تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۷۹۱۷۰

شیوه تشخیص مزاج های چهارگانه/ دکتر سیّدعبدالله جعفرپور

دموی ها معمولا آرام، خوش خلق و صمیمی هستند؛ نوعا افراد شجاع و جسوری هستند و معمولا پیشرو و رهبر گروه خود می باشند.

پایگاه بصیرت،در نوشتار قبل نکاتی را پیرامون شناخت طبیعت(مزاج) انسان ها بیان نمودیم. دراین شماره بنا داریم که اقسام مزاج های چهارگانه را هم از جهت ساختار جسمانی و هم بر اساس ساختار روانی معرفی نمائیم ولی قبل از هرچیز و به جهت جلوگیری از برداشت های شخصی ذکر یک نکته را لازم می دانیم و آن اینکه لزوما همه ویژگی های یک مزاج خاص دریک فرد دیده نمی شود و در تعیین مزاج خاص در یک فرد باید به غلبه ویژگی های یک مزاج توجه کرد ؛یعنی، اینکه ممکن است مزاج اولیه یک نفر گرم و تر(دموی) بوده باشد ولیکن در اثر تغذیه ناسالم خصوصا استفاده افراطی از مواد کارخانه ای و حاوی مواد نگهدارنده، مزاجش به سرد وخشک(سوداوی) تغییر پیداکند که دقت در این نکته بسیار ضروری می باشد.

اول: مزاج گرم و تر(دموی)

ازلحاظ ساختارجسمانی؛ هیکل دموی ها درشت است، موی پرپشت دارند و پوستشان سرخ و سفید است، عروق روی دست ها برجسته است؛ نبض آنها پر و قوی است؛ درلمس،پوست بدنشان گرم و مرطوب است.قدرت حرکات بدنی آنها بالاست و صدایی رسا و محکم دارند،خواب خوبی دارند،هرچند بی خوابی را هم تا اندازه ای تحمل می کنند. قدرت هضم و اشتهایشان خوب است و معمولا یبوست ندارند؛ تحمل گرما و سرمای زیادی دارند، اما بیشتر خنکی و سرما را ترجیع می دهند، مزه مورد علاقه آنها شیرینی و ترشی است و دارای میل جنسی خوب و متناسب می باشند.

از لحاظ ساختار روانی؛ دموی ها معمولا آرام، خوش خلق و صمیمی هستند؛ نوعا افراد شجاع و جسوری هستند و معمولا پیشرو و رهبر گروه خود می باشند. بی خیال و سرزنده و اغلب بی حساب و کتاب اند؛ عموما دیر خشمگین می شوند اما اگر عصبانی شوند ممکن است کارهای مخاطره آمیز از خود نشان دهند.  

 دوم مزاج گرم و خشک(صفراوی)

ازلحاظ ساختارجسمانی؛ افرادی لاغر ولی با استخوان بندی درشت هستند،موهای پرپشت و سیاه و گاهی مجعّد دارندو به علت حرارت و خشکی زیاد، بیشتر مستعد تاسی سر هستند؛ سفیدی چشم آنها مایل به زرد و عروق روی دست آنها برجسته است؛ نبض سریع و قوی دارند؛ در هنگام لمس،پوست بدنشان گرم و خشک است، قدرت و حرکات بدنی آنها بسیار بالاست و پیوسته، سریع و بلند صحبت می کنند؛ خوابشان کم و سبک است؛ قدرت هاضمه آنها خوب است و معمولا گرما را تحمل نمی کنند، فصل تابستان برایشان غیر قابل تحمل است و بیشتر زمستان را دوست می دارند از نظر جنسی توان بالا ولی متغیر دارند.

از لحاظ ساختار روانی؛ ازقدرت حافظه و یاد گیری بالایی برخوردارند، افرادی بسیار پر جنب و جوش، باهوش و فعال هستند؛ روابط اجتماعی آنها قوی است؛ آتشین مزاج، عجول و بی قرارند؛ خیلی زود عصبی و خشمگین می شوند اما فوراً پشیمان می گردند؛ اصولاً مزاج های گرم ؛ یعنی، دموی ها و صفراوی ها، از لحاظ اعمال بدنی و خصوصیات حیاتی از قدرت بالایی برخوردارند، گرما موجب افزایش کارکرد اعضای مختلف آنها می گردد. ( ادامه دارد)

 



* استاد عظیم الشأن ما حکیم روازده معتقدند حالت پنجم وطبع معتدلی نیزوجود دارد که ویژه اولیاء الهی خاصه حضرات معصومین علیهم السلام می باشد.

*عضو موسسه احیاء طب جامع ایرانیان و عضو جامعه حامیان کشاورزی سالم ایران.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات