تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۳۱۴۵

تعهدهای نامتوازن ،اعتماد وپذیرش مشروط

باید از نگاه ساده لوحانه و خوش بینانه مبتنی بر اینکه امریکا دیگرقصد براندازی نظام اسلامی را ندارد دست برداشت و متوجه بود که"دولت ایالات متحده امریکا{نه} در قضیه هسته ای نه درهیچ مساله دیگری ،در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند."
پایگاه بصیرت / محمدحسن ربانی
پایگاه بصیرت، محمد حسن ربانی
1-    نامه ی مهم رهبر معظم انقلاب پیرامون شرایط  اجرای برجام  به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی بی تردید نشانگر جلوه برجسته دیگری از دیپلماسی انقلابی و مقتدرانه مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت  نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. دیپلماسی حکیمانه ای که مبتنی بر خرد جمعی ،استفاده از دیدگاه های کارشناسی، لحاظ شرایط و واقعت ها و بر پایه ارزش های اسلامی و انقلابی،تصمیم سازی و نهایتاً تصمیم گیری می کند. بسترهای نفوذ و فریب را می بندد، از اعتماد به دشمن خودداری می کند، آینده نگر است و دیده بانی بصیر می باشد. این ها همه در نامه  رهبری انقلاب آشکار  است.
2-    در این نامه فضاسازی کاذبی که بر علیه منتقدان دلسوز برجام با عنوان دلواپسان،تندروها،اقلیت افراطی!...و با هدف جلوگیری از بررسی و نقد دقیق متن،بهره برداری های سوء تبلیغاتی و انتخاباتی و...ایجاد شده بود را نفی می کند و مجموعه این  تلاش ها"چه در جهت توضیح نقاط مثبت و تثبیت آن، و چه تبیین نقاط ضعف با ریزبینی قابل تحسین"همگی را"در راستای رعایت و حفظ منافع ملی دانستند.
3-    در این نامه به نگاه راهبردی نظام نسبت به آمریکا تاکید شده و آمده است که "حفظ هوشیاری نسبت به نیات خصمانه دولت آمریکاست. خصومتی تمام نشدنی که ناشی از ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران و برخاسته از انقلاب اسلامی است".یعنی باید از نگاه ساده لوحانه و خوش بینانه مبتنی بر اینکه امریکا دیگرقصد براندازی نظام اسلامی را ندارد دست برداشت و متوجه بود که"دولت ایالات متحده امریکا{نه} در قضیه هسته ای نه درهیچ مساله دیگری ،در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است  و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند."و این نگاه واقع بینانه باید مبنای عمل در رویاروئی با آمریکا  و مشخصاً اجرای برجام باشد.
4-    متن برجام دارای ابهام و ضعف ساختاری جدی است و روند مذاکرات مایه عبرت و تنبه است.
"اکنون بعد از دوره طولانی و ملال آور مذاکرات که گمان می رود از جمله مسائل به یاد  ماندنی
و عبرت آموز جمهوری اسلامی باشد مشخص شده است محصول مذاکرات که در قالب برجام
شکل گرفته است دچار نقاط مبهم و ضعف های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت
فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه،می تواند به خسارت های بزرگی برای حال و آینده کشور
منتهی شود."و بر این موارد باید"گمان نقض عهد و تخلفات و فریبکاری طرف مقابل بویژه آمریکائی
ها را افزود.
4.تعهد جمهوری اسلامی بر روی زمین و تعهد5+1 بر روی  کاغذ است و این دو نامتوازن است.
برطبق برجام،12000سانتریفوژ باید برچیده شود.98 درصد ذخائر اورانیوم به خارج منتقل شود و
قلب راکتور اراک خارج شود و بعد از آن غرب تعهد خود را اجراکند و ما باید به آنها از قبل اعتماد کنیم. اعتمادی مبتنی بر حسن ظن، یا باور به ناچار بودن آنها. آن هم در حالی که وضعیت pmd نامشخص است و آمریکائی ها دم از تحریم های جدید می زنند.این وضعیت شکننده و نامطمئن ،باعث گردیده شورای عالی امنیت ملی،شرایطی10 گانه و مجلس شورای اسلامی شرایط 9 گانه را در اجرا لحاظ کنند.رهبر معظم انقلاب با تایید این شرایط، موارد اساسی دیگری را هم متذکرشده و نهایتاً اجرای برجام را مشروط بر رعایت شرایط 9 گانه قرار داده اند.این شرایط عبارتنداز:
1-اعلام کتبی رئیس جمهور امریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر حذف ساختار تحریم ها
2-عدم وضع هیچ نوع تحریم جدید به هر بهانه ای
3-آغاز اجرای برجام بعد از مختومه شدن pmd(24آذر).
4-نهائی شدن قرارداد بازساخت اراک به طور شفاف و دقیق قبل از برداشتن راکتور.
5-نهائی شدن قرارداد مبادله اورانیوم قبل از اقدام و سپس مبادله به صورت تدریجی.
6-مرجع تفسیر متن ،متن مذاکرات است نه برداشت و تفسیر غربی ها.
7و8-تهیه طرح و روش اجرائی رسیدن به 190000 سو غنی سازی و ساماندهی تحقیق و توسعه
9-تشکیل هیئت قوی ،آگاه، و هوشمند رصدگر و ناظر با تصویب شورایعالی امنیت ملی
و سرانجام باید از غفلت دوساله اخیر در تحقق مطلوب اقتصاد مقاومتی دور شد و توجه داشت
که"گشایش اقتصادی و بهبود معیشت و رفع معضلات کنونی جز باجدی گرفتن و پیگیری همه  جانبه ی اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد." و مبادا که پسا برجام و به قولی پساتحریم "
به واردات بی رویه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هر گونه مواد مصرفی از امریکا(و مشخصاً مک دونالد و...)جدا پرهیز شود."
اکنون با اعلام مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران، آزمون بزرگی در پیش روی دولت های غربی و مشخصاً امریکائی هاست که اثبات نمایند آیا واقعاً پایبند به تعهد خود مبنی بر لغو تحریم های ظالمانه  اقتصادی و مالی و دادن حق ملت مظلوم ایران هستند؟ و سرانجام اینکه ابلاغیه مقتدرانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب  و تعیین شرایط اجرا نشانگر این نکته بدیهی است که  پذیرش برجام نه  به دلیل فشار تحریم ها و یا تهدیدها، بلکه راهبردی هوشمندانه و نرمشی قهرمانانه بوده است ،نه همچون جامی زهرآلود ! و نه جامی شیرین از عسلی مصفا! بلکه "بده بستان و مذاکره ای طولانی و ملامت آور که باید همچون پلی یک طرفه برای عبور از تحریم های ظالمانه و فضاسازی های باطل از آن عبور کرد و آن را تبدیل به فرصتی برای انقلاب نمود و مانع  نفوذ و تهدیدسازی دشمن شد. ان شاءالله.
-------------
پی نوشت: نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور درباره الزام های اجرای برجام 940729

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات