
پایگاه بصیرت،گروه سیاسی/ اختلافات مجلس و دولت در باب مدیریت در وزارت علوم سرانجام به استیضاح وزیر انجامید که این امر قرار است در روز چهارشنبه این هفته محقق گردد. در این بین موافقین و مخالفین استیضاح در مجلس نیز هر یک دلایلی اقامه میکنند که برای قضاوت در باب استیضاح باید آنها را شنید.
در همین راستا خبرنگار پایگاه بصیرت گفتگوهایی را تدوین نموده که اولین آن با آقای "ابراهیم نکو" نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون در حال تشکیل اعتدال میباشد که وی درمقام مخالفت با استیضاح سخن گفته است.
استیضاح وزیر علوم چه پیام هایی برای دولت و جامعه دارد و آیا این اقدام مثبت تلقی میشود؟
امروز دولت کار خود را برمبنای تعامل قرار داده است، زمانی که در بحث رای اعتماد به وزرا اتفاقاتی افتاده و برخی وزرا کنار زده شدند، در نهایت رایزنیهایی از سوی جمعی از دوستان که طرح استیضاح کردند صورت گرفت و آقای فرجی دانا را در کمیسیونها مورد سوال قرار دادند که در نهایت منجر به موفقیت وزیر و راهیابی ایشان به دولت شد. امروز با توجه به سوالات مطرح شده در استیضاح، به نظر بنده بسیاری از این سوالات در کمیسیون ها و مذاکرات بین طراحان استیضاح و وزیر قابل حل شدن است و در شرایط فعلی کشاندن وزیر درقالب استیضاح به صحن علنی کار صحیحی نیست. امروز وضعیت به گونه ای است که دولت با تمام توان تلاش خود را میکند تا بتواند موفقیت هایی را نصیب کشور و ملت کند، اگر چه اقدامات مثبتی را هم انجام داده است. اگر افراد دیگری به عنوان وزیر به جای آقای فرجی دانا بیایند با تفکر و برنامه های دولت به همین روش کاری ادامه خواهد داد.
اینکه استیضاح رای خواهد آورد یا نه، در حال حاضر معلوم نیست اما به نظر من دیدگاههای دولت، دیدگاههایی است که همین روش و مسیری که وزیر علوم فعلی در پیش گرفته وزیر دیگری هم جایگزین شود در پیش خواهد گرفت.
وزیر علوم را با چه هدف و توقعاتی استیضاح کردند و در حال حاضر چه انتظاراتی برای استیضاح وجود دارد با توجه به اینکه برای برطرف کردن نواقص فرصت یک ماهه داده بودند؟
به این دلیل که پیششرطهایی که طراحان استیضاح داشتند از همان ابتدا شکست خورده بود و امکان اینکه وزیر بتواند آنها را برآورده کند وجود نداشت، روش کاری وزیر همان سبکی است که امروز انجام میدهد و به غیر از این روش نمیتواند کار کند. حالا من به درست یا نادرست بودن آن کاری ندارم فقط منظور بنده این است که اقداماتی در سطح وسیع صورت گرفته و حالا استیضاح کنندگان قصد دارند در سطح وسیع اصلاحات صورت گیرد و این بنا به چند دلیل امکان پذیر نیست. یکی از دلایل این است که دولت در شعارها و صحبتهای خود مسائلی را مطرح کرده که وزرای او در همان راستا حرکت میکنند، ضمن اینکه اگر بخواهد پیش شرطهایی که استیضاح کنندگان مطرح کردند عملی کنند باید کل وزارتخانه و دانشگاههای زیرمجموعه دچار تحولات گستردهای شود که این خود میتواند عامل بینظمی در وزارتخانه و دولت شود، لذا آقای وزیر نمیتواند این اصلاحات را انجام دهد، به همین دلیل هم استیضاح شده است.
به نظر شما رویارویی و تقابل دولت و مجلس میتواند منجر به حل مشکل شود؟
دولت و مجلس ایرادات و اشکلاتی دارند که پافشاری به این ایرادات و اشکلات بینتیجه بوده و هیچ سودی برای کشور ندارد و به همین دلیل امروز شاهد یک بدبینی دو طرفه بین اعضای مجلس و دولت هستیم که میتواند برای کشور غیرمفید بوده و تعامل بین این دو حوزه را مخدوش کند.
مجلس و دولت هر دو باید مسیری را انتخاب کنند که بتوانند با تعامل سازنده در مجلس این مشکلات و مسائل را حل کنند ولی متاسفانه میبینیم با چنین طرز تفکری که نسبت به استیضاح وزارت علوم دارند هر دو سنگ بزرگی را برداشتهاند که میتواند اختلافات را شدیدتر کرده و مشکل غیر قابل حل شود.
پیشنهاد من این است که قبل از استیضاح نشستها و جلساتی برپا میشد شاید بتوان مقداری از مشکلات را در این نشستها و جلسات حل کرد تا با حضور وزیر در مجلس به دولت آسیب وارد نشود زیرا در صحن استیضاح کنندگان ممکن است مسائلی را مطرح کنند که علاوه بر حوزه وزارتخانه علوم، دولت را هم مورد حمله قرار دهند که ضربه آن متوجه مجلس و دولت خواهد شد و سودی در بر نخواهد داشت.
اختلافات بین استیضاح کنندگان و وزیر علوم شدید است، بنده پیش بینی میکنم که در روز استیضاح اتفاقاتی بیفتد که خوشایند نیست. ممکن است برخی افراد از خط قرمز اخلاق و رفتار عبور کنند که منطقی به نظر نمیرسد، یا مسائلی را مطرح کنند که طبق روال قبلی بعضیها را متحیر کند. با همه این تفاسیر وزیر و استیضاح کنندگان آماده میشوند تا در روز استیضاح کارتهایی را رو کنند که در رای آوری یا عدم رای آوری می تواند سرنوشت ساز باشد.
استیضاح کنندگان چه ایراداتی به وزیر علوم وارد میکنند؟
عزل و نصبهایی که وجود دارد، دانشجویانی که پذیرش شدند و مسائل دیگری که بیشتر به حوزه سیاست بر میگردد. در واقع استیضاح در حوزه سیاسی بوده و عملکرد وزیر در بخش سیاسی مورد استیضاح قرار میگیرد.
فراکسیونهای مختلف در قبال این استیضاح چگونه رفتار خواهند کرد؟
دو فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان، فراکسیونهای اصلی مجلس بوده و در مجلس به صورت گسترده فعالیت میکنند. اکثر اصولگرایان و جمع اندکی از فراکسیون رهروان ولایت با استیضاح موافق هستند. یک فراکسیون شکل نگرفته و تاسیس نشده ولی فعال به نام "اعتدال" نیز به شدت مخالف استیضاح است، اما باید بپذیریم که جمع کثیر و قابل توجهی از اعضای فراکسیونها منتظر هستند که در روز استیضاح مطالبی را بشنوند که میتواند در رای آوری یا عدم رایآوری اثرگذار باشد. اگر کارتی که از سوی استیضاح کنندگان رو میشود سنگینتر باشد، برخی افراد که هنوز جبههگیری نکردهاند، ممکن است دچار تردید شده و به وزیر رای ندهند و یا جمع کثیری به صورت خاکستری و ممتنع رای بدهند که به ضرر وزیر تمام میشود. اما اگر برعکس آن وزیر چیزی ناگفته داشته باشد و در آنجا بیان کند باز میتواند موازنه را به هم بریزد.
آیا وزیر دیگری به جز وزیر علوم در استیضاح مجلسیان قرار دارد ؟
در حال حاضر یک یا دو گروه برای وزیر آموزش و پرورش امضاهایی را جمع آوری میکنند تا او را استیضاح کنند ولی هنوز در هیئت رئیسه اعلام وصول و تحویل داده نشده است. عده ای تلاش میکنند تا جمع امضاها را بالا ببرند که اگر بتوانند وزیر علوم را در استیضاح برکنار کنند. به طور قطع در مورد وزرای دیگر هم اقداماتی را خواهند داشت.
نکته پایانی اگر دارید، بفرمایید
ما نمایندگان مجلس و دولت باید بپذیریم که یک وظیفه سنگین و قابل توجهی از حق و حقوق مردم توسط خود مردم به صورت امانت به ما واگذار شده و مردم ما را وکیل خود کرده اند. امیدوارم که نمایندگان مجلس و افراد دولت، مسائل سیاسی، دیدگاهها، سلیقهها و مسائل شخصی خود را در انجام وظایف اعمال نکنند زیرا در روز قیامت باید پاسخگو باشند. امیدوارم برخی دوستان مجلسی اجازه دهند دولت و مسئولان تا زمانی که انحرافی ندارند همچنان به کار خود ادامه دهند و در مقابل وزرا هم کاری نکنند که نمایندگان را وادار به واکنشهایی کرده که در نهایت منجر به چنین مسائلی شود.
تهیه و تنظیم: سید محمد مشکوة الممالک