صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۲۰

اهداف السیسی در سفر اخیر منطقه ای خود

یک منبع در ریاست جمهوری مصر در گفتگو با روزنامه الاخبار، اهداف سفر اخیر منطقه ای السیسی را برشمرد.
پایگاه بصیرت به نقل از مشرق:
عبدالفتاح السیسی در حاشیه حضورش در نشست مشترک سران هند و آفریقا، سفری فشرده نیز برخی از  کشورهای عربی خلیج فارس داشت.
این سفر منطقه ای السیسی پیش از برگزاری نشست سران آفریقا و هند با سفر به امارات آغاز و بعد از این نشست به بحرین ختم شد.
السیسی در سفر منطقه‌ای خود به عربستان نرفت از همین رو برخی مستثی شدن عربستان از این سفر را نشانه تشدید اختلافات بین دو کشور و فاصله گرفتن قاهره از ریاض دانسته‌اند.
با بررسی سفر السیسی به این دو کشور عربی می توان دریافت که وی به دنبال ایجاد روابط اجتماعی با سران کشورهای عربی خلیج فارس است.
تلاش السیسی برای روابط اجتماعی عمیق با سران عرب خلیج فارس
یک منبع در ریاست جمهوری مصر به الاخبار گفت که السیسی تلاش می‌کند روابط اجتماعی و انسانی عمیق‌تری با سران کشورهایی عربی خلیج فارس داشته باشد و این امر از عدم توجه السیسی به پروتکل دیدارهای رسمی از طریق گشت و گذار با خودروی محمد بن راشد حاکم دبی، طولانی کردن سفر برای بازدید از قبر زاید آل نهیان و همچنین دیدار با محمد بن زاید ولی عهد ابوظبی پیداست.
همسر السیسی در سفر به بحرین او را همراهی کرد
نکته قابل توجه دیگر در دومین سفر منطقه ای السیسی یعنی سفر به منامه پایتخت بحرین به چشم می خورد. در این سفر انتصار السیسی همسر رئیس جمهور و بانوی اول مصر وی را همراهی می کرد. بعد از ورود السیسی به منامه هواپیمای  ریاست جمهوری به قاهره رفت و با بانوی اول مصر به منامه بازگشت. همسر السیسی در این سفر با همسر پادشاه بحرین و همسران برخی از مقامات این کشور دیدار کرد. این اولین باری است که هسمر السیسی در سفرهای خارجی او رؤیت می شود. بر اساس گزارشهای منتشر شدهف همسر السیسی مورد استقبال پرشور مقامات بحرینی قرار گرفت و در ضیافت پادشاه بحرین و آشنایی با خانواده او حضور یافت.
این امر پوشیده نیست که السیسی می‌خواهد این روابط را که به روابط شخصی بین همسرش و «سبیکه» همسر پادشاه بحرین گسترش یافته تقویت کند. همسرپادشاه بحرین بارها در سفرهای غیر رسمی به مصر با همسر السیسی در قاهره و شرم الشیخ دیدار کرده است. همچنین پادشاه بحرین تعطیلات خود را در شرم الشیخ می‌گذارند و کاخی در منطقه خلیج نعمه مصر برای خود برپا کرده است.
السیسی: در صورت برکناری اسد سرنوشتی همچون سرنوشت لیبی در انتظار سوریه است
در جزئیات این سفر باید گفت که السیسی درباره جنگ سوریه و یمن با بن زاید و بن عیسی بحث و تبادل نظر کرد. رئیس جمهور مصر  همچنین طرح روسیه که متضمن بقای بشار اسد بر سر قدرت تا بازگشت ثبات به این کشور و برگزاری انتخابات برای انتقال صلح آمیز قدرت و بازسازی نهادهای این کشور که طی سالهای گذشته فروپاشیده است را با سران امارات و بحرین مطرح کرد.
السیسی همچنین توجه اماراتی ها را با مشکلاتی که مردم کشورش از ناحیه گروههای تروریستی در سینا با آن مواجهند و همچنین تجربه یمن جلب کرد.
رئیس جمهور مصر در گفتگو با مقامات اماراتی هشدار داد در صورت برکناری اسد سرنوشتی همچون لیبی در انتظار سوریه است.
وی همچنین در  این دیدارها در جریان روند جنگ عربستان علیه یمن و استقرار نیروهای بحرینی در خلیج فارس قرار گرفت.
درخواست کمک السیسی از امارات
رئیس جمهور مصر درباره اقتصاد کشورش نیز با مقامات امارات گفتگو و بر نیاز مصری ها به کمکهای مالی بیشتری از سوی کشورهای عربی خلیج فارس از طریق سرمایه گذاری بیشتر آنها در این کشور تاکید کرد.
در بحرین نیز السیسی با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه این کشور، درباره تاسیس پایگاه دائمی انگلستان و تاثیر آن در وجود نظامی خارجی در خلیج فارس در مراحل آینده گفتگو کرد.
السیسی به انگلیس می رود
قرار است که السیسی روز پنجشنبه برای سفری سه روزه به انگلیس برود و با دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیسی دیدار کند.
اعتراضات اخوانی ها به سفر السیسی به انگلیس
وزارت خارجه مصر احتمال داد که این سفر السیسی همراه با اعتراضات اخوان المسلمین در مقابل مقر دولت انگلیس مواجه شود، زیرا این جماعت در انگلستان حضوری قوی دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات