صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۲۸۳۵۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها - 16 آبان 94 شماره 4228

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) جمهوری اسلامی به برکت تمسک به اسلام و تکیه به مردم نه فقط ثبات دارد و ایستادگی کرده که پیشرفت دارد. (12/8/94)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


حرف روز
همه چیز متفاوت

حزب لیبرال کانادا به رهبری «ترودو» توانست در انتخابات سراسری این کشور بر حزب محافظه‌کار حاکم پیروز شود و قدرت را پس از سه دوره از «استفن هارپر»، نخست‌وزیر کانادا بگیرد. هارپر به دلیل مواضع خود در حمایت از رژیم صهیونیستی هدف انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته بود. دولت هارپر در سپتامبر 2012، به بهانه آنچه تهدید ایران برای رژیم صهیونیستی خوانده شد، روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرد. «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر جدید کانادا اعلام کرد، برای برقراری روابط دوباره میان ایران و کانادا که مقامات کانادایی در سال 2012 به صورت یک‌جانبه آن را قطع کرده بودند، آماده است. وی تأکید کرده است، دولت جدید برخلاف نخست‌وزیر سابق کانادا، خواهان ایجاد تغییرات چشمگیر در روابط خارجی و دیپلماتیک کانادا با کشورهایی مانند ایران است. همچنین، برای نخستین‌بار در تاریخ کانادا، دو نفر ایرانی‌تبار از حوزه‌های تورنتو و حومه به پیروزی رسیدند که هر دو قطع رابطه کانادا با ایران را اشتباهی در سیاست خارجی این کشور می‌دانند. در دولت جدید کانادا، نیمی از وزیران زن هستند و برای نخستین‌بار یک زن افغان نیز به عنوان اولین زن مسلمان وارد کابینه شده است. در مراسم ادای سوگند نخست‌وزیر جدید کانادا، برای نخستین‌بار مردم عادی نیز توانستند در سالن مراسم حضور پیدا کنند. سمت وزیر دادگستری در کابینه جدید کانادا نیز به یکی از بومیان (ساکنان اصلی) این کشور سپرده شد. همچنین، دو هندی‌تبار سیک هم در کابینه جدید کانادا حضور دارند که یکی از آنها برای سِمت وزیر دفاع معرفی شده است. به نظر می‌رسد، بازسازی تصویر ذهنی و اعتبار کانادا در خارج از کشور، نخستین هدف نخست‌وزیر جدید کاناداست و دولت تازه کانادا در مقایسه با دولت پیشین، رویه متفاوتی را در برابر تهران در پیش خواهد گرفت.

ترجمه
انتفاضه قدس با سلاح سرد

گروه ترجمه- به نقل از روزنامه «رأی الیوم»، نتایج یک پژوهش تازه دانشگاهی رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد، به دلیل حوادث امنیتی اخیر و به ویژه آنچه توفان چاقو (انتفاضه قدس با سلاح سرد) نامیده می‌شود، رعب و وحشت در میان صهیونیست‌ها افزایش قابل توجهی داشته است. نتایج این پژوهش که در دانشگاه «تل‌حای» انجام شده است، بیان‌کننده این است که شمار صهیونیست‌هایی که از افسردگی، اضطراب، ترس و وحشت رنج می‌برند، در مقایسه با چهار ماه قبل تا حد بسیار زیادی رو به افزایش است. این پژوهش که نتایج آن از سوی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت منتشر شده است، نشان می‌دهد، در ماه ژوئیه امسال تعداد صهیونیست‌هایی که از وضعیت امنیتی نگران بوده‌اند، حدود یک میلیون نفر بوده است؛ اما این تعداد با توجه به حوادث امنیتی اخیر در مناطقی که به آن خط سبز اطلاق می‌شد، به یک میلیون و پانصد هزار نفر افزایش یافته است که این امر از اضافه‌شدن بیش از نیم میلیون نفر به دایره ترس و وحشت و نگرانی از اوضاع امنیتی در داخل رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد. براساس این پژوهش، 126 هزار صهیونیست به اندازه‌ای دچار ترس و وحشت شده‌اند که به مراکز درمانی روی آورده‌اند و از وجود استرس شدید و نداشتن قدرت و توان برای ادامه کار و نیز بیماری‌های روانی گلایه داشته‌اند.
اخبار و تحلیل‌ها: سرزمین‌های اشغالی از ابتدای ماه اکتبر (9 مهر) صحنه اعتراضات گسترده فلسطینیان به سیاست‌های تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی در قبال مسجدالاقصی و بیت‌المقدس بوده است. دور تازه قیام فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی به انتفاضه سوم معروف شده است. این اعتراض‌ها با واکنش شدید نظامیان صهیونیست و کشتار علنی جوانان فلسطینی روبه‌رو شده است که تاکنون به شهادت دست‌کم 78 فلسطینی و زخمی و دستگیرشدن هزاران نفر دیگر منجر شده است.

گزارش روز
نیمه‌تعطیل

نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که در اولین سال روی کارآمدن دولت یازدهم با تعطیلی روبه‌رو شد و تنها سال گذشته برپا بود، در شرایطی بیست‌ویکمین دوره خود را با سخنان حسن روحانی آغاز می‌کند که لقب نیمه‌تعطیل را به یدک می‌کشد، چرا که بخش مهمی از رسانه‌های کشور در اعتراض به عملکرد دولت یازدهم، در برخورد با رسانه‌های منتقد از حضور در این نمایشگاه امتناع کردند. روزنامه‌‌های کیهان، وطن امروز، جوان و رسالت؛ خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و نسیم که از پربازدیدترین خبرگزاری‌ها هستند، هفته‌نامه‌های 9 دی و پنجره و پایگاه‌های خبری رجانیوز، جهان‌نیوز، مشرق، دانا، 598 و... غایبانی هستند که به صورت رسمی از شرکت نکردن در نمایشگاه خبر داده‌اند، اما رسانه‌های دیگری هم هستند که بدون اعلام رسمی از حضور در نمایشگاه کنار کشیدند که نام هفته‌نامه صبح صادق نیز در میان آنها دیده می‌شود.
اما چرا این رسانه‌ها از حضور در مهم‌ترین گردهمایی رسانه‌ای کشور انصراف داده‌اند؟ خود این رسانه‌ها راز حاضرنشدن در این نمایشگاه را ضدونقیض بودن سخن و عمل دولت یازدهم می‌دانند. آنها بر این باورند که دولت ازطرفی «نقد منصفانه، پاسخ مسئولانه» را شعار نمایشگاه قرار می‌دهد و از طرف دیگر برای بستن دهان منتقدان از هیچ‌چیز فروگزار نکرده و هر روز خط قرمز تازه‌ای را برای رسانه‌ها ترسیم می‌کند. روزنامه وطن امروز در این‌باره می‌نویسد: علت عدم حضور ما فشار بی‌سابقه به مطبوعات و رسانه‌ها برای تحدید قلم آنهاست.» تذکرهای پیاپی به همراه توقیف‌های مکرر و نیز ارسال مکرر پرونده‌های رسانه‌های منتقد دولت به دادگاه، طی دو سال اخیر نشان داده است، این دولت در موضوع نقدپذیری و احترام به صدای مخالف، در نوع خود یک مورد عجیب و منحصربه‌فرد است! جملاتی که در بیانیه رسانه‌های مختلف نیز بارها تکرار شد، به امید آنکه دولت مکثی کند و حداقل کمی با منتقدان مهربان‌تر باشد؛ اما آیا این امید به سرانجام خواهد رسید؟
 

اخبار
1- تومار ۱۰۰ هزار نفری بی‌اعتمادی به کامرون

  شمار افرادی که تومار بی‌اعتمادی به «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس را امضا کرده‌اند، به ۱۱۷ هزار نفر رسیده است. در این تومار با اشاره به آسیب‌هایی که سیاست‌های کامرون به جامعه انگلیس، به ویژه خانوارهای فقیر وارد کرده، از علاقه‌مندان خواسته شده است تا با امضای آن، بی‌اعتمادی خود را به نخست‌وزیر انگلیس اعلام کنند. در این تومار آمده است: قطع بودجه‌های مربوط به خدمات عمومی و رفاه اجتماعی، فقر را در سراسر انگلیس گسترش و تعمیق داده است. براساس قانون پارلمان انگلیس که در سال 2010 تصویب شد، هر توماری که بیش از یکصد هزار امضا داشته باشد، مجلس این کشور موظف است به درخواست‌های آن رسیدگی کند. از آنجایی که شمار امضاهای این تومار از یکصد هزار امضا فراتر رفته است، انتظار می‌رود دولت انگلیس نیز به آن واکنش نشان دهد. از جمله تازه‌ترین این تومار‌ها که بیش از صد هزار نفر آن را امضا کردند، مربوط به بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان جنایتکار جنگی هنگام سفر به لندن بود که توجهی به آن نشد.

2- حذف «منصورهادی» از صحنه سیاسی یمن
  افشاگر نزدیک به خاندان سعودی از کنارگذاشته‌شدن تدریجی «عبدربه منصورهادی» از صحنه سیاسی و جایگزینی «خالد بحاح» به جای وی خبر داد. المجتهد در صفحه توئیتر خود نوشت: در راستای کسب رضایت حوثی‌ها [برای تن‌دادن به معامله سیاسی]، «منصورهادی» به تدریج از صحنه سیاسی یمن کنار زده می‌شود و پس از آن بر حضور «خالد بحاح» تمرکز خواهد شد. خالد بحاح نخست‌وزیر یمن بود که در فوریه گذشته از سمت خود استعفا داد؛ سپس به همراه هادی در ماه مارس به عربستان فرار کرد و هادی در «ریاض» او را به معاونت خود منصوب کرد. وی در ادامه گفت: تلاش وسیعی برای حصول توافق بر سر آتش‌بس و شروع گفت‌و‌گوهای مستقیم، پیش از 15 نوامبر صورت گرفته است.

  اخبار کوتاه
**  «منصور حقیقت‌پور» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره زمان و نحوه چگونگی جمع‌آوری سانتریفیوژها طبق برجام گفت: در برجام متعهد شده‌ایم که از ۱۹ هزار سانتریفیوژ موجود، ۵۰۶۰ سانتریفیوژ در نطنز و ۱۰۵۰ سانتریفیوژ در فردو داشته باشیم و مابقی آن جمع‌آوری شود؛ این توافق ماست و قرار نیست آن را زیر پا گذاریم. حقیقت‌پور تأکید کرد: همان‌گونه که طرف مقابل نسبت به ما تعهداتی دارد، جمع‌آوری این تعداد از سانتریفیوژها نیز جزء تعهدات جمهوری اسلامی ایران است و ما آن را پذیرفته‌ایم؛ اما جمع‌آوری این سانتریفیوژها ظرف حدود ۴۰ روز آینده و با اعلام حل‌وفصل موضوع pmd و راستی‌آزمایی آژانس، آغاز خواهد شد.
**  «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان با بیان اینکه گویا برخی دولت‌های عربی و اسلامی و حتی برخی جنبش‌ها و مردم متدین متقاعد شده‌اند که ما هیچ مسئولیتی در قبال فلسطین یا مسجدالاقصی نداریم و این مسئولیت خود مردم فلسطین است، گفت: حقیقتاً برخی مردم برای‌شان شبهه شده است که آیا در قبال فلسطین مسئولیت دینی دارند یا خیر! زمانی که چنین مسئولیت روشنی مورد تشکیک قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده آن است که ما نیازمند تلاش علما و تلاش دیگران هستیم. ‬‎ ‫نصرالله یادآور شد: نکته دیگر این است که برخی می‌گویند، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] منبع خطر نیست و دیگر تهدید به شمار نمی‌رود. ‬
**  روزنامه آمریکایی «یواس‌ای‌تودی» فاش کرد: آمریکا در برنامه شکست‌خورده آموزش و اعزام عناصر مسلح به سوریه با عنوان آموزش مخالفان میانه‌رو، برای هر تروریست ۲ میلیون دلار هزینه کرده است. پنتاگون در سال 2015 نیز مبلغ 501 میلیون دلار، برای آموزش و تجهیز 3 هزار جنگجوی سوری اختصاص داد و متعهد شد، برنامه آموزش را در سال‌های بعد افزایش دهد تا 5 هزار جنگجوی سوری تحت پوشش این برنامه قرار بگیرند. این روزنامه یادآور شد: این ارقام براساس مصاحبه با مسئولان و فهرست هزینه‌های پنتاگون منتشر شده است.
**  «اسدالله عسکراولادی» عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه بحث کشاورزی، یارانه‌ها و اقتصاد مقاومتی سه نقیضه‌ای است که در بسته خروج از رکود دولت وجود دارد، افزود: اقتصاد آزاد، راه ماست. اقتصاد سوسیالیستی، بسته و دولتی راه ما نیست؛ چراکه ما در اقتصاد دولتی شکست می‌خوریم. روس‌ها 70 سال ماندند و شکست خوردند. چینی‌ها نیز همین‌طور؛ کوبا هم شکست خورد.
**  با چاپ سی‌وسومین نوبت انتشار کتاب «دختر شینا»، شمارگان انتشار این کتاب به ۸۲۵ هزار نسخه رسید. «دختر شینا» خاطرات قدم‌خیر محمدی، همسر سردار شهید حاج‌ستار ابراهیمی است که بهناز ضرابی‌زاده آن را به نگارش درآورده و به‌همت انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. این کتاب روایت زندگی یک همسر شهید و مشکلاتی ا‌ست که او در مواجهه با جنگ، با آن روبه‌رو بوده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات