تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۷۷۶۶۳
برای کسب اکثریت مجلس آتی مهم‌ترین مانع چیست؟

دغدغه‌های اصلاح‌طلبان


گروه احزاب- اصلاح‌طلبان حالا که فضای اندکی برای سیاست‌ورزی دارند تلاش می‌کنند تا ضمن تاثیر‌گذاری بر فرآیند چرخش قدرت با ابزار صندوق رای به بیان دغدغه‌ها و نگرانی‌های‌شان نیز بپردازند؛ نگرانی‌هایی که بعضی از آنها قدمتی به اندازه بیش از دو دهه دارد.

آنها این روزها تمام فعالیت خود را در حوزه سیاست داخلی به انتخابات معطوف کرده‌اند. با طراحی مکانیزمی دقیق می‌خواهند برای نخستین کاندیدای هر حوزه انتخابیه بدون دخالت از تهران و توسط فعالان همان حوزه انتخاب شود. به همین منظور نهاد تازه‌ای تحت عنوان شورای راهبردی انتخابات از حدود ١٠ ماه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و با تشکیل شورای اصلاح‌طلبان در هر استان تشکیلات انتخاباتی خود را راه‌اندازی و ساماندهی می‌کنند.

آنها در تهران نیز کم‌تحرک و بی‌خبر نیستند. حالا می‌توانند مهمانی‌های چند صد نفره برگزار کنند و جلسات منظمی داشته باشند تا نهادهای سیاسی خود را هماهنگ کنند. هفته جاری برای اصلاح‌طلبان موعد تازه شدن دیدار‌ها بود. ابتدای هفته احمد پورنجاتی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ششم و مشاور رییس دولت اصلاحات دوستان قدیمی‌اش را به ضیافت افطار دعوت کرد. میهمانی با حضور رییس دولت اصلاحات، دو وزیر کابینه که از قضا به دلایل سیاسی زیر تیغ استیضاح هستند و جمع گسترده‌ای از اصلاح‌طلبان برگزار شد. گعده‌های سیاسی و گپ و گفت‌های انتخاباتی هم داشت. چند روز پس از آن عارف بود که اصلاح‌طلبان را به صرف افطار دعوت کرد. این‌بار حاضران همگی از دوستان صمیمی و قدیمی عارف نبودند اما حضور چشمگیر تمام شاخه‌های اصلاح‌طلبی نشان داد وجه سیاسی این میهمانی بر وجه صمیمیت آن غالب بوده است.

هرچه هست اصلاح‌طلبان فعال‌تر از سال‌های سخت ٨٨ تا ٩٢ هستند و این فعالیت جریان رقیب را اگر نگوییم به واهمه اما به نگرانی انداخته است. مصاحبه‌ای درباره انتخابات مجلس نیست که یک پایش فعال سیاسی اصولگرا باشد و سخن از جدیت رقابت با اصلاح‌طلبان به میان نیاید. اما این تمام بازی نیست. اصلاح‌طلبان هم دغدغه‌های جدی برای انتخابات آتی دارند؛ دغدغه‌هایی که نه در حوزه اختیار آنهاست و نه اثرگذاری جدی برای رفع آن دارند. مهم‌ترین چالش پیش روی آنها چگونگی ورود به رقابت است. آنها هنوز نمی‌دانند حجم عدم احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان چقدر خواهد بود و در چند حوزه انتخابیه امکان رقابت خواهند داشت.

این نگرانی روز گذشته در نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان نیز خود را نشان داد. آنجا که نجات‌الله ابراهیمیان درباره اظهارنظر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب مبنی بر رد صلاحیت‌های گسترده در انتخابات آینده مجلس و موضع شورای نگهبان گفت: برای اینکه از عملکرد شورا در این زمینه مطلع شویم یا باید به تاریخ نگاه کنیم یا منتظر آینده باشیم. این انتساب‌ها خلاف واقع است و ما نیز فعلا درگیر بحث تایید یا رد صلاحیت‌ها نشده‌ایم. در رابطه با گذشته باید به رفت و آمد گروه‌های مختلف سیاسی نگاه و سپس داوری کنیم. گردش گروه‌های سیاسی را در قدرت در سال‌های اخیر دیده‌ایم و در رابطه با آینده نیز هنوز موعد بررسی صلاحیت‌ها نرسیده است و ما نیز تاکنون هیچ‌گونه جلسه یا تبانی مبنی بر اینکه صلاحیت کسی را قبل از موعد قانونی رد یا تایید کنیم، نداشته‌ایم.

اشاره او به رفتار گذشته شورای نگهبان نشان می‌دهد چندان جای امیدواری نسبت به تغییر رویه این نهاد نیست.

دغدغه‌ای به نام رد صلاحیت

روز گذشته دبیرکل مجمع نیروهای خط امام در این رابطه گفت: اصلاح‌طلبان از مسوولان عالیرتبه می‌خواهند از ممیزین، احترام به حقوق مردم و اهمیت به رای‌شان را بخواهند و خود نیز به این آرا احترام بگذارند.

سیدهادی خامنه‌ای در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اشاره به برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس عنوان کرد: اصلاح‌طلبان در حال حاضر در چارچوب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مشغول فعالیت هستند. در این شورا حدود ١٨ تا ٢٠ حزب از جریان اصلاحات دور هم جمع شده‌اند و شعبه‌های شورای هماهنگی هم در سراسر کشور پابرجا هستند و خود را برای انتخاباتی پرشور و فعال آماده می‌کنند. جریان اصلاحات از مسوولان عالیرتبه می‌خواهند تا از ممیزین خود، احترام به حقوق مردم و اهمیت به به رای آنها را بخواهند و خود نیز به این آرا احترام بگذارند.

هادی خامنه‌ای تاکید کرد: مفهوم اینکه گفته شد رای مردم حق‌الناس است، این است که باید افرادی که مردم به آنها علاقه و اعتقاد دارند، همواره در صحنه باشند و این مسوولان نیز به حقوق مردم پایبند بوده و آنها را به دلیل سلایق متفاوت سیاسی رد صلاحیت نکنند. وی افزود: در حال حاضر با سازوکارهای شورای هماهنگی در ارتباط هستم و با شورا یا دیگر کمیته‌ها ارتباطی ندارم، البته کمیته انتخابات هم زیرنظر همین شورا اداره می‌شود.

محسن مهرعلیزاده، معاون رییس‌جمهور در دولت اصلاحات هم ضمن بیان دغدغه‌های خود ورود اصلاح‌طلبان به مجلس را بهترین گزینه برای همدلی دولت و ملت خواند.

وی در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر اینکه به عنوان کاندیدا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور خواهد یافت، تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه شرایط در جامعه فراهم است تا طیفی در مجلس سرکار بیاید که بتواند از برنامه‌های دولت پشتیبانی کند، اصلاح‌طلبان قطعا در انتخابات پیش‌رو رأی خواهند‌ آورد. همانطور که رهبر معظم انقلاب امسال را سال همدلی دولت و مردم نام نهادند، مجلس آینده نیز به عنوان عصاره فضایل ملت باید همدلی و همزبانی را در عمل و منش عملیاتی کند و اصلاح‌طلبان به عنوان نمایندگان ملت، گزینه مطلوب برای همدلی و همزبانی با دولت هستند.

وی با تاکید بر انتخابات سال ٩٢ و رأی مردم به اعتدال و عقلانیت، افزود: مجلس آینده باید با دولت همسو باشد، البته این همسویی به معنای حمایت صرف نیست، بلکه در جهت رشد و توسعه عقلانیت و تشویق دولت به ادامه فعالیت‌های مفید خود است.

مهرعلیزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به محدودیت‌های موجود، اصلاح‌طلبان چگونه باید در انتخابات مجلس حضور یابند، خاطرنشان کرد: خیلی چیز‌ها حالت موقت دارد و معلوم نیست که این شرایط تداوم یابد. امیدواریم در چارچوب همدلی و همزبانی، نیرو‌هایی که سال‌ها برای کشور زحمت کشیده‌اند و برای مردم ارزشمند هستند، بتوانند فرصت حضور در صحنه سیاسی کشور و انتخابات و تبیین حقایق جامعه را در این رهگذر بیابند.

هماهنگی تمام نیروها

اما در کنار آن دغدغه بیرون از اختیار اصلاح‌طلبان در ماه‌های گذشته با نگرانی از اجماع و به کار‌گیری تمام ظرفیت‌ها هم روبه‌رو بودند، نگرانی‌ای که با رسانه‌ای شدن تشکیل شورای راهبردی و ایجاد سوءتفاهم برای برخی چهره‌های قدیمی این جریان شکل گرفت. آنها گمان می‌کردند قرار است با ساز و کار نقش احزاب‌شان در حوزه‌های انتخابیه نادیده گرفته شود اما جلسات منظم و گفت‌وگوهای صمیمانه‌شان با رییس دولت اصلاحات نه تنها این دغدغه را رفع کرد که باعث هم‌افزایی ظرفیت احزاب شد. در این راستا روز گذشته رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: در نشست اخیر شورای هماهنگی مصوب کرده‌ایم که برای هماهنگی بیشتر شورای هماهنگی و شورای راهبردی اصلاح‌طلبان جلسات مشترکی داشته باشند.

فرج کمیجانی در گفت‌وگو با فارس، در مورد جزییات آخرین نشست این شورا اظهار داشت: در این نشست مصوب کردیم که دبیران استانی کلیه احزاب شورای هماهنگی و احزاب استانی غیر عضو شورای هماهنگی که داعیه اصلاح‌طلبی دارند در شورای اصلاح‌طلبان استان دعوت شوند.

وی افزود: دومین مصوبه ما در نشست اخیر شورای هماهنگی این بود که برای هماهنگی بیشتر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای راهبردی اصلاح‌طلبان که با مسوولیت آقای موسوی‌لاری تشکیل شد، هیات رییسه هر دو شورا جلسات مشترکی تشکیل داده و شیوه‌نامه اجرایی واحدی را با در نظر گرفتن شرح وظایف هر دو شورا تدوین کند و از این پس ملاک عمل هر دو شورا قرار گیرد.

رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینکه مصوب کردیم که از مرکز (پایتخت) برای استان‌ها تصمیمی گرفته نشود، گفت: شورای اصلاح‌طلبان استان باید برای مرکز استان و حوزه‌های انتخابیه آن استان طبق سازوکارهای اعلام شده تصمیم‌گیری کنند.

کمیجانی در پایان گفت: طی مصوبه‌ای تاکید کردیم که جمع شکل گرفته در استان‌ها متشکل از نمایندگان همه احزاب اصلاح‌طلب، نهادها و شخصیت‌ها باشد و به عبارت دیگر برآیند کلی از جریان اصلاح‌طلب آن استان را به نمایش بگذارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات