تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۶۹۱۰۰

مذاکره و دیپلماسی در خدمت حفظ اصول انقلاب! / فتح­ الله پریشان

دولتمردان ما باید ایستادگی قاطعانه بر سر اصول اساسی نظام اسلامی و سیاست خارجی کشور و مذاکره و استفاده از دیپلماسی را دو مقوله جدا از هم ببینند که رسیدن به یکی در گرو کوتاه آمدن بر سر دیگری نیست.

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي / رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته‌ دولت با رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت دیدار کردند و توصیه‌های مهم و راه‌گشایی را برای موفقیت بیشتر دولت در ارائه خدمت بی‌حاشیه به مردم با هدف کسب رضای الهی فرمودند که هرکدام در شرایط سیاسی داخلی و خارجی امروز جامعه ما به مثابه شاهراهی برای برون‌رفت از مسائل و مشکلاتی است که با آنها مواجه هستیم. این توصیه‌ها همه‌جانبه بوده و تمام حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و دیپلماسی و اقتصادی را شامل می‌شود.

در بین پانزده توصیه راهبردی، موضع‌گیری صریح و قاطع در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، هفتمین توصیه‌ رهبر فرزانه انقلاب به دولت بود. معظم‌له ضمن اینکه موضع‌گیری‌های دولت در یک‌سال گذشته را خوب ارزیابی کردند، به نکته نغز و مهمی اشاره نمودند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. آن موضوع مهم، در واقع تأکید ایشان به منافات نداشتن پیگیری مسائل خارجی کشور از طریق دیپلماسی و مذاکره و مسئله مهم‌تر ایستادگی بر مواضع محکم انقلاب و رعایت اصول سیاست خارجی کشور است. ایشان فرمودند: «موضع‌گیری صریح و قاطع در مسائلی همچون فلسطین، رژیم صهیونیستی، غزه، سوریه، عراق، تکفیری‌ها و دخالت‌های آمریکا، به نفع نظام جمهوری اسلامی است و منافاتی هم با زبان دیپلماسی و مذاکره ندارد.» معظم‌له بلافاصله در ادامه تأکید کردند: «موضع‌گیری صریح و شفاف درخصوص این مسائل شاکله‌ کلی نظام اسلامی و عقبه‌ راهبردی نظام در میان ملت‌ها را حفظ خواهد کرد.»

اگر بیانات حکیم فرزانه نظام اسلامی در تبیین مسائل دیپلماسی و سیاست خارجی به ویژه در جمع سفرا و نمایندگان کشورمان در خارج را بازخوانی کنیم، خواهیم دید که این بیان معظم‌له در ادامه بیانات‌شان در آن دیدار است که مطالب مهمی را مطرح و چشم‌انداز سیاست خارجی نظام درباره مهم‌ترین تحولات منطقه و نیز خطوط قرمز مذاکرات هسته‌ای را ترسیم کردند که قطعاً برای دولتمردان بسیار راهگشا بود.

در واقع، مقام معظم رهبری به صراحت تأکید دارند که دولتمردان ما باید ایستادگی قاطعانه بر سر اصول اساسی نظام اسلامی و سیاست خارجی کشور و مذاکره و استفاده از دیپلماسی را دو مقوله جدا از هم ببینند که رسیدن به یکی در گرو کوتاه آمدن بر سر دیگری نیست. در فضای نخبگی جامعه که بی‌تأثیر از فضای رسانه‌ای جهانی شکل داده شده از طریق قدرت رسانه‌ای دشمنان انقلاب نیست، این گونه القا می‌شود که نمی‌توان این دو مقوله را با هم جمع کرد و گاهی برخی وادادگان روشنفکرنما به صراحت توصیه به مذاکره فارغ از توجه به اصول می‌کنند.

 در حالی که از تمایزات انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر نظام‌های سیاسی دنیا همین است که بر سر اصول و داربست‌های ثابت خود محکم ایستاده و اعتقاد به کسب برتری و پیروزی با توسل به هر وسیله از جمله کوتاه آمدن ولو موقتی از اصول را به شدت نهی کرده است. دقیقاً همین امر نقطه قوت و جذابیت ملت ما و انقلاب ما برای ملل مسلمان و غیر مسلمان دنیاست. بر این مبنا، اصول اساسی نظام اسلامی می‌شود محور و چارچوب اصلی تغییرناپذیر، و مذاکره و دیپلماسی می‌شود تاکتیکی که می‌تواند با مهارت و هنرمندی مردان کارآزموده سیاسی، در خدمت برآورده کردن آن اصول قرار گیرد. البته در همین مورد ملاحظه می‌شود رهبر معظم انقلاب با حمایت از اصل مذاکره تیم دیپلماسی دولت، عدم خوش‌بینی به آمریکا را به دلیل مواضع و رفتارهای چالشگر با اصول انقلاب اسلامی اعلام می‌کنند و در دیدار با سفرا به طور صریح تعامل با رژیم صهیونیستی را موضوعاً منتفی و تعامل با آمریکا را هم تا وقتی که وضع کنونی یعنی دشمنی آمریکا و اظهارات خصمانه دولت و کنگره آمریکا درباره ایران ادامه دارد، رد می‌‌نمایند. معظم‌له در آن دیدار سه دلیل عقلایی(ممانعت از متهم شدن ملت ایران به تذبذب در افکار عمومی دنیا، جلوگیری از جلوه پر حجم رسانه­ای دوگانگی مواضع و انفعال ملت ایران و افزایش توقعات بیشتر در صورت ادامه نشست و برخاست‌ها با آمریکایی‌ها) را برای عدم تعامل با آمریکایی‌ها اقامه می‌نمایند که ماحصل آنها این است که انقلاب و ملت ایران اسلامی از موقعیت الهام‌بخشی که با هزینه گزاف به دست آمده و برای روشنی آینده اسلام و جهان اسلام ضرورت حیاتی دارد فرود آمده، به ملتی عادی نظیر سایر ملل جهان تبدیل می‌شود. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات