تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۶۸۶۲۳

عرصه پنجم نبرد!

آنچه امروزه به مقوله امنیت در فضای سایبری بیش از هر چیزی وزن و اعتبار می بخشد؛ به وابستگی زیرساخت های حیاتی جوامع مختلف اعم از نظامی و غیرنظامی به فضای سایبر و حضور فعال، همه جانبه و هدفمند دشمنان و بدخواهان در این فضا باز می گردد.

پایگاه بصیرت، گروه حماسه و جهاد/ سومین گردهمایی تخصصی «امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات» با هدف تبادل آخرین دستاوردهای دانشی، بیستم مرداد جاری در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد. در همین راستا نگارنده بر آن شد در خصوص ضرورت و اهمیت برگزاری موضوع  این همایش مواردی را مورد توجه قرار دهد.

امروزه کلید واژه های فناوری اطلاعات، فضای مجازی، دفاع سایبری، شبکه جهانی و... به دلیل نقش آفرینی در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی به بخشی از گفتمان مرسوم مردم  تبدیل شده است و آگاهی، اطلاعات و تخصص های فردی و سازمانی نیز در این زمینه نسبت به گذشته به علت نیاز جدی روبه افزایش است. در همین راستا نیز حضور قدرتمند و پایدار  کشورها در فضای مجازی از جمله مؤلفه های اقتدار یک کشور محسوب می شود.

گفتنی است؛ سه مؤلفه فراگیری، اثرگذاری و روند سریع تحولات، اهمیتی راهبردی به فضای تولید و تبادل اطلاعات داده است که در این میان امنیت به عنوان ضرورت حاکم بر تمام فعالیت های اجتماعی و فردی در این حوزه  حائز اهمیت ویژه است.

اما آنچه امروزه به مقوله امنیت در فضای سایبری بیش از هر چیزی وزن و اعتبار می بخشد؛ به وابستگی زیرساخت های حیاتی جوامع مختلف اعم از نظامی و غیرنظامی به فضای سایبر و حضور فعال، همه جانبه و هدفمند دشمنان و بدخواهان در این فضا باز می گردد. فضایی که به عنوان عرصه پنجم نبرد در کنار چهار عرصه زمین، دریا، هوا و فضا برای امروز و آینده کشورها محسوب می شود و هر نوع آسیب و شکست و عقب نشینی در آن بیش از فضای واقعی عوارض و آثار به دنبال دارد. به طوری که در مواردی می تواند دولت ها و کشورها را با چالش های جدی مواجه کند.

بنابراین در راستای کاهش آسیب ها و خسارت های احتمالی و همچنین توان دفاع (آفند و پدافند) و پاسخگویی ناشی از هر نوع نفوذ و حمله از سوی دشمنان به فضای تولید و تبادل اطلاعات نیازمند توجه جدی به مخاطرات و ملاحظات حضور در این فضای راهبردی هستیم. ملاحظاتی که علاوه بر تحقق یک فضای امن و پایدار برای کاربران در تولید، تبادل و به کار گیری اطلاعات در افزایش ضریب مصونیت و بازدارندگی در برابر حوادث و آسیب های احتمالی دشمنان نیز نقش آفرین باشد.

گفتنی است؛ هرچند در این عرصه تقابل خوشبختانه جمهوری اسلامی در برابر حملات هدفمند دشمنان خوب ظاهر شده و در زمره پنج قدرت برتر جهان محسوب می شود؛ اما حاکمیت جنگ نرم در این فضا همچون حمله های خاموش و بدون تماس شرایطی را فراهم ساخته که حضور پیروزمندانه در فضای سایبر همواره شرایط خاص خود را می طلبد که از حوصله این یادداشت خارج است؛ اما ایجاد و تقویت زیرساخت های دانشی و تبادل آخرین دستاوردهای دانشی در این زمینه با هدف استفاده از ظرفیت بالای نیروهای مؤمن و انقلابی کشور نکته ابتدایی حرکت در این مسیر است که هدف این گردهمایی را رقم می زد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات