تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۶۹۸۹۴
افشای پشت‌پرده لیست جعلی بورسیه‌ها وزیر علوم را بی‌اعتبار کرد

افتضاح طبقه 13


گروه سیاسی: ماجرا به همان اندازه‌ای که مضحک است، تاسف‌انگیز نیز هست. مضحک از آن جهت که عده‌ای تصور می‌کردند با جنجال‌سازی و هیاهو می‌توانند واقعیت‌ها درباره استیضاح وزیر علوم را زیر سؤال ببرند و تاسف‌انگیز از آن جهت که به قیمت زیر سؤال رفتن اعتبار بخشی از نخبگان علمی کشور، یک بار دیگر دروغگویی جریان اصلاح‌طلبی برای مردم آشکار شد.

به گزارش «وطن امروز»، بیش از یک ماه جریانی از سوی رسانه‌های حامی فتنه هدایت شد و با طرح ادعای دروغین 3 هزار بورسیه غیر‌قانونی تلاش شد برای استیضاح فرجی‌دانا حاشیه‌سازی شود و رفتار غیر‌اخلاقی او با نمایندگان مجلس تحت‌الشعاع این ادعا قرار بگیرد. در تمام این مدت وزارت علوم حتی یک بار نیز این ادعا و لیست 3 هزار بورسیه را تکذیب نکرد ولی اکنون که موعد پاسخگویی وزیر در محکمه مجلس فرا رسیده و تنها یک روز به زمان استیضاح مانده، ناگهان وزارت علوم اطلاعیه داده و اعتبار لیست مشهور بورسیه‌ها را زیر سؤال برده است!

دیروز روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی اطلاعیه‌ای اسامی بورسیه‌های منتشره در رسانه‌ها را غیر‌قابل استناد دانست. در این اطلاعیه آمده است: فهرستی که اخیراً در بعضی از رسانه‌ها تحت عنوان فهرست بورسیه‌های غیرقانونی دولت گذشته منتشر شده است از نظر این وزارت غیر‌قابل استناد بوده و مراحل پیگرد قانونی انتشاردهندگان آن از جانب دفتر حقوقی وزارت در حال پیگیری است.  این اطلاعیه درحالی صادر شد که دیگر کسی برای آن اعتباری قائل نیست، چراکه چند ساعت قبل از آن تشت رسوایی بر زمین افتاده بود. صبح دیروز مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان پس از یک ماه مانور رسانه‌های حامی فتنه، انتشار لیست بورسیه‌ها را غیر‌قانونی دانست و از پیگرد قضایی رسانه‌هایی که این لیست را منتشر کردند خبر داد.

صدیقی در اظهارنظری عجیب دولت قبلی را به انتشار لیست بورسیه‌ها متهم کرد. بلافاصله پس از اظهارات صدیقی، «ع ـ غ»  خبرنگاری که فهرست مجعول را منتشر کرده بود دست به افشاگری زد و از نحوه دسترسی خود به فهرست پرده برداشت و به صدیقی یادآوری کرد چه کسی از داخل وزارت علوم دولت یازدهم، اسامی را در اختیار وی قرار داده است. این خبرنگار که از حامیان فتنه 88 نیز هست، در پاسخ به صدیقی نوشت: «بعد از مشاهده سخنان شما انگشت به حیرت مانده‌ایم. مگر می‌شود عقل سلیمی قبول کند که این اطلاعات را سیستم قبلی! به ما داده است! برای چه؟! برای افشاگری علیه خودش؟!

این خبرنگار می‌افزاید: جناب آقای صدیقی! شما خوب به خاطر دارید در زمانی که آقای توفیقی سرپرست وزارت علوم بودند و هنوز آقای فرجی‌دانا برای وزارت معرفی نشده بودند، در آن اتاق گوشه‌ای طبقه 13 شهرک غرب چه کسی این اسامی را به بنده داد و در این مدت چه کسی برای انتشارش مدام تماس می‌گرفت و پیغام می‌داد.

دانشگاه جای اینهاست؟

فرجی دانا هنوز در مجلس استیضاح نشده است. اما در محکمه افکار عمومی، اعتبار مدیریت وزارت علوم بشدت مخدوش شده است. افکار عمومی طی چند ماه اخیر با اعتراض‌های گسترده نمایندگان نسبت به خلاف گویی‌های مکرر و وعده‌های عملی نشده او مواجه بوده است. نمایندگان به شدت نسبت به دهن‌کجی وزیر به آنها اعتراض داشتند. او حتی قدر وساطت رئیس مجلس برای مصالحه با نمایندگان را نیز  ندانست و با بی‌توجهی به وعده‌هایش برای ایجاد امنیت علمی در دانشگاه‌ها، با آبروی رئیس مجلس نیز بازی کرد. اما آنچه اکنون افکار عمومی را نسبت به مدیریت بی‌اعتبار وزارت علوم خشمگین کرده، رفتارهای زشتی است که برای حفظ فرجی‌دانا و مدیریت رادیکال وزارت علوم صورت گرفت.

رفتارهایی که با شلیک به اعتبار علمی دانشجویان آغاز شد و جامعه دانشگاهی را نسبت به مدیران ارشد وزارت علوم بی‌اعتماد کرد. چراکه جامعه دانشگاهی دید برای حفظ وزیر، اعتبار دانشجویانی که بحق بورسیه شده بودند، زیر سؤال رفت. از همه مهم‌تر، افکار عمومی نسبت به عملیات فریب فتنه در جریان لیست بورسیه‌ها خشمگین است. بیشتر از یک ماه است رسانه‌های حامی فتنه در راستای حمایت از فرجی‌دانا، از لیست بورسیه‌های غیر‌قانونی خبر می‌دادند، خبری که اکنون برای همه مشخص شده است یک دروغ بیش نبود و وزارت علوم هم برای گسترش این دروغ همکاری کرد. اکنون درحالی‌که وزیر هنوز در مجلس استیضاح نشده، افکار عمومی درباره وزیر بی‌اعتبار قضاوت کرده‌اند. شاید عدم حضور روحانی در مراسم استیضاح هم به همین دلیل باشد.

پاسکاری روز استیضاح

جلسه استیضاح وزیر علوم که ابتدا قرار بود چهارشنبه هفته جاری برگزار شود و سپس با درخواست دولت به سه‌شنبه موکول شد، بار دیگر و بنا بر اعلام مجید نصیرپور، معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور، چهارشنبه هفته جاری در مجلس برگزار خواهد شد. براساس برخی شنیده‌ها، علت تغییر مجدد تاریخ جلسه استیضاح، انصراف رئیس‌جمهور از حضور در این جلسه است. به گزارش «وطن امروز» در بین کش‌وقوس‌های مختلف این استیضاح و در شرایطی که نمایندگان مجلس و جامعه دانشگاهی در پی مطالبه حقوق مغفول مانده خود در دوران وزارت علوم دولت یازدهم هستند، رسانه‌های حامی دولت کماکان با فرافکنی و ارائه آمارهای دروغ برای تطهیر وزیر ضعیف دولت تلاش می‌کنند.

بر این اساس در میان بالا گرفتن فضای بگم بگم و تهدید به افشاگری، انتشار لیست اسامی افراد بورس شده در دولت قبل با برچسب غیرقانونی، اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت. این موضوع که به اعتقاد ناظران به‌رغم غیراخلاقی بودن، غیرقانونی نیز بوده و قابل پیگیری قضایی نیز هست، توسط برخی خبرنگاران حامی دولت در فضای مجازی منتشر شد. انتشار این لیست در فضای مجازی این سوال را ایجاد کرد که اسامی بورسیه‌های دوره دکترا از چه طریقی و چه نهادی در اختیار برخی افراد برای انتشار در فضای مجازی قرار گرفته است.

انتشار لیست بورسیه شده‌های دوره دکترا در دولت قبل و اتهام غیرقانونی بودن آنها توسط حامیان دولت باعث شد تا این دانشجویان در نامه سرگشاده‌ای خواهان ورود دستگاه قضا به موضوع بورسیه و برخورد با عاملان این اتهام‌زنی شوند. به گزارش تسنیم، ۶۲۲ نفر از دانش‌آموختگان بورسیه داخل و خارج با صدور نامه سرگشاده‌ای تأکید کردند به‌منظور تنویر افکار عمومی و اعاده حیثیت دانشجویان، مدارک و مستندات دانشجویان بورسیه مورد بازبینی قرار گیرد و با متخلفین برخورد شود.

در بخشی از این نامه آمده است: ما دانشجویان بورسیه از همه مقامات قضایی و بازرسی خواهشمندیم چنانچه تخلفی در فرآیند بورس و اعزام دانشجویان بورسیه وجود دارد با موضوع بشدت برخورد نمایند، همچنین به‌منظور تنویر افکار عمومی و اعاده حیثیتمان همه مدارک و مستندات دانشجویان بورسیه مورد بازبینی قرار گیرد و چنانچه تخلفی در آنها مشاهده شد با متخلفین برخورد شود. از آنجا که اغلب قریب به اتفاق دانشجویان به‌درستی و براساس شایستگی‌های‌شان موفق به دریافت این بورس تحصیلی شده‌اند، نه تنها خواستاریم تهمت‌زنندگان ملزم به عذرخواهی رسمی شوند، بلکه مطابق قانون اساسی حقوق و حیثیت تضییع شده خود را از طریق مجاری رسمی پیگیری کرده و آن را برای خود محفوظ می‌داریم. 

تشکیل کمپین اعاده حیثیت

در ادامه روند اعتراضی به اقدام غیرقانونی انتشار لیست بورسیه‌های دولت قبل و اتهام غیرقانونی بودن آنها کمپین اعاده حیثیت علمی بورسیه‌های دکترا و اعلام جرم علیه مسؤولان وزارت علوم و اشخاص و رسانه‌های نشردهنده اکاذیب راه‌اندازی شد. دسترسی به این کمپین از طریق پایگاه اینترنتی www.zolm.ir امکانپذیر است. در بخشی از نامه این کمپین اعتراضی آمده است: این کمپین با هدف اعاده حیثیت علمی بورسیه‌شدگان قانونی و اقامه دعوا در دادگاه‎های جمهوری اسلامی علیه مسؤولین، رسانه‎ها و اشخاصی که اعتبار علمی، آموزشی و فرهنگی این افراد را به‌واسطه اظهارنظرهای خود زیر سوال برده‎اند تشکیل شده و از طریق این سایت و با امضای بورسیه‌شدگان قانونی وزارت علوم، نمایندگی آنها را برای پیگیری حقوقی و قضایی در دستگاه قضایی کشور بر عهده خواهد گرفت و تا اعلام نهایی نتایج دادرسی این پرونده را پیگیری خواهد کرد.

امضاکنندگان این نامه همچنین با ارائه شکوائیه‌ای خطاب به دادستان تهران با اعلام شکایت از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان خواهان رسیدگی به موضوع بورسیه‌ها شده‌اند. در همین رابطه حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دیروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره افشای برخی مکاتبات محرمانه پیرامون تخلفات بورسیه وزارت علوم و انتشار نام برخی دانشجویان به نسیم گفت: اگر اسناد منتشر شده جزء اسناد طبقه‌بندی شده باشند، حق انتشار آن وجود نداشته و اگر این انتشار باعث وارد آمدن لطمه‌ای به افرادی شده باشد قوه‌قضائیه در صورت شکایت آنها به مساله وارد خواهد شد. حسن قاسمی وکیل پایه یک دادگستری که وکالت دانشجویان بورسیه را پذیرفته است نیز از شکایت دانشجویان بورسیه از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به دلیل ادعای «غیرقانونی بودن بورسیه‌شان»‌ خبر داد و به فارس گفت: این شکوائیه تنظیم شده و بزودی تقدیم مرجع قضایی خواهد شد.

فرجی‌دانا چگونه دانشگاه را پادگان کرد؟

استیضاح‌کنندگان فرجی‌دانا بارها مهم‌ترین دلیل استیضاح را بازگشت عناصر مساله‌دار که باعث برهم خوردن فضاهای آرام دانشگاهی شده، بیان کرده‌اند. در همین زمینه مواردی که می‌تواند جزو مصادیقی از میدان دادن وزیر علوم به عناصر خاص سیاسی و به حاشیه‌کشاندن دانشگاه‌ها قلمداد شود در ادامه می‌آید. به گزارش تسنیم، فرجی‌دانا پس از کسب رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی، بلافاصله جعفر میلی‌منفرد را به عنوان معاون خود منصوب کرد و از افرادی همچون توفیقی، ظریفیان و خانیکی نیز در هدایت وزارتخانه کمک گرفت که همگی به‌دلیل سوابقشان در فتنه یا عملکرد نامناسب در دوران دوم‌خرداد زیر تیغ نقد نمایندگان قرار داشته‌اند. 

براساس این گزارش، هوشنگ طالبی، فردی است که از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای ریاست دانشگاه اصفهان در نظر گرفته شده است؛ وی که در دوران دولت دوم ‌خرداد نیز ریاست ‌همین دانشگاه را با حکم وزیر وقت علوم به‌عهده داشته است، از جمله شخصیت‌های سیاسی رادیکال و نزدیک به حزب منحله مشارکت در اصفهان محسوب می‌شود. پس از غائله 18 تیر 78، تنها دانشگاهی که به‌صورت رسمی و در راستای اغتشاشات 18 تیر مراسمی در آن برگزار شد، همین دانشگاه اصفهان بود که هوشنگ طالبی در آن زمان نیز ریاست دانشگاه را به‌عهده داشت و هیچ مخالفتی با این برنامه از خود بروز نداد اما در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز محمد رعایایی از سوی وزیر علوم به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب شده است که براساس برخی اخبار وی فردی است که بیانیه تحصن تعدادی از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز را در ماجراهای فتنه 88 قرائت کرده بود (فیلم قرائت بیانیه توسط رعایایی موجود است).

همچنین پس از انتصاب رعایایی، دادخواه، دبیر انجمن منحله مدرسین، به سمت مدیر حوزه ریاست این دانشگاه منصوب شده است. دادخواه چندی پیش و پس از اعتراض حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی به وزیر علوم در نامه‌ای به ایشان با بیان اینکه «شما از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است و به‌مصلحت آن نیست» گفته بود: ما با شما حوزویان در مسائل بنیادی علمی و دانشگاهی اختلاف نظر اساسی داریم و هیچگاه به وحدت و یگانگی نمی‌رسیم. همچنین مهدی قمیشی که به عنوان نماینده وزیر در دانشگاه شهید چمران اهواز حضور دارد، آخرین رئیس سازمان منحله مجاهدین انقلاب در استان خوزستان بوده است که تا زمان انحلال رسمی این سازمان، ریاست آن را در خوزستان عهده‌دار بوده است.

امضاهای جعلی برای حمایت از فرجی!

در میان هوچیگری و شانتاژ رسانه‌های حامی دولت، سوء‌استفاده از عناوین تشکل‌های دانشجویی نیز از جمله اقدامات برای به حاشیه بردن استیضاح فرجی‌دانا بود. به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران، بعد از انتشار خبر « حمایت 65 تشکل دانشجویی سراسر کشور از عملکرد رضا فرجی‌دانا» مشخص شد بسیاری از اسامی تشکل‌ها به دروغ در پایین نامه آمده است. این دروغ رسانه‌ای آنقدر واضح بود که تعداد تشکل‌ها ابتدا از 65 به 64، سپس به 61 و60 و بعد کاملا تغییر داده شد و اسامی تشکل‌ها از انتهای آن برداشته شد. جعل نام «انجمن اسلامی دانشجویان» به کرات از سوی مجموعه تشکل‌های دولت‌ساخته در این چند ماه اتفاق افتاده است. این حرکت که شنیده شده است از یکی از ادارات در مجموعه وزارت علوم آب می‌خورد، در رسانه‌های دولتی و منتسب به دولت پیگیری و دنبال می‌شود.

همچنین انجمن اسلامی ۵۰ دانشگاه‌ از سراسر کشور نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از وی خواستند اجازه ندهد مصالح کشور قربانی تمامیت‌خواهی عده‌ای شود که اصل پیشرفت علمی و آرامش و امنیت کشور را هدف قرار داده‌اند. به گزارش تسنیم، در بخشی از این نامه خطاب به لاریجانی آمده است: اینکه استدلال و دلایل ما برای لزوم تغییر در مدیریت وزارت علوم چیست، بارها و بارها گفته شده و ما در این مجال کوتاه قصد تکرار آن را برای جنابعالی نداریم؛ لکن آنچه گمان می‌کنیم کمتر به آن پرداخته شده، نقش و اثرگذاری جنابعالی در ادامه روند این فرآیند قانونی است.

این نامه در ادامه با اشاره به وجود جریان‌های مختلف در مجلس و تاثیر آنها بر استیضاح فرجی‌دانا، به فراکسیون رهروان به عنوان یکی از جریان‌های جاری در مجلس اشاره کرده و می‌افزاید: جریان سوم دوستان شما مشخصاً فراکسیون رهروان هستند که نقش جنابعالی در رویکرد ایشان انکار‌ناپذیر است. تجربه سال‌های گذشته نیز مؤید این مطلب است که چنانچه اراده حضرتعالی بر این امر قرار بگیرد، بیشترین تأثیر را بر جریان مذکور خواهد گذاشت و بدین معنا به‌نظر می‌رسد، فرجام این استیضاح به نقش‌آفرینی حضرتعالی در مناسبات مجلس وابستگی مستقیم داشته و این استیضاح را به آزمون دیگری برای عملکرد جنابعالی تبدیل خواهد کرد.

ما اعضای انجمن اسلامی 50 دانشگاه کشور از جنابعالی مجدانه استدعا داریم ضمن صیانت از جایگاه هیأت‌رئیسه و کیان مجلس، اجازه ندهید لابی‌های دولتی و احزاب و جریان‌های سیاسی خارج مجلس در روند انجام این وظیفه قانونی اخلال ایجاد نمایند و خدای ناکرده داستان غم‌انگیزی از جنس آنچه در رابطه با وقف دانشگاه آزاد اسلامی در مجلس (یکشنبه سیاه) رقم خورد اتفاق بیفتد.

تکذیب سفر فرجی‌دانا به کانادا

بعد از انتشار ادعای خبرگزاری مهر مبنی بر سفر فرجی دانا به کانادا در صورت رأی‌آوری استیضاح وی، وزارت علوم با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تکذیب کرد. در خبر «مهر» آمده است: براساس برخی اخبار فرجی‌دانا در جمعی از کارکنان وزارت علوم گفته در صورتی که استیضاح رای بیاورد، از ایران به کانادا بازمی‌گردد. همچنین برخی شنیده‌ها از برخی کارکنان وزارت علوم حاکی از آن است که وزیر علوم در روزهای اخیر با حضور در نمازخانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده در صورت رأی آوردن استیضاح، بار دیگر چمدانش را می‌بندد و از ایران خارج می‌شود و به کانادا بازمی‌گردد. 

اما در پی انتشار این خبر، روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جوابیه‌ای را صادر کرد. به گزارش ایسنا، در این تکذیبیه آمده است: «خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر سفر جناب آقای دکتر فرجی دانا، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به کانادا در صورت رأی آوردن استیضاح، ساختگی و کذب محض است».

دفاع روحانی از فرجی‌دانا

حجت‌الاسلام روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیأت‌دولت به دفاع از عملکرد و مدیریت رضا فرجی‌دانا پرداخت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهوری، روحانی در این باره تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با ابراز اعتماد مجدد به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بار دیگر وحدت و انسجام بیشتر نظام را در شرایط حساس کنونی به جامعه و جهانیان نشان خواهد داد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی طرح استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی را فرصتی برای تقویت روابط بین دولت و مجلس دانست و گفت: مدیریت دکتر فرجی‌دانا در دوره کوتاه 9 ماهه توانسته است فضای کم‌سابقه‌ای از آرامش و نشاط را در دانشگاه‌ها ایجاد کند. رئیس‌‌جمهوری با مقایسه شرایط ملتهب گذشته با وضعیت همدلی و همکاری کنونی بین دولت و مجلس، تأکید کرد: دولت وظیفه خود می‌داند از حسن روابط با مجلس حراست کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات