تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۷۴۹۶۳

امکانات ايراني براي تقويت توليد داخلي

کشوري مانند ايران هر چند هم که تحريم باشد اما با توجه به وجود استعدادهاي سرشار و بيشمار دروني مي تواند روي پاي خود بايستد و نشان دهد که تحريم نمي تواند سد راه آن باشد

پايگاه بصيرت؛ گروه سياسي/ مقام معظم رهبري در ديدار جمعي از کارگران سراسر کشور با بيان اينکه مشکلات کشور با گفتن و حرف زدن حل نمي شود؛ اقدام و ابتکار و عمل لازم است، راهکار حلّ اين مشکلات را در درون کشور دانستند و افزودند که ستون فقرات هم عبارت است از توليد؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتي که ما عرض کرديم، عبارت است از تقويت توليد داخلي. ايشان همچنين در ادامه تأکيد کردند: «کليد حل مشکلات اقتصادي در لوزان،‌ ژنو و نيويورک نيست.»

اعتراف به وجود مشکلات در کشور از يک سو و از سوي ديگر توجه به کمبودهايي که تحريم هاي ظالمانه براي کشور به بار آورده است، دو واقعيت وجودي شرايط کنوني کشور محسوب مي شوند اما بدون شک آسيب شناسي اين وضعيت ابتدايي ترين و کمترين کاري است که مي توان انجام داد. به بيان ديگر، براي درمان اين وضعيت به سرعت بايد دست به اقدامات لازم زد. در واقع، اگر چه با مشکل مواجهيم و در شرايط تحريم نيز قرار داريم، اما اين به معناي بسته بودن دستان ما نيست. بلکه کشوري مانند ايران هر چند هم که تحريم باشد اما با توجه به وجود استعدادهاي سرشار و بيشمار دروني مي تواند روي پاي خود بايستد و نشان دهد که تحريم نمي تواند سد راه آن باشد؛ ايران کشوري است با مساحت زياد، سرشار از منابع طبيعي و زيرزميني، کشوري است که بزرگترين ذخيره انرژي دنيا در حوزه نفت و گاز را دارد،‌ از جمعيت نسبتا با کيفيتي برخوردار است؛ جمعيتي جوان، تحصيلکرده و متخصص، علاقه مند به سرنوشت کشور و حساس نسبت به سلطه خارجي و... .[1] ايران به واسطه سابقه تمدني از تکنولوژي فرهنگي بالايي برخوردار است، به گونه اي که در برخي زمينه ها و توليدات هنوز هم در سطح دنيا حائز رتبه اول است مانند فرش ايراني و... .

علاوه بر آنچه گفته شد، ‌ايران از يک موقعيت ويژه ژئوپلتيکي برخوردار است که اين موقعيت امکان ارتباط با دنيا را براي آن هموار مي سازد؛ ايران به واسطه ي موقعيت گذرگاهي اش در مرکزيت مناطق متداخلي قرار دارد، ايران در مرکز تلاقي محورهاي توليد و مصرف انرژي جهان قرار دارد؛ در محور عمودي شمالي - جنوبي در مرکز دو منبع انرژي خليج فارس و آسياي ميانه و قفقاز قرار دارد و در محور شرقي - غربي  نيز در مرکز دو منطقه مصرف کننده انرژي شرق آسيا و اروپا قرار دارد و اين يعني ايران موقعيت توزيع کنندگي ممتازي دارد. اير��ن به آب هاي آزاد بين المللي دسترسي دارد،‌ کنترل تنگه هرمز،‌ به عنوان يکي از مهمترين تنگه هاي راهبردي دنيا، را در اختيار دارد، با حدود 13 کشور همسايه است، ‌از عمق استراتژيک مطلوبي در داخل و در سطح منطقه برخوردار است و... .

بنابراين تصور اينکه دست ما بسته است و ما نمي توانيم از شرايط پيش رو،‌ جز با ارتباط با غرب، عبور کنيم، تصوري باطل است و چنانچه به اين اصل اساسي اعتقاد داشته باشيم که سرنوشت کشور ما تنها به دست خودمان و استفاده از ظرفيت هاي دروني خودمان رقم مي خورد، ديگر جاي هيچ نگراني در توفيق براي عبور موفق از اين وضعيت وجود ندارد، هر چند اين نيز به معناي نفي ديپلماسي نيست. بنابراين اگر مقام معظم رهبري مکررا بر استفاده از ظرفيت هاي داخلي و تقويت توليد داخلي تأکيد دارند، اين موضوع يک موضوع کاملا منطقي و درست است، زيرا کشور ما از امکانات لازم براي تحقق اين مهم برخوردار است و فقط مي بايست از اين امکانات استفاده عملي شود که شرط کافي براي رونق توليد داخلي و استحکام بخشي ساخت دروني قدرت مي باشد. براي اين منظور نيز همه وظيفه داريم؛ هم دولت و هم ملت که با همدلي و همزباني به رونق توليد داخلي کمک کنيم.  

 



[1] . سطح تحصيلات و کيفيت جمعيت در ايران به گونه اي است که اگر بر روي همين جمعيت سرمايه گذاري شود ايران بزودي مي تواند در بسياري از زمينه ها توليد کننده باشد.   

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات