صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۶۸۶۱۱

حادثه سقوط هواپیما و بهانه افزایش فشار خارجی بر دولت


خبرگزاری های خارجی به موازات بازتاب گسترده سقوط یک فروند هواپیمای خطوط داخلی ایران، بر تاثیر تحریم ها بر ناوگان هوایی کشور تاکید کردند.
دیروز یک فروند هواپیمای آنتونف 140 کمی پس از برخاستن از فرودگاه مهر آباد دچار سانحه شد که متاسفانه در این حادثه 39 نفر از هم وطنانمان جان خود را ازدست دادند.
خبرگزاری های خارجی کمی پس از وقوع این حادثه، با بازتاب گسترده خبرهای فوری و کوتاه سعی کردند بخش هایی از خسارت های جانی آن را مورد توجه قرار دهند اما در خبرهای تکمیلی این دسته از رسانه های مکتوب به موازات توجه به این بخش از ابعاد حادثه، فرصت را برای پرداختن به پیامدهای تحریم ها بر ناوگان هوایی کشور مغتنم شمردند.
رسانه های مکتوب در ذیل برجسته سازی پیامدهای تحریم ها به عنوان یک متغیر مستقل تاثیرگذار بر ناوگان هوایی کشور، متغیر های واسطی را نیز در وقوع این حادثه مطرح کردند که به نوعی متاثر از تحریم ها هستند.
سوء مدیریت، قطع رابطه با امریکا و اروپا و استفاده از تکنولوژی عقب افتاده روس ها از مهمترین متغیرهای واسطه ای مطرح شده در وقوع این حادثه بودند.
در مورد متغیر مستقل پیامدهای تحریم ها دیروز خبرگزاری های فرانسه، رویترز، شین هوا و اسوشیتدپرش
دیروز نوشتند: تحریم های بین المللی که به خاطر برنامه هسته ای ایران بر ضد تهران وضع شده است، به شدت بخش هواپیمایی این کشور را تحت تاثیر قرار داده، وضع تحریم ها در خصوص تحویل قطعات یدکی هواپیماها به ایران در سال های اخیر موجب وقوع چندین سانحه از این دست شده است.
بر اساس این فضاسازی اینگونه القا شد که هزینه های مالی و جانی که تهران در ناوگان هوایی خود متحمل می شود ناشی از پیگیری برنامه هسته ای است.
این در حالی است که تدابیر تهران برای دور زدن تحریم ها از جمله استفاده از قطعات هواپیماهای اوراق شده یا بی توجهی به هشدار کارشناسان در ذیل متغیر واسط سوء مدیریت مسوولان کشور قابل ارزیابی است.
در این باره اسوشیتدپرس نوشت ایران تا کنون شاهد چندین سانحه هوایی بوده است که علت آن به گفته کارشناسان، قدیمی بودن ناوگان هواپیمایی این کشور و نگهداری ناکافی و نامناسب از این ناوگان است.
شین هوا نیز با یادآوری حادثه دیگری از این دست در فوریه 2009 میلادی که به سقوط یک فروند آنتونوف - 140 در حالی که خدمه آن در حال پرواز آموزشی بودند، در استان اصفهان منجر شد اشاره کرد و افزود: " نمایندگان مجلس ایران، که دو بار از روند ساخت این هواپیما بازدید کرده بودند، نگرانی های خود را در این خصوص ابراز کرده بودند " .
در مورد بزرگنمایی تاثیر قطع رابطه ایران با امریکا و تیره گی این روابط با اروپا بر ضعف ناوگان هوایی کشور نیز تاکید شد. خبرگزاری فرانسه نوشت شرکت های هواپیمایی ایران از جمله شرکت هایی که از سوی دولت اداره می شوند با کسری مالی مواجه هستند و به دلیل محدودیت های اعمال شده آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران متحمل ضررهای مالی شده اند.
این در حالی است که اسوشیتدپرس در این باره با اشاره به اینکه بسیاری از هواپیماهای بوئینگ متعلق به ناوگان هواپیمایی شرکت «ایران ایر»، پیش از انقلاب اسلامی سال 1979 خریداری شده اند افزود این انقلاب به تیرگی روابط ایران با اروپا و آمریکا منتهی شد.
در مورد فضاسازی برای عقب افتاده تلقی کردن تکنولوژی مورد استفاده در صنعت هوایی روسیه واستفاده ایران از این تکنولوژی به عنوا نیک متغیر واسط تاثیرگذار در حادثه اخیر اسوشیتدپرس یاد آور شد هواپیمای حادثه دیده در ایران و با استفاده از فناوری اوکراین تولید می شود.

این خبرگزاری افزود که ایران تحت تاثیر تحریم ها برای تامین ناوگان هواپیماهای مسافربری مورد نیاز خود از هواپیماهای ساخت روسیه بهره گرفته است که بسیاری از آنها هواپیماهای مربوط به دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق هستند و با توجه به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، پیدا کردن قطعات یدکی این هواپیماها نیز بسیار دشوار است.
یکی دیگر از تکنیک های خبرگزاری های خارجی استفاده از سابقه خبر از موارد حادثه هوایی در ایران در ذیل
حادثه سقوط هواپیمای آنتونف 140بود که با این ترتیب تصویری نامطمئن و نگران کننده از ناوگان هوایی کشور را ترسیم می کرد.
پس از ترسیم چنین وضعیت نامطمئن از ناوگان هوایی کشور رسانه های مکتوب به توافق اخیر هست های میان ایران وپنج بعلاوه یک و آمادگی شرکت های امریکایی و اروپایی برای فروش قطعات هواپیما به ایران اشاره کردند تا به این صورت فشار داخلی را برای اینکه دولت با غرب به توافق نهایی هسته ای برسد تشدید کنند .
خبرگزاری رویترز دراین باره نوشت: شرکت های آمریکایی « بویینگ »‌ و « جنرال الکتریک » اعلام کرده اند در تلاش برای صادرات قطعات به ایران بر اساس موافقتنامه کاهش تحریم ها علیه تهران هستند.
شین‌هوا نیز پس از یاداوری سوانح هوایی در کشور افزود: بر اساس توافق هسته ای موقت بین ایران و قدرت های جهان در نوامبر 2013 میلادی، که بر اساس آن برخی تحریم ها علیه ایران کاهش یافت، شرکت های آمریکایی بویینگ و جنرال الکتریک مذاکراتی با مقامات مسئول ایرانی برای صادرات قطعات برای ناوگان قدیمی هوایی ایران انجام داده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات