صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۷۰۷۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3997 یکشنبه 25 آبان ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) هرگونه وقفه در حرکت علمی کشور با عقبگرد همراه است. (30/7/93)

سرمقاله

تخریب اقتصاد جهان!

اجلاس گروه 20 در استرالیا با تأثیرپذیری از اختلافات کشورهای غربی با روسیه، از پرداختن جدی به مسائل اقتصادی بازماند. سران کشورهای گروه 20 برای بررسی راه‌های افزایش رشد اقتصادی جهان به میزان دو درصد ظرف پنج سال آینده، از دو روز پیش در «بریزبن» استرالیا گرد آمده‌اند.

شدت اختلاف کشورهای غربی با روسیه بر سر بحران اوکران در حدی بود که «استفان‌ هاوپر» نخست‌وزیر کانادا، با سردی کامل با پوتین مواجه شد و به پوتین گفت: «با شما دست می‌دهم، ولی فقط یک حرف برای گفتن دارم، باید از اوکراین بیرون بروید.» تحریم کشورهای بزرگ و کوچک در تعارض کامل با اهداف نشست 20 و سایر نشست‌های اقتصادی جهان قرار دارد. همان‌طور که پوتین در این نشست اعلام کرد، تحریم‌ها به غرب هم ضرر می‌زند. به گفته پوتین بر اساس این تحریم‌ها آمریکا بازار بزرگ روسیه را از دست داده و حدود سیصدهزار نفر در آلمان در معرض بیکاری قرار دارند. با این حال، سران کشورهای غربی در ظاهر به این مسئله توجه ندارند و حتی در نشست مذکور به روسیه هشدار داده‌اند که ممکن است با تحریم‌های بیشتری روبه‌رو شود. ادامه استفاده ابزاری غرب از تحریم اقتصادی، آینده اقتصاد جهان را تیره و تار نشان می‌دهد. در واقع قضیه تحریم، بازی شیطانی است که برنده ندارد و همه در آن بازنده هستند؛ هر چند ادامه این روند به سبب خسارت‌هایی که به بار می‌آورد، احتمالاً در آینده با مشکل جدی مواجه می‌شود و کشورها اجباراً از روی آوردن به آن پرهیز می‌کنند؛ اما در حال حاضر، استفاده از ابزار تحریم‌ به معنای ویران کردن اقتصاد جهانی است که مسئولیت آن به عهده کشورهای غربی است.

ترجمه    

   توافق هسته‌ای؛ تلاش اروپایی‌ها برای اثرگذاری بر کنگره

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 16 نوامبر 2014 (۲۵ آبان) در مقاله‌ای به اقدامات اتحادیه اروپا به‌منظور اثرگذاری بر کنگره پیش از ضرب‌الاجل هسته‌ای 24 نوامبر پرداخت و نوشت: مطابق گفته منابع اروپایی و کنگره، کشورهای اتحادیه اروپا که بخشی از گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران هستند، تلاش‌های خود را برای جلب‌نظر کنگره افزایش داده‌اند. گفته می‌شود مقامات سفارت فرانسه، بریتانیا و آلمان در هفته‌های اخیر بحث‌های شفافی با کنگره در مورد ویژگی‌های یک توافق قابل قبول داشته‌اند. به‌نظر نمی‌رسد این بحث‌ها تلاشی هماهنگ باشد و در این مورد با دولت اوباما نیز هماهنگی صورت نگرفته است. به‌نظر می‌رسد این سه کشور توافق گسترده‌ای با دولت اوباما دارند؛ از نظر آن‌ها نیز تحریم‌های جدید پیش از ضرب‌الاجل 24 نوامبر می‌تواند گفت‌وگوها را از مسیر خارج کند و ائتلاف بین‌المللی را که به بازگشت ایران به میز مذاکره کمک کرد، تضعیف می‌کند.

در ادامه مقاله آمده است: بحث‌های اخیر بیشتر بر گزینه‌های محتمل در صورت تمدید مجدد گفت‌وگوها متمرکز بوده است؛ با توجه به برآوردهای متفاوت کشورها، تمدید گفت‌وگوها بسیار محتمل به‌نظر می‌رسد. یک دستیار ارشد کنگره با توصیف ارسال پیام‌های مختلف از این سه کشور گفت: «این موضوع آنچنان که کاخ سفید ترسیم می‌کند، سیاه و سفید نیست.» بیشتر گفت‌وگوهای این سه کشور اروپایی طی سال گذشته با سنا بوده که پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای این شانس را به قانون‌گذارانی که نگران توافق اوباما هستند، داده که سال آینده به تحریم‌های جدید رأی دهند. دیدارها در سطح سفیر نیز در مجلس نمایندگان در حال انجام است. یک منبع نزدیک به گفت‌وگوها گفت کنگره هشدار داده اتحادیه اروپا ممکن است تصمیم بگیرد اگر مقصر شکست گفت‌وگوها کنگره باشد، به‌طور یکجانبه با ایران تعامل مجدد کند. مطابق تحلیل اخیر شورای ملی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار (NIAC) که طرفدار توافق است، آسیب اتحادیه اروپا از تحریم‌های ضدایرانی به‌مراتب بیشتر از آمریکاست. دیگران ابراز تردید می‌کنند که کشورهای اروپایی روابط خود را برای رونق تجارت با ایران به خطر بیندازند؛ ایرانی که به نسبت بازار کوچک‌تری به شمار می‌رود. برخی کشورها نیز از پیام تندروهای کنگره استقبال می‌کنند که تشدید تحریم‌ها تنها راه کسب امتیاز از ایران و تحقق توافق خوب است.

در پایان مقاله آمده است: پیتر وستماکوت، سفیر بریتانیا به سهم خود سال گذشته علناً از کنگره درخواست کرد در جریان گفت‌وگوها تحریم‌های جدید به تصویب نرساند. وی در مقاله‌ای برای روزنامه هیل آمریکا نوشت: «توافق موقت، چشم‌انداز راه‌حلی فراگیر در ماه‌های آینده را می‌گشاید. این موضوع به‌طور چشمگیری بهتر از وضعیت کنونی است... ما با تغییر تحرکات کنونی به توافقی بهتر دست نمی‌یابیم و در عین حال به مخالفان در تهران شانسی برای زیر سؤال بردن حسن‌نیت گروه 1+5 و مذاکره‌کنندگان ایران داده می‌شود.» گفته می‌شود آیپک پیام مشابهی به اروپایی‌ها داده است. یک منبع نزدیک به گفت‌وگوها می‌گوید: «شنیده‌ام مقامات آیپک از دیپلمات‌های سه کشور اروپایی در آمریکا خواسته‌اند از توافقی که دولت آمریکا ظاهراً برای تحقق آن تلاش می‌کند، حمایت نکنند.» آیپک در مورد این خبر توضیحی نداده است.

اخبار و تحلیل‌ها: اگرچه این پایگاه آمریکایی سعی دارد القا کند که سه کشور اروپایی‌1+5 بر توافق با ایران اصرار دارند؛ اما شواهد و اسناد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها نیز بر توافق با ایران بسیار مصرند و سخن‌فرسایی‌های کنگره و سنا نیز بازی‌ زرگری بیش نیست. هر چند که توافق برای دولت اوباما بسیار حیاتی‌تر است و علت نامه‌نگاری و پیام‌های پشت‌پرده آنان نیز حکایت از همین امر دارد؛ ولی نمی‌خواهند خود را مشتاق‌ توافق نشان دهند. این موضوعی است که طرف ایرانی باید به آن به‌خوبی توجه داشته باشد که طرف غربی به‌ویژه آمریکا بیش از ایران به این توافق نیاز دارد.

اخبار

نامه توکلی به رئیس‌جمهور

 احمد توکلی، در پی معرفی احمدی آشتیانی به مجلس به‌عنوان فرد پیشنهادی برای وزارت علوم، نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشته که در آن آمده است که ماجرای انتخاب وزیر علوم به شکلی پیش می‌رود که برای پیشرفت علمی و اوضاع کشور خسارت‌بار است. نماینده مردم تهران در مجلس، در بخش دیگری از نامه با اشاره به این موضوع که اکثریت مجلس به اصلاح‌‌طلب بودن یا نبودن حساس نیستند، بلکه به صلاحیت و مقاومت بر خط امام (رحمه‌الله علیه) در دفاع از اصل نظام جمهوری اسلامی حساس هستند، می‌نویسد: اگر اختلاف ادامه یابد، زیان‌های زیادی تشدید می‌شود. از جمله چنین تلقی می‌شود که برخی در دولت با تکرار مشکل معرفی و عدم قبول می‌خواهند به جوانان این پیام را بدهند که مجلس با دانشگاه و دانشگاهیان نظر مساعد ندارد و تحمیل فضای خاصی را تعقیب می‌‌کند تا از این گل‌آلود کردن بین مجلس اصول‌گرا و جوانان تحصیل‌کرده، ماهی انتخاباتی بگیرند. این توهم یا تصور به نفع شما هم نیست؛ چرا که مردم در این میانه غایبند و دیده نمی‌شوند، بلکه تصور دعوا بر سر لحاف ملا تقویت می‌‌شود که پشتیبانی مردمی را از هر دو دسته کاهش می‌‌دهد.

اخبار کوتاه    

* علی مطهری در مصاحبه با آخرین شماره هفته‌نامه صدا، سخنان عجیبی را درباره مجلس خبرگان مطرح کرد. وی در توضیح وضعیت کنونی مجلس خبرگان به هفته‌نامه وابسته به کارگزاران گفت: فعلاً روال کار مجلس خبرگان این است که سالی دوبار دور هم جمع می‌شوند و ناهار و شامی می‌خورند و چند تهاجم به فتنه‌گران می‌کنند و چند تذکر فرهنگی به دولت یازدهم می‌دهند. مطهری این عملکرد را نشانه گرایش خاص سیاسی ‌خواند و در بخش دیگری از صحبت خود ادعا کرد که مجلس خبرگان از جایگاه اصلی خود دور شده است.

* منابع آگاه اعلام کرده‌اند که دلیل برکناری «عبدالعزیز الخوجه» وزیر اطلاع‌رسانی عربستان از سوی پادشاه عربستان، نامه‌ای بوده که وی خطاب به ملک عبدالله، نوشته و در آن، از برخی مسائل داخلی و همچنین سیاست خارجی ریاض انتقاد کرده است. در بخشی از این نامه آمده است: مشکل بحرین، همچنان مهم‌ترین خطر و چالش برای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. اعزام نیروهای سپر جزیره به آن کشور، عامل شدت گرفتن بحران در این کشور و قومیتی شدن آن شده است. وی درباره ایران نیز در نامه خود تأکید کرد: من بر ضرورت ادامه گفت‌وگوها با همسایه‎مان «ایران» تأکید دارم. باید مستقیماً با ایران وارد گفت‌وگو شویم و در این مسئله به منافع خود بیشتر از روابط‌مان با قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای توجه داشته باشیم. نباید فراموش کنیم که ایران، کشور همسایه ماست و نمی‌توان تأثیر این کشور را (بر مسائل منطقه) نادیده گرفت.

* یوسف قرضاوی، از اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی درباره «علل پیدایش گروه‌های تروریستی» استقبال کرد. قرضاوی در بیانیه‌ای که دفترش صادر کرده، این اظهارات را «غیرمنتظره و دیرهنگام» دانست و با این حال، از وی به دلیل این اظهارات «آزادانه و شجاعانه» تقدیر کرد. قرضاوی فرصت‌طلبانه، از رفسنجانی خواست تا «سیاست‌های ایران علیه اهل سنت»(!) کنار گذاشته شود. هاشمی رفسنجانی به‌تازگی گفته بود: «از لعنت گفتن به صحابه به داعش رسیدیم.» ولی نگفت اگر لعن گفتن عده‌ای معدود به صحابه سبب ایجاد داعش شده، پس چرا داعش، اهل سنت را در عراق و سوریه قتل‌عام می‌کند. این به این معناست که ایجاد داعش چیزی فراتر از این ادعاهای هاشمی است و کار آمریکا و صهیونیست‌ها‌ و برخی کشورهای منطقه است!

* احمد سلامتیان به‌تازگی با یک خبرگزاری از خلق یک اتفاق تازه در اصلاح‌طلبان سخن رانده و گفته است: «وقتی صحبت از اصلاح‌طلب و اصلاح‌طلبان می‌شود، به این معنی است که این طیف، نظام را قبول دارند و در چارچوب آن فعالیت می‌کنند. این دسته بر این نکته توجه دارند که اشکالاتی را که وجود دارد، از طریق مسالمت‌آمیز و ارائه راه‌حل‌ها حل کنند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان در چارچوب نظام و با نظام کار می‌کنند و همان‌طور که آقای خاتمی هم نشان داده، تلاش می‌کنند رابطه‌شان با حاکمیت مستحکم‌تر شود تا از پتانسیلی که دارند، بتوانند بیشتر در جهت سازندگی استفاده کنند!» گفتنی است برخی منابع خبری در این باره گفته‌اند منظور از اتفاق تازه و مطلوب این است که برخی افراد از جمله خاتمی قصد دارند تا از زوایای مهمی از فتنه سال ۸۸ به‌ویژه بحث تقلّب و اغتشاشات ابراز تبرّی بجویند!

* در وضعیتی که رهبر معظم انقلاب بارها بر عدم حضور عناصر فتنه در دستگاه‌های مسئول تأکید داشته‌اند؛ این روزها خبر می‌رسد علیرضا زالی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور، یکی از محکومان فتنه 88 را در این نهاد دولتی به خدمت گرفته است. علی تاجرنیا که سابقه بازداشت و محکومیت در دادگاه انقلاب به علت حضور در فتنه 88 دارد، به‌تازگی به‌عنوان دبیر شعبه دوم هیئت عالی انتظامی منصوب شده است. حالا به نظر می‌رسد هر روز که از فعالیت‌های دولت یازدهم می‌گذرد، فرصت عرض‌اندام برای عناصر مرتبط با فتنه در دولت افزوده می‌شود. این در حالی است که افراد مشابهی نیز وجود دارند که حضور پررنگ آن‌ها در دستگاه‌های سلامت، سؤالات متعددی را پدید آورده است.

پیک پژوهشگاه: جلسه نقد کتاب «شایستگی‎های مدیریت و فرماندهی» در پژوهشگاه امام صادق(ع) برگزار شد. در این جلسه با حضور دکتر جعفر رحمانی و دکتر محمد رستمی‌نیا شکل و ساختار این اثر بحث و بررسی شد. این کتاب به اصلی‌ترین ویژگی‌های مدیران و فرماندهان پرداخته است.

 

 

 

     

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات