظم انقلاب اسلامی آزادی قلم و بیان را حق مسلم مردم و مطبوعات و وجود مطبوعات آزاد در کشور را نشانه رشد می دانند. با این وجود ایشان بر وجود خط قرمزها در عرصه مطبوعات، که از جمله آن زیر سؤال بردن انقلاب و نظام است، تأکید می نمایند. برخی از مطبوعات در کشور ما در هر دوره ای خط قرمزها را پشت سر گذاشته که رهبر انقلاب در هر دوره به انتقاد غیرمستقیم و هشدار به مطبوعات متخلف بسنده نموده و آزادی بیان را محترم شمردند.

11- انتقاد پذیری

یکی از مهمترین جلوه های آزادی بیان در هر کشور انتقاد پذیری مسئولان آن کشور که این ویژگی در مقام معظم رهبری وجود دارد. در جلسات متعدد پرسش و پاسخی که معظم له تاکنون داشته اند انتقادات شدیدی، به ویژه در دوران اصلاحات، نسبت به مبانی انقلاب و نظام، نهادهای عالی نظام، مسئولان و نهادهای تحت نظارت رهبری مطرح شد که ایشان با متانت و استدلال و بدون نارضایتی تمام آنها را پاسخ گفتند.

12- دفاع از مظلومان و مبارزه با مستکبران

مقام معظم رهبری در دوران رهبریشان به پیروی از خط امام خمینی(ره) سیاست دفاع از مظلومان و مبارزه با مستکبران را دنبال کردند. مصداق دفاع از مظلومان در عرصه داخلی حمایت از محرومان، رسیدگی شخصی به اوضاع آنان و توصیه به مسئولان در رعایت حق آنان است. در عرصه مبارزه با مستکبران داخلی نیز مبارزه با مفسدان اقتصادی را بدون تبعیض و به دور از عملکرد شعاری و تظاهرگونه مورد تأکید قرار دادند.

در عرصه بین المللی نیز معظم له همواره موضع گیری های صریح و رسواگونه در برابر مستکبران عالم، به ویژه آمریکا، داشته و به دفاع همیشگی از ملل مظلوم جهان به ویژه فلسطین و لبنان پرداخته اند. ایشان مکرر از عمق دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی سخن گفته و بارها به بررسی ابعاد و زوایای دخالت ها و توطئه های سردمداران کاخ سفید در ایران پرداخته اند. رهبر انقلاب علاوه بر افشاگری جنایت ها و ماهیت استکباری آمریکا، بارها به یاوه گویی ها و تهدیدات سران دولت آمریکا پاسخ داده و بی اثر بودن این تهدیدات را یادآوری کرده اند. در مورد مذاکره با آمریکا نیز رهبر انقلاب همیشه بر عدم وجود امکان مذاکره تا زمان تغییر سیاست های خصمانه آمریکا و خوی استکباری این شیطان بزرگ تأکید نموده اند. رژیم غاصب صهیونیستی نیز بارها در کلام معظم له با نام غده سرطانی یاد شده و بر ضرورت محو آن تأکید شده است. ایشان همچنین اسرائیل را بزرگترین خطر حال و آینده جهان اسلام معرفی کرده اند. جنایات دولت انگلیس و برخی از کشورهای اروپایی نیز، که تاریخ بر عملکرد مداخله جویانه آنها در کشورمان شهادت می دهد، در فرمایشات مقام معظم رهبری افشا شده است.

نمونه مبارزه عملی رهبر معظم انقلاب را می توان در ماجرای دادگاه میکونوس در آلمان جستجو کرد که در جریان آن رهبری با اقتدار کامل در مقابل جبهه مستکبران ایستاد، اقدام اروپایی ها را به شدت محکوم کرد و سفیر آلمان را نیز به کشور راه نداد.

13- دعوت به دشمن شناسی و دشمن ستیزی

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی علاوه بر آنکه خود از قدرت دشمن شناسی و دشمن ستیزی برخوردار و هم در سخن و هم در عمل به مبارزه با مستکبران عالم مبادرت ورزیده اند، همواره از مردم و مسئولان نیز خواسته اندتا دشمن شناس و دشمن ستیز باشند.

معظم له در این رابطه می فرمایند: «دشمن را هوشیارانه بشناسید. دشمن را در هر لباسی بشناسید. دشمن را در زیر قالب هر گونه کلماتی بشناسید.»(27/1/1377)

 

14- دشمن ستیزی همراه با پایبندی بر ارزش‌ها

رهبر انقلاب اسلامی این موضوع را که برخی مسئولان اعتقاد دارند با نام عقلانیت با نام اعتدال با نام پرهیز از جنجال و دردسر بین المللی باید از مبانی انقلاب و اصول انقلاب عقب نشینی کرد بشدت محکوم نموده و بر دشمن ستیزی همراه با پایبندی بر ارزشها و بر دفاع از اصول و مبانی اسلامی و انقلابی در برابر دشمنان تاکید کرده و می فرمایند: نظام اسلامی، نظامی است برپایه مبانی اسلام. هر جا توانسته ایم وضع موجود و ساختار کنونی نظام خودمان را بر پایه اسلام قرار بدهیم، این خوب است. مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم سعی ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبنای اسلامی قرار بدهیم؛ از او نباید تخطی کنیم.»(25/6/89)

15- دیپلماسی تهاجم

رهبر انقلاب از مسئولان و دست اندرکاران دستگاه دیپلماسی کشور نیز خواسته‌اند تا نه تنها تسلیم خواسته های دولتهای مستکبر و زورگو نشوند بلکه در برابر زورگویان و سلطه جویان دنیا حالت تهاجمی و طلبکارانه هم داشته باشند. اتخاذ دیپلماسی تهاجم در برابر دولتهای مستکبر از جمله توصیه های معظم له به مسئولان در عرصه سیاست خارجی است. چنانچه می فرمایند: «در زمینه سیاست خارجی هم تبدیل موضع تهاجمی به موضع تدافعی، یک خطاست و این خطا بعضا اتفاق افتاده است. چرا موضع تهاجمی؟ یعنی ما با دنیا جنگ داریم؟ نه، معنایش این نیست؛ ما طلبکاریم.»(9/4/86)

16- از خود گذشتگی

از خود گذشتگی از جمله ویژگی های مقام معظم رهبری در دوران رهبری و دوره پیش از انقلاب اسلامی است که موارد متعدد آن را می توان در دوران مبارزه و تحمل شکنجه و سلول های انفرادی و تبعید به مناطق دورافتاده مشاهده کرد. پس پیروزی انقلاب اسلامی هم در زمانی که مسئولان زیادی ترور می شدند، ایشان با قبول مسئولیت های خطیری چون سرپرستی سپاه پاسداران، عضویت در شورای عالی دفاع، امامت جمعه تهران، نمایندگی مجلس و ریاست جمهوری این از خود گذشتگی را اثبات کردند.

17- فروتنی

مقام معظم رهبری همچون امام راحل(ره) همواره خود را خدمتگذار مردم دانسته و بارها از خویشتن در بیانات شان با عنوان خدمتگزار یاد کرده اند. چنانچه فرمودند: «من هم خودم را خدمتگزار شماها و خدمتگزار این مردم می دانم و چنانچه این لقب خدمتگزاری بر من تطبیق کند به آن افتخار می کنم. من حتی خودم را واقعا کوچکتر از این تعبیر خدمتگزاری می دانم.»(14/9/69)

18- امین بودن نسبت به بیت المال

سیره حکومتی و سلوک شخصی رهبر معظم انقلاب اسوه امانتداری نسبت بیت المال و عدم اسراف می باشد. ایشان در زندگی ساده و زاهدانه خود کوچکترین دخل و تصرفی در بیت المال به نفع زندگی شخصی شان نمی کنند و بسیار هم مراقبت می کنند تا بیت المال و دارایی های بیت رهبری با اموال شخصی شان مخلوط نگردد. حکایت ها و روایت های متعددی در مورد دقت و امانتدری رهبری نسبت به بیت المال و عدم اسراف و ریخت و پاش نقل شده است. یکی از مسئولین دفتر معظم له نقل کرده اند که روزی در منزل ایشان قند تمام شده بود. به ایشان عرض شد آیا اجازه می دهید مقداری قند از دفتر برای منزل بیاوریم؟ فرمودند: قند دفتر برای مراجعین است و ما باید از جای دیگری این قند را تهیه کنیم.»(پرتوی از خورشید ص 171)

19- ساده زیستی

ایشان زندگی همراه با قناعت را نوعی سرافرازی و خردمندی و گرایش به اشرافی گری را یک ضد ارزش دانسته و می فرمایند: «من مردم را به قناعت دعوت می کنم. قناعت سرافرازانه، قناعت انسان عاقل و خردمندی که می داند اینده خود را با قناعت تامین می کند.»(1/1/77)

مرحوم حاج احمد آقا در خصوص سادگی زندگی رهبر معظم انقلاب می فرماید: «برخود واجب می دانم که شهادت دهم زندگی داخلی آیت الله خامنه ای بسیار ساده است؛ نه از باب این که رهبر عزیز انقلابمان به این حرفها نیازی داشته باشد، بلکه وظیفه خود می دانم تا این مهم را به مردم مسلمان و انقلابی ایران بگویم.»(پرتوی از خورشید ص 52)

20- دوری از قبیله گرایی و پارتی بازی

رهبر معظم انقلاب به تبعیت از امام راحل(ره)، اجازه ورود بی قاعده خانواده و منسوبین به مناصب حکومتی را نداده و از پارتی بازی چه در مورد نزدیکان و چه مسئولان احتراز نموده اند. حجت الاسلام مروی در خصوص عدم برخورداری و یکسان بودن  فرزندان معظم له می گوید: «ایشان چهار فرزند پسر دارند که هر چهار نفر، طلبه و معمم هستند و حقیقتا هم درس می خوانند. خوب هم درس می خوانند. من با اینها مانوسم، این توفیق را دارم. انسی دارم. نشست داریم، گعده داریم، صحبت می کنیم. یک بار ندیده ام که اینها راجع به پولی، امکاناتی و چیزهایی از این قبیل صحبت کنند. گویی افرادی معمولی هستند و پدرشان هم یک فرد معمولی است.»(پایگاه اطلاع رسانی سروش دل)

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات