تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۲۷۲۵۵۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 4054 یکشنبه 19 بهمن ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمن سه هدفِ مرحله‌ای و مقطعی را تعقیب می‌کند. اوّل، تخریب وحدت ملی؛ دوم، تخریب ایمان؛ و سوم، تخریب روح امید در ذهن مردم. (26/9/78)

سرمقاله

نیروی هوایی فراتر از اوج

روزهای پس از بازگشت امام خمینی(ره) به ایران در 12 بهمن 1357 بسیار تعیین‌کننده، سرنوشت‌ساز و پرالتهاب بود. فرار شاه از ایران و ورود حضرت امام(ره) به کشور، در فرایند مبارزات انقلابی مردم ایران نقطه عطف بزرگی به حساب می‌آید. این جابه‌جایی از یک طرف، گام بزرگی به‌سوی پیروزی نهایی بود و از طرف دیگر، ساختار برجای مانده از حکومت شاه برای تشدید اقدامات سرکوب‌کننده را تحریک می‌کرد. فرار شاه و حضور امام(ره) مردم را شاد و طرفداران شاه را بسیار خشمگین ساخت.

در این میان، خطر بزرگی که انقلاب را تهدید می‌کرد، واکنش ارتش بود. مأموران ویژه آمریکا در ایران در حال بررسی کودتا بودند. بختیار، نخست‌وزیری که کشور را برای سروسامان دادن از شاه تحویل گرفته بود تا شاید عامل تکرار کودتایی مانند 28مرداد سال 32 شود و زمینه بازگشت وی را فراهم کند و یا با ساخت‌وپاخت با آمریکایی‌ها و حذف همیشگی شاه، خودش قدرت را در دست گیرد، تلاش می‌کرد با مقتدر نشان دادن خودش، مانع قدرت گرفتن نخست‌وزیر دولت موقت، مهندس بازرگان، شود که حضرت امام(ره) به پیشنهاد شورای انقلاب، وی را مأمور تشکیل کابینه کرده بود.

در چنین روزها و لحظات پراضطرابی که بیم هر حادثه تلخ و فاجعه‌باری می‌رفت، نیاز به یک حرکت ساختارشکنانه و تحول‌آفرین بود که قادر باشد فضای پرالتهاب و هولناک را به‌کلی تغییر دهد و پرتوهای درخشان پیروزی را آشکار سازد و فکر و کید دشمنان را منجمد و خنثی کند. این حادثه بزرگ و اقدام شجاعانه در 19 بهمن 1357 رخ داد، زمانی که همافران نیروی هوایی برای رسیدن به قله عزت و سربلندی به پرواز درآمدند؛ اما نه با جنگنده‌های این نیرو که هرگز توان رسیدن به آن قله رفیع را نداشتند، بلکه این پرواز معنوی و شایسته را با ایمان آمیخته با شجاعت و غیرت انجام دادند و با حضور در مدرسه رفاه و بیعت با امام خمینی(ره) که به مفهوم اذعان به فرماندهی کل قوای ایشان بود، بر فراز قله عزت و سربلندی نشستند و باعث فروپاشی ساختار ارتش شاهنشاهی شدند که قرار بود عامل کودتای آمریکا شود. فردای بیعت همافران با امام، ارتش در اطلاعیه‌ای که در برخی نشریات آن زمان از جمله روزنامه کیهان چاپ شد، این دیدار و بیعت را تکذیب کرد؛ اما دیگر کار از کار گذشته بود و آنچه که باید می‌شد، شد. پس از این اقدام شجاعانه، انسجام ارتش فرو پاشید و التهاب بیرون به داخل ارتش رخنه کرد و به‌غیر از جمع معدودی، ارتش مسیر پیوستن به انقلاب را پیش گرفت. آن جمع معدود نیز در 21 و 22 بهمن ناچار شدند تسلیم و یا مخفی شوند.

امروز یعنی 19 بهمن به‌حق روز نیروی هوایی ارتش است؛ روزی که برای همیشه این نیرو را به قلب انقلاب اسلامی پیوند زد. این روز بر غیورمردان نیروی هوایی ارتش مبارک باد.


ترجمه

تشدید اختلاف اوباما و نتانیاهو

گروه ترجمه- روزنامه جروزالم‌پست 8 فوریه 2015 (19 بهمن) در مقاله‌ای به برنامه آینده سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا پرداخت و نوشت: روز شنبه سیاستمداران اسرائیلی[صهیونیست] از بنیامین نتانیاهو مصرانه خواستند سخنرانی آتی خود در کنگره آمریکا را لغو کند و مواضع گذشته خود را تکرار کردند: این سخنرانی بر روابط آمریکا و اسرائیل تأثیری منفی خواهد گذاشت. نتانیاهو از سوی جان بوهر، سخنگوی مجلس نمایندگان، برای سخنرانی در نشست مشترک ویژه کنگره دعوت شده و انتظار می‌رود هدف آن، حمایت از سیاستی متفاوت از سیاست باراک اوباما در مورد ایران باشد. نخست‌وزیر اسرائیل به دلیل پذیرش دعوت سخنرانی و نقض پروتکل کاخ سفید مورد انتقاد قرار گرفته است. همچنین نتانیاهو به استفاده از این سخنرانی به‌منظور تأثیرگذاری بر انتخابات اسرائیل متهم شده است؛ زیرا مطابق برنامه، این سخنرانی درست دو هفته پیش از انتخابات 17 مارس اسرائیل ایراد خواهد شد.

در ادامه مقاله آمده است: جو بایدن، معاون اوباما، گفت در سخنرانی سوم مارس نتانیاهو به دلیل سفر شرکت نخواهد کرد. ایزاک هرزوگ، رهبر اتحادیه صهیونیسم، که روز شنبه در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود، گفت بسیاری از رهبران اروپایی و آمریکایی عصبانی بودند که نتانیاهو بحث مسئله هسته‌ای ایران را به دلایل سیاسی برانگیخته تا مسئله را به نقطه اصطکاک با اوباما بدل کند. هرزوگ گفت:‌ »زمان آن رسیده است که بی‌بی‌ (لقب نتانیاهو) اعلام کند سخنرانی خود در کنگره را لغو می‌کند... این سخنرانی که بخشی از کارزار انتخاباتی است، امنیت شهروندان اسرائیل و روابط ویژه‌ این کشور با آمریکا را به خطر می‌اندازد... با تمام احترام به کارزار انتخاباتی نتانیاهو، وی باید به‌عنوان یک میهن‌پرست رفتار کند و امنیت اسرائیل را فدای انتخابات نکند.» یووال استینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، هرزوگ را به دلیل مطرح کردن کارزار انتخاباتی اسرائیل در نشست امنیتی مونیخ مورد انتقاد شدید قرار داد. استینیتز گفت که هرزوگ از خطوط قرمز عبور کرد و در خارج از اسرائیل از دولت انتقاد کرده است. استینیتز که خود به‌عنوان رئیس هیئت اسرائیل به اجلاس امنیتی مونیخ رفته بود، گفت: «نتانیاهو مجبور بوده تمام آنچه می‌تواند، برای جلوگیری از توافق بد قدرت‌های جهانی با ایران انجام دهد.»

در پایان مقاله آمده است: سایر رهبران سیاسی نیز از تصمیم نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره انتقاد کرده‌اند. تزیپی لیونی، نامزد اتحادیه صهیونیسم و وزیر سابق دادگستری، روز شنبه در تل‌آویو گفت که غیبت بایدن در سخنرانی آینده نتانیاهو میزان سود شخصی نتانیاهو به‌جای منافع کشور را نشان می‌دهد. شلی یاسیموویچ، عضو کنست و حزب کارگر، گفت که نتانیاهو با تصمیم خود برای سخنرانی در کنگره، خاری در چشم اوباما فرو خواهد کرد. وی تشریح کرد: «از نتانیاهو می‌خواهم این سخنرانی را لغو کند.» یائیر لپید، رهبر یش آتید و وزیر سابق اقتصاد گفت:‌ »دیدار نتانیاهو ضربه‌ای جدی به روابط راهبردی اسرائیل با آمریکا خواهد زد و هدف آن به‌عنوان اقدامی سیاسی، این است که آرای خود در انتخابات را افزایش دهد.»

 

اخبار

ریشه مفاسد اقتصادی کجاست؟

 نماینده مشهد در مجلس با بیان اینکه ریشه مفاسد اقتصادی در دوران سازندگی با ایجاد رانت‌های وسیع دولتی ایجاد شد، گفت: شتر مبارزه با فساد به‌زودی درِ خانه بسیاری از افراد خواهد نشست. جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتقاد قدرت‌الله علیخانی، معاون پارلمانی هاشمی‌رفسنجانی، از احمد توکلی درباره مفاسد مهدی هاشمی، اظهار داشت: ریشه مفاسد اقتصادی در زمان دولت‌های سازندگی و قبل از آن در دو دولتی که توسط نخست‌وزیر اداره می‌شد، با ایجاد رانت‌های وسیع دولتی و توسعه و توزیع این رانت‌ها بین فامیل‌های ثروت و خانواده‌های قدرت شکل گرفت.

وی افزود: از جمله این موارد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در دولت سازندگی با جایگاهی که مهدی هاشمی در دفتر پدرش و مرکز ریاست‌جمهوری به‌دست آورد، طبق اسناد و مدارکی که آقای توکلی ارائه داد، با ایجاد رانت‌ها و ارتباط با شرکت‌های نفتی خارجی در بحث گرفتن رشوه و یا پورسانت در قراردادهای پارس جنوبی، نقش برجسته‌ای داشته است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: به‌طور کلی جریان کارگزاران و اصلاحات توانستند در دولت دهم نفوذهای خودشان را عمیق‌تر کنند که از بین این نفوذ، داستان افرادی مانند آقای رحیمی شکل گرفت؛‌ به‌طور کلی این افراد از اینکه قوه قضائیه با رحیمی برخورد کرده است، به‌شدت ناراحت هستند، اگرچه خلاف این موضوع تبلیغ می‌کنند و نسبت به برخورد قوه قضائیه ابراز علاقه نشان می‌دهند.

 

اخبار کوتاه                     

* بر اساس گزارش یک نهاد مسئول، به تعدادی از مسئولان دولتی اعلام شده است که طبق آیین‌نامه راهکارهای تقویت حسابرسی که در سال 88 به تصویب کابینه رسیده، دستگاه‌های اجرایی حق ندارند قراردادهای مازاد بر مبلغ 10 برابر نصاب معاملات بزرگ دولتی را با اشخاصی که فاقد صورت‌های مالی حسابرسی شده‌اند، منعقد کنند؛ اما برخی شرکت‌ها با جعل گزارش‌های حسابرسی، همچنان در تلاش برای عقد قراردادهای مهم با مجموعه‌های دولتی هستند که باید نسبت به این پدیده، دقت و استعلام‌های لازم صورت بگیرد.

* «ناصر رضوان» مؤسس ائتلاف موسوم به «فرزندان صحابه و آل‌البیت» در مصر، اعلام کرد: کمپینی برای مقابله با حضور شیعیان در انتخابات مجلس مصر به‌راه خواهد انداخت. پایگاه خبری «بوابه الفیتو» مصر، گزارش داد: رضوان گفته می‌خواهد درباره جلوگیری از حضور شیعیان مصر در مجلس این کشور، آگاهی ایجاد کند. وی افزود: این افراد به لابی ایران در مجلس تبدیل خواهند شد تا مذهب تشیّع را در مصر گسترش دهند!

* سازمان ملل تصمیم دارد تا با تصویب لایحه‌ای قانونی، راه‌های کسب درآمد توسط داعش را مسدود کند. در صورت تصویب طرحی که نمایندگی روسیه در سازمان ملل آن را به صحن عمومی این سازمان ارائه کرده است، تمام کشورهای جهان موظف خواهند بود تا راه‌های کسب درآمد توسط داعش را مسدود کنند.

* در حالی که وزیر خارجه ایران در نشست امنیتی مونیخ حضور دارد و دیدارهایی نیز با برخی مقامات غربی و غیرغربی داشته از جمله، ظهر دیروز در حاشیه این اجلاس با وزیر خارجه انگلیس در زمینه مذاکرات هسته‌ای و آخرین تحولات مربوط به روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو کرده است، اما گفته می‌شود با توجه به حضور رژیم صهیونیستی در این اجلاس، هیئت ترکیه این نشست را ترک کرده است!

* بر اساس اخبار دریافتی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در چارچوب قرارداد غیرقانونی خود با صندوق جمعیت سازمان ملل، قرار است هیئتی از زنان ایرانی را با هدف تبادل تجربه با فنلاند به‌منظور یافتن سازوکارهایی برای تقویت بنیان خانواده، به این کشور اعزام کند. این در حالی است که کارشناسان کشور فنلاند خود به بحران خانواده در این کشور معترفند! همچنین آمارها نیز نشان می‌دهد که 47 درصد زنان این کشور خشونت علیه خود را تجربه کرده‌اند. گفتنی است ازدواج در جامعه کنونی فنلاند به‌عنوان مسئله‌ای حاشیه‌ای در کنار اصل همباشی پلید (Cohabitation) مطرح می‌شود.

* محمدحسین رجبی‌دوانی، مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام، در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد، با اشاره به حوادث صدر اسلام گفته است: سران فتنه همچنان طلبکار هستند. وی همچنین تأکید کرد که نباید از این افراد توقع توبه داشت؛ چرا که اگر شمر و عمربن سعد توبه کنند، سران فتنه هم توبه می‌کنند.

* پس از قدرت یافتن حوثی‌ها در یمن و همزمان با اجرای پروژه هالیوودی آتش زدن خلبان اردنی توسط داعش در الرقه که هدف آن، ایجاد آشوب در افکار عمومی اردنی‌ها و تهییج آن‌ها برای مشروعیت بخشیدن به دخالت بیشتر ارتش اردن در سوریه است، بخشی افراد وابسته به تکفیری‌ها موجی رسانه‌ای با عنوان «ایران دشمن ماست» با هشتک #iranourenemy در شبکه‌های اجتماعی به‌راه انداخته‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات