تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۷۳۳۹۲

بازگشت هیلاری کلینتون به عرصه سیاست


سرویس خارجی: در آخرین هفته‌های پیش از ورود رسمی به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 آمریکا، هیلاری رودهام کلینتون، برای جلوگیری از تکرار اشتباهاتش در انتخابات سال 2008 در حال ایجاد یک کمپین قدرتمند و پژوهش‌محور است.روزنامه واشنگتن پست در گزارشی درباره وضعیت کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون نوشت:کلینتون همچنان با بسیاری از چالش‌های مشابه هفت سال گذشته مواجه است؛ زمانی که او از یک رقیب حرفه‌ای و گزینه‌ای احتمالی برای اولین رئیس‌جمهوری زن در تاریخ آمریکا به یک رقیب بی‌تجربه و ناشی در امور سیاسی تبدیل شد.

کمپین او نیز در آن سال از کمپینی که به نظر شکست‌ناپذیر می‌رسید به کمپینی بدل گشت که به اشتباهات استراتژیکش شهره شد.اما اکنون حامیان کلینتون معتقدند که او این‌بار در حال ایجاد یک کمپین و پیام انتخاباتی هوشمندانه‌تر و مناسب‌تری است که با تمرکز بر فرصت‌های اقتصادی و تلاش‌های مادام‌العمرش برای بهبودی شرایط زندگی‌ زنان به فعالیت بپردازد.

کلینتون به عنوان وزیر سابق خارجه آمریکا همچنین تلاش می‌کند تا بسیاری از استراتژی‌های باراک اوباما را که در انتخابات 2008 برای رقابت با خود او استفاده شده بود، به کار بگیرد.

این در حالی است که بسیاری از استراتژیست‌های برجسته کمپین اوباما اکنون از کلینتون حمایت می‌کنند و درنتیجه او اکنون مدل اوباما در استفاده از نظرسنجی‌ها و مشاوران متعدد برای جذب اطلاعات متنوع به کمپین خود را در کنار برنامه‌های انتخاباتی دیگرش قرار داده است.

بسیاری از حامیان کلینتون با اشاره به هفته‌های پایانی فعالیت‌های او به عنوان یک نامزد در سال 2008 آن فعالیت‌ها را آغازی مناسب برای سال 2016 می‌دانند. او در آن زمان به دلیل تسلیم نشدن در رقابت، چابکی و آرام کردن وضعیت کمپینش حتی در ظاهر، مورد ستایش قرار گرفت.

دیوید آکسلرود، استراتژیست سیاسی ارشد اوباما در این باره می‌گوید: من در سال 2007 به هیلاری به عنوان یک نامزد نه چندان عالی اما خوب نگاه می‌کردم. طی سال 2008 نیز نظر مشابهی داشتم تا زمانی که او در انتخابات درون حزبی ایالت آیووا شکست خورد و سرنوشتش به خطر افتاد. اگر او همان نامزد باشد می‌تواند بسیار خوب عمل کند.

با این حال حتی برخی از هواداران سرسخت او درباره توانایی کلینتون در جبران برخی اشتباهاتش از جمله کمرو بودن او در دیدارهای عمومی و اعتماد بیش از حد به گروه کوچکی از دستیاران قدیمی‌اش نامطمئن هستند.در همین حال،یکی از دموکرات‌های برجسته و از حامیان کاندیداتوری کلینتون در این باره می‌گوید: او هنوز هیلاری کلینتون است و دفعه آخر هیلاری کلینتون یک کاندیدای عالی نبود. شما در دو کمپین به آدم دیگری تبدیل نمی‌شوید.

افرادی که این روزها شاهد تلاش‌های کلینتون هستند، می‌گویند، او اکثرا در خانه خود می‌ماند و جلساتی برای بررسی فعالیت‌های رای‌دهندگان و تغییرات اجتماعی-سیاسی در رسانه‌های اجتماعی دارد.

او همچنین جلسات رایزنی و گفتگویی دارد که طی آن‌ها درباره شکست‌های اقتصادی طبقه متوسط و زنان شاغل و همچنین طراحی راه‌حل برای آن‌ها می‌پردازد؛ راه‌حل‌هایی که در کمپین‌ها به مذاق سایرین خوش بیایند.به نظر می‌رسد کلینتون قصد دارد از بحث «تصلب ساختاری» خود برای زنان نیز که در سال 2008 طی سخنانی از گذشته خود به آن اذعان کرد، استفاده کند.

یکی از دموکرات‌هایی که این روزها مستقیما با کمپین کلینتون برای ریاست جمهوری و سنا فعالیت می‌کند در این باره عنوان می‌کند: هیلاری در دور گذشته بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد؛ فرصت‌هایی که می‌توانستند انرژی و احساسات زیادی ایجاد کنند.

وی با اشاره به بحث تصلب ساختاری گفت: این مسئله‌ای است که مردم به خاطر آن‌ راهپیمایی می‌کنند؛ این پیامی است که مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند.همچنین بسیاری از فعالان کمپین‌های او معتقدند، کلینتون شاید هرگز تمامی اشتباهات پیشینش را برطرف نکند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که او متوجه اشتباهاتش شده است.

در همین حال کریس لهان، یکی دیگر از استراتژیست‌های دموکرات با اشاره به زن بودن هیلاری کلینتون مدعی می‌شود: جنسیت کلینتون برای کاندیداتوری او بدی‌ها و خوبی‌هایی دارد.وی می‌افزاید: این مسئله از آن جنبه خوب است که او به عنوان یک مادر یا مادربزرگ با ریشه‌ای از طبقه متوسط با هم سویی با مردم به خوبی از پس گفتگو با رای‌دهندگان برمی‌آید. از سوی دیگر بسیاری ممکن است با تاکید بر این موضوع که در سال 2016 تغییر مسئله مهمی‌ است از او انتقاد کنند.

کلینتون 68 ساله روش‌های مختلف کمپین‌ دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره 2014 را بررسی کرد. از آن به بعد او به دنبال مشورت مجموعه‌ای از تجار، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر و همزمان مداقه در نظرسنجی‌ها و سایر بررسی‌ها بوده است.

نیک مریل، سخنگوی کلینتون در این باره می‌گوید: اگر او در این انتخابات کاندید شود به طور قطع این بار شرایط متفاوت خواهد بود. آن طور که او تصمیم گرفته، می‌خواهد شبکه‌ای گسترده از افراد متنوع و متخصص در امور مختلف از سیاست گرفته تا چگونگی فعالیت یک کمپین موفق را به کار گیرد.

با این حال، سخنرانی‌های کلینتون در سال 2014 معمولا درباره تلاش زنان طبقه کارگر و متوسط برای تامین هزینه‌های مالی یا حقوق‌های نابرابر با مشاغل تخصصی بوده است. او در مواردی نیز به شرح تجربیات شخصی خود به عنوان یک زن شاغل و وعده آینده‌ای درخشان‌تر و عادلانه‌تر پرداخته است.بسیاری از تحلیلگران معتقدند، این مسائل نشان می‌دهد کلینتون سعی دارد کمپین و پیامی پوپولیستی مبنی بر بازی عادلانه و بازپرداخت حق افراد راه بیاندازد. این کمپین بر رای‌دهندگانی تمرکز خواهد کرد که احساس می‌کنند از گردونه اقتصادی بیرون مانده‌اند .

نیرا تاندن، یکی از دوستان قدیمی کلینتون و رئیس مرکز پیشرفت آمریکا در این باره می‌گوید: من معتقدم هرکسی که برای ریاست جمهوری 2016 کاندید می‌شود باید رویکردهای جدیدی درباره چگونگی ایجاد پیشرفت در اقتصاد ارائه دهد.وی ادامه می‌دهد، اگر کلینتون تصمیم به کاندیداتوری بگیرد شعار اقتصادی او بازتابی از تجربیات خود او در مبارزه برای اجرای عدالت اقتصادی خواهد بود .

به گفته بسیاری از تحلیلگران احتمال می‌رود کلینتون مانند سال 2007 در اوایل ماه آوریل اعلام کاندیداتوری کند .در سال 2008، انتخابات درون حزبی ایالت آیووا در کنار برتری اوباما بر تجربه و رقابت‌طلبی کلینتون، مشکلات عمیق در کمپین وی را عیان کرد. در پی مشکلات متعدد، کلینتون مجبور به ایجاد تغییر در کمپینش شد و مدیر و دوست قدیمی‌اش پاتی سولیس را اخراج کرد و یکی از استراتژیست‌هایش را کنار گذاشت.کلینتون اکنون باز هم تغییراتی در تیم خود ایجاد و رابی موک، یکی از دموکرات‌های فعال و جوان را مدیر کمپین هنوز اعلام نشده‌اش کرده است. او همچنین افرادی را به تیم خود اضافه کرده که بیش از این در بین حلقه کلینتون دیده نمی‌شدند از این جهت جوئل بننسون، کارشناس نظرسنجی کمپین اوباما نیز به عنوان سیاستمدارکهنه‌کار در کمپین کلینتون فعالیت خواهد کرد.

علاوه بر این، کمیته‌های اقدام سیاسی‌ نیز توسط مردم تشکیل شده که به صورت غیررسمی برای کمپین او فعالیت می‌کنند .با این حال با وجود ناسازگاری بین کمیته‌های اقدام سیاسی و حلقه اصلی نزدیکان کلینتون بسیاری از مشکلات و موانع هنوز در کمپین او باقی مانده است. این کمیته‌ها از اعمال کنترل بیش از حد نزدیکان کلینتون شکایت می‌کنند .در همین حال سایر دموکرات‌ها پنهانکاری در کمپین کلینتون را که نمونه‌ای از آن را می‌توان در تصمیم‌گیری او برای اعلام کاندیداتوری دید، مشکل دیگری توصیف و ابراز امیدواری می‌کنند که او اکنون بداند پنهانکاری و مصلحت اندیشی آخرین بار کمکی به او و پیروزی‌اش نکرد.

در همین حال تمایل هیلاری کلینتون به دریافت پول‌های گزاف برای سخنرانی و رفاقتش با غول‌های وال استریت پیش‌بینی شرایط را برای استرات‍ژیست‌ها درباره موفقیت کمپین او با تمرکز بر شرایط اقتصادی طبقه متوسط دشوار کرده است.

عملکرد ضعیف کلینتون در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های سال گذشته به مناسبت انتشار کتابش تحت عنوان «تصمیم‌های دشوار» همچنین باعث نگرانی‌هایی درباره عدم تغییر ناشی‌گری‌های او در کمپینش شده است.

او در یکی از مصاحبه‌هایش به گفتگو درباره ورشکستگی خود و همسرش پس از خروج از کاخ سفید پرداخته بود؛ سخنانی که مورد توجه جمهوریخواهان قرار گرفت و انتقادات بسیاری را برانگیخت. اما واکنش دفاعی سریع او به این انتقادات بیانگر این بود که او دیگر در مقابل این انتقادات پوست کلفت شده است.در همین حال یکی از حامیان سرسخت هیلاری با انتقاد از مشاوران او برای عدم آماده کردن کلینتون جهت مصاحبه و سخنرانی متذکر می‌شود: در این سخنرانی‌ها و گفتگوها مسائل زیادی وجود داشت که هیلاری برای آن‌ها آماده نبود.در مقابل جمهوریخواهان تاکید می‌کنند، کلینتون هنوز مشکلات و نقص‌های سال 2008 را دارد.هفته گذشته، رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی جمهوریخواهان در مصاحبه‌ای اعلام کرد: کلینتون برای سیاست مناسب نیست. او همواره در حال اشتباه کردن است.

حامیان کلینتون نیز تایید می‌کنند که او برخی اوقات بی‌احساس و خشک به نظر می‌آید و نشان دادن روی باز و احساسات به مردم برای او دشوار است. اما این بار چند نمونه از این رفتارها می‌تواند داستانی برای رسانه‌ها شود که در آن کلینتون از نیازمندی‌های مردم دور و با آن‌ها ناآشناست.

علاوه بر این در بین دموکرات‌ها و حتی حامیان کلینتون احساس کمبود دیگری نسبت به توانایی‌های هیلاری وجود دارد؛ برخی از دموکرات‌ها معتقدند کلینتون بیش از فعالیت سیاسی مناسب سیاست است و اینجاست که او می‌تواند تلاش بسیاری برای پیروزی انجام دهد.لهان به عنوان یکی از استراتژیست‌های مهم دموکرات‌ها خاطرنشان می‌کند: براساس توقعی که ما از او برای پیشرفت داریم، هیلاری کلینتونی که در نیمه دوم سال 2008 دیدیم - با وجود اینکه تقریبا از دور رقابت‌ها حذف شده بود- کلینتونی است که ما قرار است در 2016 شاهدش باشیم.

این در حالی است که،باراک اوباما،رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در حالی برای ششمین سخنرانی سالانه به مجلس نمایندگان رفت که تنش بین کنگره جمهوریخواه با دولت دمکرات این کشور به شدت افزایش یافته است .اوباما در هفته های گذشته در سخنانی در ایالت های آیداهو و کانزاس با معرفی طرحی برای افزایش مالیات ها و کمک به طبقه متوسط جمهوریخواهان را به چالش کشیده است.

محورهای سخنرانی اوباما شامل توضیح در مورد طرح افزایش مالیات ها، گروه تروریستی داعش و قدرت گیری این گروه در عراق، حملات هفته گذشته پاریس، عادی‌سازی روابط با کوبا و موضوع مذاکرات هسته ای با ایران بود.جمهوریخواهان کنگره از چند هفته قبل از تشدید تحریم ها علیه ایران سخن گفته و تهدید به اعمال تحریم علیه ایران کردند.در همین حال،باراک اوباما،رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست مشترک خبری با دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس گفت که تحریم های جدید علیه ایران می تواند باعث شکست مذاکرات شود و در نهایت، ایران با کنار کشیدن از گفتگوهای هسته ای، می تواند آمریکا را مسئول این وضع معرفی کند.

بر همین اساس جمهوریخواهان کنگره از تغییر طرح اولیه تحریمی ایران و بازنگری در آن خبر دادند. بر اساس طرحی که امروز در کمیسیون بانکداری مجلس سنا بررسی می شود، هر گونه تحریمی علیه ایران تا زمان ضرب الاجل دست یافتن به توافق جامع به تعویق می افتد. درصورت عدم توافق نهایی در مذاکرات جاری بین تهران و گروه 1+5 تا 30 ژوئن به تدریج تحریم‌هایی علیه ایران وضع خواهد شد.این در حالی است که بعضی از تحلیلگران داخل آمریکا سخنرانی سالانه اوباما را بی اهمیت شمرده اند و می گویند شمار بینندگان سخنرانی سالانه اوباما در سال های اخیر روند نزولی را طی کرده است و این امر در سال جاری نیز تغییر نخواهد کرد.

بر اساس گزارشی از پایگاه اطلاع رسانی «یو اس نیوز» سخنرانی سالانه اوباما سال 2014 تنها 33 میلیون بیننده داشت ،در حالی یک مسابقه فوتبال آمریکایی بین دو تیم از ایالت های مختلف را 44 میلیون نفر دیده اند.دیود گرینبرگ استاد رسانه و تاریخ در دانشگاه راجرز نیز با تایید کم اهمیت بودن سخنرانی سالانه اوباما برای مردم آمریکا گفت: به نظر من احساس خستگی در دولت اوباما وجود دارد. وی برای هفتمین سخنرانی سالانه در حالی وارد مجلس نمایندگان شد که مردم آمریکا از سیاست دو حزبی خسته و نسبت به پیشرفت در امور کشورشان بدبین هستند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات