بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۸۳۴۶۴
هادی محمدی در گفتگو با بصیرت

روسیه هم پی به رفتار استکباری آمریکا برده است

تنها راه رهايي از فشار و تحقير و فريبكاري نظام استكباري در جهان اين است كه دولت های مستقل در مقابل آن محكم بايستند و روس ها از طريق وارد كردن ادوات و تجهیزات جديد و پيشرفته در سوریه جهت مقابله با تروریسم تکفیری، در اين فاز جديد در سطح منطقه قرار گرفته اند و اين اميد وجود دارد كه طي زمان كوتاهي بشود نتايج بسيار بزرگي را از اين ائتلاف جدید بین روسیه، ایران، سوریه، عراق و حزب الله كسب كرد
پایگاه بصیرت/گروه بین الملل/ مبارزه با استکبار یکی از شاخصه های اصلی انقلاب اسلامی ایران و همچنین یکی از مهم ترین اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی است. در برهه ای از زمان، استکبار، ظلم و ستم خود را آشکار می ساخت و همین امر سبب شده بود که رویکرد استکبارستیزی بسیار منسجم و آگاهانه دنبال شود، اما با گذر زمان و پیچیده تر شدن روش ها و حربه های استکبار، قطعا شناخت عرصه، شناخت دشمن، روش ها و تاکتیک های آن نیز قدری پیچیده تر شده است. امروز ما در مقابل چهره بزک کرده استکبار یا همان جاهلیت مدرن قرار داریم که سعی بر استثمار ملت ها دارد، البته با روش های بسیار پیچیده ای که از آن با نام پروژه نفوذ یاد می شود. در این پروژه دشمن سعی دارد اقدامات خود را با ظاهری فریبنده پیش ببرد. این موضوع در عرصه منطقه ای هم وجود دارد، امّا هادی محمدی، کارشناس مسائل منطقه ای، در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل بصیرت، معتقد است که استکبارستیزی انقلاب اسلامی، سبب شده است تا یک مقاومت منطقه ای در مقابل ترفندهای آمریکا شکل گیرد. محمدی با اشاره به این که 13 آبان نماد حرکت ضداستکباری است، از این روز به عنوان نماد حركت ضد استعماري در سطح منطقه یاد کردند که به واسطه گفتمان امام خمینی مطرح شده است.
محمدی 13 آبان امسال را به سبب دو رخداد، متفاوت از هر سال دانست و در تشریح این موضوع گفت: رخداد اول اين كه استكبار تلاش مي‌كند خودش را در رفتار و چهره‌ هاي جديد نشان دهد. 
رخداد دوم اين است كه انقلاب اسلامي در سطح منطقه و جهان تلاش مي‌كند كه گفتمان ضداستكباري خودش را گسترش دهد. يكي از رخدادهاي اخير پدیده تحت عنوان افول قدرت آمريكا و استكبار جهاني و استكبار غربي است که در حال رسيدن به نقطه‌ اوج و تكامل خودش است. تحولاتي كه در سطح خاورميانه خصوصاً پرونده سوريه در حال رخ دادن است مسيري را باز كرده كه تا مقدمه خاورميانه بدون هژموني استكبار آمريكايي شکل گیرد که اين البته نيازمند طي مراحل و شكل‌گيري ابعاد جديدي از تكامل ايران، روسيه و گروه ها و نيروهاي مقاومت عراق و سوريه هست كه بايد به نقطه‌ نهایی خودش برسد تا پديده‌اي به نام خاورميانه‌ بدون آمريكا شكل بگيرد، منتهي چيزي كه الآن مسلم است اين است كه مجموعه‌اي از همگرايي ‌ها بين روسيه، ايران، عراق، سوريه و مقاومت منطقه ‌اي خصوصاً حزب‌الله است و این هم افزایی باعث شده که این بازیگران براي حفظ منافع و موقعيت خودشان و برای كنار زدن آمريكا و سلطه استكباري آمريكا دست به يك راهبرد جديد بزنند كه اين راهبرد جديد در فضاي عملياتي جديد بر سوريه متمركز شده است.
 به گفته هادی محمدی اين كه روس ها چرا وارد اين صحنه‌ جدید شده و در يك ائتلاف ايراني، سوري، عراقي و حزب‌الله قرار گرفتند اين است كه اتفاقا روسيه هم به عنوان يكي از قدرت‌ هاي بزرگ جهاني احساس مي‌كند كه رفتار استكباري آمريكا به دنبال اين است كه نه تنها نفوذ جهاني و نفوذ منطقه‌اي روسیه را از بين ببرد، بلکه به دنبال تبديل روسيه‌ فدرال به يك قدرت ضعیف و كوچك در عرصه‌ منطقه‌اي و جهاني است كه از آن نه تنها احساس تهديد نكند، بلكه بتواند از امتيازات و مزيت‌ هاي روسيه به نفع خودش استفاده كند. 
این کارشناس منطقه ای می گوید: طي دوره‌ بيست ساله‌ گذشته كه روسيه شرايط سخت و ضعيفي را پشت سر گذاشت، آمريكايي‌ها همواره اين رفتار تحقيرآميز و استكباري را حتي با روسيه به اجرا گذاشته‌اند. طي 6 سال گذشته كه اوباما رئيس‌جمهور آمريكا بود عليرغم شعار Reset (ريسِتْ) و بازسازي روابط مناسب با روسيه، حتی مقامات روس و پوتين احساس كردند كه اين يك فريب بزرگ است. براي اين كه روسيه را در یک شرايط غافلگيري قرار بدهد.
به اعتقاد محمدی، روس ها دلايل زيادي دارند كه اين رفتار متكبرانه آمريكا را براي خود تهديد بدانند و خودشان را مجبور مي‌بينند كه بايد در سوريه وارد يك حركت تهاجمي عليه آمريكا و برنامه‌هاي آمريكايي در سطح خاورميانه شوند. آن ها از گذشته احساس مي‌كنند كه موضوع سپر موشكي و بسياري از اقدامات نظامي تهديدكننده از طرف آمريكايي‌ها عليه روس ها انجام گرفته و آمريكايي‌ها تلاش كرده‌اند كه روس ها را در اين زمينه‌ فريب دهند. اين موضوع از زبان پوتين هم شنيده شده بود كه حتي در موضوع هسته ‌اي ايران هم آمريكايي‌ها به دنبال فريب روسيه و قدرت های جهاني بوده‌اند و اين خاصيت استكبار جهاني است كه در كنار رفتار تحقيرآميز با ديگران دست به فريبكاري در عرصه‌ جهاني بزند كه يكي از آن ها، موضوع هسته ‌اي است و دومين مسئله مطرح شده موضوع تروريزم و مبارزه با تروريزم است كه در اين مسئله آمريكا با فريب کشورها تلاش مي‌كند كه منافعي را براي خودش كسب كند. 
آمريكايي ‌ها در سوريه و در سطح خاورميانه با حمايت، مديريت و پشتيباني نيروهاي تكفيري و القاعده تلاش كرده ‌اند كه از تروريسم به عنوان ابزاري براي پيشبرد سياست ها و حفظ هژموني خودشان در سطح خاورميانه استفاده كنند و شركاء ديكتاتور عرب منطقه را هم از طريق همين بازي تروريستي و تكفيري حفظ كنند.
 هادی محمدی در ادامه گفت: اين مسئله بازيگران مستقل منطقه و بازيگران مستقل جهاني مثل روسيه را تحت تأثير قرار مي‌دهد و آن ها را به واكنش وا مي‌دارد. پنج سال است كه سوريه دستخوش اين سياست وحشي و ويرانگر آمریکاست و ايران از ابتدا تحليل درستي از اين تحولات داشت و در این راستا در جهت مقابله با سياست هاي استكباري آمريكا و هم در جهت حفظ هم پیمانان خودش در منطقه به اين رفتار آمريكا پاسخ داد، ولي روسيه در يك نقطه‌ بلوغ در سياست خارجي خودش در يك ائتلاف با ايران، سوريه، عراق و [نيروهاي مقاومت] حزب‌الله وارد يك فاز جديد براي مقابله با آمريكا شده است. نتيجه‌ اين مسير هر چه كه باشد مهم اين است كه حتي روسيه و چين و حتي بسياري از بازيگران جهاني و كشورهاي جهان به اين اعتقاد و گفتمان ايمان دارند كه در مقابل رفتار استكباري آمريكا بايد ايستاد و راهي جز اين نيست. کارشناس مسائل منطقه ای در پایان گفت: چيزي كه به عنوان تعامل با آمريكا و استكبار که بتواند رفع تهديد كند و بتواند حقوق كشورهاي ديگر را تضمين كند وجود ندارد. تنها راه رهايي از فشار و تحقير و فريبكاري نظام استكباري در جهان اين است كه دولت های مستقل در مقابل آن محكم بايستند و روس ها از طريق وارد كردن ادوات و تجهیزات جديد و پيشرفته در سوریه جهت مقابله با تروریسم تکفیری، در اين فاز جديد در سطح منطقه قرار گرفته اند و اين اميد وجود دارد كه طي زمان كوتاهي بشود نتايج بسيار بزرگي را از اين ائتلاف جدید بین روسیه، ایران، سوریه، عراق و حزب الله كسب كرد./ 
مصاحبه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات